Bijlage 2 bij het Organisatiebesluit gemeente Overbetuwe 2021
Werkterreinbeschrijving
SOCIAAL DOMEIN
Het domein houdt zich bezig met de taken van de gemeente op de volgende werkterreinen:
- •
- •
Maatschappelijke ondersteuning (Wmo)
- •
Re-integratievoorzieningen
- •
- •
- •
- •
- •
- •
- •
- •
- •
- •
- •
- •
- •
Kunst, cultuur en erfgoed
- •
- •
Maatschappelijke participatie
- •
Dorps- en wijkcoördinatie
- •
Kinderopvang en peuterspeelzalen
De werkzaamheden van Team Beleid Sociaal richten zich op het realiseren van de beleidsopdrachten in het sociaal domein:
- •
Beleidsontwikkeling (gehele cyclus) en beleidsanalyse
- •
Aansturen van de uitvoering van beleid (kwalitatief en kwantitatief)
- •
Opdrachtgeverschap richting ketenpartners
- •
Opdrachtgeverschap richting uitvoering (recht- en doelmatigheid)
De werkzaamheden van Team Uitvoering Sociaal richten zich op het uitvoeren van de wet- en regelgeving in het sociaal domein, met het klantproces als vertrekpunt.
- •
Dienstverlening aan inwoners bieden:
- -
Preventie en vroegsignalering
- -
Informatieverstrekking en advies
- -
Toegang via screeningsteam
- -
Ondersteuning via Sociaal Team Overbetuwe
- •
Uitvoeren wettelijke taken en beleid
- •
Kwaliteitszorg (rechtmatigheid en doelmatigheid)
- •
Bezwaar, beroep en klachten
- •
De werkzaamheden van Team Strategie & Ondersteuning Sociaal richten zich op de lange termijn opgaven in het sociaal domein, zowel beleidsmatig als organisatorisch:
- •
Formuleren en initiëren van de strategische opgaven
- •
Opstellen en uitvoeren van de ontwikkelagenda voor het domein
- •
Opstellen van inrichtingsplannen om de strategie te laten slagen
- •
Zorgen voor implementatie van de strategie
- •
Zorgen voor realisatie opgaven digitalisering en procesoptimalisatie (continu verbeteren)
- •
Planning & control, inkoop, contractmanagement en relatiebeheer
- •
Monitoring van prestaties en resultaten
FYSIEK DOMEIN
Het domein houdt zich bezig met de taken van de gemeente op de volgende werkterreinen:
- •
- •
- •
- •
Duurzaamheid, Energietransitie, Circulaire Economie
- •
- •
Groen & Landschap, Verkeer & Vervoer, Bodem & Geluid, Integrale Veiligheid, Economie, Wonen, Stedenbouw, Archeologie & Monumenten
- •
Accountmanagement bedrijven
- •
- •
- •
- •
- •
- •
Ontwikkeling, beheer, onderhoud en toezicht van de openbare buitenruimte
De werkzaamheden van Team Strategie & Projecten richten zich op het proces van een ruimtelijk initiatief, de samenwerking in de regio en het strategische beleid van de fysieke leefomgeving.
Dit omvat taken als:
- •
Projectmanagement van majeure projecten
- •
- •
- •
- •
Juridisch advies Grondzaken
- •
Strategisch beleidsadvies (o.a. duurzaamheid, energietransitie, regionale ontwikkelingen)
De werkzaamheden van Team Vastgoed richten zich op de ontwikkeling, het beheer en de exploitatie van gemeentelijk en maatschappelijk vastgoed. Dit omvat taken als:
- •
Ontwikkeling, beheer en exploitatie van gemeentelijke werklocaties
- •
Ontwikkeling, beheer en exploitatie van onderwijs-, recreatie-, sport- en welzijnsaccommodaties
- •
- •
- •
- •
- •
De werkzaamheden van Team Beleid Fysiek richten zich op de gehele keten van het fysieke domein en is verantwoordelijk voor het opstellen en adviseren van beleid binnen het fysieke domein. Dit omvat taken als:
- •
Integraal advies en beleid op de werkterreinen Groen & Landschap, Verkeer & Vervoer, Duurzaamheid, Bodem & Geluid, Integrale Veiligheid, Openbare orde en Veiligheid, Economie, Wonen, Stedenbouw
- •
Accountmanagement bedrijven
De werkzaamheden van Team Omgeving richten zich op activiteiten die betrekking hebben op de fysieke leefomgeving van inwoners en bedrijven. Dit omvat taken als:
- •
- •
- •
Beoordeling van ruimtelijke initiatieven
- •
- •
Monumenten en Archeologie
- •
- •
De werkzaamheden van Team Ruimte richten zich op het zorgen voor een beheerbare, aantrekkelijke en toekomstbestendige openbare ruimte die bijdraagt aan het behouden en realiseren van een prettige leefomgeving voor alle inwoners van onze gemeente. Dit omvat taken als:
- •
Ingenieursbureau (voorbereiden, ontwerpen en aanleggen van alle civieltechnische werken)
- •
Beheer en toezicht van de openbare ruimte (riool, groen, speelterreinen, afval, wegen, openbare verlichting en verkeer)
- •
Toezicht en handhaving (BOA’s)
De werkzaamheden van Team Openbare Werken richten zich op activiteiten die betrekking hebben op de gemeentewerf en milieustraten. Dit omvat taken als:
- •
- •
Milieustraat en transport (ontvangst/afvoer afvalstromen)
- •
- •
Werkzaamheden omtrent verkeer en speelvoorzieningen
- •
- •
- •
- •
Onderhoud/storingen rioolgemalen
- •
Beheer en administratie gemeentelijke begraafplaatsen en volkstuinen
DIENSTVERLENING DOMEIN
Het domein houdt zich bezig met de taken van de gemeente op de volgende werkterreinen:
- •
Bedrijfsvoering (financiën, P&O, juridisch, inkoop, communicatie, informatie, gegevens, control, administratie)
- •
- •
- •
Ondersteuning (secretariaat, Kabinet & Protocol, bodes)
De werkzaamheden van Team Strategie, Personele & Juridische zaken richten zich op activiteiten die betrekking hebben op:
- •
Strategische advisering op het vlak van bedrijfsvoering en dienstverlening (concern control, informatieveiligheid, informatievoorziening, financiën en P&O)
- •
Personeel & Organisatie (adviseren/opstellen/onderhouden/ondersteunen bij uitvoering van beleid, uitvoeren personeels- en salarisadministratie)
- •
Juridische Zaken (adviseren/opstellen/onderhouden/ondersteunen bij uitvoering van juridische en privacy aangelegenheden, uitvoeren secretariaat bezwaarschriftencommissie, klachtencoördinatie, coördinerende werkzaamheden i.h.k.v. AVG, Wob, Woo en datalekken)
- •
Inkoop (adviseren/opstellen/onderhouden/ondersteunen bij uitvoering van inkoopbeleid)
- •
Opstellen van gemeentebreed informatiebeleid
- •
Concern control:
- -
Adviseren van college, directie en management m.b.t. planning & control, risicomanagement, bedrijfsvoering, afstemming met de accountant.
- -
Adviseren over, implementeren en operationaliseren van beleids-, control en beheersinstrumenten en programma’s ter optimalisatie van organisatiesturing en bedrijfsvoering.
- -
Evalueren van de naleving van kaders, richtlijnen en regelgeving en hierover adviseren.
- -
Uitvoeren van interne audits en opstellen rapportages.
- -
Verstrekken van managementinformatie aan de diverse onderdelen van de organisatie.
- •
Chief Information Security Officer (CISO):
- -
Treffen en onderhouden van een samenhangend pakket aan maatregelen om de betrouwbaarheid (beschikbaarheid, integriteit en vertrouwelijkheid) van de informatievoorziening te waarborgen.
De werkzaamheden van Team Financiën richten zich op activiteiten die betrekking hebben op financiën, treasury, belastingen en verzekeringen:
- •
Adviseren/opstellen/onderhouden/ondersteunen bij uitvoering van financieel beleid conform de financiële verordening
- •
Borgen van het proces van de financiële planning & control
- •
Inrichten, ontwikkelen en beheren van de administratieve organisatie en interne beheersing (AO/IB)
- •
Financiële administratie (registreren, doen van betalingen, innen van vorderingen, rapporteren)
- •
Treasury, conform het treasury statuut
- •
Belastingen (beleidsadvisering, gegevensbeheer, WOZ, heffen, innen, bezwaar en beroep, kwijtschelding, dwanginvordering)
- •
Verzekeringen (beheer portefeuille, adviseren over en afwikkelen meldingen en claims, contacten met verzekeraars) en aansprakelijkheidsstellingen van derden vorm geven en begeleiden
De werkzaamheden van Team Informatie & Ondersteuning richten zich op activiteiten die betrekking hebben op gegevens- en informatieverwerking, secretariële en administratieve functies van het bestuurs- en directiesecretariaat, managementondersteuning en Kabinet & Protocol. Dit omvat taken als:
- •
Opdrachtgeverschap richting ICT Lingewaard
- •
- •
- •
- •
Uitvoering projecten op het vlak van informatievoorziening
- •
Analyseren en verbeteren van werkprocessen en het begeleiden van teams hierbij
- •
Functioneel beheer van organisatiebrede applicaties
- •
Ondersteuning bij het gebruik van organisatiebrede applicaties
- •
Beheren van geografische informatiesystemen, Basisregistratie adressen- en gebouwen en Basisregistratie Ondergrond
- •
Postverwerking en kwaliteitsbewaking archivering, vervanging en vernietiging
- •
Uitvoeren van secretariële en administratieve werkzaamheden voor college, directie, managers en Ondernemingsraad
- •
Ondersteuning representatie bestuur
- •
De werkzaamheden van Team Externe Dienstverlening richten zich op activiteiten die betrekking hebben op Burgerzaken, Klant Contact Centrum (KCC), online dienstverlening, communicatie en bodewerkzaamheden. Dit omvat taken zoals/behorende bij:
Burgerzaken:
- •
Beheren van de Basisregistratie Personen (BRP)
- •
Alle werkzaamheden voortvloeiend uit de uitvoering van: paspoortwet, paspoortbesluit, PUN, Wegenverkeerswet (Wvw), Rijkswet op het Nederlanderschap (RwN), Besluit Burgerlijk Bestand, Burgerlijk Wetboek (Boek 1, Boek 10), Wet op de Lijkbezorging, Kieswet en Kiesbesluit
- •
- •
- •
Gehandicaptenparkeerkaart
KCC:
- •
- •
Eerstelijns afhandeling van klantvragen
Online dienstverlening:
- •
Ontwikkelen en beheren van online dienstverleningsomgeving (o.a. website, webformulieren, e-herkenning)
Communicatie:
- •
Advisering, uitvoering, perswoordvoering
- •
Tekstverwerking en vormgeving van diverse communicatie-uitingen
- •
Beheren communicatiemiddelen, applicaties en sjablonen
Bodes:
- •
Bodewerkzaamheden (postverspreiding, ontvangst bezoek, catering en kleine facilitaire werkzaamheden m.b.t. bijeenkomsten)
STAF
In de staf zijn de functies ondergebracht die de directie ondersteunen. Dit omvat onderstaande werkzaamheden:
- •
Organisatieadvisering:
- -
Adviseren directie en management over en ondersteunen bij de ontwikkeling van de organisatie
- -
Ondersteuning van de bestuurder in relatie tot de medezeggenschap
- •
Bestuursadvisering:
- -
Adviseren en ondersteunen van het college en de gemeentesecretaris
- -
Adviseren van collega’s over het politiek-bestuurlijke proces
- -
Tijdig signaleren en interpreteren van in- en externe ontwikkelingen