Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Enschede

Subsidieverordening Kinderen in hun kracht, Enschede 2021

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieEnschede
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingSubsidieverordening Kinderen in hun kracht, Enschede 2021
CiteertitelSubsidieverordening Kinderen in hun kracht, Enschede 2021
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpmaatschappelijke zorg en welzijn
Eigen onderwerpSubsidies

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 149 van de Gemeentewet
  2. titel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht
  3. https://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR405499/1
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

08-10-2021Nieuwe regeling

27-09-2021

gmb-2021-349533

Tekst van de regeling

Intitulé

Subsidieverordening Kinderen in hun kracht, Enschede 2021

De raad van de gemeente Enschede;

 

gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 1 juni 2021;

 

gelet op de artikel 149 van de Gemeentewet, titel 4.2 van de Algemene Wet van Bestuursrecht en de Algemene subsidieverordening 2016;

 

gelet op de doelstellingen zoals verwoord in de Kadernota ‘Rondkomen met je inkomen’;

 

besluit vast te stellen de:

 

Subsidieverordening Kinderen in hun kracht, Enschede 2021

Artikel 1 Definities

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • ASV: Algemene subsidieverordening Enschede 2016;

  • college: college van burgemeester en wethouders van de gemeente Enschede;

  • kinderen: inwoners van de gemeente Enschede met een leeftijd van 0 tot 18 jaar;

Artikel 2 Afstemming ASV

De vigerende Algemene subsidieverordening van de gemeente Enschede is van toepassing, tenzij in deze verordening daarvan wordt afgeweken.

Artikel 3 Doel en toepassingsbereik

Subsidieverstrekking op grond van deze verordening heeft als doel opgroeiende kinderen meer kansen te bieden zich te ontplooien ondanks het lage inkomen van hun ouders.

Artikel 4 Subsidieplafond

Het subsidieplafond is het bedrag dat de gemeenteraad jaarlijks voorafgaand aan het subsidietijdvak in de gemeentebegroting beschikbaar stelt voor de uitvoering van deze verordening.

Artikel 5 Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen

  • 1.

    De subsidie wordt verstrekt voor activiteiten waarmee kinderen in hun kracht gezet worden, positieve levenservaringen opdoen en/of levensvaardigheden ontwikkelen en die:

    • a.

      te allen tijde toegankelijk zijn voor kinderen zonder onderscheid naar beperking, geslacht, seksuele voorkeur, ras, geloof of anderszins;

    • b.

      bijdragen aan het doel genoemd in artikel 3;

    • c.

      naar het oordeel van het college een toegevoegde waarde hebben ten opzichte van bestaande initiatieven binnen de gemeente Enschede;

    • d.

      gelegenheid bieden voor enige vorm van ouderbetrokkenheid, tenzij dit niet passend is bij de aard van de activiteiten;

    • e.

      grotendeels plaats vinden in de gemeente Enschede.

  • 2.

    De subsidie wordt niet verstrekt indien de activiteiten:

    • a.

      naar het oordeel van het college met name ten doel hebben politieke, godsdienstige of levensbeschouwelijke overtuigingen te verspreiden;

    • b.

      onderdeel uitmaken van het reguliere programma van de subsidieaanvrager of daarvan deel uit hadden kunnen maken naar het oordeel van het college.

Artikel 6 Subsidieontvanger

Subsidie wordt alleen verstrekt aan een rechtspersoon met volledige rechtsbevoegdheid.

Artikel 7 Indieningstermijn en vereisten aanvraag

  • 1.

    Een aanvraag om subsidie wordt uiterlijk twaalf weken voor aanvang van de activiteiten ingediend.

  • 2.

    De aanvraag gaat vergezeld van de volgende gegevens:

    • a.

      een activiteitenplan;

    • b.

      een begroting van de activiteiten waarvoor subsidie wordt aangevraagd;

    • c.

      een schriftelijk onderbouwing waaruit blijkt dat aanvraag ziet op kinderen waarvan de ouders een inkomen hebben tot 120% van het wettelijk sociaal minimum;

    • d.

      een intern protocol hoe om te gaan met calamiteiten en geweld, indien de aanvrager voor de eerste maal een subsidie aanvraagt of wanneer het protocol gewijzigd is;

    • e.

      indien van toepassing, een overzicht van aangevraagde en verleende subsidies voor dezelfde activiteiten;

    • f.

      een afschrift van de oprichtingsakte, de statuten, het jaarverslag, de jaarrekening en de balans van het voorgaande jaar indien een aanvrager voor de eerste maal een subsidie aanvraagt of wanneer de statuten gewijzigd zijn.

Artikel 8 Berekening en maximum subsidiebedrag

Subsidie wordt verstrekt voor de kosten voor aan de activiteit deelnemende kinderen, voor zover de ouders van deze kinderen moeten rondkomen met een inkomen tot 120% van het wettelijk sociaal minimum, ter dekking van een tekort en met een maximum van €30.000,- per aanvraag.

Artikel 9 Verdeling beschikbaar bedrag

  • 1.

    Het college verdeelt het beschikbare bedrag voor de uitvoering van activiteiten op volgorde van ontvangst van de aanvragen.

  • 2.

    De datum van ontvangst is het tijdstip waarop de aanvraag volledig is ingediend.

  • 3.

    Wanneer meerdere subsidieaanvragen op hetzelfde tijdstip zijn ontvangen en verstrekking van subsidie voor deze aanvragen zou leiden tot overschrijding van het subsidieplafond, wordt de volgorde van afhandeling door middel van loting bepaald.

  • 4.

    Het tijdstip van ontvangst van een aanvraag die per post wordt ingediend is 13.00 uur van de datum van ontvangst.

  • 5.

    Kan een subsidie niet volledig worden verstrekt als gevolg van het bereiken van het subsidieplafond, dan vindt verstrekking plaats ter hoogte van het nog beschikbare bedrag.

  • 6.

    Vindt het college niet aannemelijk dat de activiteit wordt uitgevoerd bij gedeeltelijke toekenning van de aanvraag als bedoeld in het vijfde lid, dan weigert het de subsidie.

Artikel 10 Aanvullende weigeringsgronden

De subsidieverlening kan, naast de in artikel 4:25, 4:35 Awb en ASV genoemde gevallen, geheel of gedeeltelijk geweigerd worden als:

  • a.

    de aanvrager voor de activiteiten waar de aanvraag op ziet al subsidie ontvangt van de gemeente Enschede;

  • b.

    voor dezelfde activiteiten subsidie kan worden aangevraagd op grond van een andere subsidieregeling van de gemeente Enschede en de aanvrager daarvoor geen aanvraag heeft ingediend.

Artikel 11 Hardheidsclausule

Het college kan in bijzondere gevallen ten gunste van de aanvrager afwijken van de bepalingen in deze verordening indien toepassing hiervan leidt tot onbillijkheden van overwegende aard.

Artikel 12 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking op de eerstvolgende dag na de dag van bekendmaking.

  • 2.

    Deze verordening wordt aangehaald als: Subsidieverordening Kinderen in hun kracht, Enschede 2021.

 

 

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van 27 september 2021,

De griffier,

De voorzitter

Toelichting Subsidieverordening kinderen in hun kracht Enschede 2021

Inleiding

In november 2020 heeft de gemeenteraad de Kadernota Rondkomen met je inkomen vastgesteld. In deze kadernota is voorgesteld om kinderen van ouders die rond moeten van een laag inkomen te ondersteunen in hun ontwikkeling en zelfontplooiing. De gemeente Enschede doet dit onder andere door deze subsidieregeling in het leven te roepen.

Met deze subsidieregeling worden organisaties ondersteund die activiteiten organiseren voor kinderen waarmee kinderen in hun kracht worden gezet, positieve levenservaringen opdoen of levensvaardigheden ontwikkelen.

Enkele onderwerpen die in de verordening aan bod komen verdienen nog een korte toelichting.

 

Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen

In artikel 5 van de verordening worden de activiteiten benoemd die voor subsidie in aanmerking komen. Daarbij is bewust gekozen voor een zeer brede definitie van deze activiteiten. Zelfontplooiing van kinderen kan immers langs vele wegen plaats vinden en het college wil niet op voorhand goede nieuwe initiatieven vanuit de samenleving uitsluiten, of dicteren via welk type activiteit de zelfontplooiing plaats mag vinden. Daarbij is het van belang dat alle kinderen zonder onderscheid naar beperking, geslacht, seksuele voorkeur, ras, geloof of anderszins kunnen deelnemen aan de activiteiten.

De activiteiten hoeven niet enkel of specifiek gericht te zijn op kinderen wiens ouders moeten rondkomen met een laag inkomen. Het kan van toegevoegde waarde zijn wanneer alle aan de activiteit deelnemende kinderen een brede afspiegeling van de samenleving vormen. Echter alleen de kosten van deelname van kinderen van ouders met een laag inkomen, d.w.z. tot 120% Wsm (Wettelijk sociaal minimum) komen op grond van deze verordening voor subsidie in aanmerking.

Het is niet de bedoeling van deze subsidieverordening om activiteiten te financieren die kunnen worden beschouwd als reguliere activiteiten vanuit bijvoorbeeld sport- of verenigingsleven. Daarom kan per aanvraag getoetst worden of de activiteit bij vergelijkbare organisaties als de aanvrager deel uit maakt van het reguliere programma. Daarbij hoeft niet iedere vergelijkbare organisatie deze activiteit in het programma te hebben, maar is de norm dat het niet ongewoon is voor dergelijke organisaties om de activiteit in het programma te hebben. Voor lidmaatschappen en deelname aan dergelijke activiteiten bestaan via het Kindpakket al mogelijkheden voor ouders om een bijdrage aan de kosten te krijgen.

 

Kosten die voor subsidie in aanmerking komen

Aan buitenschoolse activiteiten waarmee kinderen zich kunnen ontwikkelen zijn vaak kosten verbonden voor de ouders. Deze kosten kunnen voor ouders met een laag inkomen een drempel vormen waardoor kinderen niet of minder aan dergelijke activiteiten kunnen deelnemen. Daarom kunnen organisaties via deze subsidieverordening een vergoeding krijgen voor de kosten van de activiteiten, voor zover deze kosten gemaakt worden voor kinderen van ouders met een inkomen tot 120% Wsm. Voor de overige kinderen wordt dus in beginsel verwacht dat de organisatie de kosten anders dekt, bijvoorbeeld via de ouders of via sponsoring.

De aanvrager dient zelf aan te tonen of en hoe de aanvraag ziet op kosten die gemaakt worden voor deelnemende kinderen waarvan de ouders een inkomen hebben tot 120% Wsm.

Het aantonen daarvan kan op verschillende manieren, zoals bijvoorbeeld door:

  • een verklaring van een doorverwijzer;

  • de werving van de deelnemers is verlopen in samenwerking met de Stichting Leergeld;

  • de aard en de plaats van uitvoering maakt het aannemelijk dat het merendeel van de deelnemers in de doelgroep past;

  • inkomensverklaringen;

 

De verklaring zoals hierboven benoemd hoeft dus niet volledig sluitend te zijn. Het doel, om kinderen van ouders met een laag inkomen gelijke kansen te bieden om zich verder te ontplooien, is leidend bij de boordeling van een aanvraag. Het is niet de bedoeling een hoge drempel op te werpen door een zeer hoge administratieve last of een te hoge bewijsnorm te hanteren. Of een aanvraag in hoofdzaak ziet op het doel van de verordening is ter beoordeling van het College.

Alle noodzakelijke kostenposten die met de activiteit samenhangen komen voor subsidie in aanmerking.