Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Meppel

Nadere regels “Subsidieregeling evenementen”

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieMeppel
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingNadere regels “Subsidieregeling evenementen”
CiteertitelSubsidieregeling evenementen
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

https://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR96703

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

16-10-2021nieuwe regeling

28-09-2021

gmb-2021-362074

Tekst van de regeling

Intitulé

Nadere regels “Subsidieregeling evenementen”

Burgemeester en wethouders van Meppel;

 

overwegende dat het wenselijk is een subsidieregeling te geven voor de subsidiëring van evenementen en de ondersteuning/begeleiding van evenementen in de gemeente Meppel;

 

gelet op het bepaalde in artikel 2, 6, 8, 9, 11 en 20 van de Algemene subsidieverordening Meppel

 

b e s l u i t e n:

 

vast te stellen de Nadere regels “Subsidieregeling evenementen”:

Artikel 1 Begripsomschrijving

APV: Algemene plaatselijke verordening gemeente Meppel

ASV: Algemene subsidieverordening gemeente Meppel

Evenement: het begrip evenement zoals dat is gedefinieerd in artikel 2:8 APV

Artikel 2 Doel subsidie uitvoeren evenement

Voor subsidie komen in aanmerking activiteiten die passen binnen onderstaande omschrijving en doelstelling:

 

Het betreft een evenement op het gebied van kunst, cultuur, sport, recreatie en toerisme dat de naamsbekendheid van de gemeente Meppel lokaal, bovenregionaal of (inter)nationaal vergroot en hierbij de samenwerking van organisaties en participatie van inwoners van Meppel te bevordert

Artikel 3 Doel subsidie ondersteunen of begeleiden van de uitvoering van evenementen

Voor subsidie komen in aanmerking activiteiten die passen binnen onderstaande omschrijvingen en doelstellingen:

  • a.

    Het ondersteunen en of begeleiden van de uitvoering van evenementen. Het betreft het organiseren van een zodanige ondersteuning en/of begeleiding van evenementen in de gemeente Meppel dat daarmee voldaan kan worden aan de vergunningvereisten die op grond van artikel 2:9 van de APV aan de evenementenvergunning kunnen worden verbonden. De subsidie wordt mede verstrekt als deze bijdraagt aan de doorontwikkeling en professionalisering van volgende edities van terugkerende evenementen en de ondersteuning/begeleiding van organisatoren hierbij.

  • b.

    De subsidie wordt aan slechts één partij verstrekte voor een periode van maximaal drie jaar.

  • c.

    Bij een aanvraagprocedure zal een vergelijkende toets worden uitgevoerd om te beoordelen aan welke aanvrager de subsidie kan worden verleend. Hierbij worden de aanvragen gewogen op de criteria als genoemd in eerstvolgende tabel. Aan de aanvrager met de hoogste wegingsscore wordt de subsidie verleend.

  • d.

    Wanneer twee of meer aanvragers gelijk worden gewogen, worden de subsidieaanvragen beoordeelt op kwaliteit, volledigheid en het te verwachten resultaat/effect en worden punten toegekend volgens de volgende verdeling:

    De subsidie wordt verleend aan de aanvrager met het hoogst aantal opgetelde punten zoals toegekend in artikel 3d.

Artikel 4 Doelgroep subsidie

Subsidie op grond van deze regeling wordt uitsluitend verstrekt aan rechtspersonen zonder winstoogmerk.

Artikel 5 Voorwaarden en toetsingscriteria subsidie evenementen

  • 1.

    Een evenement vindt in beginsel in de gemeente Meppel plaats.

  • 2.

    Evenementen die buiten de gemeentegrenzen plaatsvinden, kunnen voor subsidie in aanmerking komen, voor zover het belang van de stad groot genoeg is en de organisatie binnen de gemeentegrenzen van Meppel redelijkerwijs niet mogelijk is. Dit is ter beoordeling van het college.

  • 3.

    Het evenement moet bijdragen aan een divers evenementenaanbod door:

    • a.

      een gelijkmatige spreiding van evenementen naar doelgroep en soort;

    • b.

      qua locatie en tijd goed te passen binnen het bestaande aanbod.

  • 4.

    Bij de beoordeling van de aanvraag wordt verder getoetst in hoeverre het evenement bijdraagt aan de ambitie van de gemeente (beleid) op het gebied van evenementen:

    • a.

      Bijdrage aan imago:

      • -

        Het evenement draagt in positieve zin bij aan een bruisend en positief imago van Meppel. Evenementen moeten passen binnen de kernwaarden van ‘Meppel Diep Geluk’.

      • -

        Het evenement trekt lokale, regionale, bovenregionale en/of (inter)nationale bezoekers aan;

      • -

        Door de organisatie van dit evenement krijgt Meppel een grotere naamsbekendheid.

    • b.

      Bevordering spin-offs:

      • -

        Economisch: het evenement geeft een impuls aan de Meppeler economie/werkgelegenheid.

      • -

        Toeristisch-recreatief: het evenement trekt bezoekers aan die daardoor ook kennis maken met andere aspecten van de gemeente.

    • c.

      Samenwerking en participatie inwoners van Meppel

      • -

        Het evenement bevordert de samenwerking tussen organisaties op het gebied van kunst, cultuur, sport, recreatie en toerisme;

      • -

        Het evenement is uitnodigend voor inwoners van Meppel om actief mee te doen.

    • d.

      Doorontwikkeling evenementen:

      • -

        Het evenement is evenementen vergunningplichtig of meldingsplichtig.

      • -

        Het evenement is veilig en voldoet aan de wet- en regelgeving.

      • -

        Het evenement is realistisch en haalbaar.

      • -

        Het evenement is enkel realiseerbaar met een evenementensubsidie.

      • -

        Het evenement heeft een financieel sluitende begroting.

    • e.

      Extra waardering evenementen:

      • -

        Het evenement is vernieuwend in vergelijking tot voorgaand jaar.

      • -

        Het evenement draagt bij aan de beeldvorming: Meppel evenementenstad.

Artikel 6 Weigeringsgronden

Een subsidieaanvraag die niet voldoet aan de voorwaarden en toetsingscriteria in deze subsidieregeling wordt geacht in strijd te zijn met het gemeentelijk beleid en kan om die reden op grond van artikel 11, onder e, Algemene subsidieverordening Meppel worden geweigerd.

De subsidie wordt in ieder geval geweigerd als uit een daartoe verricht onderzoek blijkt dat er sprake is van een weigeringsgrond als bedoeld in artikel 3 van de Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur.

Artikel 7 Categorie-indeling en hoogte subsidie evenementen

De evenementen worden onderscheiden in 4 categorieën:

 

Categorie A evenementen: lokale evenementen op dorps/wijk en buurtniveau

Deze evenementen dragen in belangrijke mate bij aan de binding tussen inwoners in de stad. Deze evenementen zijn vooral gericht op participatie, ontmoeting tussen burgers en toeristisch-recreatieve promotie van de stad. Deze evenementen zijn innovatief en creatief. Deze evenementen krijgen maximaal 3 jaar achtereen een subsidie toegekend, daarna wordt verwacht dat de organisatie op eigen kracht verder kan of dat het evenement doorgroeit naar een categorie B/C/D.

 

Categorie B: lokale evenementen met groeipotentie

Dit zijn middelgrote evenementen die zich kenmerken door een min of meer vaste deelnemers/publieksgroep en die zich door een onderscheidende programmering/activiteiten richten op groei. De economische spin-off is er wel maar kan nog verder in omvang toenemen. Het programma richt zich in eerste instantie op een duidelijke hoofdactiviteit maar heeft kansen om door het toevoegen van side-events en/of versterking van de promotie verder te groeien. Bij deze categorie evenementen is een sterke variatie in bezoekersaantallen van een paar honderd tot enkele duizenden. Deze evenementen zijn vaak onderdeel van de gemeenschap.

 

Categorie C: lokale en regionale evenementen

Dit zijn (jaarlijks) terugkerende evenementen met een lokaal een regionaal karakter. De evenementen hebben geen vaste doelgroep, maar zijn voor iedereen, bv. een volksfeest (Koningsdag). Deze evenementen richting zich met name op beleving.

 

Categorie D: boegbeeldevenementen

Dit zijn (jaarlijks) terugkerende evenementen met een (inter)nationaal karakter, bovenregionale uitstraling die een belangrijke bijdrage leveren aan de promotie van de stad. De evenementen vinden vooral plaats in het historisch centrum, in en rond het water en hebben een economische spin-off voor de stad. De evenementen kenmerken zich door authenticiteit, uitstraling, goede organisatie en promotie. Evenementenorganisaties zoeken hierbij een actieve samenwerking met andere partijen (bedrijfsleven, onderwijs, sport, cultuur, recreatie en toerisme) in de stad.

Artikel 8 Subsidieplafond en verdeelregels

  • a.

    Subsidie evenementen:

    • 1.

      Jaarlijks wordt door de gemeenteraad het subsidieplafond vastgesteld voor subsidies uit het evenementenbudget.

    • 2.

      Het evenement kan geen hogere subsidie toegekend krijgen dan 40% van haar totale begroting.

  • b.

    Subsidie ondersteuning/begeleiding evenementen:

    • 1.

      Jaarlijks is er een bedrag beschikbaar voor subsidie voor het organiseren van de ondersteuning/begeleiding van evenementen en organisatoren die op grond van artikel 4 van deze regeling kunnen worden verleend.

Artikel 9 Aanvragen subsidie

  • a.

    Subsidies evenementen:

    • 1.

      De aanvraag om subsidie voor een jaarlijks terugkerend evenement kan ingediend worden vanaf 15 oktober tot 15 november in het jaar voorafgaand aan het jaar waarop de subsidieaanvraag betrekking.

    • 2.

      De aanvraag om subsidie voor een eenmalig evenement moet uiterlijk 12 weken voorafgaand aan de datum waarop de activiteit plaatsvindt, worden ingediend.

    • 3.

      De aanvrager maakt gebruik van een door de gemeente voorgeschreven (digitaal) aanvraagformulier.

    • 4.

      Uit de subsidieaanvraag moet voldoende duidelijk blijken:

      • a.

        omschrijving van de activiteiten waaruit het evenement bestaat en aan welke maatschappelijke doelen zij bijdragen;

      • b.

        welke promotie bovenregionaal en nationaal aan het evenement gegeven wordt;

      • c.

        wat de inkomsten en uitgaven zijn voor het organiseren van het evenement;

      • d.

        of en zo ja, welke bijdrage derden en de organisatie zelf leveren aan het evenement.

  • b.

    Subsidie ondersteuning/begeleiding evenementen:

    • 1.

      De mogelijkheid tot aanvraag subsidie voor de ondersteuning/begeleiding van evenementen wordt opengesteld na een publicatie in het gemeenteblad en op de website van de gemeente Meppel.

    • 2.

      Uit de subsidieaanvraag moet voldoende duidelijk blijken:

      • a.

        op welke manier aanvrager organisatoren van evenementen ondersteunt/begeleidt;

      • b.

        dat aanvrager expertise en ervaring heeft met organiseren van evenementen;

      • c.

        dat aanvrager een (financieel) meerjarenplan heeft met evenementenagenda, met aandacht voor de waarden van Meppel en hierdoor Merk Meppel versterken;

      • d.

        wat de visie is van de aanvrager op gemeentelijk beleid op verschillende vlakken (geluid, veiligheid, afval etc.);

      • e.

        dat aanvrager afstemming zoekt met eventuele andere lokale en regionale intiatieven.

Artikel 10 Verlenen en vaststellen subsidie

  • 1.

    Subsidies tot en met € 15.000, - worden in één keer verleend en vastgesteld, tenzij in de beschikking tot subsidieverlening een andere wijze van subsidievaststelling is vermeld.

  • 2.

    In geval van gelijktijdige verlening en vaststelling is verantwoording achteraf niet nodig. Wel kan binnen 3 jaar na de vaststelling van de subsidieontvanger een overzicht van activiteiten en de hieraan verbonden uitgaven en inkomsten worden opgevraagd.

  • 3.

    Voor subsidies boven de € 15.000, - volgt na de subsidieverlening een afzonderlijke subsidievaststelling. De subsidieaanvrager dient daarvoor een aanvraag tot vaststelling van de subsidie te doen binnen 13 weken na beëindiging van het evenement waarvoor subsidie werd verleend.

Artikel 11 Hardheidsclausule

Het college kan in bijzondere gevallen van bovenstaande bepalingen beargumenteerd afwijken.

Artikel 12 Inwerkingtreding

Deze nadere regels treden 1 dag na bekendmaking in werking.

Artikel 13 Citeertitel

Deze Nadere regels worden aangehaald als: “Subsidieregeling evenementen”.

Aldus vastgesteld door burgemeester en wethouders van Meppel op (nieuwe datum),

de secretaris,

de burgemeester,

Toelichting algemeen

Deze subsidieregeling geeft een uitwerking van de Algemene Subsidieverordening Gemeente Meppel (ASV) speciaal voor de subsidiering van evenementen. Tevens is een regeling opgenomen voor de periodieke verstrekking van een subsidie aan een partij die organisatoren van evenementen kan ondersteunen en begeleiden bij het aanvragen van de vergunning, het kunnen voldoen aan de vergunningvereisten en het feitelijk organiseren van een evenement. De gemeente Meppel heeft baat bij de organisatie van evenementen die een bijdrage leveren aan de beleidsdoelen van de gemeente op het gebied van citymarketing, recreatie en toerisme. Meppel wil een aantrekkelijke stad zijn voor inwoners, bedrijven en bezoekers en wil daarom met het subsidie-instrument bevorderen dat er aantrekkelijke evenementen worden georganiseerd in de gemeente. Tegelijkertijd weten we dat het organiseren van een evenement alsmaar ingewikkelder wordt. Organisatoren van evenementen moeten kunnen voldoen aan allerlei regels. Dat kan gaan om de openbare orde en veiligheid van bezoekers, maar ook om regels van technische aard, zoals arbo normen, natuur- en milieuwetgeving en bepalingen uit de ruimtelijke ordening. Deze diverse regels brengen met zich mee dat je als organisator op de hoogte moet zijn van diverse technieken en afspraken die gebruikt moeten worden bij de organisatie van een evenement. Voor veel organisatoren, voor een groot deel vrijwilligers, is dit veel en ingewikkeld. Daarom wil de gemeente hen ondersteunen door een partij zonder winstoogmerk, maar met professionele kennis, in te schakelen als adviseur en ondersteuner van de organisatoren. Voor het toevoegen van deze professionele kennis komt met deze regeling ook subsidie beschikbaar. De regeling komt in plaats van de nadere regels evenementensubsidies zoals deze laatstelijk gold vanaf 1 januari 2020