Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Vijfheerenlanden

Nadere regels budgetsubsidies Sociaal Domein gemeente Vijfheerenlanden 2021

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieVijfheerenlanden
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingNadere regels budgetsubsidies Sociaal Domein gemeente Vijfheerenlanden 2021
CiteertitelNadere regels budgetsubsidies Sociaal Domein gemeente Vijfheerenlanden 2021
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt de Nadere regels budgetsubsidies Sociaal Domein gemeente Vijfheerenlanden 2020.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

https://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR642727/1

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

07-10-2021nieuwe regeling

28-09-2021

gmb-2021-347118

Tekst van de regeling

Intitulé

Nadere regels budgetsubsidies Sociaal Domein gemeente Vijfheerenlanden 2021

Vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van gemeente Vijfheerenlanden in de vergadering van 28 september 2021,

 

Op grond van de Algemene Subsidie Verordening gemeente Vijfheerenlanden 2020 stelt het college de volgende Nadere regels vast,

 

Nadere regels budgetsubsidies Sociaal Domein 2021

ARTIKEL 1 DEFINITIES

  • 1.

    budgetsubsidie: een subsidie aan een organisatie die een of meerdere beroepskrachten in dienst heeft:

    • a.

      ter uitvoering van activiteiten gericht op het realiseren van vooraf bepaalde resultaten, die zodanig van belang worden geacht dat die activiteiten naar aard en omvang kunnen worden beïnvloed, waarbij een resultaatgericht gericht afspraken kader (RAK) met de instelling wordt afgesloten en;

    • b.

      waarbij een onderscheid gemaakt wordt tussen subsidies die:

      • eenmalig zijn: voor bijzondere incidentele projecten of activiteiten die niet behoren tot de reguliere bezigheden van de aanvrager en waarvoor het college slechts voor een van te voren bepaalde tijd van maximaal twee jaar subsidie wil verstrekken;

      • structureel zijn: en elk kalenderjaar aan een subsidieontvanger verstrekt worden voor reguliere bezigheden, op basis van een aanvraag;

      • meerjarig zijn: voor meerdere kalenderjaren aan een subsidieontvanger verstrekt, op basis van een aanvraag.

  • 2.

    resultaat of outcome: de aanwijsbare verandering dan wel de gerealiseerde baat die een (of meerdere) diensten bij inwoners teweeg brengt, of een maatschappelijke baat oplevert. Het resultaat betreft de effectiviteit van een dienst, interventie of activiteit: wat levert het concreet op voor zowel de inwoners (individueel) als de Vijfheerenlandse samenleving in zijn geheel (collectief).

  • 3.

    sociaal domein (uit sociaal maatschappelijke agenda, SMA 2020 ): inspanningen die worden verricht rond werk, participatie en zelfredzaamheid, zorg en jeugd.

  • 4.

    sociaal maatschappelijke agenda 2020 (SMA): integrale beleidsagenda voor het (hele) sociaal domein die ontschotting en samenwerking bevordert;

  • 5.

    subsidieplafond: het bedrag dat gedurende een tijdvak ten hoogste beschikbaar is voor de verstrekking van subsidies voor bepaalde activiteiten (artikel 4:22 Awb).

ARTIKEL 2 REIKWIJDTE

  • 1.

    Deze Nadere regels zijn van toepassing op aanvragen voor een budgetsubsidie waarvan de activiteiten en daarmee de resultaten effect hebben op het sociaal domein en de in artikel 4 genoemde activiteiten.

ARTIKEL 3 AANVRAGEN VAN EEN BUDGETSUBSIDIE

  • 1.

    In afwijking van Artikel 10 lid 1 van de ASV moet een aanvraag voor subsidie tussen 1 juli en 15 oktober voorafgaand aan het nieuwe kalenderjaar ingediend worden.

ARTIKEL 4 SUBSIDIABELE ACTIVITEITEN

  • 1.

    Activiteiten die in aanmerking komen voor subsidie behoren tot de volgende werksoorten sociaal domein:

    • a.

      (inzet) bibliotheekwerk;

    • b.

      (inzet) welzijnswerk;

    • c.

      (inzet) maatschappelijk werk;

    • d.

      inzet ten behoeve van ondersteuning van mantelzorgers en van vrijwilligers;

    • e.

      inzet van ggz deskundigen;

    • f.

      inzet van wijkverpleegkundigen;

    • g.

      inzet ten behoeve van ondersteuning van jongeren met een licht verstandelijke beperking en/of gedragsproblemen;

    • h.

      (inzet) vluchtelingenwerk;

    • i.

      inzet ten behoeve van vrijwillige schuldhulpverlening.

ARTIKEL 5 SUBSIDIECRITERIA

  • 1.

    De activiteit waarvoor subsidie wordt aangevraagd komt in aanmerking voor verlening als deze

    • a.

      waar mogelijk evidenced based is en/of gebaseerd op goede voorbeelden uit het land en;

    • b.

      aantoonbaar bijdraagt aan de realisatie van één of meer van de volgende maatschappelijke opgaven uit de sociaal maatschappelijke agenda (SMA) 2020:

      • Meedoen

      • Vitaliteit

      • Voor jezelf zorgen

      • Leven lang ontwikkelen.

  • 2.

    De activiteit waarvoor subsidie wordt aangevraagd draagt aantoonbaar bij aan de realisatie van één of meer van de volgende de doelen die bovengenoemde opgaven (artikel 5 lid b) concretiseren:

    • meedoen

      • a.

        inwoners zetten hun talenten in voor zichzelf en de samenleving op een manier die bij hen past;

      • b.

        inwoners doen mee naar vermogen in de samenleving;

    • vitaliteit

      • a.

        inwoners beschikken over voldoende veerkracht om tegenslagen (zoals life events) op te vangen;

      • b.

        inwoners bewegen meer en hebben een gezonde leefstijl, waardoor zij gezond blijven;

      • c.

        inwoners ervaren een positieve gezondheid.

    • voor je zelf zorgen

      • a.

        ieder kind groeit op in een veilige omgeving, zoveel als mogelijk in gezinsverband;

      • b.

        inwoners die dat nodig hebben krijgen passende ondersteuning en zorg. Zo snel, licht en kortdurend als mogelijk en zo zwaar als noodzakelijk;

      • c.

        door inzet van preventie en vroeg-signalering wordt zwaardere zorg voorkomen.

    • leven lang ontwikkelen

      • a.

        er is een doorgaande leerlijn voor iedereen, waardoor inwoners blijven deelnemen aan de samenleving;

      • b.

        ouders dragen de verantwoordelijkheid voor en hebben de opvoedvaardigheden die nodig zijn om hun kinderen een gezonde en stabiele basis te bieden en ze op te laten groeien tot zelfredzame volwassenen;

      • c.

        het is de norm om leven lang te blijven ontwikkelen waardoor inwoners sterker staan in het leven.

  • 3.

    De activiteit waarvoor subsidie wordt aangevraagd komt in aanmerking voor verlening als deze concreet invulling geeft aan de volgende 11 uitgangspunten uit de SMA:

    • a.

      inwoners staan centraal;

    • b.

      keuzevrijheid van inwoners wordt gerespecteerd;

    • c.

      ondersteuning is dicht bij de leefwereld van de inwoners georganiseerd;

    • d.

      activiteiten dragen bij aan een veilige buurt en thuis;

    • e.

      er is sprake van een inclusieve samenleving;

    • f.

      preventie staat voorop;

    • g.

      er wordt zonder schotten samengewerkt;

    • h.

      samenwerking is op basis van strategisch partnerschap;

    • i.

      er wordt gewerkt volgens de bedoeling;

    • j.

      normaliseren is de norm;

    • k.

      goede voorbeelden uit het land worden optimaal gebruikt.

ARTIKEL 6 AANVULLENDE SUBSIDIECRITERIA

  • 1.

    In samenspraak tussen gemeente en maatschappelijk partners wordt bepaald welke meetlat (indicator) ingezet wordt om resultaten zichtbaar te maken.

ARTIKEL 7 SUBSIDIEPLAFOND EN VERDEELREGELS

  • 1.

    Bij het verdelen van subsidie wordt per werksoort een subsidieplafond vastgesteld, deze werksoorten en plafonds staan in bijgaande overzichtsstaat. De overzichtsstaat wordt jaarlijks geactualiseerd.

  • 2.

    Alle subsidieaanvragen worden door de gemeente getoetst aan criteria uit artikel 5; waarbij het subsidieplafond de bovengrens is, daarbij geldt het volgende:

    • a.

      Aanvragen om éénmalige subsidie worden in behandeling genomen en beoordeeld op volgorde van binnenkomst. Als het subsidieplafond is bereikt, worden de aanvragen die nog niet zijn toegekend, afgewezen.

    • b.

      Aanvragen voor structurele subsidie worden op basis van de subsidiering over 2021 en binnen de vastgestelde subsidieplafonds zoals verwerkt in bijgaande overzichtsstaat.

ARTIKEL 8 BEVOORSCHOTTING EN INDEXERING

  • 1.

    Bevoorschotting vindt plaats conform onderstaande verdeling:

    • a.

      bedragen onder de 50.000,- in 1 termijn

    • b.

      bedragen tot 100.000,- in 2 termijnen

    • c.

      bedragen boven de 100.000,- in 4 termijnen.

  • 2.

    Indexering van de subsidiebedragen vindt maximaal plaats op basis van de Overheidsbijdrage in de Arbeidskostenontwikkeling (OVA) systematiek:

    • a.

      het prognose OVA-percentage zoals het Centraal Economisch Plan (CEP) dat meldt wordt gebruikt voor de verlening. Specifiek: het percentage genoemd medio maart van het jaar van aanvragen;

    • b.

      het definitieve OVA-percentage zoals CEP dat meldt wordt gebruikt voor een eventuele bijstelling neerwaarts of opwaarts. Specifiek: het percentage genoemd medio maart van het jaar van uitvoeren;

    • c.

      de OVA-correctie wordt toegepast in het jaar volgend op het jaar van uitvoeren, in combinatie met het prognose OVA-percentage voor het nieuwe subsidiejaar.

ARTIKEL 9 VOORTGANG EN VERANTWOORDING

In het resultaatgericht afsprakenkader (RAK), dat onderdeel uitmaakt van de verleningsbeschikking, worden op basis van de aanvraag in overleg afspraken geconcretiseerd, ten behoeve van de voortgang, verantwoording en vaststelling.

  • 1.

    De voortgang wordt ambtelijk minimaal 2 x per kalenderjaar besproken en het verslag daarvan wordt gearchiveerd.

  • 2.

    De voortgang wordt bestuurlijk minimaal 1 x per kalenderjaar besproken en het verslag daarvan wordt gearchiveerd.

  • 3.

    In het verzoek tot vaststelling wordt concreet ingegaan op de in artikel 5 genoemde activiteiten en criteria (vergelijking aanvraag en bijdrage aan resultaat).

  • 4.

    Het verzoek tot vaststelling leidt tot een vaststellingsbeschikking.

ARTIKEL 10 INTREKKING OUDE NADERE REGELS

  • 1.

    De Nadere regels budgetsubsidies Sociaal Domein gemeente Vijfheerenlanden 2020 worden bij inwerkingtreding van deze Nadere regels ingetrokken.

ARTIKEL 11 OVERGANGSBEPALINGEN

  • 1.

    De bepalingen van deze Nadere regels gelden voor subsidieaanvragen die worden ingediend voor kalenderjaar 2022 en latere subsidiejaren.

  • 2.

    Op subsidies die voor de inwerkingtreding van deze Nadere regels zijn verleend, blijven de bepalingen van toepassing zoals opgenomen in de Nadere regels budgetsubsidies Sociaal Domein gemeente Vijfheerenlanden 2020.

ARTIKEL 12 SLOTBEPALINGEN

  • 1.

    Deze Nadere regels treden in werking één dag na de bekendmaking.

  • 2.

    Deze Nadere regels worden aangehaald als: Nadere regels budgetsubsidies Sociaal Domein gemeente Vijfheerenlanden 2021.

 

Bijlage 1 OVERZICHTSSTAAT STRUCTURELE BUDGETSUBSIDIES SOCIAAL DOMEIN

Overzichtsstaat structurele budgetsubsidies Sociaal Domein

dienend als subsidieplafond 2022 en behorende bij de Nadere regels budgetsubsidies Sociaal Domein gemeente Vijfheerenlanden 2021

gebaseerd op overzichtsstaat 2021

 

werksoort

 

instelling

omschrijving

subsidieplafond 2022 per werksoort

subsidieplafond 2022 per instelling is maximaal: verleend bedrag 2021 inclusief prognose OVA-indexering CEP mrt 2021 = 1,72%.

subsidiebedrag 2021 verleend per instelling

 

1

bibliotheekwerk

1.017.553 €

stichting Bibliotheek Lek en IJssel

De bibliotheekwet (wet stelsel openbare bibliotheekvoorzieningen, Wsob) is in 2020 geevalueerd en heeft o.a. geleid tot een bibliotheekconveant 2020-2023 tussen rijk, provincies en gemeenten. De afspraken uit dit convenant zijn gericht op het versterken van een gespreid en toegankelijk lokaal netwerk en het bijdragen aan maatschappelijke opgaven. Drie belangrijke opgaven zijn: bestrijden van laaggeletterdheid, bevorderen van digitale inclusie en stimuleren van persoonlijke ontwikkeling. De bibliotheek ontvangt hiervoor structueel een exploitatie subsidie, inclusief huisvestingskosten.

1.017.553 €

1.000.347 €

2

welzijns werk

1.288.347 €

stichting SamenDoen

Welzijnsactiviteiten bestaande uit onder andere welzijnscoaching, cliëntondersteuning, mantelzorgondersteuning, ondersteuning vrijwilligerswerk, ondersteuning bij administratie en schulden en participatietrajecten

753.026 €

740.293 €

 

stichting Welzijn Vianen

Welzijnsactiviteiten bestaande uit onder andere welzijnscoaching, cliëntondersteuning, mantelzorgondersteuning, ondersteuning vrijwilligerswerk en ondersteuning bij administratie en schulden

535.321 €

526.269 €

3

maatschappelijk werk

1.089.188 €

stichting Vivenz/ de Sociale Basis

Maatschappelijke dienstverlening als reguliere inzet in sociaal team door (school)maatschappelijk werkers en thuisbegeleiders.

773.769 €

760.685 €

 

stichting MEE UGV (penvoerder voor MEE AV/Plus)

Maatschappelijke dienstverlening als reguliere inzet in sociaal team door maatschappelijk werkers, onder andere ten behoeve van mensen met een licht verstandelijke beperking.

281.799 €

277.034 €

stichting MEE UGV (penvoerder voor MEE AV/Plus)

Een bedrag van maximaal € 40.000,- (obv nacalculatie, géén indexering) is beschikbaar voor voorzieningen als Onafhankelijke Client Ondersteuning.

40.000 €

40.000 €

 

stichting Diaconaal Maatschappelijk Werk Alblasserwaard Vijfheerenlanden

Inzet van maatschappelijk werkers, verbonden met sociaal team.

33.620 €

33.052 €

4

vrijwillige schuldhulp verlening

90.796 €

Maatje VHL

Hulp bij problematische financiële schulden en bijdragen aan financiële zelfredzaamheid.

90.796 €

89.261 €

5

vluchtelingen werk

stichting Vluchtelingen Werk Zuidwest-Nederland

De subsidiëring van VluchtelingenWerk kent vijf onderdelen: basisdienstverlening, maatschappelijke begeleiding, coaching vestiging, aanvullende dienstverlening (Eurowijzer, financiële begeleiding, jobcoaching) en het aanbieden van het Participatieverklaringstraject. Gemeente Gorinchem is contactgemeente voor de subsidieaanvraag en –afhandeling voor de arbeidsmarktregio Gorinchem waar gemeente Vijfheerenlanden onderdeel van uitmaakt. Het subsidiebedrag is mede afhankelijk van (aanvullend) rijksbeleid.

213.315 €

135.414 €

6

wijk-verpleeg-kundigen

140.178 €

stichting Rivas

Inzet in sociaal team van wijkverpleegkundige S1: zorgtaken, vroegsignalering en preventie, verbinding medisch en sociaal domein.

140.178 €

137.808 €

7

ggz-deskundigen/ professionals

114.734 €

Yulius voor Geestelijke Gezondheid

Inzet in sociaal team: ondersteuning collega's sociaal team, bieden van kortdurende ggz ondersteuning vanuit sociaal team, zonodig juiste toeleiding naar gespecialiseerde zorg.

53.063 €

52.166 €

Yulius voor Geestelijke Gezondheid

Inloop voorziening locatie Noorderberg: impuls voor maatschappelijke participatie, gericht op meedoen naar kunnen en vermogen, aansluitend op lokale voorzieningen, in verbinding met initiatieven gericht op het versterken van het netwerk, aandacht voor structuur bieden

61.671 €

60.628 €

8

ondersteuning van mantelzorgers en vrijwilligers

32.678 €

stichting MEE AV / Plus (via penvoerder stichting MEE UGV)

Ondersteuning van met name mantelzorgers en vrijwilligerswerk.

32.678 €

32.125 €

9

ondersteuning van jongeren

25.430 €

stichting OOK voor jou

Coaching van kwetsbare jongeren van 14-27 jaar, met een licht verstandelijke beperking en/of gedragsproblematiek.

25.430 €

25.000 €

totaal

4.052.219 €

3.910.082 €