Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Amersfoort

Meerjarige subsidieregeling Marathon Amersfoort 2022 -2025

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieAmersfoort
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingMeerjarige subsidieregeling Marathon Amersfoort 2022 -2025
CiteertitelMeerjarige subsidieregeling Marathon Amersfoort 2022 -2025
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervalt met ingang van 1 januari 2026.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Algemene wet bestuursrecht
  2. https://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR624910/1
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

07-10-2021nieuwe regeling

05-10-2021

gmb-2021-346066

Tekst van de regeling

Intitulé

Meerjarige subsidieregeling Marathon Amersfoort 2022 -2025

Burgemeester en Wethouders van Amersfoort;

 

gelezen de Sportnota 2019 – 2024 ‘Samenspel voor een gezond groeiend Amersfoort’;

 

gelet op de Algemene wet bestuursrecht, de Algemene Subsidieverordening Amersfoort 2019;

 

Overwegende dat het gewenst is activiteiten te stimuleren die bijdragen aan het in beweging krijgen en houden van zoveel mogelijks inwoners van de gemeente in de vorm van een stadsbreed evenement.

 

besluiten vast te stellen de volgende regeling:

Meerjarige subsidieregeling Marathon Amersfoort 2022 -2025

Artikel 1. Begripsbepalingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • a)

    Asv: Algemene Subsidieverordening van gemeente Amersfoort 2019;

  • b)

    college: het college van burgemeester en wethouders van gemeente Amersfoort.

Artikel 2. Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen

Het college kan uitsluitend subsidie verstrekken voor de volgende activiteit:

een jaarlijkse marathon in de kalenderjaren 2022 tot en met 2025 met een startpunt en eindpunt binnen de gemeentegrenzen van de gemeente Amersfoort.

Artikel 3. Indieningstermijn aanvraag

In afwijking van artikel 8, eerste lid, van de Asv, dient een aanvrager de subsidieaanvraag in gedurende de periode met ingang van 3 november 2021 tot en met 1 december 2021.

Artikel 4. Eisen aan de aanvrager

  • a)

    Subsidie kan enkel worden aangevraagd door rechtspersonen met volledige rechtsbevoegdheid zonder winstoogmerk.

  • b)

    Om in aanmerking te komen voor subsidie dient de aanvrager te voldoen aan één van de onderstaande vereisten:

    • 1.

      de aanvrager is bij een door NOC*NSF erkende sportbond aangesloten vereniging, of

    • 2.

      de aanvrager is een belangenorganisatie voor sportverenigingen of een overkoepelend samenwerkingsverband van sportverenigingen, of

    • 3.

      de aanvrager is een stichting die volgens de statuten actief is op het gebied van sport en bewegen.

Artikel 5. Eisen aan de aanvraag

In afwijking van artikel 9, derde lid, van de ASV verstrekt het college slechts subsidie als uit de aanvraag blijkt dat:

  • a)

    er een prestatievoorstel is bijgevoegd waarin per jaarlijkse marathon voor de gehele periode de prestatie is beschreven. Het prestatievoorstel bevat de volgende onderdelen:

    • 1.

      een uiteenzetting van het parcours en de organisatie van de marathon, waarbij start en finish van de marathon binnen de gemeente Amersfoort plaatsvinden;

    • 2.

      een omschrijving van het ondersteunende activiteitenaanbod;

    • 3.

      een omschrijving van de wijze waarop deelname door iedereen wordt gestimuleerd (inclusiviteit), met daarin minimaal aandacht voor het betrekken van leerlingen uit het basis- en voortgezet onderwijs;

  • b)

    er een sluitende exploitatiebegroting per jaarlijkse marathon voor de gehele periode is bijgevoegd;

  • c)

    de aanvraag is ingediend middels het beschikbaar gestelde digitale aanvraagformulier.

Artikel 6. Hoogte van de subsidie

  • a)

    De subsidie van de gemeente Amersfoort bedraagt ten hoogste 40% van de subsidiabele kosten met een maximum van € 75.000 per jaar;

  • b)

    De edities van de activiteit in 2023, 2024, 2025 worden jaarlijks geïndexeerd met een inflatiecorrectie.

Artikel 7. Subsidiabele kosten

  • a)

    In aanvulling op artikel 10 van de ASV kunnen de volgende kosten in aanmerking komen voor subsidie:

    • 1.

      kosten van huur van apparatuur;

    • 2.

      kosten van huur van materialen;

    • 3.

      kosten van aanschaf van verbruiksmaterialen, maar alleen ten behoeve van de subsidiabele activiteit;

    • 4.

      kosten voor inhuur van derden;

    • 5.

      kosten van huur van accommodatie, maar alleen ten behoeve van de subsidiabele activiteit;

    • 6.

      de kosten van bijkomende ondergeschikte evenementen die rechtstreeks verband houden met de marathon;

    • 7.

      de daadwerkelijk gemaakte kosten voor organisatie, promotie, pr, communicatie en de daadwerkelijk gemaakte onkosten door vrijwilligers voor de subsidiabele activiteiten.

  • b)

    In aanvulling op artikel 10 van de ASV verstrekt het college in ieder geval geen subsidie voor:

    • 1.

      kosten ten behoeve van het opstellen van de aanvraag;

    • 2.

      kosten van prijzengeld;

    • 3.

      kosten van catering voorafgaand, tijdens, of na afloop van de subsidiabele activiteit;

    • 4.

      kosten die worden gemaakt voordat de aanvraag is ontvangen;

    • 5.

      kosten die worden gemaakt, of zijn opgekomen, na het verstrijken van het tijdvak waar de subsidie betrekking op heeft;

    • 6.

      kosten die uit anderen hoofde worden gesubsidieerd;

    • 7.

      verrekenbare of compensabele belastingen, heffingen of lasten;

    • 8.

      kosten van rente, bankdiensten, financieringen, gerechtelijke procedures, boetes en sancties;

    • 9.

      kosten van activiteiten die redelijkerwijs kunnen worden gedekt uit de opbrengsten die met de activiteiten verband houden;

    • 10.

      kosten gemaakt na beëindiging van activiteiten met uitzondering van accountantskosten die direct verband houden met de subsidiabele activiteit;

    • 11.

      kosten van in natura geleverde diensten en goederen;

    • 12.

      kosten van gelieerde (rechts)personen die onderling in rekening worden gebracht;

    • 13.

      fooien, geschenken, gratificaties en bonussen.

Artikel 8. Beoordeling

  • a)

    Bij de rangschikking van de aanvragen kent het college punten toe aan de hand van de volgende aspecten en tot het daarbij vermelde maximum aantal:

    • 1.

      invulling van de marathon en aantrekkelijkheid parcours (maximaal 10 punten);

    • 2.

      de variatie van het ondersteunende activiteitenaanbod (maximaal 5 punten);

    • 3.

      inclusiviteit: activiteiten die voor iedereen toegankelijk zijn (maximaal 5 punten);

  • b)

    De subsidie wordt toegekend aan de aanvrager die de hoogste score behaald heeft in de rangschikking. Indien bij de rangschikking blijkt dat meerdere aanvragers gelijk scoren, wordt de subsidie toegekend aan de aanvrager die het laagste subsidiebedrag heeft aangevraagd. Als ook dan meerdere aanvragers gelijk scoren, wordt tussen deze aanvragers geloot. De subsidie wordt dan toegekend aan de winnaar van de loting.

Artikel 9. Subsidieplafond

  • a)

    Het college stelt het subsidieplafond voor de kalenderjaren 2022 tot en met 2025 vast op maximaal €75.000 per jaar;

  • b)

    De edities van de activiteit in 2023, 2024, 2025 worden jaarlijks geïndexeerd met een inflatiecorrectie;

  • c)

    Het college kan een subsidieplafond verlagen als:

    • 1.

      het plafond wordt vastgesteld voordat de begroting voor het betrokken jaar is vastgesteld of goedgekeurd, en

    • 2.

      de subsidieaanvragen waarop het subsidieplafond betrekking heeft, moeten worden ingediend voordat de begroting voor het betrokken jaar is vastgesteld of goedgekeurd;

    • 3.

      bij de bekendmaking van een subsidieplafond dat kan worden verlaagd overeenkomstig het vorige lid, wordt gewezen op de mogelijkheid van verlaging en de gevolgen daarvan voor reeds ingediende aanvragen;

    • 4.

      een subsidie ten laste van een begroting die nog niet is vastgesteld of goedgekeurd, wordt verleend onder de voorwaarde dat voldoende middelen op de begroting beschikbaar zullen worden gesteld. Bij de verleningsbeschikking wordt daarop gewezen.

Artikel 10. Weigeringsgronden

  • a)

    Het college maakt in alle gevallen gebruik van zijn bevoegdheden zoals omschreven in artikel 12 van de ASV en beslist afwijzend op de aanvraag als één of meer van de daarin vermelde weigeringsgronden van toepassing is;

  • b)

    Overeenkomstig artikel 12, eerste lid, onderdeel f, van de ASV beslist het college afwijzend op de aanvraag als:

    • 1.

      aan de aanvraag in totaal minder dan 12 punten worden toegekend van de 20 te behalen punten;

    • 2.

      voor het criterium ‘invulling van de marathon en aantrekkelijkheid parcours’, zoals bedoeld in artikel 8 onder a eerste punt van deze regeling, minder dan 6 punten worden toegekend;

    • 3.

      de aanvrager doelstellingen beoogt of activiteiten zal ontplooien, die in strijd zijn met het algemeen belang of de openbare orde;

    • 4.

      er voor dezelfde activiteiten op andere wijze gemeentelijke subsidie of budget is of wordt verstrekt;

    • 5.

      de aanvrager, of zijn familielid in eerste en tweede graad, of een aan hem gelieerde (rechts)persoon, of bestuurders van een aan hem gelieerde (rechts)persoon, een direct of indirect, persoonlijk of financieel belang heeft bij subsidieverstrekking op grond van deze regeling.

Artikel 11. Beslissing op aanvraag tot vaststelling

  • a)

    Het subsidiebedrag wordt jaarlijks vastgesteld. In afwijking van artikel 19, tweede lid, van de ASV dient de subsidieontvanger de aanvraag tot vaststelling in binnen drie maanden na uitvoering van de activiteit;

  • b)

    In aanvulling op artikel 19a van de ASV dient de subsidieontvanger een lijst met eventuele verbeterpunten ten opzichte van de vorige editie in bij de aanvraag tot vaststelling.

Artikel 12. Bevoorschotting

  • a)

    Het subsidiebedrag wordt als volgt uitbetaald: een voorschot van 80% in één keer voor 1 april van het jaar waarin de activiteit plaatsvindt.

  • b)

    Vaststelling vindt plaats binnen drie maanden na indiening van de complete aanvraag tot vaststelling, waarna de uitbetaling van het vastgestelde subsidiebedrag plaats vindt onder verrekening van reeds uitbetaalde voorschotten.

Artikel 13. Verplichtingen

In aanvulling op de verplichtingen op grond van de ASV is de subsidieontvanger verplicht:

  • a)

    de verkregen subsidie ook daadwerkelijk in te zetten voor de uitvoering van de subsidiabele activiteiten uit het prestatievoorstel;

  • b)

    zorg te dragen voor het verkrijgen van de benodigde vergunningen;

  • c)

    bij de aanvraag tot vaststelling ook de evaluatie van de desbetreffende marathon met het college te delen.

Artikel 14. Slotbepalingen

  • a)

    Deze subsidieregeling treedt in werking op de dag na de datum van uitgifte van het Gemeenteblad waarin zij wordt geplaatst;

  • b)

    Deze subsidieregeling wordt aangehaald als: Meerjarige subsidieregeling Marathon Amersfoort 2022 -2025;

  • c)

    Deze regeling vervalt met ingang van 1 januari 2026.

Vastgesteld in de vergadering van 5 oktober 2021.

De secretaris,

de burgemeester

TOELICHTING

Inleiding

Uit de Algemene wet bestuursrecht (Awb) volgt dat een bestuursorgaan slechts subsidie verstrekt op grond van een wettelijk voorschrift waarin wordt geregeld voor welke activiteiten subsidie kan worden verstrekt. Voor de gemeente Amersfoort geldt dat in de Algemene Subsidieverordening Amersfoort 2019 (ASV) de algemene procedureregels voor het verstrekken van subsidies zijn opgenomen. Het college is op grond van artikel 2, vijfde lid, ASV bevoegd nadere regels (subsidieregelingen) vast te stellen. Bij opstelling van deze regeling is zo veel mogelijk gebruik gemaakt van de model-subsidieregeling om het opstellen van een subsidieregeling eenvoudiger te maken én om de uniformiteit zo veel mogelijk te bewaren. Artikel 6 van de ASV stelt eisen aan de inhoud van de subsidieregeling en dit model is daar dan ook op afgestemd. Daarbij zijn de volgende uitgangspunten van belang:

  • -

    De ASV is leidend en geldt naast de Subsidieregeling. Zo kan een subsidie die wordt aangevraagd op grond van een subsidieregeling geweigerd worden op een van de gronden genoemd in artikel 12 ASV.

  • -

    De ASV biedt op sommige onderwerpen de mogelijkheid om in de subsidieregeling af te wijken van de ASV. Hiervan wordt zo min mogelijk gebruik gemaakt om te zorgen voor een uniforme werkwijze in de gemeente bij subsidieverstrekking. Dit element speelt mee bij de regelgevingstoets: hoe meer variatie, hoe hoger de administratieve lasten en hoe lastiger de uitvoering.

Artikelsgewijze toelichting

 

Artikel 1 Begripsbepalingen

Met een stadsbreed evenement wordt een evenement bedoeld dat toegankelijk is voor iedereen, als deelnemer en als toeschouwer.

 

Artikel 2 Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen

De marathon vormt de kern, uit het ondersteunende activiteitenaanbod blijkt vervolgens dat het een evenement betreft voor een breed publiek.

 

Artikel 3 Indieningstermijn aanvraag

De subsidie wordt éénmalig ingediend voor een periode van vier jaren. Indien het evenement in één (of meerdere) van de vier jaren niet kan plaatsvinden, dan wordt het subsidiebedrag voor het betreffende jaar lager vastgesteld.

 

Artikel 4 Eisen aan de aanvrager

Het betreffen eisen aan de subsidie aanvragende partij.

 

Artikel 5Eisen aan de aanvraag

  • -

    In dit artikel worden afwijkende en aanvullende eisen gesteld aan de aanvraag naast de eisen die gelden op grond van artikel 9 van de ASV. De verlangde gegevens zijn noodzakelijk voor het beoordelen van de aanvraag.

  • -

    Op basis van evaluaties voor de (door)ontwikkeling van de activiteit kunnen verbeteringen worden doorgevoerd. Indien deze zorgen voor afwijkingen ten opzichte van de aanvraag dient hiervoor toestemming van het gemeentebestuur te worden gekregen.

Artikel 6Hoogte van de subsidie

Dit artikel behoeft geen toelichting.

 

Artikel 7 Subsidiabele kosten

Slechts de onder a) opgesomde kostensoorten zijn subsidiabel. De onder b) opgesomde kostensoorten betreffen een niet uitputtende lijst met voorbeelden van die daarom - hoe dan ook - niet voor subsidie in aanmerking komen.

 

Artikel 8Beoordeling

In totaal zijn er 20 punten te verdelen, 10 voor de invulling van de marathon en het parcours, 5 voor het ondersteunende activiteitenaanbod en 5 voor inclusiviteit. Het college stelt de beoordeling van de aanvraag vast, waarbij de puntenverdeling beargumenteerd wordt onderbouwd.

 

Beoordeling vindt plaats ten aanzien van de volgende aspecten:

  • 1.

    Invulling van de marathon en aantrekkelijkheid parcours (maximaal 10 punten). Meer punten zijn te scoren:

    • -

      bij een groter deel van het parcours dat in de gemeente Amersfoort ligt;

    • -

      als het publiek de deelnemers van dichtbij kan aanmoedigen op minimaal de helft van de route;

    • -

      als er naast de marathon ook kortere afstanden worden georganiseerd (zoals een halve marathon, 10km, 5km);

    • -

      voor een communicatiecampagne met een groot bereik richting (potentiële) deelnemers en publiek over de marathon;

    • -

      als deelnemers persoonlijk op de hoogte worden gesteld van hun gelopen tijd (registratie start en finishtijd).

  • 2.

    Variatie van het ondersteunende activiteitenaanbod, waarbij meer punten worden gescoord bij een grotere diversiteit in het aanbod (maximaal 5 punten).

    • -

      met een hogere score wanneer het ondersteunende activiteitenaanbod voor, tijdens en na de marathon plaatsvindt;

    • -

      met een hogere score voor een aanbod van trainingen, clinics en workshops gericht op deelnemers en andere geïnteresseerden;

    • -

      met een hogere score voor het betrekken van basisscholen en voortgezet onderwijs bij de activiteit, met bijvoorbeeld prijzen voor sportiefste (meest actieve) school;

    • -

      met een hogere score wanneer een cultureel aanbod, bijvoorbeeld muziekoptredens, met een groot publiek bereik aanwezig is rondom de marathon, bij start en finish en op andere plekken langs het parcours;

    • -

      met een hogere score voor samenwerking met buurtsportcoaches of andere sport- en beweegaanbieders bij het activiteitenaanbod;

  • 3.

    Inclusiviteit (maximaal 5 punten). Met inclusiviteit wordt bedoeld dat het evenement voor iedereen toegankelijk is, als deelnemer en als toeschouwer. Activiteiten die zich expliciet richten op de benoemde doelgroepen worden hoger gescoord.

    Met een hogere score als de activiteiten zich richten op diverse doelgroepen, waaronder:

    • -

      voor beginnende, ervaren en vergevorderde sporters;

    • -

      voor kinderen, jongeren,

    • -

      voor volwassenen en senioren;

    • -

      voor mensen met een beperking of handicap;

    • -

      door beperkte kosten of gratis deelname voor specifieke groepen, zoals scholieren. Het beperken van de kosten of gratis deelname om de drempel tot deelname te verkleinen wordt extra gewaardeerd.

Artikel 9Subsidieplafond

Dit artikel behoeft geen toelichting.

 

Artikel 10Weigeringsgronden

Dit artikel behoeft geen toelichting.

 

Artikel 11Beslissing op aanvraag tot vaststelling

Voor 1 januari van het jaar volgende op de uitvoering van de marathon wordt de aanvraag tot vaststelling van het voorgaande jaar ingeleverd. De vaststelling volgt zo snel mogelijk daarop en uiterlijk binnen drie maanden.

 

Artikel 12Bevoorschotting

Dit artikel behoeft geen toelichting.

 

Artikel 13Verplichtingen

Dit artikel behoeft geen toelichting.

 

Artikel 14Slotbepalingen

Dit artikel behoeft geen toelichting.