Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Rucphen

Tijdelijke subsidieregeling Coronasteunfonds Rucphen 2021

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieRucphen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingTijdelijke subsidieregeling Coronasteunfonds Rucphen 2021
CiteertitelTijdelijke subsidieregeling Coronasteunfonds Rucphen 2021
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpalgemeen
Eigen onderwerpTIJDELIJKE SUBSIDIEREGELING CORONASTEUNFONDS RUCPHEN 2021
Externe bijlageBijlage 1 Uitwerkings- en afwegingskader

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

nvt

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 149 van de Gemeentewet

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

nvt

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-10-202131-12-2021TIJDELIJKE SUBSIDIEREGELING CORONASTEUNFONDS RUCPHEN 2021

29-09-2021

gmb-2021-345060

nvt

Tekst van de regeling

Intitulé

Tijdelijke subsidieregeling Coronasteunfonds Rucphen 2021

 

De raad van de gemeente Rucphen;

 

gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 31 augustus 2021;

 

gehoord het advies van de Commissie Maatschappelijke Aangelegenheden (MA) van 14 september 2021;

 

gelet op artikel 149 van de Gemeentewet en artikel 3 van de Algemene subsidieverordening gemeente Rucphen 2020;

 

besluit vast te stellen de:

 

TIJDELIJKE SUBSIDIEREGELING CORONASTEUNFONDS RUCPHEN 2021

 

 

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

 

  • 1.

    In deze subsidieregeling wordt verstaan onder:

    • a.

      ASV: Algemene subsidieverordening gemeente Rucphen 2020;

    • b.

      college: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Rucphen;

    • c.

      uitwerkings- en afwegingskader: Uitwerkings- en afwegingskader tijdelijke subsidieregeling coronasteunfonds Rucphen 2021 dat als bijlage bij deze regeling is gevoegd;

    • d.

      noodmaatregelen: maatregelen ingesteld door de Rijksoverheid in het kader van de bestrijding van COVID-19;

    • e.

      gemeentebestuur: de gemeenteraad en het college van de gemeente Rucphen tezamen.

    • f.

      (sport)vereniging: een vereniging met volledige rechtsbevoegdheid die zich ten doel stelt het in groepsverband beoefenen van een sport-, jeugd- of culturele activiteit;

    • g.

      sociaal culturele instellingen: een instelling met volledige rechtsbevoegdheid die zich ten doel stelt het stimuleren, ondersteunen en activeren van het plaatselijk sociaal cultureel werk en de vrijwilligers daarin;

       

Artikel 2 Doel van de regeling

 

  • 1.

    Deze regeling heeft tot doel:

  • a.

    om het huidige hoogwaardige voorzieningenniveau en activiteiten van de Rucphense (sport)verenigingen en sociaal culture instellingen zoveel mogelijk te behouden door eenmalige financiële ondersteuning te bieden met het oog op continuïteitsproblemen die ontstaan zijn door COVID-19;

  • b.

    om de Rucphense (sport)verenigingen en sociaal culture instellingen te stimuleren om maatregelen te treffen die leiden tot een financieel houdbare exploitatie van activiteiten en voorzieningen tijdens de maatregelen in kader van COVID-19 en in de periode daarna;

     

Artikel 3 Reikwijdte

 

  • 1.

    De regeling is van toepassing op (sport)verenigingen en sociaal culturele instellingen die binnen het grondgebied van gemeente Rucphen werkzaam zijn;

  • 2.

    De regeling beperkt zich tot (sport)verenigingen en sociaal culturele instellingen die een bestaande (subsidie)relatie hebben met de gemeente Rucphen;

  • 3.

    De regeling beperkt zich tot (sport)verenigingen en sociaal culturele instellingen die geen onderneming drijven als bedoeld in artikel 2, eerste lid, onder e van de Wet op de Vennootschapsbelasting 1969.

 

 

 

 

 

Artikel 4 Subsidiabele activiteiten

 

  • 1.

    Het college kan op aanvraag een subsidie verstrekken met als doel om te voorkomen dat maatschappelijke organisaties in blijvend financieel onvermogen raken tijdens de maatregelen in het kader van COVID-19 en in de periode tot 1 jaar daarna.

  • 2.

    De subsidiabele activiteiten en kosten worden nader omschreven in het uitwerkings-en afwegingskader.

     

Artikel 5 Hoogte van de subsidie

 

  • 1.

    De hoogte van de subsidie bedraagt maximaal € 15.000,00 per aanvragende organisatie.

     

Artikel 6 Subsidieplafond en verdeelsystematiek

 

  • 1.

    Het subsidieplafond voor de uitvoering van deze regeling bedraagt € 60.000,00.

  • 2.

    Het college kan na beoordeling van de binnengekomen subsidieaanvragen en na consultatie met de raad eenmalig het subsidieplafond verhogen met een nader met de raad overeen te komen bedrag.

  • 3.

    De tijdig ingekomen aanvragen worden na de indieningstermijn gelijktijdig beoordeeld.

     

Artikel 7 Verhouding tot de ASV

 

De ASV is op deze regeling van toepassing tenzij daar in de regeling uitdrukkelijk van wordt afgeweken.

 

Artikel 8 Subsidieaanvraag

 

  • 1.

    In afwijking van het bepaalde in artikel 8 ASV kunnen subsidieaanvragen voor de activiteit als omschreven in artikel 4, alleen in de periode van 1 oktober 2021 tot en met 14 november 2021 bij het college worden ingediend.

  • 2.

    Een subsidieaanvraag bestaat tenminste uit:

    • a.

      een volledig ingevuld en ondertekend aanvraagformulier;

    • b.

      een motivatiebrief met een overtuigende toelichting op de doelen van artikel 2 waarbinnen subsidie wordt aangevraagd en waarmee wordt aangetoond dat wordt tegemoetgekomen aan de kwalitatieve beoordeling als genoemd in artikel 6, derde lid. De aanvraag is voldoende concreet met betrekking tot de uit te voeren activiteiten en bevat een financieel onderbouwde toelichting waaruit de kritieke financiële omstandigheden van de subsidieaanvrager duidelijk naar voren komen;

    • c.

      een begroting voor het jaar 2021 inclusief toelichting; en

    • d.

      jaarrekeningen over de boekjaren 2019 en 2020, waaruit de teruggang in de exploitatie als gevolg van Covid-19 en de financiële onhoudbaarheid aannemelijk wordt gemaakt. De jaarrekening moet minimaal bestaan uit een balans en winst- en verliesrekening.

  • 3.

    Alleen volledige aanvragen worden door het college in behandeling genomen.

     

Artikel 9 Weigeringsgronden

 

  • 1.

    Aanvullend op artikel 11 van de ASV genoemde weigeringsgronden, kan een aanvraag om subsidie worden geweigerd indien:

    • a.

      de aanvraag niet in overeenstemming is met het bepaalde in artikel 2 van deze regeling;

    • b.

      de aanvrager niet binnen de doelgroep valt als genoemd in artikel 3 van deze regeling.

    • c.

      de activiteit niet in overeenstemming is met het doel als bedoeld in artikel 4 van deze regeling.

    • d.

      de aanvrager voor de financiële overbrugging een beroep kan doen op een andere beschikbare landelijke of regionale regeling.

    • e.

      de aanvraag niet voldoet aan een of meer van de vereisten zoals vermeld in artikel 8.

    • f.

      het subsidieplafond als bedoeld in artikel 6 van deze regeling is bereikt.

       

       

       

    •  

    •  

Artikel 10 Beslistermijnen

 

  • 1.

    Op een volledige aanvraag wordt binnen zes weken na ontvangst door het college beslist.

  • 2.

    De beslistermijn als bedoeld in het eerste lid kan met ten hoogste vier weken worden verlengd.

     

Artikel 11 Subsidievaststelling

 

  • 1.

    Een subsidie die verstrekt wordt op grond van deze regeling wordt direct vastgesteld.

  • 2.

    De subsidieontvanger is verplicht desgevraagd aan de tonen dat de subsidie conform de aanvraag door haar is aangewend voor de continuïteit van de maatschappelijke organisatie en dat aan de subsidievaststelling verbonden verplichtingen is voldaan.

     

Artikel 12 Hardheidsclausule

 

Indien, gelet op het doel en de strekking van de regeling, de toepassing van de regeling kan leiden tot onbillijkheden van overwegende aard in niet precies te voorziene gevallen of groepen van gevallen, is het college bevoegd af te wijken van de regeling. 

 

Artikel 13 Inwerkingtreding

 

  • 1.

    Deze regeling treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van de bekendmaking.

  • 2.

    Deze regeling is van tijdelijke aard en vervalt van rechtswege op 31 december 2021.

     

Artikel 14 Citeertitel

 

Deze regeling wordt aangehaald als "Tijdelijke subsidieregeling Coronasteunfonds Rucphen 2021".

 

Aldus vastgesteld door

de raad van de gemeente Rucphen

in zijn openbare vergadering van 29 september 2021

 

 

de griffier, Th.P.P. Broek

 

 

 

de voorzitter, mr. M. van der Meer Mohr