Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gouda

Verordening beslistermijn schuldhulpverlening Gouda

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieGouda
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening beslistermijn schuldhulpverlening Gouda
CiteertitelVerordening beslistermijn schuldhulpverlening gemeente Gouda
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 4a, derde lid, van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

02-11-202101-01-2021nieuwe regeling

06-10-2021

gmb-2021-363781

4879

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening beslistermijn schuldhulpverlening Gouda

De raad van de gemeente Gouda;

 

gelezen het voorstel van 18 mei 2021,

 

gelet op artikel 4a, derde lid, van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening,

 

besluit:

 

 

Vast te stellen de Verordening beslistermijn schuldhulpverlening Gouda

Artikel 1. Beslistermijn schuldhulpverlening

De beschikking tot schuldhulpverlening of de afwijzing ervan, bedoeld in artikel 4a, eerste lid, van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening, wordt genomen binnen een termijn van zes weken na de dag waarop het eerste gesprek, bedoeld in artikel 4, eerste lid, van die wet, heeft plaatsgevonden.

Artikel 2 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Deze verordening treedt met terugwerkende kracht in werking op 1 januari 2021.

  • 2.

    Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening beslistermijn schuldhulpverlening gemeente Gouda. Aldus besloten in de openbare vergadering van 6 oktober 2021

 

De raad van de gemeente voornoemd,

griffier

mr. drs. E.J. Karman-Moerman

voorzitter

mr. drs. P. Verhoeve

Toelichting  

Algemeen

De Verordening beslistermijn schuldhulpverlening geeft uitvoering aan artikel 4a, derde lid, van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening (hierna: wet), zoals deze met ingang van 1 januari 2021 geldt. Artikel 4a van de wet is ingevoerd bij Wet van 24 juni 2020 tot wijziging van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening ten behoeve van de uitwisseling van persoonsgegevens (Stb. 239).

 

Artikelsgewijs

Artikel 1. Beslistermijn schuldhulpverlening

De wet regelt dat inwoners vanaf 18 jaar met problematische schulden bij gemeenten terecht kunnen voor onder meer advies, schuldbemiddeling of een saneringskrediet. Het uitgangspunt is dat schuldhulpverlening breed toegankelijk is. Daarbij is van belang dat het voor de inwoner duidelijk is binnen welke termijn na het eerste gesprek over de hulpvraag wordt besloten of diegene voor een schuldenregeling in aanmerking komt.

 

Om deze reden is bij de genoemde wetswijziging in navolging van het advies van de Nationale Ombudsman besloten een wettelijke termijn op te nemen waarbinnen de gemeente na het eerste gesprek over de hulpvraag moet besluiten of iemand voor een schuldenregeling in aanmerking komt. Niet alleen burgers dienen zich aan wettelijke termijnen te houden. Ook van een dienende overheid mag verwacht worden dat zij op een verzoek van een burger binnen een redelijke, door de raad in een gemeentelijke verordening vastgestelde, termijn reageert.

 

Deze termijn mag volgens artikel 4a, derde lid, van de wet niet langer zijn dan acht weken. Dit is gelijk aan de maximale redelijke termijn die in artikel 4:13, tweede lid, van de Algemene wet bestuursrecht wordt gesteld. Een kortere beslistermijn vaststellen is wel toegestaan.

 

De beslistermijn is, gelet op de bestaande praktijk, bepaald op maximaal zes weken.

 

Een traject Schulddienstverlening van gemeente Gouda start met een aanmelding bij de gemeente. Dit kan telefonisch of via een webformulier. Een medewerker neemt binnen 24 uur (op werkdagen) contact op met de inwoner. Er wordt dan een afspraak gemaakt met een medewerker van het Team Schuldhulpverlening. Dit gesprek vindt plaats binnen vier weken. Tijdens of na het gesprek wordt een voorlopig Plan van Aanpak opgesteld. In veel gevallen kunnen inwoners direct worden geholpen (bijvoorbeeld met het aanvragen van toeslagen).

 

In de meer complexe situaties wordt, op basis van het aanmeldgesprek, onderzocht met welke producten de inwoner het meest geholpen is. Denk daarbij aan informatie en advies, budgetbegeleiding, budgetbeheer, budget beheer in gedwongen kader, betalingsregeling, herfinanciering, schuldregeling en beschermingsbewind.

 

Het startpunt voor de beslistermijn is het eerste gesprek waarin de schriftelijke of mondelinge hulpvraag van de inwoner is vastgesteld. Dat kan een gesprek zijn bij de medewerker van het Team Schuldhulpverlening of het eerste gesprek naar aanleiding van een signaal vroegsignalering.

 

Artikel 2. Inwerkingtreding en citeertitel

Deze verordening treedt in werking twee weken na bekendmaking daarvan en werkt terug tot en met 1 januari 2021.

 

Deze verordening kan worden aangehaald als “Verordening beslistermijn schuldhulpverlening Gouda 2021”.