Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Beekdaelen

Verordening ombudscommisie gemeente Beekdaelen

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieBeekdaelen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening ombudscommisie gemeente Beekdaelen
CiteertitelVerordening ombudscommissie gemeente Beekdaelen
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 81p van de Gemeentewet
  2. hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-2022nieuwe regeling

12-10-2021

gmb-2021-364440

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening ombudscommisie gemeente Beekdaelen

De Raad van de gemeente Beekdaelen;

 

Gezien het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van …;

 

Gelet op het bepaalde in de artikelen 81p en verder van de Gemeentewet en hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht;

 

Besluit:

 

vast te stellen de

 

VERORDENING OMBUDSCOMMISIE GEMEENTE BEEKDAELEN:

Artikel 1 Instelling gemeentelijke ombudscommissie

  • 1.

    Er is een gemeentelijke ombudscommissie, ingesteld krachtens artikel 81p juncto artikel 81w en artikel 81x van de Gemeentewet.

  • 2.

    De ombudscommissie is niet ondergeschikt aan het gemeentebestuur noch aan enig gemeentelijk bestuursorgaan.

Artikel 2 Taken en bevoegdheden

  • 1.

    De ombudscommissie is belast met de behandeling van verzoekschriften als bedoeld in artikel 9:1 juncto artikel 9:18, eerste lid, van de Algemene wet bestuursrecht.

  • 2.

    Op verzoek van een bestuursorgaan kan de ombudscommissie ook in een geschil, niet zijnde juridisch van aard, bemiddelen en aanbevelingen doen ter oplossing hiervan.

Artikel 3 Samenstelling

  • 1.

    De ombudscommissie bestaat uit een drietal leden, welke door de Raad voor een periode van zes jaar worden benoemd.

  • 2.

    De Raad kan eveneens plaatsvervangend leden benoemen, waarbij tevens de volgorde van opvolging bij defungeren van zittende leden van de ombudscommissie wordt bepaald.

  • 3.

    Plaatsvervangend leden worden van rechtswege lid van de ombudscommissie indien een lid van de ombudscommissie defungeert.

  • 4.

    De leden van de ombudscommissie kunnen één maal worden herbenoemd.

  • 5.

    De bepalingen van deze verordening zijn zowel op de leden als de plaatsvervangend leden van de ombudscommissie van toepassing.

Artikel 4 Secretaris

  • 1.

    De secretaris van de commissie is een door het college aangewezen ambtenaar.

  • 2.

    Het college wijst tevens één of meer plaatsvervangers van de secretaris aan.

Artikel 5 Hoorzitting

  • 1.

    De voorzitter besluit of al dan niet een hoorzitting gehouden wordt.

  • 2.

    De voorzitter bepaalt dag en uur van de hoorzitting en draagt schriftelijk zorg voor een tijdige oproeping van de leden.

  • 3.

    Hoorzittingen van de ombudscommissie zijn nimmer openbaar.

Artikel 6 Besluitvorming

Besluitvorming van de ombudscommissie geschiedt bij meerderheid van stemmen.

Artikel 7 Vergoeding voor werkzaamheden en tegemoetkoming kosten

  • 1.

    De voorzitter ontvangt een vergoeding van € 220,00 per zaak exclusief reiskostenvergoeding.

  • 2.

    De leden ontvangen een vergoeding van € 175,00 per zaak exclusief reiskostenvergoeding.

  • 3.

    Het college zorgt voor correcte betaalbaarstelling aan de leden van de ombudscommissie.

Artikel 8 Bemiddeling gedurende onderzoek

  • 1.

    De ombudscommissie kan gedurende een onderzoek de verzoeker en het bestuursorgaan voorstellen doen, teneinde tot een oplossing van de klacht te komen.

  • 2.

    Ook na een geslaagde bemiddeling brengt de ombudscommissie schriftelijk verslag uit.

Artikel 9 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking met ingang van 1 januari 2022.

Artikel 10 Overgangsbepaling

Deze verordening is niet van toepassing op klachten en verzoekschriften welke vóór 1 januari 2022 zijn ingediend. Deze klachten en verzoekschriften worden afgehandeld door de Nationale Ombudsman.

Artikel 11 Citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald als Verordening ombudscommissie gemeente Beekdaelen.

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de gemeenteraad van Beekdaelen d.d.: 12 oktober 2021

de griffier,

mevr. B. van der Wijst

de voorzitter,

dhr. Ing. E. Geurts