Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Weert

Beleidsregels criteria voor de aanwijzing van een incidentele trouwlocatie 2015

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieWeert
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBeleidsregels criteria voor de aanwijzing van een incidentele trouwlocatie 2015
Citeertitelbeleidsregels criteria voor de aanwijzing van een incidentele trouwlocatie 2015
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpopenbare orde en veiligheid
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling bevat de vroegst mogelijke datum van inwerkingtreding.

Deze regeling vervangt de beleidsregels criteria voor de aanwijzing van een incidentele trouwlocatie.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 108 van de Gemeentewet
  2. artikel 147 van de Gemeentewet
  3. artikel 156 van de Gemeentewet
  4. artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht
  5. afdeling 10.1.2 van de Algemene wet bestuursrecht
  6. artikel 63 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek
  7. artikel 1 van het Besluit burgerlijke stand 1994
  8. artikel 5 van de Wet rechten burgerlijke stand
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-10-2021nieuwe regeling

13-01-2015

gmb-2021-338097

Tekst van de regeling

Intitulé

Beleidsregels criteria voor de aanwijzing van een incidentele trouwlocatie 2015

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Weert;

 

Gezien het besluit van de gemeenteraad van 27 juni 2012, waarbij de bevoegdheid tot het aanwijzen van een huis der gemeente (trouwlocatie) is gedelegeerd aan ons college;

 

Gelezen artikel 108, 147 en 156 van de Gemeentewet, artikel 4:81 en afdeling 10.1.2 van de Algemene wet bestuursrecht, artikel 63 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek, artikel 1 van het Besluit burgerlijke stand 1994 en artikel 5 van de Wet rechten burgerlijke stand;

 

Overwegende dat er behoefte bestaat aan de mogelijkheid om op zelf gekozen locaties een huwelijk aan te gaan of een partnerschap te registreren, gelet op de uitkomst van de in 2014 uitgevoerde evaluatie van de op 21 augustus 2012 vastgestelde "beleidsregels criteria voor de aanwijzing van een incidentele trouwlocatie" en dat het voor de behandeling van verzoeken tot het eenmalig aanwijzen van een incidentele trouwlocatie van belang is, een afwegingskader van criteria en waarborgen in beleidsregels neer te leggen.

 

B E S L U I T

 

Vast te stellen de volgende:

 

"BELEIDSREGELS CRITERIA VOOR DE AANWIJZING VAN EEN INCIDENTELE TROUWLOCATIE 2015"

 

Bij de beoordeling van een verzoek tot het eenmalig aanwijzen van een incidentele trouwlocatie worden de volgende beleidsregels toegepast.

 

  • 1.

    De aanvrager dient door middel van het "Aanvraagformulier huwelijk / geregistreerd partnerschap op een zelf gekozen locatie" een schriftelijk verzoek in tot aanwijzing van een incidentele trouwlocatie.

  • 2.

    Het aanvraagformulier moet "voor akkoord" mede ondertekend zijn door de eigenaar/beheerder van de betreffende locatie.

  • 3.

    De eigenaar/beheerder van de aan te wijzen locatie verklaart dat de locatie voldoet aan alle eisen (onder andere op het gebied van brandveiligheid, constructieve veiligheid en verkeersveiligheid) die hieraan gesteld kunnen warden, waardoor de veiligheid van het bruidspaar, de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand, de gemeentebode en alle andere aanwezigen en de omgeving is gegarandeerd.

  • 4.

    De eigenaar/beheerder van de aan te wijzen trouwlocatie beschikt over alle benodigde vergunningen, ontheffingen, toestemmingen en verzekeringen. De eventueel hieraan verbonden kosten zijn voor rekening van aanvrager en/of de eigenaar/beheerder van de locatie.

  • 5.

    De gemeente is niet aansprakelijk voor door aanvrager en/of eigenaar/beheerder geleden schade, hoe ook genaamd, als gevolg van of in verband met het gebruik van de locatie. Aanvrager en eigenaar/beheerder vrijwaren de gemeente van aanspraken op vergoeding van schade die is ontstaan als gevolg van of in verband met het gebruik door aanvrager van de locatie.

  • 6.

    De huwelijksvoltrekking vindt plaats binnen de gemeentegrenzen van de gemeente Weert.

  • 7.

    De aan te wijzen trouwlocatie betreft:

    • a.

      een gebouw;

    • b.

      een voorziening op een aangeduid perceel;

    • c.

      (terrein of plaats) in de openlucht op een aangeduid perceel;

    • d.

      een aangemeerd vaartuig dat identificeerbaar is.

  • 8.

    De aanvraag dient bij een voorgenomen huwelijksvoltrekking of partnerschapsregistratie in een voorziening, in de openlucht of op een vaartuig, uit te kunnen wijken naar een extra aan te wijzen trouwlocatie, zijnde een gebouw, die tevens aan de overige beleidsregels voldoet.

  • 9.

    De aan te wijzen trouwlocatie is niet in strijd met de openbare orde, de goede smaak en zeden. Bij twijfel hierover beslist het college van burgemeester en wethouders.

  • 10.

    De aan te wijzen trouwlocatie is gedurende de huwelijksvoltrekking of partnerschapsregistratie voor het publiek vrij toegankelijk.

  • 11.

    Op de trouwlocatie dient ten minste een tafel en een voldoende aantal zitplaatsen aanwezig te zijn.

  • 12.

    Een incidentele aanwijzing tot trouwlocatie leidt niet tot enige verantwoordelijkheid van de gemeente voor wat betreft veiligheid, inrichting, aankleding en verzorging van de locatie.

  • 13.

    De aanvrager en de eigenaar/beheerder van de aan te wijzen trouwlocatie gaan akkoord met de hierboven gestelde voorwaarden.

Deze "beleidsregels criteria voor de aanwijzing van een incidentele trouwlocatie 2015" treden in werking op 1 februari 2015.

 

De beleidsregels criteria voor de aanwijzing van een incidentele trouwlocatie, vastgesteld op 21 augustus 2012 en inwerking getreden op 1 september 2012, intrekken met ingang van 1 februari 2015.

Aldus vastgesteld in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van 13 januari 2015.

Het college van burgemeester en wethouders,

De secretaris,

M.H.F. Knaapen

De voorzitter,

A.A.M.M. Heijmans