Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Amsterdam

Besluit Beleidsregels terrassen en terrasuitbreidingen winterseizoen 2021/2022

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieAmsterdam
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBesluit Beleidsregels terrassen en terrasuitbreidingen winterseizoen 2021/2022
CiteertitelBesluit Beleidsregels terrassen en terrasuitbreidingen winterseizoen 2021/2022
Vastgesteld doorburgemeester
Onderwerpalgemeen
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervalt op 29 februari 2022.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

https://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR72510/41

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

13-10-2021nieuwe regeling

30-09-2021

gmb-2021-353667

Tekst van de regeling

Intitulé

Besluit Beleidsregels terrassen en terrasuitbreidingen winterseizoen 2021/2022

De burgemeester van Amsterdam,

 

Gelet op artikel 3.8, 3.11, 3.14 en 3.17 van de Algemene plaatselijke verordening Amsterdam,

 

Overwegende:

 

Dat de burgemeester bevoegd is te beslissen op aanvragen voor een exploitatievergunning voor een horecabedrijf, inclusief het ingebruiknemen van de weg ten behoeve van het exploiteren van een terras,

 

Brengt ter algemene kennis dat zij op 30 september 2021 heeft besloten:

 

  • I.

    Dat bij het gebruikmaken van de hierboven bedoelde bevoegdheid gebruik zal worden gemaakt van de Beleidsregels terrassen en terrasuitbreidingen winterseizoen 2021/2022.

  • II.

    Dat op basis van dit beleid de openingstijden van de terrassen en terrasuitbreidingen worden bepaald op:

  •  

    • a.

      24.00 uur voor terrassen waar thans 24.00 uur als sluitingstijd geldt, zoals in Centrum op de uitgaanspleinen, op de Zuidas, in geheel Noord en in het Arena-gebied in Zuidoost, met uitzondering van stadsdeel Nieuw-West

    • b.

      22.00 uur voor alle terrassen in Nieuw-West en alle overige terrassen, die niet bedoeld worden onder lid a.

  • III.

    Te bepalen, dat dit besluit zal worden bekendgemaakt in afdeling 3B van het Gemeenteblad en op de dag na publicatie in werking treedt.

  • IV.

    Dat deze Beleidsregels gelden tot en met 28 februari 2022.

  • V.

    Te bepalen dat dit besluit wordt aangehaald als:

Besluit Beleidsregels terrassen en terrasuitbreidingen winterseizoen 2021/2022

De burgemeester van Amsterdam voornoemd,

Femke Halsema

Beleidsregels terrassen en terrasuitbreidingen winterseizoen 2021/2022

1.Inleiding

Op dit moment kunnen horecaondernemers op basis van de Beleidsregels tijdelijke terrasuitbreidingen zomerseizoen 2021 gebruik maken van ruimere terrassen. Dit zomerseizoen eindigt op 1 november 2021. Hoewel vanaf 25 september 2021 de 1,5 meter regel is losgelaten, kan een nieuwe golf van besmettingen en/of voortzetting van de beperkende maatregelen niet worden uitgesloten. De negatieve gevolgen voor de bedrijfsvoering van horecaondernemers na anderhalf jaar van beperkingen zijn nog niet voorbij. Tegelijk is er behoefte onder Amsterdammers om elkaar buiten en veilig te ontmoeten.

 

De huidige beperkingen, het feit dat ondernemers van eerdere verruimingen slechts beperkt gebruik hebben kunnen maken, de grote onzekerheid omtrent de komende maanden en het rampzalige jaar voor horeca ondernemers zijn aanleiding om nog opnieuw een seizoen de tijdelijke verruiming van terrassen toe te staan.

 

Hierbij wordt op voorhand uitdrukkelijk vermeld dat de verruimingen ten aanzien van terrassen nog steeds tijdelijk zijn, en alleen worden toegestaan vanwege de uitzonderlijke situatie door de (gevolgen van) de covid-19 pandemie. De tijdelijke beleidsregels gaan – daar waar ze afwijken van het reguliere terrassenbeleid – tijdelijk voor op de reguliere beleidsregels voor terrassen, maar genereren geen aanspraken onder de reguliere beleidsregels ten aanzien van de omvang en locatie van een terras.

 

Deze beleidsregels zijn gebaseerd op de Beleidsregels tijdelijke terrasuitbreidingen zomerseizoen 2021 en de Beleidsregels terrassen en terrasuitbreidingen winterseizoen 2020/2021. Hoewel de 1,5 meter nu is losgelaten, blijven voor de terrasuitbreidingen de meetmethodes gelden zoals in de bijlage van deze regels is opgenomen.

 

Inzet hierin is dat de regulier vergunde terrassen die in de zomer gevoerd mogen worden ook in de winter toegestaan zijn en dat daarnaast ook uitbreidingen mogelijk blijven. Ook worden de sluitingstijden van de terrassen meer uniform gemaakt en op sommige plekken verruimd.

Deze tijdelijke beleidsregels gelden verder ook voor de bestaande regulier vergunde terrassen zonder uitbreiding.

 

Als het gebruik van een of meerdere terrassen toch leidt tot knelpunten in de openbare ruimte en/of een onevenredige aantasting van het woon- en leefklimaat dan kan dit leiden tot intrekking van de op grond van deze beleidsregels verleende tijdelijke toestemmingen. De annexen kunnen dan – per individueel besluit – ingetrokken worden.

  • Een besluit tot intrekken van annexen kan genomen worden voor een individueel verleende toestemming, maar ook voor toestemmingen verleend in een straat/buurt/wijk/stadsdeel als geheel. Ook in dat geval zal er per individuele toestemming een besluit tot intrekken worden genomen.

  • Een intrekking van een verleende tijdelijke toestemming is een formeel besluit, waartegen bezwaar en beroep kan worden ingesteld. Het instellen van een bezwaar of beroep heeft echter geen opschortende werking,het gebruik van een tijdelijk terras dient dan per direct te worden gestaakt.

Bij de exploitatie van een (verruimd) terras zal de ondernemer de voorschriften die op grond van de Wet publieke gezondheid en de Tijdelijke regeling maatregelen Covid-19 in acht moeten nemen. Naast de reguliere mogelijkheden tot handhaving van de voorschriften verbonden aan een – al dan niet tijdelijke – exploitatievergunning kan de burgemeester op grond van artikel 174 lid 2 Gemeentewet en de Wet publieke gezondheid bevelen geven om de gezondheid te beschermen.

 

2. Juridisch kader

  • Voor terrassen geldt dat het exploiteren daarvan verboden is zonder vergunning. Zie artikel 3.17 van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV). Dit is een vergunning voor de exploitatie van een horecabedrijf en deze kan door de burgemeester worden verleend (artikel 3.8 APV). De voorzitters van de stadsdelen zijn bevoegd om deze vergunningen namens de burgemeester te verlenen.

  • Voor het voeren van het zomerterras in de winter en voor het tijdelijk vergroten van een terras zou, normaal gesproken, een wijziging van een bestaande vergunning moeten plaatsvinden of een nieuwe vergunning moeten worden verleend. Dat neemt echter veel tijd in beslag en is zeer arbeidsintensief. Besloten is dus ook nu weer te kiezen voor een tijdelijke annex op de bestaande exploitatievergunning waarbij wel een individuele toets nodig is. Hierdoor blijven snelheid in het beoordelen van het verzoek en maatwerk voldoende gewaarborgd. Alle regelgeving die van toepassing is op de bestaande exploitatievergunning blijven ook van kracht behalve als er in deze beleidsregels een uitzondering op is gemaakt.

  • Op grond van artikel 3.8, 3.11 en 3.17 van de APV is de burgemeester de bevoegdheid toegekend te beslissen op aanvragen om een exploitatievergunning voor een horecabedrijf en het bijbehorende terras op basis van een aantal criteria. Bij de invulling van de beleidsregels worden deze criteria eveneens gewogen. Deze zijn:

    • -

      Bescherming van het woon- en leefklimaat;

    • -

      De openbare orde;

    • -

      Het beoogde gebruik schade toebrengt aan de weg dan wel gevaar oplevert voor de bruikbaarheid van de weg of voor het doelmatig en veilig gebruik daarvan;

    • -

      Het beoogde gebruik een belemmering vormt voor het doelmatig beheer en onderhoud van de weg of;

    • -

      Het beoogde gebruik afbreuk doet aan andere publieke functies van de weg, inclusief de bescherming van het uiterlijk aanzien daarvan.

Daarnaast geldt:

  • Toestemming voor een tijdelijke terrasuitbreiding maakt andere toestemmingsvereisten niet ongedaan. Het belangrijkste voorbeeld daarvoor is het gebruik van laad- en losplaatsen waarvoor een apart besluit nodig kan zijn.

  • Aan de bestaande exploitatievergunningen zijn voor het exploiteren van een terras voorschriften verbonden. Voor zover in deze beleidsregels of in de tijdelijke wijziging van de exploitatievergunning geen afwijkende regels of voorschriften zijn opgenomen gelden de bestaande voorschriften. Bij nieuwe terrassen worden ook de reguliere terrasvoorschriften in de annex opgenomen.

  • De toestemming en deze beleidsregels zijn tijdelijk en geldt voorshands tot 1 maart 2022, dit valt samen met het begin van het reguliere zomerterrasseizoen. Op dit moment ligt een verlenging van de toestemming na deze datum niet voor de hand.

  • Tussentijdse wijziging van de Beleidsregels Tijdelijke Terrasuitbreiding is mogelijk. Aanpassing en intrekking van de annex is ook mogelijk: het verloop van de pandemie is grillig en kan aanleiding zijn voor gewijzigde inzichten. Als blijkt dat de claim op de openbare ruimte van andere, geprioriteerde gebruikers toeneemt kan dat gevolgen hebben voor de beleidsregels en de op basis daarvan afgegeven toestemmingen.

3.Verruiming naar type tijdelijke locaties

Verruiming kan worden toegestaan op de volgende locaties (onderstaande opsomming is niet limitatief):

  • Op pleinen; indien de verkeerssituatie op en rond het plein dat toelaat;

  • Langs kades en aan de overzijde van de weg: (gesplitste) terrassen en eventueel pontons/dekschuiten (omdat ook het verkeer te water weer zal toenemen zijn de mogelijkheden op dit punt zeer beperkt, zie bijlage voor verdere invulling); indien de verkeerssituatie een veilige oversteek van- en naar de horecagelegenheid toelaat;

  • Parkeervakken: terras op parkeervak; wanneer de parkeerdruk dit toe laat. Dit is in beginsel alleen mogelijk met een parkeerdruk lager dan 90%, is de parkeerdruk hoger dan 90 % dan kan de stadsdeelvoorzitter besluiten toch een uitbreiding toe te staan vanwege bijzonderheden in de situatie. Zo’n bijzonderheid kan zijn dat een (uitbreiding van een) terras verder nergens mogelijk is.

  • In straten: als er voldoende ruimte resteert voor voetgangers en om overige verkeersstromen veilig af te wikkelen.

  • Op brugvleugels; voor zo ver daarmee de doorgaande looplijn niet belemmerd wordt;

  • Voor de gevel van naastgelegen panden, mits daarvoor schriftelijk toestemming van de bewoner/gebruiker van dit pand is verkregen.

Tijdelijke uitbreidingen zijn niet toegestaan op de volgende locaties:

  • In binnentuinen, vanwege de wens een stille kant te behouden. Zeker met het vele thuiswerken en de mogelijkheid voor zorgpersoneel om overdag te kunnen slapen is dit wenselijk.

  • Op kades en nabij bruggen die in een slechte staat van onderhoud verkeren en waar werkzaamheden plaats moeten vinden of beheersmaatregelen zijn getroffen.

4. Verruiming in gebruik van het tijdelijke terras

  • Uitgiftekasten en uitgiftepunten, mobiele tappunten en ijskasten op middenterreinen zijn in beginsel toegestaan, ten behoeve van de reguliere exploitatie van de horeca;

  • Om minder afhankelijk te zijn van het weer zijn parasols met ingebouwde terrasverwarmers toegestaan (losse verwarmingselementen zijn niet toegestaan);

  • Bij alcoholschenkende horecabedrijven wordt afwijking van de alcoholwetvergunning voor tijdelijk verruimde terrassen gedoogd. (Voor het overige gelden de voorschriften van de Alcoholwet onverkort voor de terrasuitbreiding). Het schenken van alcohol op terrassen bij horecabedrijven zonder drank- en horecavergunning wordt niet toegestaan, ook niet als zij deelnemen aan een gezamenlijk terras.

  • Sommige bestemmingsplannen laten de bestemmingen van gronden waar een verruimd terras op zal komen te liggen het gebruik van de gronden als terras niet toe. Gedurende de periode dat de Beleidsregels Tijdelijke Terrassen van toepassing zijn kan eventuele strijdigheid met het bestemmingsplan worden gedoogd.

  • In geval van – binnen de kaders van deze beleidsregels passende – verwarmde of overdekte terrassen worden eventuele overschrijdingen van de geluidsnormen als gevolg van stemgeluid van bezoekers van de terrassen gedurende de werking van de beleidsregels gedoogd.

5.Voorwaarden voor de ondernemer

  • De ondernemer moet te allen tijde voldoen aan landelijke wetgeving en de regels omschreven in de Wet publieke gezondheid, de Tijdelijke regeling maatregelen Covid-19 en/of nieuwe wet- en regelgeving op het gebied van Covid-19 van het Rijk, de Veiligheidsregio en/of de gemeente. Dit betekent ook dat een ondernemer er te allen tijde rekening mee moet houden dat een verleende toestemming tussentijds kan worden gewijzigd of ingetrokken als de ontwikkeling van de pandemie en/of de maatregelen ter bestrijding daarvan daartoe aanleiding geven.

  • De ondernemer is ervoor verantwoordelijk dat zowel bezoekers als personeel zich aan de regels kunnen houden met in achtneming van ieders eigen verantwoordelijkheid.

  • Bij het opstellen van het verzoek voor het voeren van een zomer- als winterterras en een terrasuitbreiding moet de ondernemer rekening houden met voldoende vrije doorloopruimte langs terrassen, de bereikbaarheid van de stad als geheel, de toegankelijkheid van de openbare ruimte en de volksgezondheid. Ook nu de ‘anderhalvemeterregel’ is losgelaten, blijft de maatvoering van de terrassen zoals aangegeven op de annex. Dit kan niet leiden tot een grotere omvang van het terras dan op basis van deze en eerdere versies van de tijdelijke beleidsregels mogelijk is. Op nieuwe of gewijzigde aanvragen blijft de rekenmethode zoals opgenomen in de bijlage van toepassing.

  • Nooduitgangen en toegangen tot woningen en bedrijven moeten vrij blijven

  • Er moet voldoende ruimte blijven voor nood- en hulpdiensten.

  • Voor de sluitingstijden van de terrassen (zowel de reguliere als de uitgebreide terrassen) geldt het volgende:

    • -

      Daar waar (bijvoorbeeld in Centrum op de uitgaanspleinen, op de Zuidas, in geheel Noord en in het Arena-Gebied in Zuidoost) thans 24.00 uur al als reguliere sluitingstijd geldt blijft de sluitingstijd 24.00 uur.

    • -

      In Nieuw-West wordt de sluitingstijd ingeperkt van 24.00 uur naar 22.00 uur. Reden hiervoor is dat rondom bestaande en in de zomer uitgebreide terrassen in Nieuw-West hebben gezorgd voor veiligheidsproblemen en overlast. Om de extra terrasuitbreidingen toch mogelijk te blijven maken in het stadsdeel, worden de openingstijden van alle terrassen in Nieuw-West ingeperkt tot 22.00 uur.

    • -

      Voor de overige stadsdelen en gebieden geldt een sluitingstijd van 22.00 uur voor de terrassen. In veel gevallen betreft dit een verruiming van 20.00 uur naar 22.00 uur. Reden hiervoor is dat de Amsterdammer de mogelijkheid blijft hebben om elkaar in de buitenlucht te kunnen blijven ontmoeten.

  • Gezamenlijke uitbreiding van in de nabijheid van elkaar gelegen terrassen is mogelijk, waarbij steeds duidelijk moet zijn welke vergunninghouder voor welk deel van het terras verantwoordelijk is en er een plan is waaruit de instemming van alle omliggende terrasuitbaters (of horecaexploitanten) blijkt. Onderlinge afspraken van de ondernemers kunnen bij het verzoek worden toegevoegd, maar alle deelnemende horecaexploitanten krijgen bij inwilliging van een verzoek een eigen annex op hun vergunning.

  • Voor gezamenlijke terrassen geldt dat er altijd één persoon is die moet kunnen worden aangesproken op het reguleren van gezamenlijke aandachtspunten, zoals het voldoende gescheiden houden van de separaat vergunde delen van het ‘gezamenlijke’ terrassen en het voorkomen van rijvorming. Tevens dient er een telefoonnummer bekend gemaakt en beschikbaar te zijn waar omwonenden terecht kunnen met vragen en klachten.

  • Het wordt toegestaan ten behoeve van terrassen (zowel bestaande als tijdelijke terrassen) terrasschermen te plaatsen (zie voor de eisen aan de terrasschermen de bijlage).

  • Terrasvlonders of andere voorzieningen op de grond ter beperking van optrekkende kou zijn niet toegestaan.

  • Het terras moet na sluiting onklaar gemaakt worden zodat het niet kan worden gebruikt door derden.

  • Er mogen geen nieuwe permanente voorzieningen worden aangebracht; ook zijn open tenten of andere soorten bouwsels, BBQ’s, gasbranders, houtkorven etc. niet toegestaan op het terras. Onder bijzondere omstandigheden kan een permanent bemand mobiel toilet worden toegestaan.

    • De ondernemer is verantwoordelijk voor het voorkomen van een hinder veroorzakende rij of een rij die ervoor zorgt dat de anderhalve meter niet in acht kan worden genomen..

  • Verruiming van een terras kan alleen plaatsvinden in de directe nabijheid van de horecagelegenheid. Er moet vanuit het pand waarin het horecabedrijf is gevestigd toezicht kunnen worden gehouden op het (volledige) terras.

  • De ondernemer heeft bij de initiële verstrekking van de annex in voldoende mate overleg gepleegd met omwonenden en ondernemers in de buurt; in geval van een nieuwe of gewijzigde aanvraag dient overleg gepleegd te worden met omwonenden en ondernemers in de buurt.

  • Verruiming van de bestaande vergunning m.b.t. de openingstijden is niet toegestaan; de stadsdeelvoorzitter is bevoegd om, als de omstandigheden daartoe aanleiding geven, aan de toestemming voor de uitbreiding van een terras andere, minder ruime sluitingstijden te verbinden die moeten worden nageleefd bij de exploitatie van het uitgebreide terras (artikel 3.14, tweede lid, artikel 3.15, eerste lid, APV).

6.Het verzoek tot uitbreiding van het terras

  • Houders van een exploitatievergunning als bedoeld in artikel 3.8 van de APV kunnen een verzoek indienen, ook als zij nog niet beschikken over een terras.

  • Het verzoek kan op een eenvoudige wijze worden ingediend via de website van de gemeente . De stadsdeelvoorzitters beslissen in mandaat namens de burgemeester op de aanvragen.

  • Alle exploitatievergunningsvrije horeca zoals genoemd in het Besluit Exploitatie-vergunningsvrije horeca zijn uitgesloten van een terras op grond van deze beleidsregels.

  • Van de indiener van een nieuwe of gewijzigde aanvraag wordt gevraagd zo exact mogelijk aan te geven wat de plek en de maatvoering van het aangevraagde terras is. Verder wordt de ondernemer verzocht om te beschrijven hoe hij overleg heeft gevoerd met omwonenden en ondernemers in de directe omgevingen eventuele andere betrokkenen, wat daarvan het resultaat is en hoe hij van plan is om aan de vereisten te gaan voldoen. Verdere informatie en instructies zijn te vinden op Amsterdam.nl.

  • Bij het beoordelen van verzoeken tot uitbreiding zal de voorzitter naast de bijzondere regels uit dit kader ook steeds kijken naar de belangen die op basis van de APV een rol spelen bij het verlenen van vergunningen voor de exploitatie van horecagelegenheden en terrassen. Hij kan daarbij ook een afweging van belangen maken op basis waarvan hij geen toestemming verleend voor een verlenging.

7.Overlast en handhaving

  • De gemeente zet zich actief in om in situaties waar knelpunten over terrassen ontstaan oplossingsgericht te bemiddelen. De bestaande mogelijkheden om overlastmeldingen in te dienen of bezwaar aan te tekenen tegen besluiten annexen te verlengen of te verlenen op basis van de tijdelijke beleidsregels blijven uiteraard bestaan.

  • De besluiten tijdelijke toestemming (annexen) kunnen op grond van artikel 1.7 APV worden ingetrokken of gewijzigd in geval van onevenredige overlast, knelpunten in de openbare ruimte, nieuwe maatregelen in het kader van de bestrijding van de pandemie of herhaalde overtreding van de coronamaatregelen.

  • Op overtredingen van de reguliere wet- en regelgeving (uitwaaiering, sluitingstijden) is de reguliere Handhavingsstrategie horeca en slijterijen van toepassing.

Bijlage 1  

 

Menukaart Openbare ruimte als leidraad

 

De menukaart Tijdelijke Maatregelen Openbare Ruimte door het College vastgesteld op 8 mei 2020 geldt als leidraad bij de afweging die de voorzitter maakt wanneer hij een verzoek ter instemming krijgt voorgelegd en bij eventuele toekomstige wijzigingen van dit kader.

Indien er twijfel is over de benodigde doorloopruimte in een situatie óf het een zeer drukke voetgangersroute betreft waardoor méér voetgangersruimte nodig is, wordt de benodigde vrije doorloopruimte door het bestuur vastgesteld met behulp van advies van directie V&OR. Daarbij wordt de meetwijze gehanteerd zoals hieronder beschreven. Deze meetwijze is gebaseerd op advies van het CROW:

 

  • De vrije doorloopruimte wordt gemeten op basis van 150 cm afstand, van mond tot mond, tussen alle mensen op straat. Dat wil zeggen: tussen terraszitters en voetgangers, tussen voetgangers onderling en tussen voetgangers en eventuele passerende fietsers. We meten dus vanuit de as van een persoon.

  • Daarbij moet de 150 cm afstand tot anderen onder alle omstandigheden gewaarborgd zijn. Bij terrassen waarbij de stoelen verplaatsbaar zijn en niet gegarandeerd kan worden wáár mensen de stoel plaatsen of in welke zitrichting, wordt gemeten vanaf de grens van het terras. Bij gevelbanken waarbij de terraszitters vast langs de gevel zitten is minder vrije doorloopruimte nodig omdat gemeten wordt vanaf de mond van de ‘gevelbankzitter’.

  • Omdat voetgangers niet strak langs een muur, een geparkeerde auto, een stoeprand, een fietsenrek of andere obstakels kunnen lopen, wordt voor voetgangers een manoeuvreerruimte aangehouden van 60cm breed. Ook dit wordt gemeten vanuit de as van een persoon.

  • In de drie meest voorkomende situaties betekent dit dat de volgende minimummaten voor de vrije doorloop gehanteerd worden langs een terras:

    • Een gevelbank aan één zijde van het trottoir of de voetgangersruimte waar terraszitters ‘vast’ langs de gevelkant zitten: minimaal 300 cm vrije doorloopruimte, gemeten vanaf de grens van de gevelbankzone tot en met de trottoirband of tot aan een obstakel. Dit gaat uit van een standaard gevelbankzone van minimaal 90 cm diep, waarbij de mond van de gevelbankzitter zich bevindt op +/- 30 cm vanaf de gevel.

    • Een terras met ‘verplaatsbare’ stoelen aan één zijde van het trottoir of de voetgangersruimte: minimaal 360 cm vrije doorloopruimte, gemeten vanaf de terrasgrens tot en met de trottoirband of tot aan een obstakel.

    • Terrassen met ‘verplaatsbare’ stoelen aan beide zijden van het trottoir of de voetgangersruimte: minimaal 450 cm vrije doorloopruimte, gemeten tussen de grenzen van de twee terrassen.

  • Het wordt toegestaan ten behoeve van terrassen (zowel bestaande als tijdelijke terrassen) terrasschermen te plaatsen, onder de volgende voorwaarden:

    • Een terrasscherm wordt gezien als een object waarvan passanten 6o cm afstand moeten kunnen houden (de ‘manoeuvreerruimte’), net zoals dat geldt bij muren, fietsenrekken, geparkeerde auto’s, etc. Als een scherm het terras scheidt van de passanten, hanteren we een minimale vrije doorloopruimte van 270 cm (60 cm + 150cm + 60 cm), gemeten vanaf het terrasscherm tot en met de trottoirband of tot aan een obstakel. Deze maatvoering -die alléén geldt voor situaties waarbij terrasschermen worden toegepast met voldoende hoogte (zie onderstaand)- is een uitzondering op de algemene stelregel uit de Menukaart (minimaal 300 cm vrije doorloopruimte langs een terras).

    • Een terrasscherm dat fungeert als scheiding tussen terrasbezoekers en passanten moet minimaal tot ooghoogte zijn van de passanten (180 cm bij voetgangers), transparant en van glad, goed schoon te maken materiaal , mag niet verankerd worden en moet na sluitingstijd opgeruimd worden.

    • Om de toegankelijkheid en doorgang voor nood- en hulpdiensten te garanderen moet er altijd, ook als er sprake is van terrasschermen, een vrije ruimte beschikbaar blijven langs het terras van minimaal 3 meter. Dat zal in straten over het algemeen de reguliere rijbaan zijn, zo lang deze wordt vrijgehouden van terrassen. In overige situaties moet een rechte strook van minimaal 3 meter breed -op bijvoorbeeld een plein- vrijgehouden worden van terrassen.