Organisatie | Groningen |
---|---|
Organisatietype | Provincie |
Officiële naam regeling | Subsidieregeling Demonstraties in Chemport Europe |
Citeertitel | Subsidieregeling Demonstraties in Chemport Europe |
Vastgesteld door | gedeputeerde staten |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
29-04-2022 | artikel 1, 5a, 6, 10 | 19-04-2022 | SP27943 | ||
05-10-2021 | 29-04-2022 | nieuwe regeling | 21-09-2021 | SP27943 |
In deze regeling wordt verstaan onder:
AGVV: Verordening (EU) Nr. 651/2014 van de Commissie van 17 juni 2014 waarbij bepaalde categorieën steun op grond van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag met de interne markt verenigbaar worden verklaard (PbEU L 187/1 van 26 juni 2014), Verordening EU 2017/1084 van de Commissie van 14 juni 2017 tot wijziging van Verordening (EU) Nr. 651/2014 wat betreft steun voor haven- en luchthaveninfrastructuur, aanmeldingsdrempels voor steun voor cultuur en instandhouding van het erfgoed en voor steun voor sportinfrastructuur en multifunctionele recreatieve infrastructuur, en regelingen inzake regionale exploitatiesteun voor ultraperifere gebieden, en tot wijziging van Verordening EU Nr. 702/2014 wat betreft de berekening van de in aanmerking komende kosten (PbEU L 156/1 van 20 juni 2017) en Verordening (EU) 2020/972 van de Commissie van 2 juli 2020 tot wijziging van de Verordening (EU) nr. 1407/2013 wat betreft de verlenging ervan en tot wijziging van Verordening (EU) nr. 651/2014 wat betreft de verlenging ervan en desbetreffende aanpassingen (PbEU L 215/3 van 7 juli 2020);
experimentele ontwikkeling: het verwerven, combineren, vormgeven en gebruiken van bestaande wetenschappelijke, technologische, zakelijke en andere relevante kennis en vaardigheden, gericht op het ontwikkelen van nieuwe of verbeterde producten, procedés of diensten, als bedoeld in artikel 2 onder 86 van de AGVV;
Doel van de regeling is om industriële ondernemingen te helpen bij het ontwikkelen van nieuwe groene chemie en opschalen naar pre-productie schaal in de gemeente Eemsdelta.
Artikel 5 Subsidiabele activiteiten
Subsidie kan worden verstrekt voor het uitvoeren van een onderzoeks- en ontwikkelingsproject door middel van experimentele ontwikkeling.
Om voor subsidie als bedoeld in artikel 5 in aanmerking te komen, wordt voldaan aan de volgende vereisten:
Voor zover noodzakelijk en adequaat in relatie tot het doel van de subsidie komen de volgende kosten voor subsidie in aanmerking:
kosten van apparatuur en uitrusting voor zoveren zolang zij worden gebruikt voor het project. Wanneer deze apparatuur en uitrusting niet tijdens hun volledige levensduur voor het project worden gebruikt, worden alleen de afschrijvingskosten overeenstemmend met de looptijd van het project, berekend volgens algemeen erkende boekhoudkundige beginselen, als in aanmerking komende kosten beschouwd;
Artikel 9 Niet subsidiabele kosten
Onverminderd artikel 1.5 van de Procedureregeling komen de kosten van het gebouw waar het project wordt uitgevoerd niet voor subsidie in aanmerking.
Artikel 10 Indieningsvereisten
een begroting van de kosten en bijbehorend dekkingsplan, voorzien van een toelichting en waarbij een opgave wordt gedaan van bij andere bestuursorganen of private organisaties of personen aangevraagde subsidies of vergoedingen ten behoeve van dezelfde activiteiten, onder vermelding van de stand van zaken daarvan;
Artikel 15 Verplichtingen van de subsidieontvanger
Onverminderd de artikelen 2.10 en 2.14 van de Procedureregeling, gelden de volgende verplichtingen voor de subsidieontvanger:
Artikel 16 Aanvraag subsidievaststelling
De subsidieontvanger toont bij de aanvraag tot subsidievaststelling door middel van een verklaring inzake werkelijke kosten en opbrengsten aan dat de activiteiten, waarvoor de subsidie is verleend, zijn verricht en dat aan de aan de subsidie verbonden verplichtingen is voldaan.
Groningen, 21 september 2021
Gedeputeerde Staten voornoemd:
F.J. Paas,
voorzitter
J. Schrikkema,
secretaris.
Toelichting behorende bij de Subsidieregeling Demonstraties in Chemport Europe
Deze subsidieregeling is vastgesteld op grond van de Kaderverordening subsidies provincie Groningen 2017 (Kaderverordening) en de Procedureregeling subsidies provincie Groningen 2018 (Procedureregeling). Dit betekent dat een aantal aspecten van de verstrekking van subsidies niet in de subsidieregeling zijn vastgelegd, maar in de Kaderverordening en Procedureregeling.
Voor een goed begrip van deze subsidieregeling is dus bestudering van de Kaderverordening en Procedureregeling noodzakelijk. Ook de Algemene wet bestuursrecht bevat algemene bepalingen die onverkort van toepassing zijn op subsidies, verstrekt op grond van deze subsidieregeling.
De provincie Groningen heeft onderhavige regeling vormgegeven rekening houdend met de staatssteunbepalingen. Met gebruikmaking van artikel 25 van de Algemene groepsvrijstellingsverordening (AGVV) biedt de regeling de mogelijkheid om ondersteuning te bieden aan het MKB.
Met de definities wordt aangesloten bij hogere regelgeving, zoals de Algemene wet bestuursrecht, de Kaderverordening en Europese regelgeving.
De provincie Groningen stelt € 11,5 miljoen beschikbaar om bedrijven en organisaties sterker uit de coronacrisis te laten komen. Uit dit fonds zijn middelen toegewezen om midden- en kleinbedrijven subsidie te geven die willen vernieuwen en vergroenen. De Subsidieregeling Demonstraties in Chemport Europe geeft uitvoering aan het besteden van deze middelen.
Artikel 6, onder b: Aanvragers worden geacht een financiële bijdrage te leveren uit eigen middelen van ten minste 30% van de subsidiabele kosten. Deze bijdrage dient vrij te zijn van enige vorm van overheidssteun.
Artikel 6, onder f: Steun wordt geacht een stimulerend effect hebben wanneer de begunstigde ervan, voordat de werkzaamheden aan het project of de activiteit aanvangen, een schriftelijke subsidieaanvraag heeft ingediend.
Artikel 7, onder a: Dit artikel ziet toe dat de projecten die in aanmerking komen voor subsidie bijdragen aan de transities die de industrie in de Provincie Groningen verduurzamen.
Artikel 7, onder b: Het werkingsgebied van de regeling is de gemeente Eemsdelta. De provincie Groningen wil subsidie verstrekken aan projecten die bijdragen aan de vergroening en/of circulariteit van het Chemiecluster in deze gemeente. Dit cluster bestaat uit chemiebedrijven die elkaars producten en diensten afnemen en verwerken. Hierdoor vormen zij een geavanceerde bedrijfsketen. De provincie ondersteunt en stimuleert deze onderlinge samenwerking. Vandaar dat de provincie deze regeling beschikbaar stelt voor projecten die in de gemeente Eemsdelta plaatsvinden. De verwachting is dat dit zal leiden tot synergie.
Artikel 7, onder c: Het project zal zich moeten bevinden in één van de 3 genoemde Technology Readiness Levels (TRL).
TRL 6: De werking van de technologie wordt in een relevante omgeving gedemonstreerd. De prestaties van het prototype zijn nog niet geoptimaliseerd voor de operationele omgeving. Met behulp van deze demonstratie wordt het technisch werkingsprincipe aangetoond
TRL 7: De technologie is geïntegreerd in de uiteindelijke operationele omgeving. De focus ligt nu op zaken zoals productie en certificering.
TRL 8: De technologie presteert naar behoren en de laatste productieproblemen zijn opgelost.
De subsidiabele kosten zijn conform artikel 25 uit de AGVV. Kosten voor gebouwen en gronden zijn in deze regeling uitgesloten. Dit betekent o.a. dat de kosten voor het huren van een gebouw geen subsidiabele kosten zijn.
Uitsluitend na de indiening van de aanvraag gemaakte kosten komen voor subsidie in aanmerking. Kosten ter voorbereiding van de aanvraag komen niet voor subsidie in aanmerking.
De aanvraag zal de genoemde informatie moeten bevatten om als een complete aanvraag te worden bestempeld.
De subsidiehoogte is conform artikel 25 uit de AGVV.
Artikel 13, lid 3: Als voor de activiteit ook subsidie wordt verstrekt door een ander bestuursorgaan dan mag het totaal aan overheidsbijdragen niet meer bedragen dan volgens het Europese steunkader is toegestaan.
In dit artikel is de wijze van subsidieverdeling opgenomen. In het eerste en tweede lid is bepaald dat dit op volgorde van binnenkomst van volledige aanvragen gaat. Aanspraak op een positie in de behandelvolgorde ontstaat pas bij een volledige aanvraag. Indien een aanvraag niet volledig is, wordt de indiener in de gelegenheid gesteld om binnen een bepaalde tijd de betreffende aanvraag aan te vullen. Doet de indiener dat niet, dan kan de aanvraag buiten behandeling worden gelaten.
Van een volledige aanvraag is sprake wanneer het aanvraagformulier en bijlagen volledig zijn ingevuld en ondertekend.
Artikel 14, lid 3 bepaalt de positie van een aanvraag indien er op één dag meerdere volledige aanvragen worden ingediend en het subsidieplafond wordt overschreden. Dreigt het subsidieplafond op enige dag te worden overschreden, dan vindt rangschikking van de op die dag binnengekomen volledige subsidieaanvragen plaats op basis van loting.
De subsidievaststelling is in de basis geregeld in de artikelen 4:42 tot en met 4:47 van de Awb. De hoofdregel van de Awb is, dat vaststelling plaatsvindt overeenkomstig de verlening. Het bedrag waarop de subsidie ten hoogste kan worden vastgesteld wordt bepaald door het verleende subsidiepercentage toe te passen op de in aanmerking te nemen subsidiabele kosten, tot het maximum van het verleende subsidiebedrag, mits daarmee voldaan wordt aan de staatssteunregels en met inachtneming van eventuele cumulatie.
Ingevolge artikel 4:46, tweede lid, Awb kan het subsidiebedrag in vier gevallen lager worden vastgesteld: