Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Nieuwkoop

Beleids- en beheerplan Spelen 2021-2025

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieNieuwkoop
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBeleids- en beheerplan Spelen 2021-2025
CiteertitelBeleids- en beheerplan Spelen 2021-2025
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpruimtelijke ordening, verkeer en vervoer
Eigen onderwerp
Externe bijlageMotie Spelen van SBN SGP-CU- aangenomen

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

07-10-2021nieuwe regeling

03-06-2021

gmb-2021-345451

2021-49

Tekst van de regeling

Intitulé

Beleids- en beheerplan Spelen 2021-2025

Gelet op de geldende wet en regelgeving;

 

Besluit:

  • 1.

    Het beleids- en beheerplan Spelen 2021-2025: een leven lang Spelen vast te stellen;

  • 2.

    In te stemmen met de budgetten voor de exploitatiebegroting en de voorziening speelvoorzieningen;

  • 3.

    Akkoord te gaan met het beschikbaar stellen van € 25.000 per jaar voor de komende 5 jaar ten laste van de Algemene Reserve voor het realiseren van de ambitie: een leven lang spelen;

  • 4.

    Akkoord te gaan met de 10e begrotingswijziging.

 

Samenvatting

 

Voor het opstellen van dit plan is een inventarisatie gemaakt van alle openbare speel en sportvoorzieningen binnen de gemeente Nieuwkoop. Er is een evaluatie gemaakt van de afgelopen planperiode. Welke ambities hebben we. Wat zijn de financiële consequenties voor de komende planperiode.

 

Buitenspelen moet leuk zijn, je moet zorgeloos kunnen ontdekken, je moet worden uitgedaagd, het moet een avontuur zijn dat je samen met je vrienden kunt beleven. Buitenspelen is super belangrijk voor de ontwikkeling van kinderen zowel mentaal als fysiek. Het beleids- en beheerplan Spelen 2021-2025 zorgt ervoor dat de kinderen in onze gemeente kunnen blijven buitenspelen.

 

In de afgelopen beheerplanperiode is er veel gebeurd. Er heeft een verschuiving plaatsgevonden van traditionele speelplekken naar meer natuurlijke speelplekken. Alle locaties met een zand- en/of boomschorsondergrond zijn aangepakt, heringericht en voorzien van kunstgras of rubbertegel ondergronden.

 

Voor: Ter Aar, Bosveen

 

Na:

 

Door de nieuwbouw projecten in de verschillende kernen en de aanleg van extra natuurlijke speelvoorzieningen is het areaal in afgelopen beheerplan periode uitgebreid met 14 nieuwe speelplaatsen. Binnen de nieuwbouw projecten zijn spelen en bewegen belangrijke onderdelen die integraal wordt meegenomen. De samenwerking wordt vroeg in het proces gezocht. Ook worden de wensen van de nieuwe bewoners al in een vroeg stadium opgehaald en in beeld gebracht.

 

De komende jaren gaan we ons richten op:

  • Een leven lang spelen: spelen, (buiten)sporten en bewegen hebben positieve effecten op onze gezondheid en welzijn. Dit moet mogelijk zijn voor iedere inwoner in elke levensfase.

  • Bewonersinspraak: dit is heel belangrijk bij het ontwerpen van een speel- en beweegplek. Voorheen werd dit fysiek gedaan echter in deze corona tijd maken wij gebruik van online mogelijkheden zoals denkmee.nieuwkoop.nl of via een online enquête. In de komende beheerplan periode willen we deze combinatie van deze mogelijkheden blijven inzetten.

  • Het integraal opknappen van speelplaatsen: in dit beheer- en beleidsplan spelen gaan we uit van vervanging van een speelplek. De hele speelplek wordt compleet heringericht (alle toestellen inclusief ondergrond). Het uitgangspunt in het vorige beheerplan was gericht op vervanging per toestel inclusief valondergrond.

Financiële consequenties dagelijks onderhoud

Dit beleids- en beheerplan Spelen geldt vanaf 1 januari 2021 en heeft een looptijd van vijf jaar. Het dagelijks onderhoud omvat:

  • kosten voor de jaarlijkse inspectie speelplaatsen;

  • licentiekosten voor het digitale beheerprogramma;

  • reparaties aan speeltoestellen;

  • reparaties aan veiligheidsondergronden;

  • jaarlijks verversen van het zand in de zandbakken;

  • jaarlijks onderhoud aan kunstgras ondergronden;

  • het verwijderen en afvoeren van de bestaande speeltoestellen en ondergronden bij vernieuwing van de speelplek.

Op basis van de financiële doorrekening is het noodzakelijk een aantal kostenposten te verhogen ten opzichte van de begroting 2020. De kosten van het jaarlijks onderhoud zijn gestegen door uitbreiding van het areaal met 14 speelplaatsen in de afgelopen beheerplanperiode. Daarnaast is het van belang om de kunstgras ondergronden jaarlijks te onderhouden voor een langere levensduur. Dit is niet eerder gedaan. Het totale reguliere budget van c.a. € 68.498 moeten worden verhoogd met €7.100 naar € 75.598.

 

Financiële consequenties voorziening speelvoorzieningen

Op basis van de huidige stand van zaken zijn de kosten van het meerjarig onderhoud van de speelplaatsen doorgerekend voor 25 jaar. De kosten voor grootonderhoud van de speelplaatsen is opgenomen in de voorziening speelvoorzieningen. Voor de complete doorrekening zie bijlage 4.

 

 

Vanuit het bestedingsplan tot en met 2045 is de benodigde storting in de voorziening berekend. Om alle locaties te kunnen blijven onderhouden in de toekomst is het noodzakelijk om de jaarlijkse storting in de voorziening te verhogen van €130.000 naar €153.626. De huidige storting is niet toereikend voor de gehele vervangingscyclus voor de komende 25 jaar. De verhoging is noodzakelijk door de uitbreiding van het areaal met 14 speelplaatsen en de stijgende prijzen van speeltoestellen, ondergronden en infrastructurele werkzaamheden. Bij de volgende actualisatie in 2025 wordt de storting opnieuw berekend en zo nodig aangepast.

 

Financiële consequenties voor het realiseren van de ambitie

Een leven lang spelen, om een actieve leefstijl, spelen en bewegen, verder te stimuleren op bestaande speel- en sportlocaties is geld nodig. Dit sluit naadloos aan bij de visie van het gezondheidsbeleid en de sportvisie. Voor deze ambitie is jaarlijks voor een periode van 5 jaar een budget €25.000, voor 2 locaties per jaar. Daarna wordt deze uitbreiding in het volgende beheerplan doorgerekend.

1. Inleiding

 

Aanleiding

 

Buitenspelen is super belangrijk voor de ontwikkeling van kinderen zowel fysiek als mentaal. Het beleids- en beheerplan Spelen 2021-2025 moet ervoor zorgen dat de kinderen in onze gemeente kunnen blijven buitenspelen.

 

Het is wenselijk dat dit beheerplan elke vijf jaar wordt geactualiseerd. Met dit plan zorgt de gemeente voor continuïteit in kwaliteit van de bestaande speelplaatsen. Het beleids- en beheerplan Spelen geeft inzicht in de aard en de omvang van de te beheren speelvoorzieningen, de wijze waarop het beheer en onderhoud wordt uitgevoerd en de kosten die hiermee zijn gemoeid. Het vorige beheerplan spelen is in 2016 vastgesteld voor de looptijd tot en met 2020.

 

Om de huidige stand van zaken van alle speelplaatsen goed in beeld te hebben wordt het beheerplan geactualiseerd. Kwalitatief goede speelvoorzieningen zorgen voor veel speelplezier en inwoners hechten veel waarde aan goede speelvoorzieningen in hun woonomgeving.

 

Doel

Met dit Beleids- en beheerplan spelen voert de gemeente doelgericht, efficiënt en professioneel het beheer van alle speelvoorzieningen uit. Dit plan geeft de visie en ambities voor de komende jaren en de beleidskaders waarbinnen het beheer wordt uitgevoerd. Daarnaast geeft het plan inzicht in de huidige stand van zaken en kosten die gemoeid gaan met het op peil houden ervan in de toekomst.

 

Locatie: Ter Aar, Bosveen

 

Zevenhoven, Vogelwikke

2. Evaluatie beheerplan periode 2016-2020

2.1 Evaluatie 2016-2020

In 2016 waren er 104 speelplaatsen in beheer. In de afgelopen planperiode zijn 40 locaties geheel vernieuwd of heringericht. Dat is meer dan één derde van het areaal (38,5%).

 

Er is veel gebeurd in de afgelopen beheer periode. Alle werkzaamheden uit het beheerprogramma zijn uitgevoerd. De locaties met zand en schorsondergronden zijn aangepakt en voorzien van kunstgras of rubbertegel ondergronden. Voor een uitgebreide evaluatie verwijs ik naar bijlage 1.

 

Er heeft een verschuiving plaatsgevonden van de traditionele speelplekken naar speelplekken met een natuurlijke uitstraling. Bij iedere renovatie worden kinderen en bewoners betrokken en denken zij mee over de nieuwe inrichting van de speelplaats. Door de COVID-19 maatregelen is dit het afgelopen jaar een uitdaging geweest, maar digitale participatie heeft zich hierdoor snel ontwikkeld.

 

In de afgelopen planperiode is gebleken dat de begrote vervangingswaarde niet dekkend is voor het renoveren van een speelplek. Het herinrichten van een speelplek kost vaak meer dan wat vooraf in het beheerplan was geraamd. Dit is onder andere veroorzaakt door:

  • stijgende prijzen van speeltoestellen en ondergronden;

  • het vervangen van de boomschorsondergronden voor kunstgras en rubber tegels;

  • de bijkomende kosten voor grondwerkzaamheden;

  • aanvullende wensen van bewoners tijdens het participatieproces.

Langeraar Van Brederodeplein

voor:

 

na:

 

Het is belangrijk om de trend van afgelopen jaren door te zetten en in de toekomst volledige vervanging van de gehele speelplek boven het individueel vervangen van een toestel te zetten. Integraal werken is financieel gunstiger. De beheerder moet er zorg voor dragen dat de voorstellen die gemaakt worden niet boven het geraamde bedrag komen.

 

2.2 Huidige kwaliteit

In de afgelopen plan periode is er een grote slag gemaakt in het verbeteren van de kwaliteit. De kwaliteit van de speeltoestellen is verbeterd. De materialen die wij gebruiken zijn hoogwaardig. De toegepaste materialen verschillen per locatie. Zo hebben we speelplekken met een natuurlijke uitstraling waarbij hout wordt toegepast maar we passen op veel locaties ook staal en kunststof toe.

 

Overal zijn de zand- en boomschorsondergronden vervangen door bestrating met rubbertegels of kunstgras als valondergrond. Het toepassen van kunstgras kan echt iets toevoegen aan de speelplek. Wat resulteert in een heel aantrekkelijk, vrolijk en kleurrijk geheel.

 

Ter Aar, Hoogerheijdestraat 170

 

Papenveer, Sluispad

 

2.3 Areaaluitbreiding

Per januari 2021 omvat het areaal 458 speel- en sporttoestellen (tegen 345 in 2016). De speelvoorzieningen zijn verdeeld over dan 118 speelplekken (tegen 104 in 2015). Dat is een areaal uitbreiding met 14 locaties.

 

Dit komt mede door de nieuwbouwlocaties die de afgelopen jaren zijn ontwikkeld in:

  • Nieuwkoop (Buytenwech Noord, Vaartsche hoek),

  • Nieuwveen (De verwondering en Boer Bos),

  • Langeraar (Vivero),

  • Ter Aar.

Nieuwbouwprojecten zijn een belangrijk binnen onze gemeente. Binnen deze nieuwbouwprojecten is spelen/bewegen een belangrijk onderdeel welke integraal wordt meegenomen. Ook worden de wen-sen van de nieuwe bewoners al in een vroeg stadium duidelijk. De voorstellen die worden gemaakt sluiten hierdoor goed aan bij de wensen van de bewoners. Een overzicht van het complete areaal is te vinden in bijlage 2. De verdeling van het areaal over de verschillende kernen wordt op tekeningen weergegeven in bijlage 3. De uitbreiding van het areaal met 14 speelplaatsen heeft gevolgen voor de kosten van zowel het dagelijks onderhoud als het groot onderhoud.

 

Overzicht van de nieuwe locaties:

 

Langeraar, Vivero

 

Nieuwveen, De Verwondering

 

Ook de aanleg van een natuurlijke speelvoorziening in het Argonnepark in Ter Aar evenals een re-creatieve voorziening in het Meijepark in Nieuwkoop en een extra voorziening in Woerdense Verlaat hebben gezorgd voor uitbreiding van het areaal. Er zijn ook een paar locaties vervallen. Hier stond vaak maar één veertoestel.

 

Ter Aar, Argonnepark natuurlijke speelplaats

 

Nieuwkoop, Speelvoorziening Meijepark

3. Kader en uitgangspunten

3.1 Raakvlakken

‘Spelen is voor de ontwikkeling van kinderen belangrijk. De gemeente wil door middel van goede basisvoorzieningen zorgen dat kinderen goed en veilig kunnen opgroeien in Nieuwkoop.

Door (buiten)spelen ontwikkelen kinderen sociale, motorische, cognitieve, creatieve en emotionele vaardigheden die belangrijk zijn om deel te nemen aan de samenleving. Spelen in de buitenlucht is daarnaast gezond, op een speelse wijze komen kinderen aan voldoende beweging.

 

Als gemeente vinden wij buitenspelen voor kinderen heel belangrijk. Wij willen een gezonde en actieve leefstijl stimuleren bij onze kleine en grote inwoners in een veilige en aangename omgeving met voorzieningen die uitdagend en voor iedereen toegankelijk zijn. Een leven lang spelen en bewegen. Dit doen we door de buitenruimte veilig, toegankelijk en ook uitnodigend in te richten.

 

Bij de uitvoering van beheermaatregelen wordt een aantal uitgangspunten uit het collegeprogramma gevolgd:

  • de openbare ruimte is schoon, heel en veilig;

  • de speelplaatsen zijn aantrekkelijk en uitdagend;

  • waar mogelijk passen we meer groen toe op de speelplaatsen;

  • inwoners denken, ontwerpen en beslissen mee als het gaat om hun eigen woonomgeving;

  • we staan open voor inwonersinitiatieven;

  • waar mogelijk combineren we spelen en bewegen.

Vanuit het groenbeheerplan, gezondheidsbeleid, sportvisie en omgevingsvisie zijn er ook raakvlakken met spelen en bewegen. Onze ambitie is om de raakvlakken zoveel mogelijk te combineren bij beheer en renovatie van speelplaatsen.

 

De speerpunten zijn:

  • meer groen op de speelplekken (klimaatadaptatie, verkoeling en biodiversiteit verbeteren)

  • actief spelen stimuleren en indien mogelijk een combinatie maken tussen spelen en bewegen (gezondheid, bewegen voor alle leeftijden)

  • toegankelijk voor iedereen (mensen met een beperking)

Een mooi voorbeeld van de renovatie van een speelplek waarbij ook het groen geheel is gerenoveerd is aan de Beverlanderhof in Ter Aar.

 

Beverlanderhof

 

Door de toevoeging van extra groen aan de speelplaats wordt het regenwater beter opgenomen, de biodiversiteit wordt verbeterd en de sfeer van de speelplek een stuk aangenamer.

 

3.2 Veiligheid en wetgeving

Veiligheid en kwaliteit

Veiligheid en een kwalitatief goede speelruimte is de belangrijkste graadmeter voor het beheer van de speelplaatsen. Het moet veilig zijn en voldoen aan het WAS (wet attractie speeltoestellen). Daar-naast willen we natuurlijk dat kinderen worden uitgenodigd om buiten te spelen. Alle speeltoestellen die worden verkocht zijn gekeurd en hebben een certificaat. Dit geeft een vermoeden van veiligheid.

 

De beheerder is verantwoordelijk om na plaatsing van de toestellen de veiligheid te garanderen. Zo is de beheerder verplicht om:

  • een logboek bij te houden per speeltoestel. Hierin staan naast de toestelgegevens, data waarop inspecties en reparaties zijn uitgevoerd en registratie van ongelukken; dit wordt digitaal bijgehouden in Playmapping;

  • speeltoestellen in een zodanige conditie te houden dat het gebruik ervan geen gevaar oplevert voor de gezondheid en veiligheid; speeltoestellen afsluiten of direct repareren bij schade;

  • speeltoestellen regelmatig visueel en operationeel te inspecteren en dit bij te houden in Playmapping.

Inspectie

Door serieus aandacht te besteden aan het onderhoud en beheer, blijft de speelruimte hoogwaardig. De speel- en sportruimte in gemeente wordt planmatig beheert. Dit houdt in dat inspectierondes op vaste momenten plaatsvinden en dat naar aanleiding van constateringen operationeel onderhoud wordt uitgevoerd om de veiligheid van de voorzieningen te garanderen.

 

De visuele inspectie: dit is een relatief snelle controle om na te gaan of er visueel wat aan de hand is met de speelvoorzieningen en of hierdoor een mogelijk risico ontstaat. Dit wordt het hele jaar door uitgevoerd door de buitendienst.

De Operationele inspectie: er wordt gecontroleerd op de werking van de toestellen. De operationele inspectie vindt twee keer per jaar gedaan door de buitendienst. De kosten hiervoor zijn opgenomen in de post personeelskosten.

 

Veiligheidsinspectie

Deze inspectie wordt jaarlijks uitgevoerd volgens door een onafhankelijk, extern bureau om het algehele veiligheidsniveau van speeltoestellen, funderingen en valdempende oppervlakken vast te stellen. Controle vindt plaats op houtrot/corrosie, weersinvloeden, en eventuele veranderingen in het veiligheidsniveau van de toestellen.

 

3.3 Programma van Eisen, inrichting openbaar gebied

Het programma van eisen is de leidraad voor vernieuwing en nieuwebouwprojecten. Voor de verschillende onderdelen in de openbare ruimte wordt onder meer omschreven wat het is (begripsbepaling), de eisen aan het ontwerp, materialen en constructie-eisen.

Het programma van eisen is een ‘levend‘ document en wordt indien gewenst aangepast. In 2020 is er gestart met het actualiseren van het programma van eisen. Dit is nog niet afgerond.

4. Visie & ambitie

4.1 Een leven lang spelen en bewegen!

Spelen, sporten en bewegen hebben positieve effecten op onze gezondheid en welzijn. Dit moet mogelijk zijn voor iedere inwoner in elke levensfase.

 

De openbare ruimte wordt steeds belangrijker als plek om te sporten en te bewegen. Door Covid-19 zijn de meeste verenigingen en sportfaciliteiten gesloten of maar heel beperkt toegankelijk. Tijd dus om te kijken of we in de openbare ruimte voorzieningen kunnen maken die uitnodigen tot actief bewegen voor iedereen. Bijvoorbeeld uitdagende speel- en beweegplekken voor alle leeftijden. In het (door)ontwikkelen van onze omgeving zorgen wij voor voldoende aandacht voor het aspect van gezondheid en aanzetten tot een actieve leefstijl, spelen, sporten en bewegen. Hier komen speelbeleid, gezondheidsbeleid en de sportvisie samen. De komende beheerperiode gaan we op zoek naar locaties waar deze verbinding kan worden gemaakt of verbeterd en bij een herinrichting of vernieuwing van de speelplaats realiseren we dit met extra voorzieningen.

 

Zevenhoven, Vogelwikke

 

Hoe gaan we dat doen?

Uitgangspunten van beleid: Speelvoorzieningen zijn vooral gericht op actief spelen, bewegen en ontmoeten.

 

Bij herinrichting staan deze uitgangspunten altijd centraal:

  • 1.

    Speelvoorzieningen zijn vooral gericht op actief spelen, bewegen en ontmoeten.

  • 2.

    De gemeente stimuleert het avontuurlijk en natuurlijk spelen.

  • 3.

    We realiseren speel- en beweegplekken dichtbij voor alle leeftijden. Hierbij denken we aan bijvoorbeeld trapveldjes waar het mogelijk is om meer sport elementen toe te voegen zodat de plek multifunctioneler wordt.

  • 4.

    We passen meer groen toe op speelplekken.

Variëteit aan speeltoestellen (voor verschillende leeftijdsgroepen)

Kinderen van verschillende leeftijden hebben verschillende uitdagingen nodig bij het spelen. De gemeente vindt het belangrijk dat bij het (her)inrichten van een speelplek, speeltoestellen voor verschillende leeftijdscategorieën worden geplaatst. Hierdoor kunnen jongere en oudere kinderen op een speelplek spelen. Bij een herinrichting wordt er ook gekeken naar de speeltoestellen die al aanwezig zijn op de omliggende speelplaatsen. Het is belangrijk op een goede variatie in het aanbod te houden.

 

Bankjes om te ontmoeten

Het plaatsen van bankjes maakt een speelplek aantrekkelijker om er als ouder ook heen te gaan. Zo kan de speelplek ook voor inwoners een ontmoetingsfunctie hebben. Bij elke speelplaats plaatsen we in ieder geval 1 zitbank en 1 afvalbak conform het Programma van Eisen. Aanschaf van banken en afvalbakken valt onder straatmeubilair.

 

De figuur die volgt geeft een samenvatting van het speelruimte beleid.

 

4.2 Communicatie en participatie

Afstemming demografische verandering.

Bij het vernieuwen van een speelplaats wordt altijd gekeken naar de demografische gegevens van de buurt. De nieuwe inrichting sluit aan op de meest voorkomende leeftijdsgroep.

 

Participatie inwoners

De gemeente wil kinderen, inwoners en omwonenden altijd betrekken bij het (her)inrichten van speelplekken. Dat zorgt ervoor dat de plek nauw aansluit bij de wensen van de buurt en vermindert mogelijke ontevredenheid achteraf. We volgen in dit proces de volgende stappen:

  • we inventariseren de wensen van buurt;

  • we bekijken de demografische gegevens;

  • we presenteren, op basis van deze gegevens, 3 voorstellen aan de bewoners;

  • we organiseren een inloopmiddag en -avond en publiceren de plannen via ons platform

  • denkmee.nieuwkoop.nl, Nieuwkoop Nieuws, Facebook, direct aanwonenden informeren we per brief;

  • bewoners en kinderen kunnen stemmen op de voorstellen;

  • het voorstel met de meeste stemmen leggen we aan.

Zichtbaarheid vergroten met een buitenspeelkaart

Via een digitale buitenspeelkaart willen we de zichtbaarheid vergroten. Kinderen en ouders weten vaak niet wat voor mooie plekken er allemaal zijn. Het is belangrijk dat openbare speel- en sport-plekken gemakkelijk te vinden zijn. Door meer bekendheid te geven aan speel- en sportplekken willen we buitenspelen en bewegen stimuleren. Hoe bekender speelplekken zijn, hoe groter de kans immers dat er ook gebruik van gemaakt wordt. Door dit op een digitale kaart weer te geven kunnen ouders en kinderen eenvoudig kijken wat er allemaal in hun buurt, dorp of in de rest van de gemeente te vinden is.

 

4.3 Nieuwe ontwikkelingen

Speelruimte reserveren bij nieuwbouwprojecten.

 

Een gezonde, sociale leefomgeving staat centraal bij het ontwikkelen van nieuwe woonwijken. Dat betekent veel ruimte voor groen, spelen, bewegen en voor ontmoeting. We stimuleren een actieve leefstijl.

 

Bij de ontwikkeling van nieuwbouwprojecten wordt rekening gehouden met het opnemen van speelruimte en een daarbij behorend budget. Daarbij is het belangrijk dat er voldoende ruimte beschikbaar is om te spelen, actief te bewegen en het ontmoeten voor kinderen van verschillende leeftijdscategorieën en bewoners. De ruimte wordt ingericht in samenwerking met de beheerder en de nieuwe bewoners. De volgende formele richtlijnen worden gehanteerd:

 

Richtlijnen voor formele speelruimte

Kinderen 0-5 jaar

Jeugd 6-11 jaar

Actieradius

100-150 m

300-400 m

Verzorgingsgebied

3 hectare

50 hectare

Aantal woonachtig binnen actieradius

15-30

55-70

Niveau

Woonstraat/blok

Buurt

Oppervlakte

100-500 m2

500-2.000 m2

Bedrag voor spelen vanuit project per woning c.a.

€475-€550

€475-€550

Voorzieningen

c.a. 3 toestellen

c.a. 3 toestellen

Bank & afvalbak

Bank & afvalbak

 

Inzetten op speel en beweegplekken voor alle leeftijden

We willen op de bestaande openbare sport locaties (bijvoorbeeld trapveldjes) bij vernieuwing deze uitbreiden met extra speel/sport en beweeg toestellen. Dit moet wel aansluiten bij de behoefte vanuit de wijk. Afhankelijk van de demografische gegevens en de participatie uit de wijk gaan we de inrichting hierop aanpassen. Hier is wel jaarlijks extra budget voor nodig.

Daarnaast willen we inzetten op de realisatie van een aantal grotere centrale sport & beweegplekken in de gemeente. Na een brede inventarisatie kijken we naar de behoefte die er is, waar de behoefte is en maken we een actieplan. Hier is extra geld voor nodig welke nog niet is opgenomen in dit beheer en beleidsplan. In 2021 worden er in het voorjaar 2 locaties gerealiseerd in samenwerking met MO.

 

Projectontwikkelingen 2021-2025

De komende jaren worden verschillende woningbouwprojecten opgeleverd waarbij de openbare ruimte aan de gemeente wordt overgedragen. Dit zijn zowel bouwontwikkelingen van de gemeente zelf als ook van particuliere ontwikkelaars. Hierdoor neemt het areaal verder toe. De financiële consequenties worden zichtbaar in het volgende hoofdstuk.

 

Voor de komende beheerplanperiode staan onder andere de volgende werken op de planning om overgedragen te worden naar beheer:

  • Noordeinde, Ran

  • Zevenhoven, IKC

  • Ter Aar, Hof van Holland

  • Ter Aar, IKC

  • Langeraar, Damstaete

  • Langeraar, Papeneiland

  • Noorden, DrieKoppenland

  • Nieuwveen, Teylerspark

  • Nieuwkoop, de Zudde

  • Nieuwkoop, Buytenwech-Noord

 

Noordeinde, nieuwbouw Ran onlangs aangelegd

 

Deze areaal uitbreiding zal na uitvoering worden opgenomen in de jaarrekening bij de paragraaf Kapitaalgoederen.

 

Noorden, DrieKoppenland in aanleg

5. Beheermethodiek & Financiële consequenties

5.1 Beheer

Herinrichting per speelplek

In het verleden zijn veel speelplekken uitgebreid met enkele toestellen of zijn individuele toestellen vervangen. In het nieuwe beleids- en beheerplan Spelen is het streven om speelplekken zo veel mogelijk als één geheel te herinrichten (alle toestellen inclusief ondergrond). In de praktijk kan het dus voorkomen dat een deel van de toestellen langer dan gemiddeld of juist korter op de speelplek staat. De vervangjaren van de duurste toestellen op een speelplek is in het algemeen leidend voor het vervangjaar van de speelplek. In de vorige beheerplan periode is de berekening uitgegaan van het vervangingsjaar per toestel inclusief valondergrond en niet de hele speelplek.

 

Levensduur

De speelplaatsen hebben een bepaalde levensduur veelal tussen de 10 -15 jaar. Veiligheid is doorslaggevend in alles. Indien reparatie niet meer mogelijk wordt een toestel verwijderd. We bekijken of de speelplek mogelijk eerder wordt vernieuwd dan gepland.

 

Geovisia

Alle speelplekken zijn ook inmiddels opgenomen in ons digitale beheerprogramma Geovisia. Iedere speelplek heeft een paspoort met gegevens zoals jaar van aanleg, waarde van de speeltoestellen en ondergrond en het vervangingsjaar. Hiermee zijn alle gegevens voor het financiële gedeelte van het beheerplan ook direct inzichtelijk.

5.1.1 Dagelijks onderhoud

Binnen het dagelijks onderhoud vallen alle werkzaamheden die jaarlijks terugkeren. Veiligheid is doorslaggevend in alles. Een schade aan een toestel komt via een melding bij ons binnen of blijkt uit de inspectie. Als er iets kapot is wordt het veiligheidsrisico beoordeeld en indien nodig het toestel afgesloten. Reparatie of vervanging wordt uitgevoerd zo snel als mogelijk door de leverancier of door onze eigen buitendienst.

 

Het uitvoeren van inspecties: twee keer per jaar voert de buitendienst een grote operationele inspectie uit op alle speelplaatsen deze worden geregistreerd in Playmapping daarnaast wordt er door een onafhankelijk inspectie bureau één keer een veiligheidsinspectie uitgevoerd en geregistreerd. Hiermee voldoet de gemeente aan zijn wettelijke verplichting. De medewerkers van de buitendienst zijn uiteraard vaker op de speelplaatsen voor het legen van afvalbakken, het verwijderen van onkruid of het snoeien van beplanting. Ook door hen worden regelmatig beschadigingen of andere gebreken geconstateerd.

 

De kosten van het dagelijks onderhoud omvatten:

  • arbeidsuren voor de beheerder en buitendienst;

  • kosten voor de jaarlijkse inspectie speelplaatsen;

  • licentiekosten voor het digitale beheerprogramma Playmapping;

  • reparaties aan speeltoestellen voortkomend uit de inspecties of meldingen;

  • vervangen van onderdelen die door gebruik slijten (scharnieren van schommels);

  • reparaties aan veiligheidsondergronden voortkomend uit de inspecties of meldingen;

  • jaarlijks verversen van het zand in de zandbakken;

  • jaarlijks onderhoud aan kunstgras ondergronden;

  • het verwijderen en afvoeren van de bestaande speeltoestellen en ondergronden bij vernieuwing van de speelplek.

Financiële consequenties dagelijks onderhoud

Voor deze werkzaamheden is een structureel budget in de begroting opgenomen.

 

 

Op basis van de financiële doorrekening is het noodzakelijk een aantal kostenposten te verhogen ten opzichte van de begroting 2020. De kosten van het jaarlijks onderhoud zijn gestegen door uitbreiding van het areaal met 14 speelplaatsen in de afgelopen beheerplanperiode. Daarnaast is het van belang om de kunstgras ondergronden jaarlijks te onderhouden voor een langere levensduur. Dit is niet eerder gedaan. Het totale reguliere budget van c.a. € 68.498 moeten worden verhoogd met €7.100 naar € 75.598. De areaal uitbreiding zal jaarlijks worden doorgerekend.

5.1.2 Groot onderhoud

Herinrichting per speelplek.

In het uitvoeringsprogramma worden de speelplekken in één keer in zijn geheel heringericht.

 

In het verleden zijn veel speelplekken uitgebreid met enkele toestellen of zijn individuele toestellen vervangen. In de praktijk kan het dus voorkomen dat een deel van de toestellen langer dan gemiddeld of juist korter op de speelplek staat. De vervangjaren van de duurste toestellen op een speelplek is in het algemeen leidend voor het vervangjaar van de speelplek.

 

Voor de komende beheerplan periode staan 35 locaties gepland volgens het uitvoeringsprogramma. Het uitvoeringsprogramma voor 2021-2025 wordt weergegeven in de bijlage 3. De meeste kosten worden verwacht in het jaar 2025.

 

Voorziening onderhoud speelvoorzieningen

 

Op basis van de huidige stand van zaken is het meerjarig onderhoud voor de speelplaatsen doorgerekend. Hierin zijn de kosten voor de vernieuwing van de speelplaatsen opgenomen. Deze zijn vastgelegd in de voorziening speelvoorzieningen. Door uitbreiding van het areaal is er meer geld nodig om alles te onderhouden. Daarnaast is de voorziening in het vorige beheerplan berekend per speeltoestel met ondergrond wat niet voldoende is gebleken. In het nieuwe beheerplan willen we niet een enkel toestel met ondergrond vervangen maar de gehele speelplaats in één keer herinrichten. Dit is efficiënter, het resultaat wordt mooier en er is maar één keer participatie waarbij er beter kan worden ingespeeld op wensen vanuit de buurt.

 

Financiële consequenties voorziening onderhoud

 

Vanuit het bestedingsplan tot en met 2045 is de benodigde storting in de voorziening berekend. Om alle locaties te kunnen blijven onderhouden in de toekomst is het noodzakelijk om de jaarlijkse storting in de voorziening te verhogen van €130.000 naar €153.626. De totale doorrekening tot 2045 wordt weergegeven in bijlage 5. De huidige storting is niet toereikend voor de gehele vervangings-cyclus voor de komende 25 jaar. De verhoging is noodzakelijk door de uitbreiding van het areaal met 14 speelplaatsen en de stijgende prijzen van speeltoestellen, ondergronden en infrastructurele werkzaamheden. Bij de volgende actualisatie in 2025 wordt de storting opnieuw berekend en zo nodig aangepast.

 

5.2 Onze ambitie: ‘Een leven lang spelen en bewegen’

Spelen, sporten en bewegen hebben positieve effecten op onze gezondheid en welzijn. Dit moet mogelijk zijn voor iedere inwoner in elke levensfase.

 

In het (door)ontwikkelen van onze omgeving zorgen wij voor voldoende aandacht voor het aspect van gezondheid en aanzetten tot een actieve leefstijl, spelen, sporten en bewegen voor iedereen. De komende beheerplanperiode gaan we op zoek naar locaties waar deze verbinding kan worden gemaakt. Bij de herinrichting of vernieuwing van de speelplaats realiseren we dit met extra voorzieningen. Hier komen speelbeleid, gezondheidsbeleid en de sportvisie samen in de uitvoering. Dit is een aanvulling op de bestaande voorziening die er al is. Er is een aantal locaties geselecteerd die geschikt zijn om een aanvulling te maken op hetgeen er al is.

 

Geselecteerde locaties:

 

Wat gaan we doen

De locaties krijgen een kleine aanvulling op hetgeen er al is. Participatie is altijd de basis voor de invulling die er wordt gekozen. Uit de onlangs gehouden participatie trajecten, via denkmee.nieuwkoop.nl, hebben inwoners ons al van input kunnen geven. (DrieKoppenland in Noorden, De Zudde in Nieuwkoop en de sport & beweegplekken in Nieuwveen en Ter Aar). De reacties zijn erg positief. De eerst sport- en beweegplek is gerealiseerd op het Papeneiland in Langeraar. Hier zijn diverse streetworkout sport/speeltoestellen geplaatst.

 

 

In het project DrieKoppenland komt een bootcamp parcours met verschillende onderdelen welke in mei wordt aangelegd en in de vernieuwing van de Zudde worden sporttoestellen geplaatst vergelijkbaar met het Papeneiland.

 

Voor de aanvulling op de huidige sportvoorziening denken we aan een “kleine aanvulling” met een aantal elementen die actief bewegen, behendigheid en kracht stimuleren met een kunstgras ondergrond.

 

Voorbeelden van mogelijke “kleine” aanvulling:

 

Financiële consequenties

Binnen het huidige budget is er geen ruimte om dit te financieren. Om onze ambitie Een leven lang spelen, te kunnen realiseren is geld nodig. Het stimuleren van een actieve leefstijl, spelen en bewegen op bestaande speel- en sportlocaties sluit naadloos aan bij de visie van het gezondheidsbeleid en de sportvisie. Voor deze ambitie is jaarlijks voor een periode van 5 jaar een budget €25.000, voor het realiseren 2 locaties per jaar. Deze willen voor we €125.000 éénmalig ten laste laten komen van de algemene reserve. Daarna wordt deze uitbreiding in het volgende beheerplan doorgerekend.

 

Bronvermelding

 

Afdeling Beheer Openbare Ruimte. (2019). Afdelingsplan 2019. Ter Aar: Gemeente Nieuwkoop.

 

Gemeente Nieuwkoop. (2009). Nieuwkoop 2040, gemeentelijke structuurvisie.

Nieuwveen: Gemeente Nieuwkoop.

 

Gemeente Nieuwkoop. (2018). Collegeprogramma 2018-2020: Verbinden, vertrouwen, vooruitgang. Nieuwveen: Gemeente Nieuwkoop.

 

Gemeente Nieuwkoop (2021). Gezondheidsbeleid 2021-2025: Goed leven in Nieuwkoop.

Nieuwveen: Gemeente Nieuwkoop

 

Gemeente Nieuwkoop (2021). Beleids- en beheerplan openbaar groen 2021-2025: Gezond Groen

Nieuwveen: Gemeente Nieuwkoop

 

Gemeente Nieuwkoop (2021). Sportvisie (nog vast te stellen)

 

Gemeente Nieuwkoop (2021. Omgevingsvisie (nog vast te stellen)

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad van, donderdag 3 juni 2021, nummer 2021-49.

Edzard van Holthe

griffier

Bijlage 1  

 

Evaluatie beheerplan periode 2016-2020

 

Financiën

In deze paragraaf wordt ingegaan op de evaluatie van het budget. De kosten zijn op te delen in dagelijks en renovaties/ groot onderhoud. De evaluatie van het budget dagelijks onderhoud is te vinden in paragraaf 2.6.1. De uitgaven voor groot onderhoud worden ten laste gebracht van de Voorziening speelvoorzieningen.

 

Budget dagelijks onderhoud

In de periode van 2016 tot en met 2020 is er incidenteel een kleine overschrijding geweest van het beschikbare budget.

 

In 2018 is er €80.000 extra geld beschikbaar gesteld voor de aanleg van natuurspeelplaatsen. Dit geld was bedoeld voor de locatie Argonnepark in Ter Aar en het Sluispad in Papenveer. Beide locaties zijn gerealiseerd. Ook is er in 2019 nog €40.000 beschikbaar gesteld voor natuurspelen in Zevenhoven voor de locatie RAN. Deze is doorgeschoven naar 2020. Tot nu toe is daar nog geen locatie gerealiseerd omdat de nieuwbouw nog niet was afgerond. De locatie van de speelplek in de wijk is niet geschikt om een natuurspeelplek aan te leggen. In overleg met de dorpsraad hebben we gekeken of het mogelijk is om op het dijk perceel (waar nu de crossbaan ligt) een natuurspeelplek te maken. Dit zou een goed idee zijn echter is er voor komend jaar een dijkverzwaring gepland waardoor er helaas moet worden uitgesteld. Hopelijk kunnen we in 2022 iets realiseren.

 

 

Renovatie / groot onderhoud

Elk jaar is een budget beschikbaar voor renovatie / groot onderhoud vanuit de voorziening speelvoorzieningen. De bedragen in de voorziening zijn gekoppeld aan de te vervangen toestellen. Als het budget niet volledig is gebruikt, door uitstel van vervanging van een locatie, wordt het doorgeschoven naar het volgend jaar. Het totale budget en de uitgaven van de periode 2016 – 2020 worden hieronder weergegeven.

 

Voorziening speelvoorzieningen

Figuur 8 Verloop Voorziening speelvoorzieningen

 

In 2016 en 2017 zijn er weinig renovaties uitgevoerd mede door ziekte en personele wisselingen. In 2018, 2019 en 2020 is er een inhaalslag gemaakt. Een totale herinrichting van een speelplaats kostte vaak toch meer geld dan in het beheerplan was opgenomen. De bedragen van een enkel toestel met ondergrond is niet goed vergelijkbaar met een complete herinrichting.

 

Ook was er extra geld voor het versneld vervangen van boomschors ondergronden. De € 85.000 was echter niet geheel toereikend voor het aantal m2 wat heringericht moest worden met verharding, rubbertegels of kunstgras en nieuwe speeltoestellen op de diverse speelplaatsen. Hier-door is er in 2019 een tekort ontstaan. Er zijn in de afgelopen plan periode 17 locaties met een hout-schors ondergrond vernieuwd.

 

Impressie van uitgevoerde renovaties.

Voor en na: De Kamp, Langeraar

 

Voor en na: Langeraar, Bontjestraat

Bijlage 2  

Overzicht huidige areaal speel en sport locaties

 

Bijlage 3  

 

Verdeling van het areaal over de verschillende kernen

 

Nieuwkoop

 

Ter Aar

 

Nieuwveen

 

Zevenhoven

 

Noordeinde

 

Noorden

 

Langeraar

 

Papenveer

 

Woerdense Verlaat

 

Bijlage 4  

 

Uitvoeringsprogramma 2021-2025

 

Bijlage 5  

Doorrekening voorziening speelvoorzieningen over 25 jaar