Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Flevoland

Verordening Werkgeverscommissie Statengriffier Provinciale Staten Flevoland 2021

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieFlevoland
OrganisatietypeProvincie
Officiële naam regelingVerordening Werkgeverscommissie Statengriffier Provinciale Staten Flevoland 2021
CiteertitelVerordening Werkgeverscommissie Statengriffier Provinciale Staten Flevoland
Vastgesteld doorprovinciale staten
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 152 van de Provinciewet
  2. afdeling 10.1.2 van de Algemene wet bestuursrecht
  3. artikel 81, eerste lid, van de Provinciewet
  4. artikel 143 van de Provinciewet
  5. artikel 104 van de Provinciewet
  6. artikel 104a van de Provinciewet
  7. artikel 104b van de Provinciewet
  8. artikel 104d van de Provinciewet
  9. artikel 104e van de Provinciewet
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-10-2021nieuwe regeling

15-09-2021

prb-2021-8785

2837746

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening Werkgeverscommissie Statengriffier Provinciale Staten Flevoland 2021

Gedeputeerde Staten van Flevoland maken gelet op het bepaalde in artikel 136, lid 1 Provinciewet bekend dat Provinciale Staten in hun vergadering van 15 september 2021 onder nummer 2779009 het volgende besluit hebben genomen.

 

Provinciale Staten van de Provincie Flevoland

gelet op artikel 81, eerste lid, de artikelen 104 tot en met 104e, artikel 143 en artikel 152 van de Provinciewet en afdeling 10.1.2 van de Algemene Wet bestuursrecht

 

Besluiten vast te stellen de Verordening Werkgeverscommissie Statengriffier Provinciale Staten Flevoland 2021

Artikel 1 Begripsbepalingen

In het kader van deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    Statengriffier: de griffier als bedoeld in artikel 97 juncto artikel 104 van de Provinciewet;

  • b.

    Statengriffie: Statengriffier, senior Statenadviseur/plaatsvervangend griffier en Griffiemedewerkers provincie Flevoland;

  • c.

    Rechtspositionele regelingen: de Collectieve Arbeidsovereenkomst Provinciale sector (de cao Provinciale sector) en zijn uitvoeringsregelingen; alsmede overige provinciale Flevolandse regelgeving en afspraken betreffende rechtspositie en personeel;

  • d.

    Werkgeverscommissie: de bestuurscommissie, zoals bedoeld in artikel 81 van de Provinciewet, die door Provinciale Staten is gemandateerd om de werkgeversrol uit te oefenen.

Artikel 2 Taken en bevoegdheden van de Werkgeverscommissie; mandaat griffier

  • 1.

    Aan de Werkgeverscommissie zijn alle rechtspositionele handelingen gemandateerd ten aanzien van de Statengriffier (met inbegrip van het beoordelen van de griffier ten aanzien van de taakuitoefening en in mandaat uitgeoefende bevoegdheden), met uitzondering van de besluiten tot aangaan, wijzigen of beëindigen van arbeidsovereenkomsten. Deze bevoegdheden zijn voorbehouden aan Provinciale Staten.

  • 2.

    Aan de Statengriffier is de bevoegdheid gemandateerd tot het nemen van rechtspositionele beslissingen ten aanzien van de medewerkers van de Statengriffie.

Artikel 3 Samenstelling Werkgeverscommissie

  • 1.

    De Werkgeverscommissie bestaat uit een voorzitter en daarnaast twee andere leden uit de Staten.

  • 2.

    De leden benoemen uit hun midden een voorzitter.

  • 3.

    Een lid van de Werkgeverscommissie heeft deskundigheid en/of competenties op het gebied van HRM.

  • 4.

    Het lid heeft de zittingsduur van Provinciale Staten. Bij een tussentijdse vacature wordt daarin voorzien via een voordracht van de Werkgeverscommissie aan Provinciale Staten.

  • 5.

    De commissaris van de Koning is de vaste adviseur van de Werkgeverscommissie en wordt uitgenodigd om in de vergadering van de Werkgeverscommissie aanwezig te zijn.

  • 6.

    De HRM adviseur is secretaris en adviseur van de Werkgeverscommissie.

  • 7.

    De Werkgeverscommissie kan zich laten bijstaan door andere adviseurs.

Artikel 4 Benoeming en beëindiging lidmaatschap werkgeverscommissie

  • 1.

    De leden van de Werkgeverscommissie worden zo spoedig mogelijk na de periodieke verkiezingen voor Provinciale Staten en nadat de wettelijke statenperiode is begonnen benoemd door Provinciale Staten.

  • 2.

    Bij een tussentijdse vacature in de Werkgeverscommissie benoemen Provinciale Staten een opvolger, op voordracht van de Werkgeverscommissie.

  • 3.

    Het lidmaatschap van de Werkgeverscommissie eindigt:

    • a.

      op eigen schriftelijk verzoek aan de Staten; het ontslag gaat in als de opvolger door de Staten is benoemd;

    • b.

      indien de voorzitter of het lid aftreedt als lid van de Staten;

    • c.

      indien de Staten van oordeel zijn dat de voorzitter of het lid niet langer geschikt zijn de functie van voorzitter of lid van de Werkgeverscommissie te vervullen.

Artikel 5 Taken voorzitter

De voorzitter draagt in ieder geval zorg voor:

  • a.

    het tijdig en periodiek bijeenroepen van de Werkgeverscommissie;

  • b.

    het leiden van de vergaderingen;

  • c.

    het doen naleven van deze verordening;

  • d.

    het ondertekenen van de stukken en de besluiten die van deze commissie uitgaan, alsmede het zorg dragen voor de uitvoering van de besluiten van de Werkgeverscommissie.

Artikel 6 Werkwijze en ondersteuning

  • a.

    De commissie bepaalt zelf haar werkwijze. Van elke vergadering wordt een besluitenlijst gemaakt.

  • b.

    De Werkgeverscommissie wordt regulier ondersteund door de HRM-adviseur van de Statengriffie.

Artikel 7 Besluitvorming

  • 1.

    Besluiten worden genomen bij meerderheid van stemmen uitgebracht door de voorzitter en de leden als bedoeld in artikel 3, eerste lid.

  • 2.

    Besluiten worden alleen genomen indien in de vergadering meer dan de helft van het aantal zitting hebbende leden aanwezig is.

Artikel 8 Vergaderfrequentie

De Werkgeverscommissie vergadert ten minste tweemaal per jaar en voorts zo vaak als door de voorzitter of één van de leden nodig wordt geacht.

Artikel 9 Beslotenheid van de vergaderingen

  • 1.

    De vergaderingen van de commissie worden, in het belang als bedoeld in artikel 10, tweede lid, onder e of f, van de Wet openbaarheid van bestuur in beslotenheid gehouden.

  • 2.

    Indien een lid van Provinciale Staten de agenda, de stukken of de besluitenlijst wil inzien, kan hij daartoe een verzoek indienen bij de voorzitter. De voorzitter weigert een dergelijk verzoek slechts als er sprake is van strijd met het openbaar belang. De criteria van de Wet openbaarheid van bestuur zijn daarbij van toepassing.

Artikel 10 Verantwoording

De commissie brengt met inachtneming van het bepaalde in artikel 9, na reguliere werkgeverscommissiebijeenkomsten, verslag uit van haar werkzaamheden en bevindingen aan Provinciale Staten.

Artikel 11 Onvoorziene omstandigheden

In gevallen waarin deze verordening niet voorziet of bij twijfel over toepassing ervan beslist de werkgeverscommissie op voorstel van de voorzitter van de Werkgeverscommissie, in de geest van deze regeling.

Artikel 12 Inwerkingtreding

Dit besluit treedt in werking met ingang van de dag na datum van publicatie in het Provinciaal blad.

Artikel 13 Citeertitel

Deze regeling kan worden aangehaald als Verordening Werkgeverscommissie Statengriffier Provinciale Staten Flevoland.

Vastgesteld in de openbare vergadering van Provinciale Staten van 15 september 2021.

De griffier,

mr. A. Kost

De voorzitter,

L. Verbeek