Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Zaanstad

Regeling adviescommissie beeldende kunst en vormgeving Zaanstad 2022

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieZaanstad
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingRegeling adviescommissie beeldende kunst en vormgeving Zaanstad 2022
Citeertitel Regeling adviescommissie kunst en vormgeving 2022
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpalgemeen
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 84 van de Gemeentewet
  2. afdeling 3.3 van de Algemene wet bestuursrecht
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

16-10-2021nieuwe regeling

05-10-2021

gmb-2021-362748

2021/22842

Tekst van de regeling

Intitulé

Regeling adviescommissie beeldende kunst en vormgeving Zaanstad 2022

Het college van burgemeester en wethouders van Zaanstad, overwegende dat het wenselijk is regels te stellen voor de taak, bevoegdheden, samenstelling en werkwijze van de Adviescommissie Kunst en Cultuur, gelet op artikel 84 van de Gemeentewet en afdeling 3.3 van de Algemene wet bestuursrecht, besluit vast te stellen de volgende regeling:

 

Regeling Adviescommissie beeldende kunst en vormgeving

 

 

Artikel 1 Begripsbepalingen

Adviescommissie

de Adviescommissie beeldende kunst en vormgeving als bedoeld in artikel 2 van deze regeling

College

het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Zaanstad

 

Artikel 2 Doel en reikwijdte van de regeling

Het college wil geadviseerd worden op het gebied van beeldende kunst en vormgeving, door onafhankelijke kennisdragers op dat gebied. De grondslag van de instelling van de adviescommissie is gelegen in artikel 84 van de Gemeentewet. Deze regeling regelt de instelling, taak, bevoegdheden, samenstelling en werkwijze van de adviescommissie.

 

Artikel 3 Taken van de adviescommissie

  • 1.

    De adviescommissie wordt beschouwd als creatieve denktank en heeft daarom een brede adviserende rol.

  • 2.

    De adviescommissie kan gevraagd en ongevraagd adviseren over beleidsvoornemens van het college met betrekking tot beeldende kunst en vormgeving en de inrichting van de ruimtelijke omgeving en de toegevoegde waarde van beeldende kunst en vormgeving daarin.

  • 3.

    De adviescommissie doet voorstellen t.a.v. de besteding van de gemeentelijke middelen op het gebied van beeldende kunst en vormgeving.

  • 4.

    De adviescommissie adviseert het college over de aankoop van kunstwerken.

  • 5.

    De adviescommissie adviseert inzake het verstrekken van opdrachten voor het vervaardigen van kunstwerken en kunstprojecten voor Zaanstad en begeleidt deze. Daaronder wordt in ieder geval verstaan het selecteren van de kunstenaars, het betrekken van inwoners bij het selectieproces, het beoordelen van de ontwerpen en/of projectplannen, en het controleren van de opleveringen en uitvoering.

  • 6.

    De adviescommissie beoordeelt ontwerpen van kunstuitingen in en aan gebouwen van derden, die mede ter beoordeling aan de gemeente zijn gezonden.

  • 7.

    De adviescommissie bewaakt dat beeldende kunst en vormgeving bijdragen aan de uniformiteit en kwaliteit van de openbare ruimte. De adviezen die hier betrekking op hebben worden ter beschikking gesteld van de commissie van Welstand.

 

Artikel 4 Samenstelling

  • 1.

    De adviescommissie bestaat uit drie stemgerechtigde leden, die door het college worden

  • 2.

    De drie leden hebben een achtergrond in respectievelijk beeldende kunst, (landschaps)architectuur en vormgeving.

  • 3.

    Ieder lid doet uiterlijk 2 maanden voor zijn aftreden een niet-bindende voordracht voor zijn of haar opvolger, afkomstig uit hetzelfde vakgebied. Indien de voordracht niet mogelijk of ongewenst is, kan een nieuw lid op andere wijze geworven worden.

  • 4.

    De leden dienen professioneel werkzaam te zijn, ruime bekendheid en affiniteit te hebben met de ontwikkelingen op het vakgebied, te beschikken over voldoende inzicht en ervaring met beeldende kunst en vormgeving in opdrachten voor (lokale) overheden, bekend te zijn met de werking van ambtelijke organisaties en te beschikken over goede communicatieve en contactuele eigenschappen.

  • 5.

    Leden hebben aantoonbare affiniteit met Zaanstad.

  • 6.

    Leden van de gemeenteraad van Zaanstad en ambtenaren in dienst van de gemeente Zaanstad worden uitgesloten als lid van de adviescommissie.

  • 7.

    De adviescommissie kan een of meer personen (met een voor een project benodigde deskundigheid), ambtenaren in dienst van de gemeente Zaanstad daarbij inbegrepen, uitnodigen om tijdelijk als flexlid aan haar beraadslagingen deel te nemen. Flexleden hebben geen stemrecht.

  • 8.

    Elk lid heeft op persoonlijke titel zitting in de adviescommissie.

  • 9.

    De gemeente Zaanstad is ervoor verantwoordelijk dat het secretariaat wordt verzorgd.

  • 10.

    In tussentijdse vacatures wordt zo spoedig mogelijk voorzien.

 

Artikel 5 Zittingsduur, benoeming en ontslag

  • 1.

    De leden worden voor een periode van vier jaar benoemd en zijn bij aftreden maximaal éénmaal herbenoembaar voor een periode van vier jaar.

  • 2.

    Behalve door aftreden eindigt het lidmaatschap:

    • a.

      Op eigen verzoek

    • b.

      Door overlijden

    • c.

      Door onder curatelestelling of ander verlies van handelingsbekwaamheid

    • d.

      Door ziekte langer dan zes maanden, indien die ziekte volledige deelname aan de werkzaamheden van de adviescommissie belet

    • e.

      Door een daartoe strekkend besluit van het college

  • 3.

    Bij vervanging van een lid eindigt het lidmaatschap van het vervangende lid op het moment waarop het lidmaatschap van het vervangen lid zou zijn geëindigd.

  • 4.

    Het college benoemt de leden van de adviescommissie.

 

Artikel 6 Vergadering en werkwijze

  • 1.

    De adviescommissie vergadert minimaal zesmaal per jaar en voorts indien de voorzitter of een van de leden dit nodig achten.

  • 2.

    De adviescommissie stelt een werkplan op voor 2022-2026.

  • 3.

    Eenmaal per jaar vindt overleg plaats tussen de adviescommissie en een afvaardiging van het college. Het eerste overleg zal plaatsvinden op basis van het op te stellen werkplan.

  • 4.

    De vergaderingen van de adviescommissie zijn niet openbaar.

  • 5.

    De adviescommissie benoemt uit haar midden een voorzitter en een plaatsvervangend voorzitter.

  • 6.

    De adviescommissie kan slechts besluiten wanneer zij voltallig is. Bij dringende besluiten kan worden gekozen voor digitale afstemming.

  • 7.

    Ieder lid heeft één stem.

  • 8.

    In uitzondering op lid 6 neemt een lid niet deel aan de beraadslaging en besluitvorming over onderwerpen waarbij er op enigerlei wijze een direct of indirect persoonlijk belang is.

  • 9.

    Wanneer er sprake is van een (in)direct persoonlijk belang van één van de leden wordt dit gemeld in het betreffende advies dat de commissie aan het college verstrekt.

  • 10.

    Voor het overige regelt de adviescommissie zelf haar werkwijze.

 

Artikel 7 Bezoldiging

  • 1.

    De leden en flexleden ontvangen voor hun werk voor de Adviescommissie een vergoeding als vermeld in de jaarlijks door het Ministerie van Binnenlandse Zaken vastgestelde regeling (Circulaire (onkosten)vergoeding en toelagen voor politieke ambtsdragers van gemeenten) het bedrag voor commissieleden voor een gemeente in klasse 5.

 

Artikel 8 Bijzondere bepalingen

1. In de gevallen waarin deze regeling niet voorziet, beslist het college.

2. Leden en flexleden zijn uitgesloten van aankopen en opdrachten als bedoeld in artikel 3.

 

Artikel 9 Citeertitel en inwerkingtreding

  • 1.

    Deze regeling treedt in werking op de dag na die waarop zij is bekendgemaakt.

  • 2.

    Met ingang van die datum is de Regeling adviescommissie Kunst en Cultuur Zaanstad 2017-2020 ingetrokken.

  • 3.

    Deze regeling kan worden aangehaald als ‘. Regeling adviescommissie kunst en vormgeving 2022.

 

Toelichting

 

Artikel 2

Sinds 1989 heeft de gemeente Zaanstad een adviescommissie beeldende kunst, met een afgebakende taak, namelijk het aankopen, plaatsen en beheren van kunstwerken. Hiervoor was een werkbudget beschikbaar. In de loop van de jaren heeft de commissie zich ontwikkeld tot een initiator en begeleider van kunstprojecten. Daarbij wordt verder gekeken dan alleen beeldende kunst en wordt aansluiting gezocht bij gemeentebrede ontwikkelingen, zoals de Keti Koti viering (2020-heden), vormgeving Walking on Water in de Bonifatiuskerk Zaandam (2018) en Inverdan (2009-heden). De adviescommissie krijgt de mogelijkheid om mee te denken en te adviseren over het beeld voor de toekomst zoals verwoord in Zaanstad Bruist! Cultuurvisie 2019-2030: een lint van creatieve en culturele activiteit en bedrijvigheid van Zuid tot Noord.

 

Artikel 3

Lid 1 en 2:

De groei en ontwikkeling van de stad worden benut om te komen tot sterkere wijken. Veel bewoners voelen zich betrokken en/of zijn actief of in de wijk. Kunst en cultuur kan een impuls geven aan de leefbaarheid en bijdragen aan versterking van de sociale samenhang in een wijk, stimuleren dat groepen en individuen van verschillende sociale en culturele achtergrond met elkaar in contact komen. In het verleden hebben ‘community art’-projecten laten zien hoe kunst kan helpen om buurtbewoners met elkaar in contact te brengen en samen iets voor de wijk tot stand te brengen.

De adviescommissie kan hierover zowel gevraagd als ongevraagd adviseren.

 

Lid 3:

Op het moment van vaststelling van deze regeling bestaan deze middelen uit de Rijksgelden voor Beeldende Kunst en Vormgeving

 

Artikel 4

Het college hecht waarde aan de vertegenwoordiging van de genoemde disciplines in de adviescommissie. Gedachte is dat de zittende leden het werkveld goed kennen en goed kunnen inschatten wie hun taak in de adviescommissie kan overnemen. Zij dragen dan ook hun vervanger voor, waarna de andere leden daaraan al dan niet goedkeuring verlenen. Bij afkeuring zal anders geworven worden. Uiteindelijk is het aan het college om een nieuw lid te benoemen.

Door het gebruik van flexleden kunnen ook andere disciplines vertegenwoordigd worden, al naar gelang waar de projecten die spelen om vragen. Ook ambtenaren in dienst van de gemeente Zaanstad kunnen gevraagd worden om als flexlid deel te nemen aan de adviescommissie. Zij worden dan gezien als adviserende leden vanuit hun kennis en expertise.

 

Artikel 5

Lid 1: De regeling hangt nauw samen met de Rijksgelden voor Beeldende Kunst en Vormgeving. Wijziging in de toekenning van deze Rijksgelden kan gevolgen hebben voor de uitvoering van deze regeling en de werkzaamheden van de adviescommissie.

 

Artikel 6

Deze regeling regelt het nodige voor de adviescommissie, en geeft daarbuiten veel vrijheid aan de adviescommissie om eigen invulling te geven aan haar takenpakket. Hiertoe zal zij een werkplan opstellen voor de periode t/m 2026 en hierover in gesprek gaan met de verantwoordelijk wethouder. Op basis van het werkplan worden afspraken gemaakt over ambtelijke ondersteuning.

 

Artikel 7

Dit artikel is niet van toepassing op ambtenaren die functioneren als flexlid in de adviescommissie.

De Circulaire (onkosten)vergoeding en toelagen voor politieke ambtsdragers van gemeenten wordt jaarlijks aangepast door het Ministerie van Binnenlandse zaken en Koninkrijks relaties.