Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Beek

Verordening vertrouwenscommissie herbenoemingsprocedure

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieBeek
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening vertrouwenscommissie herbenoemingsprocedure
CiteertitelVerordening vertrouwenscommissie herbenoemingsprocedure
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

https://www.rijksoverheid.nl/documenten/brochures/2020/12/18/handreiking-burgemeesters-benoeming-herbenoeming-klankbordgesprekken-en-afscheid

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

22-10-202102-07-2021Nieuwe regeling

01-07-2021

gmb-2021-360221

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening vertrouwenscommissie herbenoemingsprocedure

De raad van de gemeente Beek,

gelet op de circulaire van de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties van

december 2020, “Handreiking burgemeesters”; benoeming, herbenoeming, klankbordgesprekken en afscheid” hierna te noemen ‘de procedureregels’.

Besluit:

  • 1.

    een vertrouwenscommissie, zoals genoemd in de procedureregels in te stellen;

  • 2.

    de navolgende verordening regelende de taak, samenstelling en werkwijze van de commissie, alsmede de geheimhouding vast te stellen;

  • 3.

    de Commissaris van de Koningin in de provincie Limburg in kennis te stellen van de besluiten onder 1 en 2 door toezending daarvan.

Taak commissie

Artikel 1
  • 1.

    De commissie vormt zich een oordeel over het functioneren van de burgemeester.

  • 2.

    De profielschets en de gehouden klankborggesprekken vormen in beginsel daarvoor het toetsingskader.

  • 3.

    Naast de profielschets kunnen de nadien geëxpliciteerde, gewijzigde eisen mede het toetsingskader vormen.

  • 4.

    De gesprekken met de burgemeester vinden plaats in aanwezigheid van en door die raadsleden die lid zijn van de commissie.

Artikel 2
  • 1.

    Nadat de commissie haar standpunt over het functioneren van de burgemeester heeft bepaald, brengt zij schriftelijk verslag uit aan de gemeenteraad.

  • 2.

    Alvorens het verslag aan de gemeenteraad te zenden, bespreekt de commissie dit met de burgemeester.

  • 3.

    Indien terzake van haar functioneren afspraken met de burgemeester worden gemaakt, worden deze in het verslag aan de raad vermeld.

  • 4.

    Indien daarvoor aanleiding is, wordt in het verslag tevens melding gemaakt van gesprekken die de raad of een commissie uit de raad in een eerder stadium met de burgemeester over diens functioneren heeft gevoerd, alsmede over de eventuele afspraken die daarbij zijn gemaakt.

Artikel 3
  • 1.

    Het verslag aan de raad wordt bij meerderheid van stemmen vastgesteld.

  • 2.

    In het verslag aan de raad kunnen leden van de commissie van minderheidsstandpunten blijk geven.

  • 3.

    Bij staking van stemmen over het uit te brengen verslag aan de raad, wordt het nemen van een beslissing uitgesteld tot de volgende vergadering.

  • 4.

    Is uitstel niet mogelijk of staken de stemmen ook in die volgende vergadering dan worden in het verslag de verschillende meningen binnen de commissie ter kennis van de raad gebracht.

Geheimhoudingsplicht

Artikel 4
  • 1.

    De leden van de commissie hebben volstrekte geheimhoudingsplicht omtrent hetgeen direct of indirect aan hen als lid van de commissie ter kennis is gekomen.

  • 2.

    De geheimhoudingsplicht van de commissie geldt ook ten opzichte van raadsleden die geen lid van de commissie zijn of lid van de commissie zijn geweest.

  • 3.

    Deze geheimhouding geldt zowel tijdens het bestaan van de commissie als na ontbinding van de commissie.

  • 4.

    De leden een tot en met vier van dit artikel zijn op overeenkomstige wijze van toepassing op degene die op grond van artikel 6 de commissie ambtelijke bijstand verleent.

Samenstelling commissie

Artikel 5
  • 1.

    De commissie bestaat uit de voorzitters van de in de gemeenteraad vertegenwoordigde fracties.

  • 2.

    Plaatsvervangende leden worden niet benoemd.

  • 3.

    De commissie kiest uit haar midden een voorzitter en een plaatsvervangend voorzitter.

Artikel 6

De commissie wordt bijgestaan door de raadsgriffier.

Werkwijze commissie

Artikel 7
  • 1.

    De commissie vergadert zo dikwijls als de voorzitter of twee leden dit noodzakelijk achten. De eerste maal wordt de commissie bijeen geroepen door het oudste lid in jaren.

  • 2.

    Van elke vergadering wordt door de voorzitter tenminste vier dagen tevoren aankondiging gedaan aan de leden van de commissie.

Artikel 8
  • 1.

    De voorzitter van de commissie treedt op als contactpersoon naar buiten.

  • 2.

    Alle inkomende en uitgaande stukken voor en van de commissie worden aan het adres van de griffier gericht en bewaard, gedurende de werkperiode van de commissie.

Artikel 9

De voorzitter nodigt de burgemeester uit voor een gesprek met de commissie.

Overige bepalingen

Artikel 10
  • 1.

    De commissie wordt geacht te zijn ontbonden met ingang van de dag volgende op die, waarop aan het gemeentebestuur bekend is gemaakt dat in de herbenoeming is voorzien.

  • 2.

    De voorzitter en secretaris van de commissie dragen zorg voor dat op het in het eerste lid bedoelde tijdstip alle archiefbescheiden die de commissie zelf heeft gemaakt, op last van burgemeester en wethouders onverwijld in verzegelde envelop en gerubriceerd als ‘geheim’ worden overgebracht naar de krachtens de wet door de raad aangewezen archiefbewaarplaats. Zij dragen er eveneens zorg voor dat uitvoering wordt gegeven aan het bepaalde in de volgende leden van dit artikel.

  • 3.

    Van de in het tweede lid bedoelde overbrenging wordt een verklaring van overbrenging als bedoeld in artikel 9 van het Archiefbesluit 1995 opgemaakt. In deze verklaring wordt melding gemaakt van de met toepassing van artikel 15, lid 1 sub a en c van de Archiefwet 1995 gestelde beperkingen aan de openbaarheid, geldende voor een periode van 75 jaar.

  • 4.

    Alle overige bescheiden van de commissie en alle kopieën van de in dit artikel bedoelde bescheiden worden onmiddellijk vernietigd.

Artikel 11

In alle gevallen waarin deze verordening niet voorziet beslist de commissie.

Artikel 12

Deze verordening treedt in werking met ingang van de dag na die van haar vaststelling.

 

Aldus besloten in de raadsvergadering van 1 juli 2021

 

Beek,01-07-2021

GEMEENTERAAD,

GuliëlErven

Raadsgriffier

Christinevan Basten-Boddin

Burgemeester