Organisatie | Den Helder |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregels van de raad van de gemeente Den Helder, houdende regels omtrent het inkoop- en aanbestedingsbeleid (Inkoop- en aanbestedingsbeleid gemeente Den Helder 2021) |
Citeertitel | Inkoop- en aanbestedingsbeleid gemeente Den Helder 2021 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Onbekend
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
28-09-2021 | nieuwe regeling | 06-09-2021 | 2021-019133 |
De raad van de gemeente Den Helder;
gelezen het raadsvoorstel van het college van burgemeester en wethouders van Den Helder van 10 augustus 2021,
kennis genomen hebbende van de voorbereidende commissievergadering Raadscommissie Bestuur en Middelen op 23 augustus 2021.
1. Het Inkoop- en aanbestedingsbeleid gemeente Den Helder 2021 vast te stellen.
Op een goede wijze inkopen en aanbesteden is van groot belang voor de gemeente Den Helder. Op goede wijze inkopen en aanbesteden vertaalt zich niet alleen in de beste prijs tegen de hoogste kwaliteit; dit vertaalt zich ook door in te kopen op een rechtmatige manier conform de geldende inkoop- en aanbestedingsregels. Daarom is de huidige Nota inkoopbeleid gemeente Den Helder 2015 geactualiseerd. Hierbij is aansluiting gezocht bij het in Noord-Holland-Noord regionaal gehanteerde beleid om zo uniformiteit tussen de aanbestedende diensten in de regio te bevorderen. Het nu voorliggende document “Inkoop- en aanbestedingsbeleid gemeente Den Helder 2021” vervangt het huidige “Inkoopbeleid Gemeente Den Helder 2015”, welke op 16 november 2015 door de Raad is vastgesteld.
Wij zijn een professionele en maatschappelijk verantwoord opdrachtgever. Een opdrachtgever die integer handelt en rechtmatig en doelmatig inkoopt. Wij spannen ons daarom continu in voor een (verdere) professionalisering van de inkoop- en aanbestedingspraktijk.
In dit inkoop- en aanbestedingsbeleid wordt het inkoopproces inzichtelijk en transparant gemaakt door de doelstellingen, uitgangspunten en kaders te schetsen waarbinnen inkopen (lees overal inkopen en aanbestedingen) in onze organisatie plaatsvindt. Wij streven daarbij een aantal centrale doelstellingen na. Onze organisatiedoelstellingen zijn leidend.
Wij willen met dit inkoop- en aanbestedingsbeleid de volgende doelstellingen realiseren:
2.2 Algemene beginselen bij inkopen en aanbestedingen
Algemene beginselen van het Aanbestedingsrecht
Wij nemen bij onze inkopen de volgende algemene beginselen van het aanbestedingsrecht in acht:
Algemene beginselen van behoorlijk bestuur
Wij nemen bij onze inkopen de algemene beginselen van behoorlijk bestuur in acht, zoals het gelijkheidsbeginsel, motiveringsbeginsel en vertrouwensbeginsel.
Onze bestuurders en ambtenaren houden zich aan de vastgestelde omgangsvormen. Zij handelen zakelijk en objectief.
Wij doen enkel zaken met integere ondernemers die zich niet bezighouden met criminele of illegale praktijken. Een toetsing van de integriteit van ondernemers is bij inkopen mogelijk, door de toepassing van uitsluitingsgronden of het hanteren van de ‘Gedragsverklaring Aanbesteden’. Wij kunnen bij twijfel over de integriteit ook het Bureau Bibob om advies vragen.
3.2 Eerlijke mededinging en commerciële belangen
Wij bevorderen eerlijke mededinging. De betrokken ondernemers moeten een eerlijke kans krijgen om de opdracht gegund te krijgen. Door objectief, transparant en non-discriminerend te handelen, bevorderen wij een eerlijke mededinging. Dit zal bijdragen aan het in standhouden van een gezonde marktwerking, ook op de lange termijn. Wij wensen geen ondernemers te betrekken in ons inkoopproces die de mededinging vervalsen.
3.3 Maatschappelijk Verantwoord Inkopen
Wij hebben als opdrachtgever en inkoper een voorbeeldfunctie in het maatschappelijk verkeer. Maatschappelijk Verantwoord Inkopen (MVI) betekent dat wij de effecten op mens, milieu en financiën meenemen bij inkopen. De basis voor Maatschappelijk Verantwoord Inkopen wordt gelegd in de voorbereiding, door vroegtijdig in de besluitvorming deze aspecten te betrekken en door een marktanalyse de uitvoerbaarheid te toetsen. In alle stappen van het inkoopproces worden weloverwogen keuzes gemaakt ten aanzien van de balans tussen de verschillende aspecten.
Wij onderschrijven via de gemeentelijke ambitie om in 2040 energieneutraal te zijn het Klimaatakkoord van Parijs (2015) waarin 195 landen afspraken om de opwarming van de aarde te beperken tot ruim onder de 2 graden. Met het gemeentelijk programma energieneutraal geven wij uitvoering aan de ambities van het Klimaatakkoord van Parijs. Vanuit onze ambitie om als organisatie het goede voorbeeld te geven in de verduurzaming willen wij stappen maken naar een klimaat neutrale bedrijfsvoering binnen de organisatie (zoals in energie, mobiliteit en materiaalgebruik). Daarnaast worden ook ondernemers aangespoord tot CO2-reductie door bijvoorbeeld het toepassen van de CO2-presatieladder binnen aanbestedingen.
Bij biobased inkopen worden producten ingekocht die geheel of gedeeltelijk van hernieuwbare grondstoffen zijn gemaakt. Het gebruik van fossiele grondstoffen wordt teruggedrongen, waardoor de transitie naar een koolstofarme economie wordt ondersteund. Wij streven ernaar daar waar mogelijk en gewenst biobased producten in te kopen.
Bij circulair inkopen wordt het inkoopinstrument ingezet om productie en (her)gebruik van producten en diensten te stimuleren en daarmee de transitie naar een circulaire economie te bevorderen. Wij kunnen bij inkopen bijvoorbeeld het hergebruik van materialen en afvalreductie eisen.
3.4 Internationale Sociale Voorwaarden
De Internationale Sociale Voorwaarden (ISV), gebaseerd op de fundamentele arbeidsnormen van de International Labour Organisation (ILO), eisen dat leveranciers analyseren of er risico’s zijn op schendingen van arbeidsnormen en mensenrechten in hun productieketen (zoals kinderarbeid, dwangarbeid, discriminatie van werknemers, niet-betaling van leefbaar loon). Als er risico’s zijn, dan moeten ondernemers zich inspannen om deze risico’s te voorkomen of te verkleinen. Hiertoe kunnen wij bij inkopen de ISV toepassen.
3.5 Social return on investment (SROI)
Bij SROI worden afspraken gemaakt met leveranciers over het creëren van arbeidsplaatsen, leerwerk- en stageplekken voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Voor de uitgangspunten en toepassingsmogelijkheden van SROI zijn wij aangesloten bij het Regionaal Platform Arbeidsmarktbeleid - Noord Holland Noord (RPA-NHN).
Bij inkopen kunnen wij opdrachten voorbehouden aan sociale werkplaatsen of aan ondernemers die de maatschappelijke en professionele integratie van gehandicapten of kansarmen tot hoofddoel hebben. Deze organisaties vervullen een essentiële maatschappelijke rol bij de professionele integratie van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.
Wij bevorderen en stimuleren waar mogelijk en gewenst innovatie bij inkoop- en aanbestedingsprocedures. Wij hebben oog voor innovatieve producten, werken en diensten die een belangrijke rol spelen in de efficiëntie en de kwaliteit van overheidsdiensten. Innovatie kan een bijdrage leveren aan een duurzamere ontwikkeling van de organisaties en de kwaliteit van de leefomgeving voor onze inwoners.
4.4 Past Performance Systematiek
Goede klantgerichte prestaties van opdrachtnemers worden gewaardeerd. De gemeente past bij aanbestedingen voor werken Past Performance, conform de CROW methodiek, toe om de prestaties van opdrachtnemers te beoordelen. De Past Performance beoordeling kan worden gebruikt bij het selecteren van ondernemingen voor enkelvoudige opdrachten en meervoudig onderhandse aanbestedingen.
In de mandaatregeling is een matrix opgenomen met inkoop- en aanbestedingsprocedures met drempelbedragen en beslissingsbevoegdheden. De inkoopmatrix wordt wanneer nodig geactualiseerd, rekening houdend met geldende wet- en regelgeving. De keuze van de inkoop- of aanbestedingsprocedure wordt bepaald aan de hand van de inkoopmatrix en de daarbij behorende drempelbedragen.
Afwijkingen van dit inkoop- en aanbestedingsbeleid en de inkoopmatrix (zie paragraaf 5.2) zijn slechts mogelijk en toegestaan op basis van een deugdelijk gemotiveerd besluit en voor zover een en ander op basis van de geldende wet- en regelgeving mogelijk is. In de inkoopmatrix is opgenomen wie bevoegd is tot het nemen van dit besluit.
5.4 Evaluatie van de toepassing van het inkoop- en aanbestedingsbeleid
Het opstellen van procedures en het invoeren van functiescheiding en interne controlemaatregelen reduceert de mogelijkheid tot misbruik en oneigenlijk gebruik van gelden en middelen. Ten behoeve van de inkoopcontrol wordt de toepassing van het inkoop- en aanbestedingsbeleid periodiek beoordeeld en gecontroleerd.