Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Houten

Regeling adviescommissie naamgeving openbare ruimte

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieHouten
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingRegeling adviescommissie naamgeving openbare ruimte
CiteertitelRegeling voor de adviescommissie naamgeving openbareruimte
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

https://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR232402/1

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

28-09-2021Nieuwe regeling

14-09-2021

gmb-2021-334589

748910

Tekst van de regeling

Intitulé

Regeling adviescommissie naamgeving openbare ruimte

 

Burgemeester en wethouders van Houten;

 

overwegende;

 

- dat het wenselijk is voor de ingestelde adviescommissie naamgeving een aantal regels vast te stellen waarbinnen de commissie haar werk kan verrichten;

 

gelet op het bepaalde in de Verordening naamgeving en nummering (adressen) van 25 september 2012;

 

b e s l u i t e n :

 

vast te stellen de volgende: Regeling adviescommissie naamgeving openbare ruimte.

 

Artikel 1 De adviescommissie

 

Er is een commissie van advies aan het college van burgemeester en wethouders voor de naamgeving openbare ruimte, hierna te noemen de commissie.

 

Artikel 2 Taak

 

De commissie brengt gevraagd en ongevraagd schriftelijk advies uit aan het college van burgemeester en wethouders over:

a. de verdeling van de gemeente in wijken en buurten al dan niet op basis van bouwblokken en het aanduiden met nummers, zo nodig aange¬vuld met letter of namen; en

b. het toekennen van namen aan delen van de openbare ruimte en aan gemeentelijke gebouwen en bouwwerken.

 

Artikel 3 Samenstelling en lidmaatschap

 

1. De commissie bestaat uit drie leden, die inwoner zijn van de gemeente Houten.

Een brede belangstelling strekt de leden tot aanbeveling, als mede affiniteit met de Houtense geschiedenis en cultuur in de ruimste zin van het woord.

2. De leden worden door het college van burgemeester en wethouders benoemd voor een periode van 4 jaar, met de mogelijkheid tot een éénmalige verlenging van 4 jaar. De commissie adviseert het college over de benoeming van nieuwe leden. Op 1 januari van elk jaar treden volgend een door de commissie op te stellen rooster één of meerdere leden af.

3. Het lid dat de hoedanigheid op grond waarvan hij lid van de commissie is verliest treedt op dat moment af als commissielid.

4. De leden kunnen tussentijds ontslag nemen. Zij doen daarvan schrifte¬lijk mededeling aan de voorzitter van de commissie, die maatregelen treft om in de vacature te voorzien.

5. Bij de werving van nieuwe leden dient de commissie zoveel mogelijk rekening te houden met de volgende deskundigheid: neerlandicus, archivaris, geschiedkundige, kennis over post- en/of pakketbezorging, ofwel dat de nieuwe leden in ruime mate interesse hebben voor de geschiedenis en cultuur in het algemeen en voor Houten in het bijzonder.

 

Artikel 4 Voorzitter

 

1. De commissie benoemt uit haar midden een voorzitter en plaatsvervan¬gend voorzitter.

2. De voorzitter heeft in de commissie stemrecht.

 

Artikel 5 Secretaris

 

1. Het college van burgemeester en wethouders wijst de secretaris en de plaatsvervangend secretaris van de commissie aan.

2. De secretaris is geen lid van de commissie.

3. De secretaris dient de commissie desgevraagd van advies.

 

Artikel 6 Tekenen van stukken

 

1. De stukken van de commissie worden ondertekend door de voorzitter.

2. De stukken van procedurele aard worden door de secretaris ondertekend.

3. De voorzitter kan de secretaris machtigen bepaalde stukken namens hem te ondertekenen.

 

Artikel 7 Adviseurs/Deskundigen

 

1. De commissie vraagt bij ieder besluit een advies aan de VRU vertegenwoordiger, die namens de hulpdiensten deelneemt aan de beraadslagingen.

2. Bij nieuwbouwprojecten wordt de gemeentelijke projectleider om advies gevraagd.

3. De voorzitter is, uit eigener beweging of daartoe uitgenodigd door de commissie, bevoegd ambtenaren en andere deskundigen uit te nodigen tot het deelnemen aan de vergaderingen van de commissie.

 

Artikel 8 Werkwijze

 

1. De commissie komt bijeen:

a. wanneer de voorzitter dit nodig acht; of

b. op verzoek van het college van burgemeester en wethouders.

2. De secretaris roept de leden schriftelijk of per e-mail op voor de vergadering, onder opgaaf van de punten die zullen worden behandeld. De agenda en vergaderstukken worden twee weken voor de vergadering aan de leden toegezonden. De commissie werkt zoveel mogelijk op basis van een vergaderschema.

3. De commissie vergadert slechts als ten minste twee leden, waaronder de voorzitter of de plaatsvervangend voorzitter, aanwezig zijn. Wanneer het vereiste aantal leden niet aanwezig is, belegt de voorzitter binnen één week een nieuwe vergadering en stelt de leden daarvan terstond schriftelijk in kennis. In deze vergadering kunnen besluiten worden genomen ongeacht het aantal aanwezige leden.

4. De commissie vergadert en besluit in het openbaar.

5. Het advies van de commissie aan het college van burgemeester en wethouders bevat voor zover relevant de zienswijzen van de leden van de commissie.

 

Artikel 9 Slotbepalingen

 

In gevallen waarin deze regeling niet voorziet, beslist de voorzitter van de commissie.

 

Artikel 10 Citeertitel en inwerkingtreding

 

1. Deze regeling kan worden aangehaald als "Regeling voor de adviescommissie naamgeving openbare ruimte".

2. De regeling treedt in werking op de dag na bekendmaking.

 

 

Houten, 14 september 2021.

 

Burgemeester en wethouders voornoemd,

 

de secretaris, de burgemeester,