Organisatie | Texel |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Reglement burgerlijke stand gemeente Texel 2021 |
Citeertitel | |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | Burgerlijke stand |
Geen
artikel 16 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek BES
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
21-10-2021 | Nieuw reglement | 21-09-2021 | 1712074 |
Artikel 1. Ambtenaar van de burgerlijke stand en buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand
De ABS wordt aangewezen voor een in het aanwijzingsbesluit te bepalen periode. Deze periode mag maximaal het tijdvak betreffen, waarin de ambtenaar onafgebroken werkzaam is bij Burgerzaken van de gemeente Texel. Na het beëindigen van de werkzaamheden bij Burgerzaken eindigt de aanwijzing van rechtswege.
De aanwijzing en de rechtspositie van een bezoldigde BABS zijn vastgelegd in het Handboek Arbeidsvoorwaarden gemeente Texel. Indien een BABS in het jaar voorafgaande aan het verlopen van de arbeidsovereenkomst geen huwelijk heeft voltrokken of partnerschap heeft geregistreerd, worden zowel de aanwijzing als de arbeidsovereenkomst niet verlengd.
Artikel 3. Aanwijzing van college- en raadsleden
De burgemeester, wethouders, leden van de raad en de griffier kunnen op verzoek worden aangewezen -en voor zover nodig beëdigd- tot BABS voor één dag.
De BABS mag weigeren medewerking te verlenen aan een huwelijksvoltrekking of partnerschapsregistratie als de locatie niet voldoet, waardoor een representatieve ceremonie niet kan plaatsvinden. De bereikbaarheid kan hierbij ook een rol spelen (geen vervoer mogelijk, te lange afstand). De BABS mag eveneens een huwelijksvoltrekking of partnerschapsregistratie weigeren dan wel tijdelijk opschorten als niet is voldaan aan wettelijke regels of bij calamiteiten/ongeregeldheden die door de bode kunnen worden geconstateerd.
Artikel 6. Reservering huwelijk of partnerschap
Een datum voor huwelijkssluiting of partnerschapsregistratie kan worden gereserveerd vanaf maximaal één jaar voor de gewenste datum. Van elke gemaakte reservering stuurt de ABS een bevestiging naar het aanstaande bruidspaar of de aanstaande partners. Bij annulering of wijziging na de reservering worden kosten in rekening gebracht conform de legesverordening van het jaar waarin de huwelijkssluiting of partnerschapsregistratie zou plaatsvinden.
Artikel 7. Omzetting van een partnerschapsregistratie in een huwelijk.
Een omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk wordt voor de toepassing van dit reglement gelijkgesteld met de sluiting van een huwelijk.
De teamleider Burgerzaken -of bij afwezigheid diens plaatsvervanger- is belast met de leiding van de burgerlijke stand.
Het bureau van de burgerlijke stand is gesloten als de in lid 1 gestelde openstelling samenvalt met een algemeen erkende of daarmee gelijk gestelde feestdag in de zin van artikel 3 van de Algemene Termijnenwet. Dit geldt ook voor andere door het college aangewezen dagen waarop het bureau van de burgerlijke stand anders dan voor huwelijksvoltrekkingen en partnerschapsregistraties niet of slechts gedeeltelijk is geopend.
Het bureau van de burgerlijke stand kan in bijzondere omstandigheden worden geopend op zaterdag, zondag of andere dagen dat het bureau regulier gesloten is. Dit kan uitsluitend op verzoek van een belanghebbende, gedaan aan het college, indien deze aantoont dat met de te verrichten werkzaamheden niet kan worden gewacht tot de eerstvolgende dag waarop de burgerlijke stand zal zijn geopend. Onmiddellijk nadat deze werkzaamheden zijn verricht, wordt Het bureau van de burgerlijke stand weer gesloten.
Artikel 10. Kosteloze huwelijksvoltrekking en partnerschapsregistratie
Op grond van artikel 4 van de Wet rechten burgerlijke stand zijn twee tijden aangewezen voor kosteloze huwelijksvoltrekkingen en partnerschapsregistraties, te weten op dinsdagochtend 9.00 uur en 9.15 uur. Kosteloze ceremonies worden niet gehouden in de raadszaal maar in een andere passende (vergader)ruimte in het gemeentehuis. Het toegestane aantal aanwezigen is 4, te weten het (bruids)paar en 2 getuigen. Bij deze ceremonies wordt slechts voldaan aan de minimale vormvereisten die gelden voor een huwelijk dan wel een partnerschapsregistratie.
De bepalingen in dit reglement zijn ook van toepassing op de omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk.
De bepalingen in dit reglement over de openstelling van het bureau burgerlijke stand als bedoeld in artikel 9 zijn ook van toepassing op paren die hun partnerschapsregistratie willen omzetten in een huwelijk met een trouwceremonie.