Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Beesel

Statuut op de Auditcommissie gemeente Beesel 2021

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieBeesel
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingStatuut op de Auditcommissie gemeente Beesel 2021
CiteertitelStatuut voor de Auditcommissie gemeente Beesel 2021
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 84 van de Gemeentewet

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

20-10-202120-10-2021statuut auditcommissie

11-10-2021

gmb-2021-366460

257294

Tekst van de regeling

Intitulé

Statuut op de Auditcommissie gemeente Beesel 2021

 

De raad van de gemeente Beesel

Overwegende dat:

- De gemeente op basis van artikel 213 Gemeentewet de verantwoordelijkheid draagt voor het inrichten van het financiële beheer en de financiële organisatie;

- De raad voor de controle hierop een accountant aan dient te wijzen;

- De raad van Beesel bij besluit van 20 september 2004 een auditcommissie heeft ingesteld die namens de raad de contacten onderhoudt met de accountant;

- De raad, auditcommissie en college het verbeteren van het functioneren van de gemeentelijke organisatie als gezamenlijk doel hebben en samenwerken om dit doel te bereiken.

 

Gelet op artikel 84 van de Gemeentewet;

Gelezen het voorstel van het presidium d.d. 12 juli 2021.

 

Besluit:

  • 1.

    Vast te stellen het ‘Statuut Auditcommissie gemeente Beesel 2021’;

  • 2.

    In te trekken het ‘Statuut Auditcommissie gemeente Beesel’, vastgesteld op 20 november 2006. 

     

     

Artikel 1 Doelstelling

De auditcommissie heeft tot doel de werkzaamheden met betrekking tot de externe accountant voor de raad voor te bereiden.  

 

Artikel 2 Benoeming

1. De benoeming geschiedt voor de zittingsperiode, gelijk aan de leden van de zittende raad. Dit geldt ook voor tussentijdse benoemingen.

2. Het lidmaatschap van de auditcommissie vervalt door het verlies van de hoedanigheid van raadslid, door ontslagname, of door een gemotiveerd besluit van de raad;  

 

Artikel 3 Voorzitter en leden

De auditcommissie:

a. bestaat uit minimaal twee en maximaal het aantal leden gelijk aan het aantal zittende raadsfracties, waarbij iedere fractie maximaal 1 lid kan leveren;

b. benoemt uit haar leden een voorzitter en een plaatsvervangend voorzitter.

 

Artikel 4 Quorum

Een vergadering van de auditcommissie vindt doorgang als ten minste twee leden aanwezig zijn.  

 

Artikel 5 Vergaderfrequentie 

De commissie vergadert ten minste 2 keer per jaar en voorts wanneer de voorzitter het nodig oordeelt voor een goede uitvoering van de taak van de commissie of indien ten minste twee leden schriftelijk met opgaaf van redenen daarom verzoeken, maar minimaal:

a. voorafgaand aan de controle ter afstemming van de invulling van de controleopdracht aan de accountant;

b. na de controle door de accountant, ter bespreking van de bevindingen van de eindejaarscontrole.

Eventuele tussentijdse substantiële bijstellingen van de controle worden door de accountant teruggekoppeld aan de auditcommissie.

De auditcommissie kan ervoor kiezen om een ‘intern overleg’ te voeren waarbij enkel de leden van de auditcommissie en de griffier aansluiten.

 

Artikel 6 Bevoegdheden

De auditcommissie is bevoegd de voorbereidende werkzaamheden met betrekking tot de accountants(controle) uit te voeren en de resultaten hiervan aan de raad voor te leggen. Tot deze voorbereiden werkzaamheden behoren in ieder geval:

a. de opdracht aan de accountant in verband met de controle van de jaarstukken;

b. bespreking van het (concept) rapport van bevindingen van de controle van de jaarstukken en advisering aan de gemeenteraad over de uitkomsten;

c. het controleprotocol;

d. het voorstel tot benoeming en ontslag van de accountant;.

e. overige opdrachten aan de accountant.

De raad is in alle gevallen beslissingsbevoegd.

 

Artikel 7 Portefeuillehouder, organisatie

Bij vergaderingen van de auditcommissie zijn aanwezig:

a. de griffier;

b. de portefeuillehouder financiën;

c. de gemeentesecretaris;

d. de producteigenaar van de jaarrekening.

Naar behoefte kunnen hier door de leden van de auditcommissie in goed overleg personen aan toegevoegd worden.

 

Artikel 8 Openbaarheid vergaderingen

De vergaderingen van de auditcommissie zijn niet openbaar.

 

Artikel 9 Verslaglegging

Van de vergaderingen van de auditcommissie wordt een verslag gemaakt. 

 

Artikel 10 Inwerkingtreding

1. Dit statuut treedt in werking op de dag na bekendmaking.

2. Op dat tijdstip wordt ingetrokken het ‘Statuut auditcommissie gemeente Beesel’, vastgesteld bij raadsbesluit d.d. 20 november 2006.  

 

Artikel 11 Citeertitel

Dit statuut kan worden aangehaald als ‘Statuut op de auditcommissie gemeente Beesel 2021’

 

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 11 oktober 2021.

 

 

Griffier, N.H.P. Vintcent MA

Voorzitter, B.C.M. Vostermans