Organisatie | Meppel |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Nadere regels “Subsidieregeling evenementen” |
Citeertitel | Subsidieregeling evenementen |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Geen
https://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR96703
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
16-10-2021 | nieuwe regeling | 28-09-2021 |
Burgemeester en wethouders van Meppel;
overwegende dat het wenselijk is een subsidieregeling te geven voor de subsidiëring van evenementen en de ondersteuning/begeleiding van evenementen in de gemeente Meppel;
gelet op het bepaalde in artikel 2, 6, 8, 9, 11 en 20 van de Algemene subsidieverordening Meppel
vast te stellen de Nadere regels “Subsidieregeling evenementen”:
APV: Algemene plaatselijke verordening gemeente Meppel
ASV: Algemene subsidieverordening gemeente Meppel
Evenement: het begrip evenement zoals dat is gedefinieerd in artikel 2:8 APV
Artikel 2 Doel subsidie uitvoeren evenement
Voor subsidie komen in aanmerking activiteiten die passen binnen onderstaande omschrijving en doelstelling:
Het betreft een evenement op het gebied van kunst, cultuur, sport, recreatie en toerisme dat de naamsbekendheid van de gemeente Meppel lokaal, bovenregionaal of (inter)nationaal vergroot en hierbij de samenwerking van organisaties en participatie van inwoners van Meppel te bevordert
Artikel 3 Doel subsidie ondersteunen of begeleiden van de uitvoering van evenementen
Voor subsidie komen in aanmerking activiteiten die passen binnen onderstaande omschrijvingen en doelstellingen:
Het ondersteunen en of begeleiden van de uitvoering van evenementen. Het betreft het organiseren van een zodanige ondersteuning en/of begeleiding van evenementen in de gemeente Meppel dat daarmee voldaan kan worden aan de vergunningvereisten die op grond van artikel 2:9 van de APV aan de evenementenvergunning kunnen worden verbonden. De subsidie wordt mede verstrekt als deze bijdraagt aan de doorontwikkeling en professionalisering van volgende edities van terugkerende evenementen en de ondersteuning/begeleiding van organisatoren hierbij.
Bij een aanvraagprocedure zal een vergelijkende toets worden uitgevoerd om te beoordelen aan welke aanvrager de subsidie kan worden verleend. Hierbij worden de aanvragen gewogen op de criteria als genoemd in eerstvolgende tabel. Aan de aanvrager met de hoogste wegingsscore wordt de subsidie verleend.
Wanneer twee of meer aanvragers gelijk worden gewogen, worden de subsidieaanvragen beoordeelt op kwaliteit, volledigheid en het te verwachten resultaat/effect en worden punten toegekend volgens de volgende verdeling:
De subsidie wordt verleend aan de aanvrager met het hoogst aantal opgetelde punten zoals toegekend in artikel 3d.
Subsidie op grond van deze regeling wordt uitsluitend verstrekt aan rechtspersonen zonder winstoogmerk.
Een subsidieaanvraag die niet voldoet aan de voorwaarden en toetsingscriteria in deze subsidieregeling wordt geacht in strijd te zijn met het gemeentelijk beleid en kan om die reden op grond van artikel 11, onder e, Algemene subsidieverordening Meppel worden geweigerd.
De subsidie wordt in ieder geval geweigerd als uit een daartoe verricht onderzoek blijkt dat er sprake is van een weigeringsgrond als bedoeld in artikel 3 van de Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur.
Artikel 7 Categorie-indeling en hoogte subsidie evenementen
De evenementen worden onderscheiden in 4 categorieën:
Categorie A evenementen: lokale evenementen op dorps/wijk en buurtniveau
Deze evenementen dragen in belangrijke mate bij aan de binding tussen inwoners in de stad. Deze evenementen zijn vooral gericht op participatie, ontmoeting tussen burgers en toeristisch-recreatieve promotie van de stad. Deze evenementen zijn innovatief en creatief. Deze evenementen krijgen maximaal 3 jaar achtereen een subsidie toegekend, daarna wordt verwacht dat de organisatie op eigen kracht verder kan of dat het evenement doorgroeit naar een categorie B/C/D.
Categorie B: lokale evenementen met groeipotentie
Dit zijn middelgrote evenementen die zich kenmerken door een min of meer vaste deelnemers/publieksgroep en die zich door een onderscheidende programmering/activiteiten richten op groei. De economische spin-off is er wel maar kan nog verder in omvang toenemen. Het programma richt zich in eerste instantie op een duidelijke hoofdactiviteit maar heeft kansen om door het toevoegen van side-events en/of versterking van de promotie verder te groeien. Bij deze categorie evenementen is een sterke variatie in bezoekersaantallen van een paar honderd tot enkele duizenden. Deze evenementen zijn vaak onderdeel van de gemeenschap.
Categorie C: lokale en regionale evenementen
Dit zijn (jaarlijks) terugkerende evenementen met een lokaal een regionaal karakter. De evenementen hebben geen vaste doelgroep, maar zijn voor iedereen, bv. een volksfeest (Koningsdag). Deze evenementen richting zich met name op beleving.
Categorie D: boegbeeldevenementen
Dit zijn (jaarlijks) terugkerende evenementen met een (inter)nationaal karakter, bovenregionale uitstraling die een belangrijke bijdrage leveren aan de promotie van de stad. De evenementen vinden vooral plaats in het historisch centrum, in en rond het water en hebben een economische spin-off voor de stad. De evenementen kenmerken zich door authenticiteit, uitstraling, goede organisatie en promotie. Evenementenorganisaties zoeken hierbij een actieve samenwerking met andere partijen (bedrijfsleven, onderwijs, sport, cultuur, recreatie en toerisme) in de stad.
Aldus vastgesteld door burgemeester en wethouders van Meppel op (nieuwe datum),
de secretaris,
de burgemeester,
Deze subsidieregeling geeft een uitwerking van de Algemene Subsidieverordening Gemeente Meppel (ASV) speciaal voor de subsidiering van evenementen. Tevens is een regeling opgenomen voor de periodieke verstrekking van een subsidie aan een partij die organisatoren van evenementen kan ondersteunen en begeleiden bij het aanvragen van de vergunning, het kunnen voldoen aan de vergunningvereisten en het feitelijk organiseren van een evenement. De gemeente Meppel heeft baat bij de organisatie van evenementen die een bijdrage leveren aan de beleidsdoelen van de gemeente op het gebied van citymarketing, recreatie en toerisme. Meppel wil een aantrekkelijke stad zijn voor inwoners, bedrijven en bezoekers en wil daarom met het subsidie-instrument bevorderen dat er aantrekkelijke evenementen worden georganiseerd in de gemeente. Tegelijkertijd weten we dat het organiseren van een evenement alsmaar ingewikkelder wordt. Organisatoren van evenementen moeten kunnen voldoen aan allerlei regels. Dat kan gaan om de openbare orde en veiligheid van bezoekers, maar ook om regels van technische aard, zoals arbo normen, natuur- en milieuwetgeving en bepalingen uit de ruimtelijke ordening. Deze diverse regels brengen met zich mee dat je als organisator op de hoogte moet zijn van diverse technieken en afspraken die gebruikt moeten worden bij de organisatie van een evenement. Voor veel organisatoren, voor een groot deel vrijwilligers, is dit veel en ingewikkeld. Daarom wil de gemeente hen ondersteunen door een partij zonder winstoogmerk, maar met professionele kennis, in te schakelen als adviseur en ondersteuner van de organisatoren. Voor het toevoegen van deze professionele kennis komt met deze regeling ook subsidie beschikbaar. De regeling komt in plaats van de nadere regels evenementensubsidies zoals deze laatstelijk gold vanaf 1 januari 2020