Organisatie | Rijssen-Holten |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Besluit van de raad van de gemeente Rijssen-Holten, houdende regels omtrent delegatiebesluiten (Delegatiebesluit Rijssen-Holten 2021) |
Citeertitel | Delegatiebesluit omgevingswet Rijssen-Holten 2021 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
artikel 7c, 13e lid, van het Besluit uitvoering Crisis- en herstelwet
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-10-2021 | nieuwe regeling | 24-06-2021 gemeenteblad | 2021-0052 |
Gelet op artikel 7c lid 13 Besluit uitvoering van Crisis- en herstelwet;
Gelet op de gedachten van de wetgever bij artikel 2.8 Omgevingswet;
Gelet op het voorstel van het college aan de raad van 22 april 2021
het college de bevoegdheid te geven het omgevingsplan buitengebied (kenmerk NL.IMRO.1742.BPB2019000-0401) te wijzigen voor de volgende onderwerpen en onder de daarbij aangegeven voorwaarden.
de 'Verordening geurhinder en veehouderij Het Opbroek 2011' en 'Geurverordening Dijkerhoek 2010' in te trekken;
Algemene voorwaarden delegatiebesluiten
Het college heeft de bevoegdheid het omgevingsplan te wijzigen op een aantal hieronder genoemde onderwerpen. Daarbij gelden in sommige gevallen de in de artikelen specifiek opgesomde voorwaarden.
Voor elk verzoek om het omgevingsplan te wijzigen gelden in ieder geval de volgende criteria.
Een nieuwe ontwikkeling zoals opgenomen in deze lijst kan plaats vinden als er geen sprake is van:
Specifieke voorwaarden delegatiebesluiten
Beumersteeg 4 in Holten, Borkeld 2, 4 en 4a in Rijssen, Deventerweg 79 in Holten, Elsenerveldweg 6 in Rijssen, Enterstraat 133 in Rijssen, Evertjesweg 11 in Holten, Maneschijnsweg 20B in Holten, Maneschijnsweg 21 in Holten, Middeldijk 24 in Rijssen, Schutteweg 2 in Holten en Zandvoortspad 3 en 5 in Holten.
In aanvulling op de algemene voorwaarden bij delegatie geldt bij de uitbreiding van de genoemde bedrijven dat geen uitbreiding van het groeps- of plaatsgebonden risico (externe veiligheid).
a. Het splitsen van een woning die op basis van het omgevingsplan buitengebied als karakteristiek of monumentaal is aangeduid met een minimale oppervlakte van 200 m2 in twee woningen.
In aanvulling op de algemene voorwaarden geldt verder dat:
b. Het splitsen van een bestaande vergunde woning groter dan 300 m2 in twee woningen niet groter dan 300 m2 per woning waarbij de ruimtelijke kwaliteit moet toenemen. Deze bepaling geldt niet voor in het gebied gelegen landhuizen en landgoederen.
c. Het vergroten van een woning tot een maximale oppervlakte van 300 m2, waarbij in aanvulling op de algemene voorwaarden geldt dat:
d. Het vergroten van bijbehorende bouwwerken bij een woning tot een maximale oppervlakte van 300 m2, waarbij in aanvulling op de algemene voorwaarden geldt dat:
e. Het afwijken van de dakhelling, waarbij in aanvulling op de algemene voorwaarden geldt dat:
f. het toekennen van de functie bedrijf bij een woning waarbij in aanvulling op de algemene voorwaarden geldt dat:
g. Het realiseren van een veldopstelling met zonnepanelen ten behoeve van de eigen energiebehoefte. In aanvulling op de algemene voorwaarden geldt dat:
a. Het uitbreiden van een verblijfsrecreatieve functie, waarbij in aanvulling op de algemene voorwaarden geldt dat:
b. Het realiseren van een dakkapel op een recreatiewoning, waarbij in aanvulling op de algemene voorwaarden geldt dat:
a. Het uitbreiden van een horeca functie, waarbij in aanvulling op de algemene voorwaarden geldt dat:
b. Het omzetten van een (planologisch) volwaardig horecabedrijf naar de functie wonen, mits niet gelegen in de deelgebieden Holterberg en Rijsserberg zoals opgenomen in het omgevingsplan voor het buitengebied.
Landuwerweg ongenummerd (speelvoorziening)
Op deze locatie is een indoor speelvoorziening met bijbehorende ondergeschikte horeca toegelaten, mits:
1. dit gebruik en deze functie voor 7 september 2021 met een ontwerp bestemmingsplan (of de rechtsopvolger van het bestemmingsplan) ter inzage is gelegd. Na die datum vervalt de bevoegdheid voor het college het plan voor deze locatie te wijzigen.
Voor het opstellen van een ontwerp bestemmingsplan gelden in elk geval de volgende voorwaarden:
Velddijk ongenummerd (Landgoed het Look)
Op deze locatie is een landgoed toegelaten met bijbehorende bebouwing onder de volgende voorwaarden:
i. de inhoud niet meer dan 4.000 m3 bedraagt;
ii. de bouwhoogte niet meer dan 10 m bedraagt;
iii. de bouwhoogte van bouwwerken, geen gebouwen zijnde niet meer dan 2 m bedraagt;
iv. de bebouwing de predicaten ‘landgoed’ en ‘allure’ met recht kunnen dragen, dit ter beoordeling aan het bevoegd gezag;
v. het ontwerp met zich meebrengt dat het landhuis met bijbehorende bouwwerken één geheel vormt;
vi. er geen sprake is van vrijstaande bijbehorende bouwwerken;
Aldus besloten in de vergadering van de raad van de gemeente Rijssen-Holten op 24 juni 2021
G.H. Veerman, A.C. Hofland
Griffier, voorzitter
In onderstaande toelichting leest u per artikel een korte inhoudelijke uiteenzetting. Deze toelichting is niet uitputtend tenzij dat expliciet wordt vermeldt. Met het delegatiebesluit is het voor het college van burgemeester en wethouders mogelijk het omgevingsplan op onderdelen te wijzigen. De geldende versie van het omgevingsplan is raadpleegbaar via een doorverwijzing op www.ruitmtelijkeplannen.nl.
De lijst bevat een divers aantal onderwerpen die soms gedetailleerd zijn uitgewerkt.
Grootschalige uitbreidingen van bijvoorbeeld agrarische bedrijven of verblijfsrecreatie wordt met een bestemmingsplanprocedure voorbereid.
Voor elk initiatief gelden algemene voorwaarden die zijn opgenomen in deze lijst. Initiatieven worden altijd getoetst aan deze voorwaarden. In aanvulling op de algemene voorwaarden kunnen afhankelijk van het onderwerp specifieke of aanvullende voorwaarden gelden. Die specifieke of aanvullende voorwaarden worden genoemd in het specifieke artikel. Hieronder leest u een korte toelichting op een aantal algemene voorwaarden.
a. Hoewel bij de stedenbouwkundige opzet misschien eerder aan stedelijk gebied wordt gedacht heeft het buitengebied haar eigen stedenbouwkundige opzet. Zo spelen de erfstructuur, de situering van bebouwing (beginsel van bebouwingsconcentratie) en het bebouwingsbeeld een belangrijke rol voor de ruimtelijke kwaliteit. Ook kan aanwezige lintbebouwing relevant zijn voor nieuwe initiatieven.
b. Initiatieven moeten geen gevaar opleveren voor de verkeersveiligheid. Bebouwing kan bijvoorbeeld hinderlijk gesitueerd zijn in bochten of kruisingen.
c. een initiatief mag de sociale veiligheid in het gebied niet verslechteren. Initiatieven die vatbaar zijn voor criminaliteit (loodsen zonder duidelijke functie) of bebouwing op vandalisme gevoelige plekken is niet gewenst.
d. Het gemeentelijke landschapsontwikkelingsplan is misschien wel de belangrijkste drager voor ruimtelijke kwaliteit in het buitengebied. Het buitengebied van de gemeente bestaat uit diverse deelgebieden met haar eigen karakteristieken en opgaven. Initiatieven moet bijdragen aan het behoud van de karakteristieken. Ook kan verlangd worden dat een bestaande locatie naar een hoger niveau getild wordt.
e. initiatieven mogen niet leiden tot de aantasting van de in het gebied aanwezige cultuurhistorische of monumentale waarden. Het kan gaan om aantasting van monumentale gebouwen, maar ook kenmerkende landschapselementen of archeologische vondsten.
f. een initiatief moet passen binnen het gemeentelijk beleid. Daaronder vallen bijvoorbeeld de kadernota voor het landelijk gebied en de gemeentelijke structuurvisie.
g. een initiatief mag geen negatieve invloed hebben op de milieukwaliteit. Dat betekent niet dat er geen verandering in bebouwing of gebruik kan plaatsvinden; de structurele effecten mogen geen negatieve invloed hebben op de milieusituatie.
h. een initiatief mag er niet toe leiden dat andere gronden onbruikbaar worden. Daarbij moet gedacht worden aan het situeren van bebouwing waardoor de bereikbaarheid van percelen belemmerd wordt.
i. nieuwe bebouwing moet altijd voldoende aan de redelijke eisen van welstand (ondergrens). Voor sommige initiatieven is een hogere kwaliteit noodzakelijk. Ook kunnen er in bijzondere gevallen eisen worden gesteld aan bestaande bebouwing om een initiatief mogelijk te maken. Als een hogere beeldkwaliteit of eisen voor bestaande bebouwing noodzakelijk zijn, wordt daar in het specifieke artikel naar verwezen.
In een deel van het gebied is het mogelijk woningen toe te voegen door middel van rood-voor-rood of bedrijfsbeëindiging met behoud van de woonfunctie. Bij bedrijfsbeëindiging gaat het om het volledig stoppen van een agrarisch bedrijf. Ontmenging of extensiveren valt daar dus niet onder. In gebieden waar het primaat op de landbouw ligt is het toevoegen woningen in principe niet gewenst.
In het gebied zijn niet-agrarische bedrijven gevestigd. Sommige bedrijven hebben een duidelijk link met activiteiten van het buitengebied. Bijvoorbeeld een loon- of grondverzetbedrijf. Voor deze meer gebiedseigen bedrijven bestaat er een mogelijk om onder voorwaarden 10% te vergroten. Voor de overige bedrijven is uitbreiding alleen mogelijk via een principeverzoek en bestemmingsplanwijziging.
In het gebied zijn een groot aantal woningen gelegen. Woningen hebben op basis van het geldende omgevingsplan een maximaal aantal m2 oppervlak. Onder voorwaarden is een groter oppervlak toegelaten. Daarbij gelden in aanvulling op de algemene voorwaarden een aantal specifieke aandachtspunten voor het vergroten van een woning.
a. Aandacht voor de opzet van het erf. De uitbreiding van de woning moet passen binnen opzet van het bestaande erf. Uitbreiding buiten het bestaande erf is mogelijk, mits het erf een ruimtelijke ‘plus’ krijgt ten opzichte van het bestaande erf. Verder is er aandacht voor de ontsluiting van erf waarbij het uitgangspunt is dat er één inrit naar het erf is.
b. Voor het splitsen van bepaalde woningen bestaan mogelijkheden. Nieuwe woningen worden nooit groter dan 300 m2 per woning na splitsing. Deze mogelijkheid is niet te gebruiken voor landhuizen of landgoederen. Deze type woningen zouden hun ruimtelijke kwaliteit verliezen door deze op te splitsen in (diverse) woningen.
C, d en e. Bij bepaalde uitbereidingen of wijzigingen van de uiterlijke verschijningsvorm van woningen worden zwaardere eisen aan de architectuur gesteld. Er kan niet volstaan worden met de redelijke eisen van welstand. Bouwwerken moeten voldoen aan een uitmuntende beeldkwaliteit. Dat betekent dat een stap meer moet worden gedaan in het ontwerp dan voor een ‘normale’ woning.
f. Op het gebied van duurzaamheid staan we voor een grote opgave. Steeds meer woningen worden gasloos gebouwd of gemaakt. Dit vraagt om alternatieve manieren van energieopwekking. Dit kan bij particulieren onder meer via zonnepanelen. Zonnepanelen worden in veel gevallen op daken geplaatst. Dat is landschappelijk de minst bezwarende optie. Er zijn situaties waarin het plaatsen van zonnepanelen op daken niet mogelijk is. Denk bijvoorbeeld aan een rieten kap of een ongunstige ligging vanwege (monumentale) bomen. Het omgevingsplan maakt het realiseren van veldopstellingen mogelijk. Het aantal m2 is gemaximeerd vanwege de verwachtte landschappelijke effecten. Omdat dit in specifieke gevallen onvoldoende mogelijkheden biedt is college bevoegd het omgevingsplan te wijzigen voor grotere opstellingen. De belangrijkste randvoorwaarden blijven dat opwekking voor eigen behoefte is en de opstelling landschappelijk wordt ingepast. Deze bevoegdheid is dus niet bedoelt voor het realiseren van (grootschalige) zonneparken.
Omzetten agrarische-, horeca-, en reguliere bedrijven naar wonen
Voor diverse bedrijfsmatige functies is het mogelijk hun functie om te zetten naar wonen. Daarvoor geldt dat de gehele actieve bedrijfsvoering moet worden beëindigd. Het gedeeltelijk behouden van bedrijfsactiviteiten is daarmee niet mogelijk.
Uitbreiding verblijfsrecreatie
Voor verblijfsrecreatie zijn er onder specifieke aanvullende voorwaarden mogelijkheden om beperkt uit te breiden. Ten allen tijde worden initiatieven ook getoetst aan het geldende provinciale beleid.
Verder is er een beperkte mogelijkheid opgenomen voor het realiseren van een dakkapel op een recreatiewoning.
Voor horecabedrijven is onder specifieke aanvullende voorwaarden een mogelijkheid beperkt uit te breiden. De uitbreiding moet noodzakelijk zijn voor de bedrijfsvoering en zorgvuldig ingepast worden. De meeste horeca is gelegen in of rondom de Holterberg en vraagt om zorgvuldige inpassing in verband met de aanwezige natuurwaarden. Ten allen tijde worden initiatieven ook getoetst aan het geldende provinciale beleid.
Onder dit kopje vallen een aantal onderwerpen die geen of weinig raakvlakken hebben met de andere thema’s zoals agrarische bedrijven. De mogelijkheden voor delegatie worden getoetst aan de algemene en eventuele aanvullende voorwaarden.
De mogelijkheden voor het omzetten van agrarisch landschap gemende functies en het verwijderen van de functie Natuur netwerk Nederland zijn ingegeven vanuit het oogpunt het natuurlandschap makkelijker te kunnen versterken.
Voor kleinschalige schuilmogelijkheden voor dieren zijn onder aanvullende voorwaarden mogelijkheden. Kleine stalletjes geven snel een rommelig beeld en worden veelal van restmateriaal gemaakt. Dat is landschappelijk ongewenst. Schuilgelegenheden met een goede ruimtelijke inpassing zijn in het kader van dierenwelzijn wel mogelijk.