Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Schiermonnikoog

Verordening beslistermijn schuldhulpverlening gemeente Schiermonnikoog

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieSchiermonnikoog
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening beslistermijn schuldhulpverlening gemeente Schiermonnikoog
CiteertitelVerordening beslistermijn schuldhulpverlening gemeente Schiermonnikoog
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerpBeslistermijn beschikking tot schuldhulpverlening

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 4a, derde lid, van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

28-09-202101-01-2021Nieuwe regeling

21-09-2021

gmb-2021-331917

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening beslistermijn schuldhulpverlening gemeente Schiermonnikoog

De raad van de gemeente Schiermonnikoog;

gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 31 augustus 2021;

gelet op artikel 4a, derde lid, van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening;

 

besluit vast te stellen de volgende verordening:

Verordening beslistermijn schuldhulpverlening gemeente Schiermonnikoog

 

Artikel 1 Beslistermijn schuldhulpverlening

De beschikking tot schuldhulpverlening bedoeld in artikel 4a, eerste lid, van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening, wordt genomen binnen een termijn van acht weken na de dag waarop het eerste gesprek, bedoeld in artikel 4, eerste lid, van die wet, heeft plaatsgevonden.

Artikel 2 Inwerkingtreding en citeertitel
  • 1.

    Deze verordening treedt in werking op de dag na bekendmaking.

  • 2.

    Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening beslistermijn schuldhulpverlening gemeente Schiermonnikoog.

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 21 september 2021.

 

De voorzitter, I. van Gent

De griffier, M. van der Meer

Toelichting

 

Algemeen

 

De Verordening beslistermijn schuldhulpverlening geeft uitvoering aan artikel 4a, derde lid, van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening (hierna: de wet), zoals deze met ingang van 1 januari 2021 geldt. Artikel 4a van de wet is ingevoerd bij Wet van 24 juni 2020 tot wijziging van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening ten behoeve van de uitwisseling van persoonsgegevens (Stb. 239).

 

Artikelsgewijs

 

Artikel 1. Beslistermijn schuldhulpverlening

 

De wet regelt dat inwoners met problematische schulden bij gemeenten terecht kunnen voor onder meer advies, schuldbemiddeling of een saneringskrediet. Het uitgangspunt is dat schuldhulpverlening breed toegankelijk is. Daarbij is van belang dat het voor de inwoner duidelijk is binnen welke termijn na het eerste gesprek over de hulpvraag wordt besloten of diegene voor een schuldenregeling in aanmerking komt.

 

Om deze reden is bij de genoemde wetswijziging in navolging van het advies van de Nationale Ombudsman besloten een wettelijke termijn op te nemen waarbinnen de gemeente na het eerste gesprek over de hulpvraag moet besluiten of iemand voor een schuldenregeling in aanmerking komt. Niet alleen burgers dienen zich aan wettelijke termijnen te houden. Ook van een dienende overheid mag verwacht worden dat zij op een verzoek van een burger binnen een redelijke, door de raad in een gemeentelijke verordening vastgestelde, termijn reageert.

 

Deze termijn mag volgens artikel 4a, derde lid, van de wet niet langer zijn dan acht weken. Dit is gelijk aan de maximale redelijke termijn die in artikel 4:13, tweede lid, van de Algemene wet bestuursrecht wordt gesteld. Een kortere beslistermijn vaststellen is wel toegestaan.

 

Binnen de huidige uitvoeringspraktijk is het niet altijd haalbaar om in minder dan acht weken een goede afweging te kunnen maken welke hulpverlening er ingezet moet worden. Het helder krijgen van de gehele financiële situatie vergt van zowel de hulpverlener als de inwoner veel inzet. Het bijeen brengen van de benodigde financiële documenten in complexe situaties als deze kost tijd. Dat de maximale termijn van acht weken wordt gehanteerd, betekent niet dat een beschikking pas aan het einde van deze termijn wordt afgegeven. We zetten ons in om inwoners zo snel als mogelijk toe te leiden naar een schuldregeling. De termijn waarbinnen dat mogelijk is, hangt af van de situatie.

 

Artikel 2. Inwerkingtreding en citeertitel

 

De regeling treedt in werking op de dag na bekendmaking en werkt terug tot en met 1 januari 2021.