Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Amsterdam

Regeling projectsubsidies professionele kunst 2021-2024

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieAmsterdam
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingRegeling projectsubsidies professionele kunst 2021-2024
CiteertitelRegeling projectsubsidies professionele kunst 2021-2024
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

https://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR636407

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-09-2023artikel 1.6, 4.5, toelichting

29-08-2023

gmb-2023-378228

26-06-202101-09-2023nieuwe regeling

22-06-2021

Gemeenteblad 2021, 203584

203584

Tekst van de regeling

Intitulé

Regeling projectsubsidies professionele kunst 2021-2024

Het college van burgemeester en wethouders van Amsterdam,

 

gelet op artikel 4 lid 2 van de Verordening Amsterdamse culturele infrastructuur, Hoofdlijnen en Kunstenplan 2019,

 

besluit de volgende regeling vast te stellen:

 

Regeling projectsubsidies professionele kunst 2021-2024

 

PARAGRAAF 1: ALGEMENE BEPALINGEN

 

Artikel 1.1 Definities

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • a.

    AFK: Amsterdams Fonds voor de Kunst;

  • b.

    Aanvrager: de natuurlijke persoon of rechtspersoon als bedoeld in artikel 1.4 van deze regeling;

  • c.

    Begrotingstekort: saldo tussen geraamde kosten en inkomsten (zonder het gevraagde subsidiebedrag), waarbij de kosten hoger zijn dan de inkomsten;

  • d.

    Bemiddelaar: onafhankelijke curator of programmeur die tentoonstellingen of artistieke programma’s inhoudelijk samenstelt op het gebied van visuele kunsten, podiumkunsten of letteren, ten behoeve van festivals, podia of andere presentatieplekken in Amsterdam;

  • e.

    Cultuureducatie: doelbewust leren over en door middel van kunst, erfgoed en media via gerichte (les)instructie, zowel binnen- als buitenschools;

  • f.

    Project: een op zichzelf staande artistiek-inhoudelijke activiteit of reeks van samenhangende activiteiten op het gebied van de kunsten, uitgevoerd door één of meer professionele kunstenaars waarbij het resultaat op enigerlei wijze beschikbaar of openbaar toegankelijk is voor een Amsterdams publiek;

  • g.

    Professionele kunst: kunstactiviteiten waarbij het merendeel van de artistiek betrokkenen actief kunst maken of tonen om daarmee in het levensonderhoud te willen voorzien;

  • h.

    Sluitende begroting: een begroting waarbij de totale kosten volledig gedekt worden door inkomsten (inclusief het bedrag waarvoor subsidie is aangevraagd bij het AFK);

  • i.

    Stipendium: een bijdrage van € 15.000 voor een individueel traject gericht op ontwikkeling, onderzoek of experiment dat in een plan wordt uitgewerkt.

Artikel 1.2 Doel

Het doel van de regeling projectsubsidies Professionele kunst is het investeren in kunst voor alle Amsterdammers. Met de regeling ondersteunt het AFK talentvolle professionele kunstenaars en culturele organisaties in het maken en tonen van kunst en stimuleert het een veelzijdig kunstaanbod met betekenis voor de stad en haar bewoners. Daarnaast investeert het AFK met de regeling in de artistieke ontwikkeling van excellente makers en bemiddelaars, en in de versteviging en zichtbaarheid van hun beroepspraktijk.

Artikel 1.3 Waarvoor en voor welk bedrag kan subsidie worden aangevraagd?

  • 1.

    Binnen de regeling projectsubsidies Professionele kunst kan subsidie worden aangevraagd voor:

    • a.

      Een project waarbij het gevraagde subsidiebedrag maximaal € 15.000 bedraagt (categorie I);

    • b.

      Een project waarbij het gevraagde subsidiebedrag meer dan € 15.000 bedraagt (categorie II);

    • c.

      Een beeldend kunstwerk in de openbare ruimte, waarbij het gevraagde subsidiebedrag maximaal € 50.000 bedraagt (categorie III).

    • d.

      Een stipendium voor een vast bedrag van € 15.000 met een looptijd van maximaal een jaar (categorie IV).

  • 2.

    Aanvragen voor binnen- en buitenschoolse cultuureducatie, actieve kunst- en cultuurbeoefening in de vrije tijd (cultuurmakers/amateurkunst), jaarprogrammeringen of projecten in het kader van studie of opleiding komen niet voor subsidie in aanmerking.

Artikel 1.4 Wie kan aanvragen?

  • 1.

    Een aanvraag voor subsidie voor een project in categorie I kan uitsluitend worden ingediend door een natuurlijk persoon of rechtspersoon (organisaties) zonder winstoogmerk (vereniging of stichting).

  • 2.

    Een aanvraag voor subsidie voor een project in categorie II kan uitsluitend worden ingediend door een rechtspersoon (organisaties) zonder winstoogmerk (vereniging of stichting).

  • 3.

    Een aanvraag voor een beeldend kunstwerk in de openbare ruimte (categorie III) kan uitsluitend worden ingediend door een natuurlijk persoon of een rechtspersoon als opdrachtgever.

  • 4.

    Een aanvraag voor een stipendium (categorie IV) kan uitsluitend worden ingediend door een natuurlijk persoon, zijnde een professioneel kunstenaar of een bemiddelaar die niet in dienst is van een culturele organisatie, met minimaal 4 jaar aantoonbare professionele werkervaring, gevestigd in de gemeente Amsterdam.

  • 5.

    Organisaties die door het AFK op basis van de regeling Vierjarige subsidies 2021-2024, de regeling Tweejarige subsidies cultuurmakers of de regeling Ontwikkeling professionele organisaties 2021-2024 worden gesubsidieerd en de instellingen in de Amsterdam Bis zoals benoemd in het Amsterdams Kunstenplan 2021-2024, kunnen voor de periode waarin ze reeds gehonoreerd zijn door het AFK geen aanvraag op grond van deze regeling indienen.

Artikel 1.5 Beschikbaar subsidiebedrag

  • 1.

    Het bestuur kan halfjaarlijks/jaarlijks een (deel)subsidieplafond vaststellen voor het verstrekken van subsidies in het kader van deze regeling.

  • 2.

    Het bestuur kan tevens besluiten een subsidieplafond vast te stellen per in artikel 1.3 genoemde categorieën. Deze bedragen gelden als (deel)subsidieplafonds.

  • 3.

    Een besluit tot vaststelling, verhogen of verlagen van een (deel)subsidieplafond wordt bekendgemaakt in een dag-, nieuws- of huis-aan-huisblad en via de website van het AFK.

  • 4.

    Een subsidie wordt altijd verleend onder de voorwaarde dat door de Gemeente Amsterdam voldoende gelden aan het AFK ter beschikking worden gesteld.

Artikel 1.6 Algemene weigeringsgronden voor alle categorieën

  • 1.

    Het AFK weigert de subsidie ongeacht voor welke categorie als:

    • a.

      de aanvraag niet past binnen de doelstelling van de regeling zoals opgenomen in artikel 1.2;

    • b.

      de activiteiten op grond van artikel 1.3 niet voor subsidie in aanmerking komen;

    • c.

      de aanvrager op grond van artikel 1.4 niet voor subsidie in aanmerking komt;

  • 2.

    Het AFK weigert de subsidie ongeacht voor welke categorie voorts als:

    • a.

      de aanvraag na toetsing van de aanvraag aan de beoordelingscriteria als bedoeld in artikel 3.1 niet voor honorering in aanmerking komt;

    • b.

      voor de activiteiten waarvoor een subsidie wordt aangevraagd, door het AFK op grond van deze of een andere regeling of binnen de Amsterdams Bis in het kader van het Amsterdams Kunstenplan 2021-2024, al subsidie is verleend;

    • c.

      reeds eerder voor hetzelfde project binnen deze regeling subsidie is aangevraagd en deze aanvraag niet is gehonoreerd. Uitzondering hierop zijn aanvragen die eerder als ‘Mijn eerste aanvraag’ als bedoeld in artikel 2.3 zijn behandeld, waardoor een tweede aanvraag voor hetzelfde project wel is toegestaan;

    • d.

      over een voorafgaand project, van dezelfde aanvrager, waarvoor het AFK een subsidie heeft verleend, geen verantwoording is afgelegd die aan de voorwaarden van het AFK voldoet;

    • e.

      uit de aanvraag blijkt dat de eerste publieke presentatie voor categorie I en II aanvragen – plaatsvindt binnen dertien weken na ontvangst van de aanvraag plaatsvindt of bij categorie III en IV aanvragen de activiteiten binnen dertien weken na ontvangst van de aanvraag starten. In geval van ‘Mijn eerste aanvraag’ (artikel 2.3) is deze termijn een maand vanaf de datum van het gesprek met het AFK;

    • f.

      de activiteiten niet binnen vierentwintig maanden na het besluit tot verlening van de subsidie zijn afgerond;

    • g.

      er geen sprake is van een begrotingstekort;

    • h.

      het gevraagde subsidiebedrag lager is dan € 2.500;

    • i.

      het gevraagde subsidiebedrag meer dan 75% van de totale kosten bedraagt;

    • j.

      door toekenning van de subsidie het (deel)subsidieplafond wordt overschreden;

    • k.

      subsidie wordt aangevraagd voor een presentatie in een commerciële setting, zoals een galerie of beurs;

    • l.

      het resultaat van het project niet op enigerlei wijze beschikbaar of openbaar toegankelijk is voor een Amsterdams publiek;

    • m.

      de aanvrager doelen nastreeft, activiteiten ontplooit of handelingen verricht die in strijd zijn met het recht, het algemeen belang of de openbare orde;

    • n.

      de aanvrager niet voldoet aan de voor de desbetreffende organisatie gebruikelijke normen met betrekking tot good governance en fair practice op het terrein van goed bestuur, adequaat toezicht en een veilige werkomgeving.

Artikel 1.7 Aanvullende weigeringsgronden per categorie

  • 1.

    Onverminderd het bepaalde in artikel 1.6 weigert het bestuur de subsidie voor een project (categorie I en II) als de aanvrager een student of deelnemer is aan een (post)academische kunst(gerelateerde) opleiding of een kunstopleiding die volgens de Wet op het Hoger Onderwijs en Wetenschappelijk Onderzoek bekostigd wordt, tenzij het gaat om projecten die niet in het kader van studie, opleiding of residency plaatsvinden.

  • 2.

    Onverminderd het bepaalde in artikel 1.6 weigert het bestuur de subsidie voor een beeldend kunstwerk in de openbare ruimte (categorie III) als geen positief advies van het Stadscuratorium Amsterdam (SCA) is afgegeven op het ontwerp voor een aanvraag van meer dan € 10.000. Een positief advies van de Commissie Ruimtelijke Kwaliteit volstaat in het geval van een in (nieuw)bouw geïntegreerd project eveneens.

  • 3.

    In afwijking van het bepaalde in artikel 1.6 tweede lid onder i weigert het bestuur de subsidie voor een beeldend kunstwerk in de openbare ruimte (categorie III) als het gevraagde subsidiebedrag hoger is dan 50% van de totale kosten.

  • 4.

    Onverminderd het bepaalde in artikel 1.6 weigert het bestuur de subsidie voor een stipendium (categorie IV) als:

    • a.

      de aanvrager een student of deelnemer is aan een postacademische kunst(gerelateerde) opleiding of een kunstopleiding die volgens de Wet op het Hoger Onderwijs en Wetenschappelijk Onderzoek bekostigd wordt;

    • b.

      de aanvrager onderdeel is van de 3PackageDeal op tijdstip van aanvraag;

    • c.

      de aanvrager in de vier jaar voorafgaand aan de aanvraag een 3PackageDeal, stipendium of ontwikkelbudget van het AFK heeft ontvangen, te rekenen vanaf de datum van het besluit over de verlening van de eerdere subsidie.

PARAGRAAF 2: DE AANVRAAGPROCEDURE

 

Artikel 2.1 Aanvraagformulier

  • 1.

    Een subsidie als bedoeld in de regeling wordt via het digitaal formulier op de website www.amsterdamsfondsvoordekunst.nl aangevraagd.

  • 2.

    Het AFK kan concrete eisen stellen aan (de wijze van) aanvragen. Deze eisen worden op de website gepubliceerd.

  • 3.

    Aanvragen kunnen vanaf 1 juli 2021 het hele jaar doorlopend worden ingediend.

  • 4.

    Subsidieaanvragen worden in behandeling genomen in de volgorde van ontvangst daarvan. Als tijdstip van indiening geldt daarbij het moment waarop de aanvraag compleet is.

Artikel 2.2 Inhoud aanvraag

  • 1.

    De aanvraag voor projecten in categorie I t/m III bevatten:

    • a.

      een volledig ingevuld aanvraagformulier;

    • b.

      een beschrijving van het project waarvoor subsidie wordt aangevraagd (max. 15 pagina’s);

    • c.

      een sluitende begroting met dekkingsplan;

    • d.

      een curriculum vitae van de belangrijkste artistiek en/of organisatorisch betrokkene(n);

    • e.

      een uittreksel uit het register van de Kamer van Koophandel dat niet ouder is dan twee maanden in het geval de aanvraag wordt gedaan door een rechtspersoon.

  • 2.

    In aanvulling op het eerste lid bevat de aanvraag voor een project in categorie II of voor kunstwerk in de openbare ruimte (categorie III) tevens een communicatie- en marketingplan.

  • 3.

    In aanvulling op het eerste lid bevat de aanvraag voor een kunstwerk in de openbare ruimte (categorie III) voor een subsidiebedrag van meer dan € 10.000 tevens een positief advies op het ontwerp van het Stadscuratorium Amsterdam (SCA). In het geval van een in (nieuw)bouw geïntegreerd project kan ook worden volstaan met een positief advies van de Commissie Ruimtelijke Kwaliteit.

  • 4.

    De aanvraag voor een stipendium (categorie IV) bevat:

    • a.

      een volledig ingevuld aanvraagformulier;

    • b.

      een plan voor ontwikkeling, onderzoek of experiment (max. 10 pagina’s);

    • c.

      een sluitende begroting met dekkingsplan;

    • d.

      een relevant digitaal portfolio en curriculum vitae;

    • e.

      een bewijs van inschrijving in de gemeente Amsterdam dat niet ouder is dan twee maanden.

Artikel 2.3 Mijn Eerste Aanvraag

  • 1.

    Aanvragers die niet eerder een subsidie van het AFK hebben ontvangen, kunnen gebruik maken van ‘Mijn Eerste Aanvraag’, waarmee zij hun aanvraag op een daartoe vastgesteld tijdstip mondeling aan het AFK kunnen toelichten.

  • 2.

    Uitsluitend projecten in categorie I met een maximaal gevraagd subsidiebedrag van € 5.000 komen hiervoor in aanmerking. Artikel 2.1 en 2.2 van deze paragraaf zijn van overeenkomstige toepassing.

     

PARAGRAAF 3: BEOORDELING

 

Artikel 3.1 Beoordelingscriteria

  • 1.

    Aanvragen voor een project in categorie I worden aan de hand van de volgende criteria beoordeeld:

    • a.

      artistiek belang;

    • b.

      uitvoerbaarheid.

  • 2.

    Aanvragen voor een project in categorie II en III worden aan de hand van de volgende criteria beoordeeld:

    • a.

      artistiek belang;

    • b.

      uitvoerbaarheid;

    • c.

      belang voor de stad.

  • 3.

    Aanvragen voor een stipendium (categorie IV) worden aan de hand van de volgende criteria beoordeeld:

    • a.

      artistieke signatuur;

    • b.

      bijdrage aan artistieke beroepspraktijk.

  • 4.

    In de toelichting op de regeling zijn de criteria uitgewerkt.

Artikel 3.2 Advisering

  • 1.

    Aanvragen vanaf € 10.000 kan het AFK voorleggen aan één of meer adviseurs.

  • 2.

    Aan de adviseur(s) wordt een advies gevraagd over de mate waarin een aanvraag voldoet aan de in artikel 3.1 opgenomen criteria en over de subsidiehoogte.

Artikel 3.3 Besluit

  • 1.

    Het AFK beslist - indien van toepassing aan de hand van de adviezen van de adviseurs - over de aanvraag en hoogte van de subsidie.

  • 2.

    Besluiten over aanvragen worden genomen binnen dertien weken na ontvangst van de aanvraag. Het AFK kan besluiten de beslistermijn met acht weken te verlengen en doet daarvan voor afloop van de hiervoor genoemde termijn van dertien weken mededeling aan de aanvrager.

  • 3.

    Besluiten over aanvragen die als ‘Mijn eerste aanvraag’ worden toegelicht, worden binnen een week genomen. Het AFK kan besluiten de beslistermijn met een week te verlengen en doet daarvan mededeling aan de aanvrager.

     

PARAGRAAF 4: VERLENING, VERPLICHTINGEN, VERANTWOORDING EN VASTSTELLING

 

Artikel 4.1 Aan de subsidie verbonden verplichtingen

  • 1.

    De subsidieontvanger meldt onverwijld aan het bestuur als:

    • a.

      de activiteiten waarvoor subsidie is verstrekt niet of niet geheel zullen plaatsvinden;

    • b.

      niet geheel aan de aan de subsidie verbonden verplichtingen zal worden voldaan; of

    • c.

      er aanzienlijke artistieke, inhoudelijke of zakelijke wijzigingen zijn ten opzichte van het plan op basis waarvan subsidie is verstrekt.

  • 2.

    In aanvulling op de in het eerste lid genoemde verplichtingen kan het bestuur bij beschikking andere verplichtingen aan de subsidie verbinden.

Artikel 4.2 Intrekking of wijziging van de subsidie

  • 1.

    Zolang de subsidie nog niet definitief is vastgesteld, kan het AFK het besluit tot verlening van de subsidie intrekken dan wel de hoogte van die subsidie verminderen, in elk geval indien:

    • a.

      het project of beeldend kunstwerk in de openbare ruimte waarvoor de subsidie is verleend of de activiteiten waarvoor het stipendium is verleend, niet of niet geheel volgens de aanvraag, de wet, de regeling heeft plaatsgevonden of zal plaatsvinden;

    • b.

      de ontvanger van de subsidie heeft gehandeld in strijd met de voorwaarden die zijn verbonden aan het besluit;

    • c.

      de verantwoording niet binnen de vermelde termijn is ingediend;

    • d.

      wijzigingen van activiteiten als bedoeld in artikel 4.1 van de regeling hebben plaatsgevonden en het AFK daaraan zijn goedkeuring heeft onthouden of de wijzigingen naar het oordeel van het AFK aanleiding zijn de hoogte van de subsidie aan te passen.

  • 2.

    De intrekking of wijziging werkt terug tot het tijdstip waarop de subsidie is verleend, tenzij bij het besluit tot intrekking of wijziging anders is bepaald.

Artikel 4.3 Voorschotten

De subsidieontvanger ontvangt als voorschot 90% van het toegekende subsidiebedrag, tenzij sprake is van ‘Mijn eerste aanvraag’. Dan is het voorschot 100% van het toegekende subsidiebedrag. Dit voorschot wordt automatisch uitbetaald binnen vier weken na het toekenningsbesluit, tenzij de aanvrager hier anders om verzoekt.

Artikel 4.4 Verantwoording

  • 1.

    Voor de (aanvraag tot) vaststelling van de subsidie dient de ontvanger binnen drie maanden na afloop van het project of het plan waarvoor het stipendium is verleend een inhoudelijke en een financiële verantwoording in conform de daartoe gegeven richtlijnen van het AFK.

  • 2.

    Indien de totale subsidie van het AFK voor een project € 25.000 of meer bedraagt, of als het project een minimale projectgrootte heeft van € 125.000, wordt de financiële verantwoording voorzien van (minimaal) een samenstellingsverklaring conform de daartoe gegeven richtlijnen van het AFK.

Artikel 4.5 Vaststelling subsidie

  • 1.

    Het bestuur stelt de subsidie vast na goedkeuring van de verantwoording van het project.

  • 2.

    Als de activiteiten volgens de aanvraag zijn uitgevoerd en is voldaan aan alle aan de subsidie verbonden verplichtingen, stelt het bestuur de subsidie binnen 13 weken overeenkomstig de subsidieverlening vast.

  • 3.

    Het bestuur kan de in lid 2 genoemde termijn voor ten hoogste acht weken verdagen, onder schriftelijke mededeling aan de aanvrager.

  • 4.

    Indien de ontvanger naar het oordeel van het AFK een mindere prestatie realiseert dan in de subsidiebesluit is opgenomen of de kwaliteit van het gerealiseerde project of programma niet voldoet aan de in het besluit opgenomen eisen, wordt daar bij de vaststelling van de subsidierekening mee gehouden. De subsidie kan dan worden vastgesteld op een lager bedrag, naar evenredigheid van de mindere prestatie ten opzichte van de prestatie waarvoor de subsidie is verleend. Onterecht en/of onverschuldigd betaalde subsidies en voorschotten kunnen door het AFK onmiddellijk worden teruggevorderd.

     

PARAGRAAF 5: SLOTBEPALINGEN

 

Artikel 5.1 Inwerkingtreding

De regeling treedt in werking op de dag na bekendmaking.

Artikel 5.2 Citeertitel

Deze regeling wordt aangehaald als: regeling projectsubsidies professionele kunst 2021-2024.

Aldus vastgesteld in de vergadering van 22 juni 2021.

De burgemeester

Femke Halsema

De gemeentesecretaris

Peter Teesink

TOELICHTING BIJ REGELING PROJECTSUBSIDIES PROFESSIONELE KUNST

 

In deze toelichting op de regeling gaan wij onder andere in op de mogelijkheden voor verschillende categorieën van aanvragen, geven wij een nadere beschrijving van het beoordelingsproces en werken we de beoordelingscriteria verder uit.

 

Doel en reikwijdte van de regeling

Vanuit de missie 'Fantastische kunst voor alle Amsterdammers', wil het AFK met de regeling projectsubsidies Professionele kunst investeren in prikkelende, ambitieuze en betekenisvolle projecten in de stad en in de ontwikkeling van kunstenaars. De regeling is er voor individuele makers en culturele organisaties in alle kunstdisciplines; voor jong talent en pioniers evenzeer als voor organisaties met een lange staat van dienst. De regeling ondersteunt hen in het maken en het tonen van hun kunst en in hun ontwikkeling. De regeling is er voor projecten van klein, intiem en wijkgericht tot groot en iconisch met internationaal bereik. Samen dragen ze bij aan een divers, veelkleurig kunstlandschap dat een steeds bredere groep Amsterdammers weet te raken. Met stipendia ondersteunt het AFK individuele trajecten van ervaren kunstenaars gericht op ontwikkeling, onderzoek en experiment.

 

Waarvoor aanvragen?

Binnen de regeling kan subsidie worden aangevraagd voor:

  • Categorie I: projecten met een gevraagd subsidiebedrag van maximaal € 15.000

  • Categorie II: projecten met een gevraagd subsidiebedrag van meer dan € 15.000

  • Categorie III: een beeldend kunstwerk in de openbare ruimte. Hierbij mag het gevraagde subsidiebedrag maximaal 50% van de totale dekking bedragen, tot een hoogte van maximaal € 50.000.

  • Categorie IV: een stipendium voor een vast bedrag van € 15.000.

Binnen deze regeling kun je aanvragen voor kunstprojecten in alle disciplines, bijvoorbeeld op het gebied van dans, theater, muziek, literatuur en woordkunst, maar ook mode, film, fotografie en beeldende kunst. Je kunt subsidie aanvragen voor het maken van artistiek werk en voor het presenteren (tonen) van kunst. In de projecten moeten artistiek-inhoudelijke uitgangspunten centraal staan. Projecten moeten worden uitgevoerd door één of meer professionele kunstenaars of door een professionele culturele organisatie. Ook moet het resultaat van het project beschikbaar of toegankelijk worden gemaakt voor een Amsterdams publiek.

 

Een project kan uit meerdere activiteiten bestaan, met een duidelijke inhoudelijke samenhang en een begin en een eind. Voor hele jaarprogrammeringen kan niet worden aangevraagd, voor een serie of reeks van samenhangende activiteiten wel. Ook kan onder voorwaarden subsidie worden aangevraagd voor Amsterdamse reprises. Wanneer het AFK al eerdere heeft bijgedragen aan de productie moet worden aangetoond dat bij de reprise sprake is van een doorontwikkeling op artistiek-inhoudelijk vlak of op het gebied van publieksbereik.

 

Daarnaast kan worden aangevraagd voor een beeldend kunstwerk in de openbare ruimte of voor een bijdrage voor ontwikkeling, onderzoek en experiment (een stipendium).

 

Met het stipendium kunnen kunstenaars en bemiddelaars die al over een zekere artistieke signatuur en werkervaring beschikken, zich gedurende langere tijd (maximaal een jaar) richten op onderzoek, experiment en ontwikkeling. De bijdrage biedt hen ‘vrije ruimte’ om zich buiten afgebakende, publieksgerichte projecten om artistiek te ontwikkelen. Daarnaast kunnen ook de ontwikkeling van zakelijke of communicatieve vaardigheden onderdeel zijn van een plan ter versteviging van de beroepspraktijk en zichtbaarheid van de maker of bemiddelaar.

 

Wie kan aanvragen?

Voor projecten in de verschillende categorieën bestaan verschillende toelatingseisen.

 

Organisaties die door het AFK op basis van de regeling Vierjarige subsidies 2021-2024, de Tweejarige subsidies Cultuurmakers of de regeling Ontwikkeling 2021-2024 worden gesubsidieerd en de instellingen in de Amsterdam Bis zoals benoemd in het Amsterdams Kunstenplan 2021-2024, kunnen geen aanvraag op grond van deze regeling indienen.

 

Categorie I

Een aanvraag voor een subsidie van maximaal € 15.000 voor een project (categorie I) kan uitsluitend worden ingediend door een natuurlijk persoon of rechtspersoon (organisaties) zonder winstoogmerk. Dat is een vereniging of stichting. Je kunt dus zowel als individu of als culturele organisatie aanvragen.

 

Categorie II

Een aanvraag voor subsidie van meer dan € 15.000 voor een project (categorie II) kan uitsluitend worden ingediend door een rechtspersoon (organisaties) zonder winstoogmerk. Dat is een vereniging of stichting. Individuele kunstenaars kunnen in deze categorie dus geen aanvraag indienen.

 

Categorie III

Een aanvraag voor een beeldend kunstwerk in de openbare ruimte kan worden ingediend door een individuele kunstenaar of door een rechtspersoon als opdrachtgever. Zowel rechtspersonen met als zonder winstoogmerk kunnen aanvragen, evenals privaatrechtelijke en publiekrechtelijke rechtspersonen, bijvoorbeeld BV’s, NV’s, overheden en stadsdelen. Bij aanvragen voor een beeldend kunstwerk in de openbare ruimte vanaf € 10.000 is een positief advies van het Stadscuratorium Amsterdam over het ontwerp een voorwaarde om in te kunnen dienen. Bij projecten die zijn geïntegreerd in (nieuw)bouw volstaat ook een positief advies van de Commissie Ruimtelijke Kwaliteit (voorheen welstand) van de gemeente.

 

Categorie IV

Een aanvraag voor een stipendium kan alleen worden ingediend door individuele kunstenaars en onafhankelijke bemiddelaars (die niet in dienst zijn van een culturele organisatie) die gevestigd zijn in Amsterdam. Zij moeten minimaal 4 jaar aantoonbare professionele werkervaring hebben, waarbij de periode op een kunstacademie en (post)academische instelling buiten beschouwing wordt gelaten. Dit wordt getoetst aan de hand van het portfolio en CV.

 

Indienen

Aanvragen kunnen het hele jaar door worden ingediend. Op grond van artikel 1.5 van de regeling kan het AFK een (deel)subsidieplafond instellen: een maximaal subsidiebedrag dat binnen een (half) jaar beschikbaar is. Als een (deel)subsidieplafond wordt ingesteld, wordt dit voor aanvang van de betreffende periode bekendgemaakt. Ook kan het AFK subsidieplafonds per categorie vaststellen. Deze bedragen gelden als (deel)subsidieplafonds.

 

Als het (deel)subsidieplafond is bereikt, kunnen geen aanvragen meer worden toegekend. Ingediende aanvragen worden dan geweigerd omdat het (deel)subsidieplafond is bereikt en de regeling wordt gesloten. In dat geval kan in het nieuwe jaar -als er weer budget beschikbaar is- opnieuw een aanvraag worden ingediend.

 

Een subsidie wordt via het digitale formulier op de website www.amsterdamsfondsvoordekunst.nl aangevraagd.

 

Verplichte onderdelen

Een subsidieaanvraag bestaat uit de volgende onderdelen:

  • a.

    Een volledig ingevuld online aanvraagformulier.

  • b.

    Een beschrijving van het project waarvoor subsidie wordt aangevraagd. Uit de beschrijving moet duidelijk worden:

    • wat de doelstelling van het project is,

    • wat de artistieke-inhoudelijke uitgangspunten van het project zijn,

    • waar, wanneer, hoe en met wie het project wordt uitgevoerd en wie het beoogde publiek en/of de beoogde deelnemers zijn.

Belangrijk is dat de gemaakte keuzes ook worden toegelicht en gemotiveerd.

 

De basis van deze beschrijving is een projectplan van maximaal 15 pagina’s. Daarnaast ben je welkom om je plan te ondersteunen met (audio)visueel materiaal, maar houdt de omvang beperkt. Zo kun je er bijvoorbeeld voor kiezen om een deel van je plan toe te lichten in een filmpje. Daarnaast ontvangen we graag aanvullende documentatie die betrekking heeft op de (artistieke) uitwerking van het project. Denk bijvoorbeeld aan schetsontwerpen, composities, scenario’s, video- en geluidsmateriaal, intentieverklaringen et cetera. Indien voor de aanvraag relevant kun je ook beknopt (audio)visueel materiaal van recent werk meesturen.

 

Voor een stipendium wordt een plan van max. 10 pagina’s ingediend. Centraal daarin staat de wijze waarop je de ‘vrije ruimte’ wil invullen die het stipendium biedt en de artistieke ontwikkeling en versteviging van de beroepspraktijk en zichtbaarheid die je daarbij beoogt. Daarnaast bevat de aanvraag voor een stipendium een digitaal portfolio met (audio/visueel) materiaal van de belangrijkste werken, met nadruk op de afgelopen 4 jaar. Ook is een bewijs van inschrijving in de gemeente Amsterdam dat niet ouder is dan twee maanden, verplicht.

 

  • c.

    Een realistische, sluitende begroting met dekkingsplan. Geef hierbij een overzicht van de verwachte inkomsten en uitgaven en geef een toelichting per begrotingspost. Let daarbij op het volgende:

    • In de begroting is het opnemen van een honorarium voor presenterende en producerende kunstenaars verplicht.

    • Ook moeten bedragen die bij andere partijen zijn aangevraagd voor een subsidie, sponsoring of vergoeding voor hetzelfde project worden opgenomen. Vermeldt hierbij ook de status van zo’n aanvraag.

    • De kosten voor overhead mogen maximaal 10 % van de totale begroting bedragen. Onder overhead verstaan we alle kosten die niet direct aan het primaire proces van het project toe te rekenen zijn, zoals kantoorhuisvesting, administratie, ICT, en kosten voor algemene en zakelijke leiding. Wanneer in een aanvraag meer dan 10 % van de totale kosten voor overhead wordt opgevoerd, moet worden uitgelegd wat de reden is en waarom het opgevoerde bedrag redelijk is. Wanneer de overhead te hoog is, houden we hiermee bij het bepalen van de subsidiehoogte rekening.

    • De bij het AFK aangevraagde subsidie kan slechts deels gebruikt worden voor aanschafkosten van middelen die de duur of functie van het project overstijgen, zoals apparatuur, hulpmiddelen (gereedschap) en software (licenties). Het AFK draagt bij aan maximaal 1/3 van de aanschafkosten. In de begroting moeten de volledige aanschafkosten worden opgenomen. In de toelichting van deze kostenpost breng je in beeld hoeveel het AFK hieraan bijdraagt. Uitgezonderd hiervan zijn muziekinstrumenten, hier draagt het AFK in het geheel niet aan bij.

  • d.

    Cv’s van de belangrijkste artistieke en organisatorische betrokkenen.

  • e.

    Als de aanvraag wordt gedaan door een rechtspersoon: een uittreksel uit het register van de Kamer van Koophandel dat niet ouder is dan twee maanden. Hieruit moet blijken dat de contactpersoon van de aanvraag tekenbevoegd moet zijn, óf er moet een schriftelijk akkoord van het tekenbevoegde bestuur aan de aanvraag worden toegevoegd.

  • f.

    De aanvraag voor een project in categorie II of voor een kunstwerk in de openbare ruimte (categorie III) bevat tevens een communicatie- en marketingplan waaruit duidelijk wordt hoe je de beoogde doelgroepen wil bereiken en welke eventuele bijzondere marketinginspanningen je verricht die bijdragen aan de zichtbaarheid van je project in de stad.

  • g.

    De aanvraag voor een kunstwerk in de openbare ruimte (categorie III) voor een subsidiebedrag van meer dan € 10.000 bevat naast het projectplan een positief advies van het Stadscuratorium Amsterdam (SCA) op het ontwerp. Een positief advies van de Commissie Ruimtelijke Kwaliteit volstaat in het geval van een in (nieuw)bouw geïntegreerd project eveneens.

Zorg ervoor dat het projectplan goed en overtuigend is uitgewerkt, zodat wij het plan goed kunnen beoordelen. Geef alle informatie waarvan je denkt dat het belangrijk is voor de beoordeling.

 

Beslistermijn

Besluiten over aanvragen worden genomen binnen dertien weken na ontvangst van de complete aanvraag. Het AFK kan deze beslistermijn met acht weken verlengen. Aanvragers krijgen in dat geval voor het aflopen van de termijn van dertien weken bericht.

 

MIJN EERSTE AANVRAAG

Als je nog niet eerder een subsidie van het AFK hebt gehad, kun je gebruik maken van ‘Mijn Eerste Aanvraag’, waarmee je jouw aanvraag mondeling kunt toelichten in een gesprek met medewerkers van het AFK. Je dient je aanvraag vooraf op de gebruikelijke manier in, inclusief alle verplichte bijlagen. Als de subsidieaanvraag wordt afgewezen, mag je eenmalig voor een tweede keer op dezelfde wijze een aanvraag indienen voor hetzelfde project. Een project dat wordt ingediend als ‘Mijn Eerste Aanvraag’ omvat maximaal € 5.000 subsidie van het AFK. De eerste publieke presentatie van het project moet minimaal één maand na het gesprek met het AFK plaatsvinden.

 

Voor ‘Mijn Eerste Aanvraag’ is er maandelijks een beperkt aantal plaatsen beschikbaar. Op www.afk.nl is meer informatie te vinden over onder andere data en tijdstippen. Je kunt je via de website aanmelden voor ‘Mijn Eerste Aanvraag’.

 

Besluiten over ‘Mijn Eerste Aanvraag’ worden binnen een week na de datum van het gesprek genomen. Het AFK kan deze beslistermijn met een week verlengen. Aanvragers krijgen in dat geval bericht. Bij een toekenning als ‘Mijn Eerste Aanvraag’ ontvangt de aanvrager een voorschot van 100%.

 

BEOORDELING VAN DE AANVRAAG

Het AFK kan een aanvraag ter advisering voorleggen aan één of meer adviseurs. Aan de adviseur(s) wordt een oordeel gevraagd over de mate waarin een aanvraag voldoet aan de beoordelingscriteria.

 

Bij de beoordeling staat de aanvraag en de daarbij aangeleverde informatie centraal. Deze moet het vertrouwen geven dat de voorgenomen activiteiten tot stand komen. In dat kader wordt ook gekeken naar het verleden, ofwel de staat van dienst van de aanvrager. De kwaliteit van eerdere activiteiten die door de aanvrager zijn uitgevoerd kan immers een indicatie zijn voor de toekomst. Dit wordt bekeken aan de hand van onder meer eigen waarneming van het AFK en zijn adviseurs (bij bezoeken aan eerdere projecten) en de resultaten van projecten die eerder door het AFK werden ondersteund. Voor zover mogelijk wordt ook gekeken of er sprake is van een ontwikkeling, positief dan wel negatief.

 

Een goede beoordeling op een of meer van de afzonderlijke criteria betekent niet dat de subsidie wordt toegekend. Het totaalbeeld van de gemotiveerde en onderbouwde beoordelingen is bepalend voor het besluit.

 

Basiscriteria categorie I, II en III

 

Artistiek belang

Het artistiek belang wordt getoetst aan de hand van de volgende punten:

  • Artistieke eigenheid: is het idee prikkelend, verrassend, en/of onderscheidend? En is er sprake van een overtuigende artistieke vertaling van het idee? Het gaat hier om de samenhang tussen de artistieke uitgangspunten en de wijze waarop deze tot uitdrukking komen in het beoogde werk.

  • Artistieke betekenis voor het beoogde publiek: is er overtuigend onderbouwd wat de aanvrager met het project wil bereiken bij het beoogde publiek? Sluit het artistieke plan daarop aan, is het naar verwachting betekenisvol voor het beoogde publiek?

  • Artistieke bijdrage aan de stad: hoe verhoudt het project zich blijkens de aanvraag tot ander (vergelijkbaar) aanbod en initiatieven in Amsterdam? In hoeverre maakt de aanvraag overtuigend duidelijk wat het belang van het project voor de stad is en waarin het project zich onderscheidt en van toegevoegde waarde is voor het cultuuraanbod in de stad?

Uitvoerbaarheid

De uitvoerbaarheid wordt getoetst aan de hand van de volgende punten:

  • Organisatorische haalbaarheid: is het plan realistisch en uitvoerbaar wat betreft werkwijze, organisatie, expertise en omvang? Wordt er waar zinvol samengewerkt met passende partners? Is er een realistisch plan voor de presentatie van het project?

  • Realistische begroting en dekkingsplan: is de begroting (kosten en inkomsten) realistisch en passend bij het plan? Is de begroting sluitend, goed onderbouwd en biedt deze voldoende basis om de voorgenomen activiteiten uit te voeren en het beoogde publiek te bereiken? Is er sprake van een passende financieringsmix?

Aanvullend criterium voor categorie II en categorie III

 

Belang voor de stad

Het belang voor de stad wordt getoetst aan de hand van de volgende punten:

  • Zichtbaarheid: is het beoogde publieksbereik helder geformuleerd, en in omvang en samenstelling passend? Is het communicatie- en marketingplan realistisch en passend om het beoogde publiek te bereiken? Is het (resultaat van het) project naast het presentatiemoment nog breder zichtbaar in de stad, door bijvoorbeeld bijzondere PR en marketing, randprogrammering en/of samenwerkingspartners?

  • Spreiding: in hoeverre draagt het project bij aan de spreiding van het aanbod en publieksbereik in de stad? Het AFK let hierbij in de eerste plaats op de mate waarin activiteiten en publieksbereik buiten stadsdeel Centrum wordt gerealiseerd. Ook de haalbaarheid van deze voornemens speelt daarbij een rol, in het licht van onder meer de ervaring van de aanvrager en de keuze voor eventuele samenwerkingspartners.

  • Diversiteit & inclusie: draagt het project bij aan een divers en inclusief kunstenveld in artistieke zin (bijvoorbeeld door het thema, de vorm, de makers) en/of in publieksbereik? Het gaat hier om een bijdrage aan de toegankelijkheid van de culturele sector en/of de representatie van de verschillende achtergronden en verhalen in de stad (zoals bedoeld in de Code Diversiteit & Inclusie). Zijn de voornemens die de aanvrager formuleert realistisch en passend bij de aanvrager en diens ervaring? Realiteitszin kan bijvoorbeeld ook blijken uit relevante samenwerkingspartners.

Criteria categorie IV

 

Artistieke signatuur

Hierbij wordt de artistieke signatuur van de kunstenaar of bemiddelaar en de kwaliteit van diens eerdere werk (op basis van het portfolio) beoordeeld.

 

Bijdrage aan de artistieke beroepspraktijk

Hierbij wordt de motivatie en het plan voor ontwikkeling, onderzoek of experiment beoordeeld. Is het helder wat de aanvrager wil doen, is er een realistisch einddoel geformuleerd en is de noodzaak voor het beoogde plan voldoende onderbouwd? Is er sprake van een overtuigende verbinding tussen het plan en de bredere artistieke ontwikkeling van de aanvrager? Draagt het voorgestelde plan bij aan de versterking van de (artistieke) beroepspraktijk en de zichtbaarheid van de kunstenaar op de lange termijn?

 

HOOGTE VAN DE SUBSIDIE

De hoogte van het aangevraagde bedrag moet goed worden onderbouwd. Dit geldt ook voor stipendia, ondanks dat daar enkel voor een vast bedrag kan worden aangevraagd. Bij het bepalen van de uiteindelijke hoogte van de subsidie houdt het AFK -ook bij stipendia- rekening met meerdere aspecten:

  • Er moet sprake zijn van een redelijke verhouding tussen de plannen en de kosten die daarvoor zijn begroot. De gevraagde subsidie moet ook in verhouding staan tot het totale budget dat het AFK voor deze regeling beschikbaar heeft. Het AFK staat namelijk voor een eerlijke verdeling van middelen over de stadsdelen, disciplines, individuele aanvragers en organisaties. In de overwegingen wordt ook betrokken of en hoe de aanvrager samenwerkt met andere Amsterdamse instellingen bijvoorbeeld op het gebied van publieksbereik, communicatie en inkoop.

  • Het kan voorkomen dat aan bepaalde onderdelen van het plan wel subsidie wordt toegekend, en aan andere onderdelen in het geheel niet.

  • Bij het bepalen van de hoogte van het bedrag speelt ook de verhouding tussen het bij het AFK gevraagde subsidiebedrag en het aandeel activiteiten en publieksbereik dat in Amsterdam zal worden gerealiseerd een rol.

  • Wanneer in een aanvraag meer dan 10% van de totale kosten voor overhead wordt opgevoerd, moet worden uitgelegd wat de reden is en waarom het gevraagde bedrag redelijk is. Wanneer de overhead te hoog is, houden we hiermee bij het bepalen van de subsidiehoogte rekening.

  • Bij de bepaling van de subsidiehoogte wordt meegewogen dat de subsidie slechts deels mag worden gebruikt voor dekking van aanschafkosten voor middelen met project overstijgende gebruiksduur en functie. Maximaal 1/3 deel van deze kosten mag worden gedekt met de verkregen subsidie.

WEIGERINGSGRONDEN

Hieronder lichten we de belangrijkste redenen toe om een aanvraag af te wijzen, de zogenaamde ‘weigeringsgronden’.

 

Een aanvraag dient te passen binnen de doelstelling van de regeling, ook dienen de activiteiten en de aanvrager zelf op basis van de regeling voor subsidie in aanmerking te komen. Ook moet een aanvraag tijdig worden ingediend. Is de eerste publieke presentatie van het project binnen dertien weken na ontvangst van de aanvraag, of starten de activiteiten in het geval van een beeldend kunstwerk in de openbare ruimte of een stipendium binnen deze dertien weken, of vindt de eerste publieke presentatie van ‘Mijn Eerste Aanvraag’ plaats binnen één maand na de datum van het gesprek met het AFK dan wordt de aanvraag geweigerd.

 

Het gevraagde subsidiebedrag mag niet lager dan € 2.500 zijn, en het mag bij de eerste en tweede categorie ook niet meer dan 75% van de totale projectkosten bedragen. Voor een beeldend kunstwerk in de openbare ruimte is dit 50%.

 

Subsidie wordt geweigerd als de aanvraag voor hetzelfde project eerder is ingediend en afgewezen binnen deze regeling. Hierbij gaat het om dezelfde activiteiten, dus bijvoorbeeld niet om een festival met een jaarlijkse editie dat elk jaar opnieuw aanvraagt.

 

Een aanvrager is verplicht om over een voorgaand project verantwoording af te leggen die aan de voorwaarden van het AFK voldoet. Voordat een nieuwe subsidie wordt verleend moet een voorgaand subsidietraject volgens de gestelde voorwaarden zijn afgerond.

 

Een project dient op enigerlei wijze beschikbaar of openbaar toegankelijk te zijn voor publiek: het AFK vindt het belangrijk dat werk van kunstenaars gezien wordt. Het AFK verdeelt financiële middelen van de stad Amsterdam. Daarom is een voorwaarde dat de activiteiten ten minste gedeeltelijk in de stad plaatsvinden. Wanneer er sprake is van online activiteiten of publicaties, wordt bij deze afweging op andere Amsterdamse aspecten en betrokkenheid gelet, zoals de mate waarin het project en maakproces zijn ingebed in een Amsterdamse context, de mate waarin Amsterdamse makers/ kunstenaars zijn betrokken en de vraag of er inhoudelijk (bijvoorbeeld thematisch) sprake is van een Amsterdams belang.

 

Het AFK hecht veel waarde aan een veilige en eerlijke culturele ondernemerspraktijk en aan goed bestuur en toezicht. Van aanvragers wordt verwacht dat zij de Governance Code Cultuur volgen en de waarden uit de Fair Practice Code onderschrijven. Als een aanvrager niet voldoet aan de voor de desbetreffende organisatie gebruikelijke normen met betrekking tot goed bestuur, adequaat toezicht, en een veilige werkomgeving kan dit een reden zijn tot afwijzing

 

Wisselwerking met andere subsidies van het AFK

Als het AFK de kosten voor een activiteit al subsidieert, kan daarvoor niet nogmaals subsidie worden verstrekt. Deze weigeringsgrond geldt voor alle vormen van aanvragen. Het is de verantwoordelijkheid van de aanvrager om aan te tonen dat de kosten waarvoor wordt aangevraagd nog niet op andere wijze door het AFK zijn gesubsidieerd.

 

Subsidies voor (losse) producties, presentaties, uitvoeringen, tentoonstellingen en andere activiteiten van individuele kunstenaars bij en samenwerkingsprojecten met organisaties die een meerjarige subsidie ontvangen in het kader van het Amsterdamse Kunstenplan 2021-2024 (via het AFK of de Amsterdam-bis), zijn alleen onder voorwaarden mogelijk:

  • De projectaanvraag kan in dit geval alleen de inzet en kosten betreffen van de organisatie of kunstenaar die géén financiering in het kader van het Kunstenplan ontvangt;

  • Deze kosten mogen bovendien niet al via het Kunstenplan zijn ondersteund;

  • Van belang is dat de begroting inzichtelijk maakt wat de bijdragen en kosten van alle partners zijn, en voor welke kosten de aanvrager concreet bij het AFK aanvraagt;

  • De aanvrager moet inzichtelijk maken dat de kosten waarvoor wordt aangevraagd niet op andere wijze door het AFK zijn gesubsidieerd;

  • Het AFK draagt ook niet bij aan kosten die redelijkerwijs met de vier- of tweejarige subsidie kunnen worden gedekt, zoals huur, overhead, personeel dat in dienst is bij de samenwerkingspartner die deel uitmaakt van het Kunstenplan;

  • Het AFK verwacht dat er bij samenwerkingsprojecten met een meerjarig ondersteunde organisatie sprake is van draagvlak en steun vanuit die organisatie voor het project. Dit kan blijken uit een redelijke financiële bijdrage van de meerjarig ondersteunde organisatie of organisatorische inzet (inspanningsverplichting).

  • Huurkosten kunnen alleen tot de kosten van de aanvragende organisatie of kunstenaar worden gerekend als daar publieksinkomsten (recettes en/of uitkoopsommen) tegenover staan.

Het AFK staat voor een eerlijke verdeling van middelen over de stadsdelen, individuele aanvragers en organisaties. Door niet nogmaals bij te dragen aan activiteiten en kosten al die worden gesubsidieerd, dragen we tevens bij aan de veelzijdigheid en samenhang binnen het culturele aanbod.

 

VOORSCHOTTEN

Het AFK verstrekt een voorschot van 90% van het verleende subsidiebedrag. Voor aanvragen die als ‘Mijn Eerste Aanvraag’ worden behandeld, wordt een 100% voorschot verstrekt. Voorschotten worden automatisch uitbetaald binnen vier weken na het toekenningsbesluit. Als je liever nog geen voorschot direct na toekenning wilt maar dit zelf op een later moment wilt aanvragen dan kun je dit aangeven in het aanvraagformulier.

 

VERPLICHTINGEN EN VERANTWOORDING

Alle veranderingen die belangrijk zijn in relatie tot de aanvraag en toekenning moet je als aanvrager aan het AFK doorgeven via het digitale platform Mijn AFK. Daarvan is bijvoorbeeld sprake als bepaalde activiteiten niet doorgaan, als er wijzigingen in de organisatie of in de artistieke en organisatorische uitvoerenden zijn of als er aanzienlijke veranderingen zijn in de financiering van de activiteiten.

 

Ook kunnen in het subsidiebesluit verplichtingen zijn opgenomen waarbij specifieke zaken gemeld of aangevuld moeten worden. Als achteraf blijkt dat wezenlijke veranderingen niet zijn gemeld, kan het AFK de subsidie lager vaststellen of intrekken. Dit is geheel voor risico van de aanvrager.

 

Binnen drie maanden na afloop van het project moet je als aanvrager een inhoudelijke en een financiële verantwoording indienen. Hiervoor dien je de richtlijnen voor een verantwoording te gebruiken die op de website van het AFK beschikbaar zijn. De financiële verantwoording laat zien hoe de subsidie is gebruikt en besteed. Belangrijke verschillen tussen verantwoording en begroting worden toegelicht. Bij de verantwoording laat je zien dat het project heeft plaatsgevonden volgens de aanvraag of volgens de door het AFK geaccepteerde wijzigingen.

 

Als de totale subsidie van het AFK voor een project € 25.000 of meer bedraagt, of als het project een minimale projectgrootte heeft van € 125.000, moet de financiële verantwoording worden voorzien van een samenstellingsverklaring conform de richtlijnen voor verantwoording die op de website van het AFK te vinden zijn.

 

Op basis van de verantwoording stelt het AFK de subsidie vast. In principe is de hoogte van de vaststelling gelijk aan het bedrag dat is toegekend. Maar als er bijvoorbeeld minder activiteiten zijn uitgevoerd of de kwaliteit tekortschiet, dan kan het AFK de subsidie lager vaststellen. Het AFK beslist binnen dertien weken over de vaststelling.

 

Deze termijn kan met acht weken worden verlengd. De aanvrager krijgt daarvan bericht. Het dan nog niet uitbetaalde bedrag wordt automatisch overgemaakt.