Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Almelo

Rechtspositie raads- en commissieleden gemeente Almelo 2021

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieAlmelo
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingRechtspositie raads- en commissieleden gemeente Almelo 2021
CiteertitelRechtspositie raads- en commissieleden gemeente Almelo 2021
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 95, eerste lid, van de Gemeentewet
  2. artikel 95, tweede lid, van de Gemeentewet
  3. artikel 96, eerste lid, van de Gemeentewet
  4. artikel 96, tweede lid, van de Gemeentewet
  5. artikel 98 van de Gemeentewet
  6. artikel 99 van de Gemeentewet
  7. https://wetten.overheid.nl/BWBR0041522/2021-01-01
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

30-09-202101-01-2019Nieuwe regeling

14-09-2021

gmb-2021-337254

Tekst van de regeling

Intitulé

Rechtspositie raads- en commissieleden gemeente Almelo 2021

De Raad van de Gemeente Almelo;

 

gelet op artikelen 95, eerste en tweede lid, 96, eerste en tweede lid, en 97, 98, 99 van de Gemeentewet, de artikelen 3.1.1, vijfde lid, 3.1.3, eerste lid, 3.1.4, eerste lid, 3.1.8, eerste lid, 3.1.9, eerste lid, 3.3.2, 3.3.3, tweede lid, 3.4.1, eerste lid, en 3.4.2 en 3.3.8 van het Rechtspositiebesluit decentrale politieke ambtsdragers;

 

gezien het advies van het seniorenoverleg van 25 mei 2021;

 

 

besluit:

 

vast te stellen de Rechtspositie raads- en commissieleden gemeente Almelo 2021

 

 

Hoofdstuk 1:  

 

Artikel 1 Definitiebepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

a. commissielid: lid van een commissie als bedoeld in de artikelen 82, 83 en 84 Gemeentewet, dat niet tevens raadslid is of ambtenaar die als zodanig tot lid van een commissie is benoemd.

b. griffier: de griffier, bedoeld in artikel 107 Gemeentewet.

c. raadslid: lid van de gemeenteraad.

 

Artikel 2 Toelage raadslid onderzoekscommissie

1. Een raadslid dat lid is van een onderzoekscommissie als bedoeld in artikel 155a, derde lid, Gemeentewet wordt voor de duur van de activiteiten van die commissie ten laste van de gemeente een toelage toegekend.

2. Bij het instellen van een onderzoekscommissie, als bedoeld in het eerste lid, stelt de raad de hoogte van deze vergoeding vast binnen de kaders van artikel 3.1.3 Rechtspositiebesluit decentrale politieke ambtsdragers.

 

Artikel 3 Toelage raadslid bijzondere commissie

Een raadslid dat lid is van een bijzondere commissie, als bedoeld in artikel 3.1.4 Rechtspositiebesluit decentrale politieke ambtsdragers, ontvangt per maand voor de duur van de activiteiten van die commissie een toelage die gelijk is aan maximaal 100% van de maximum toelage genoemd in artikel 3.1.4, eerste lid, Rechtspositiebesluit decentrale politieke ambtsdragers.

 

Artikel 4 Tijdsbesteding commissies

1. Voor wat betreft de tijdsbesteding van de raadsleden die zitting hebben in een vertrouwenscommissie* en een rekenkamercommissie, heeft op grond van artikel 3.1.2, tweede lid, Rechtspositiebesluit decentrale politieke ambtsdragers de burgemeester vastgesteld op respectievelijk 2/12-de per jaar en 11/12-de per jaar.

2. Voor wat betreft de tijdsbesteding van de raadsleden die zitting hebben in het presidium, heeft op grond van artikel 3.1.4, tweede lid, Rechtspositiebesluit decentrale politieke ambtsdragers de burgemeester vastgesteld op 12/12-de per jaar.

 

* Commissies die zich bezig houden met de (her)benoeming van en de klankbord-gesprekken met de burgemeester.

 

Artikel 5 Reis- en verblijfkosten raadsleden voor reizen buiten de gemeente

1. Voor reizen buiten het grondgebied van de gemeente ter uitvoering van een beslissing van het gemeentebestuur als bedoeld in artikel 97 Gemeentewet worden aan een raadslid vergoed:

a. de kosten voor het gebruik van openbaar vervoer;

b. bij gebruik van een eigen auto het maximumbedrag dat door een werkgever aan een werknemer per afgelegde kilometer onbelast kan worden verstrekt.

2. Voor reizen buiten het grondgebied van de gemeente, ter uitvoering van een beslissing van het gemeentebestuur, worden aan een raadslid bij gebruik van eigen auto tevens de parkeer-, veer- en tolkosten vergoed.

3. Boetes en naheffingsaanslagen voor parkeren worden niet vergoed.

4. Als een raadslid een tijdelijke functionele beperking heeft, kan voor reizen als bedoeld in het eerste lid, een voor de beperking geschikte vervoersvoorziening worden vergoed of ter beschikking gesteld.

5. De noodzakelijke en redelijkerwijs gemaakte werkelijke verblijfkosten die een raadslid maakt in verband met reizen buiten het grondgebied ter uitvoering van een beslissing van het gemeentebestuur worden ten laste van de gemeente vergoed.

 

Artikel 6 Verzekering raadsleden voor arbeidsongeschiktheid, ouderdom en overlijden

1. Een raadslid ontvangt eenmaal per jaar een vergoeding ter hoogte van het bedrag van de vergoeding voor de werkzaamheden voor één maand, als bedoeld in artikel 3.1.1, eerste lid, Rechtspositiebesluit decentrale politieke ambtsdragers, waarmee hij een voorziening kan treffen ter zake van arbeidsongeschiktheid, ouderdom en overlijden.

2. De vergoeding wordt uitbetaald in de maand februari of maart en heeft betrekking op het daaraan voorafgaande jaar. Indien het lidmaatschap van de gemeenteraad gedurende het jaar eindigt of aanvangt, wordt de vergoeding alleen betaald over de volledige maanden waarin het raadslid lid was.

 

Artikel 7 Nadere regels niet-partijpolitiek georiënteerde scholing raads- en commissieleden

1. Een raads- of commissielid dat wil deelnemen aan niet-partijpolitiek georiënteerde scholing in verband met de vervulling van zijn functie als bedoeld in artikel 3.3.3 Rechtspositiebesluit decentrale politieke ambtsdragers, die niet door of namens de gemeente wordt aangeboden of verzorgd, dient daartoe vooraf een gemotiveerde aanvraag in bij de griffier.

2. Deze aanvraag gaat vergezeld van stukken met inhoudelijke informatie en een kostenspecificatie.

3. Kosten van scholing die wordt georganiseerd door de beroepsvereniging van raadsleden of de Vereniging van Nederlandse Gemeente komt altijd voor vergoeding door de gemeente in aanmerking, als voldaan wordt aan de voorwaarden bedoeld in het eerste lid.

4. De gemeenteraad kan bij verordening nadere regels stellen met betrekking tot de maximale vergoeding.

5. Aanvragen die niet overeenkomstig de bepalingen in deze verordening worden ingediend komen niet voor vergoeding in aanmerking.

6. In voorkomende gevallen beslist het Seniorenoverleg, als bedoeld in artikel 6 Reglement van orde voor de vergaderingen en werkzaamheden van de raad, op de aanvraag op basis van de overlegde stukken.

 

Artikel 8 Informatie- en communicatievoorzieningen raads- en commissieleden

1. Een raads- of commissielid tekent een bruikleenovereenkomst wanneer hem ten laste van de gemeente voor de duur van de uitoefening van zijn functie informatie- en communicatievoorzieningen ter beschikking worden gesteld bedoeld in artikel 3.3.2 Rechtspositiebesluit decentrale politieke ambtsdragers. Het college stelt het model van de bruikleenovereenkomst vast.

2. Een raads- of commissielid kan na beëindiging van de raadsperiode de ter beschikking gestelde informatie- en communicatievoorzieningen, na schoning en tegen betaling van de restwaarde, behouden.

 

Artikel 9 Aanwijzing als eindheffingsbestanddeel

1. Als eindheffingsbestanddeel als bedoeld in artikel 31, eerste lid, onderdeel f, Wet op de loonbelasting 1964 worden aangewezen de vergoedingen, tegemoetkomingen en verstrekkingen, genoemd in artikel 3.3.8 Rechtspositiebesluit decentrale politieke ambtsdragers.

2. Als eindheffingsbestanddeel als bedoeld in artikel 31, eerste lid, onderdeel f, Wet op de loonbelasting 1964 worden verder aangewezen de vergoedingen, tegemoetkomingen en verstrekkingen, genoemd in deze verordening, voor zover deze worden gerekend tot een vergoeding, tegemoetkoming of verstrekking als bedoeld in artikel 31a, tweede lid, onderdelen a tot en met h, Wet op de Loonbelasting 1964.

 

Artikel 10 Betaling vaste vergoedingen

Tenzij het Rechtspositiebesluit decentrale politieke ambtsdragers of de Rechtspositieregeling decentrale politieke ambtsdragers anders bepalen, vindt de betaling van de vergoeding van commissieleden, bedoeld in artikel 3.4.1 Rechtspositiebesluit decentrale politieke ambtsdragers maandelijks plaats met inachtneming van een vergoeding per bijgewoonde vergadering.

 

Artikel 11 Betaling en declaratie van onkosten

1. Tenzij het Rechtspositiebesluit decentrale politieke ambtsdragers of de Rechtspositieregeling decentrale politieke ambtsdragers anders bepalen, vindt de betaling van kosten die op grond van deze verordening voor vergoeding of tegemoetkoming in aanmerking komen plaats door:

a. betaling uit gemeentelijke middelen, op basis van een rechtstreeks aan de gemeente toegezonden factuur,

b. betaling vooruit uit eigen middelen of

c. betaling ten laste van de gemeentelijke creditcard.

2. Een aanvraag om een vergoeding van de onkosten als bedoeld in dit artikel gaat vergezeld van een declaratieformulier en bewijsstukken.

3. Het declaratieformulier en de bewijsstukken worden binnen 2 maanden na factuurdatum of betaling door raads- of commissieleden ingediend bij de griffier.

4. Voor zover van toepassing draagt de gemeente er zorg voor dat de betaling aan raads- of commissieleden zo spoedig mogelijk na indiening van de aanvraag wordt overgemaakt.

 

Hoofdstuk 2: Slotbepalingen

 

Artikel 12 Intrekking

De verordening rechtspositie raads- en commissieleden wethouders 2016 wordt ingetrokken.

 

Artikel 13 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking op de dag na bekendmaking en werkt terug tot en met 1 januari 2019.

 

Artikel 14 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als: Rechtspositie raads- en commissieleden gemeente Almelo 2021.

 

 

 

Gedaan ter openbare vergadering van 14 september 2021,

de griffier,

drs. K.D. Handstede

de burgemeester,

A.J. Gerritsen

Bijlagen

 

Toelichting

 

Algemene toelichting

De voorschriften bij artikel 8 richten zich vooral op de borging van de dataveiligheid van alle geledingen binnen de gemeente Almelo, waaronder de politieke ambtsdragers. Zodat ook zij goed gefaciliteerd worden in hun rol en functie. Vandaar onderstaande uitgebreide toelichting.

 

Artikelsgewijze toelichting

 

Artikel 8 Informatie- en communicatievoorzieningen raads- en commissieleden

Voor informatie- en communicatievoorzieningen, hierna ICT-voorzieningen, voor raads- en commissieleden worden de onderstaande uitgangspunten gehanteerd:

 

Functionele eisen (hardware):

- Gelijktijdig en vloeiend kunnen video vergaderen (door een krachtige videokaart) en het raadsinformatiesysteem gebruiken (o.a. voor stemmodule).

- Data-abonnement (SIM-kaart) zodat plaats onafhankelijk gewerkt kan worden (o.a. voor werkbezoeken in de Stad).

- Digitale pen voor ondertekening stukken (o.a. voor ondertekening moties, amendementen, presentielijst, woordvoering).

- Accessoires voor gebruik en bescherming device(s) (toetsenbord, muis, koptelefoon, beschermhoes).

- Device(s) gaan een gehele raadsperiode mee. Vervanging vindt alleen plaats bij diefstal of schade waardoor e.e.a. niet meer naar behoren werkt.

 

Software en applicaties met vergelijkbare functionaliteiten

- Outlook met e-mail account (naam@almelo.nl)

- Microsoft Office 365 cloud structuur (word, excel en power point)

- Microsoft Teams (chatten, vergaderen, bellen en samenwerken)

- Raadsinformatiesysteem ter ondersteuning van papierloos vergaderen (iBabs)

- WhatsApp

- Virusscanner (Cisco)

- Authenticatie

- Youforce (self-service voor personeelszaken)

 

Gebruiksvriendelijkheid

- Zichtbaarheid in vergaderingen (niet verdwijnen achter grootte van het scherm van de device)

- Intuïtief

- Snelheid, zodra open geschikt om ermee te kunnen werken.

- Koppelen van agenda’s iBabs, Outlook en Teams

- Single sign on

 

Servicedesk

- De servicedesk beantwoord gebruikersvragen over de zakelijk verstrekte software (email, office en teams) en iBabs-applicatiebeheer.

- Bij aanvang van nieuwe raadsperiode volgt uitleg over het gebruik van de ICT-bedrijfsmiddelen, de software en applicaties.

- Jaarlijkse wordt opfriscursus aangeboden.

 

Beveiliging / informatieveiligheid

- Device is voor zakelijk gebruik.

- Rekening wordt gehouden met de hoofdfunctie en het optimaal gebruiken van devices, hetzij zakelijk of privé.

- Two factor authenticatie (2FA) vereist (iets dat je kent/weet ->een wachtwoord of pincode en iets dat je bent ->een vingerafdruk of andere biometrische eigenschap). Toegang tot raadsinformatie via 2FA.

- Wachtwoorden om de drie maanden wijzigen (via portaal.almelo.nl).

- Digitaal beheer op afstand door gemeente Almelo (regie op beveiliging stukkenstroom).

- Na afloop van het ambt kan gekozen worden voor geschoonde overname tegen restwaarde.

 

Technisch

- Noodzakelijke ICT-bedrijfsmiddelen worden ter beschikking gesteld.

- ICT werkt met technologie pushberichten, beheer op afstand.

 

Juridisch

- In de, door raads- en commissieleden te tekenen, bruikleenovereenkomst zijn de voorwaarden voor de ter beschikkingstelling opgenomen.