Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Nuenen, Gerwen en Nederwetten

Besluit van burgemeester en wethouders van de gemeente Nuenen c.a. tot vaststelling van de “Tijdelijke subsidieregeling Covid-19 Noodsteun aan ondernemingen, Nuenen, Gerwen en Nederwetten 2021”.

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieNuenen, Gerwen en Nederwetten
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBesluit van burgemeester en wethouders van de gemeente Nuenen c.a. tot vaststelling van de “Tijdelijke subsidieregeling Covid-19 Noodsteun aan ondernemingen, Nuenen, Gerwen en Nederwetten 2021”.
CiteertitelTijdelijke subsidieregeling Covid-19 Noodsteun aan ondernemingen Nuenen, Gerwen en Nederwetten 2021
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerpTijdelijke subsidieregeling Covid-19 Noodsteun aan ondernemingen Nuenen, Gerwen en Nederwetten 2021

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Niet van toepassing

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Niet van toepassing

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-10-202101-01-2022Nieuwe regeling

21-09-2021

gmb-2021-330667

Tekst van de regeling

Intitulé

Besluit van burgemeester en wethouders van de gemeente Nuenen c.a. tot vaststelling van de “Tijdelijke subsidieregeling Covid-19 Noodsteun aan ondernemingen, Nuenen, Gerwen en Nederwetten 2021”.

Het college van burgemeester en wethouders van Nuenen c.a.;

 

overwegende dat het gewenst is te komen tot het financieel ondersteunen van ondernemingen vanwege Covid-19

 

gelet op artikel 3, eerste lid, van de Algemene Subsidieverordeningen gemeente Nuenen c.a. 2016;

 

besluiten vast te stellen de volgende regeling: “Tijdelijke subsidieregeling Covid-19 Noodsteun aan ondernemingen Nuenen, Gerwen en Nederwetten 2021”.

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • a.

    Acute noodsituatie: de situatie waarbij sprake is van (ernstige) financiële nood als direct gevolg van de Covid-19 crisis, waarbij het voortbestaan van een onderneming in gevaar komt of op korte termijn dreigt te komen.

  • b.

    Ambtelijke werkgroep: de werkgroep die het college adviseert op verzoeken van noodsteun.

  • c.

    Asv 2016: de Algemene subsidieverordening gemeente Nuenen c.a. 2016

  • d.

    College: het college van burgemeester en wethouders van Nuenen c.a.

  • e.

    Coronacrisis: de crisis die is ontstaan door het coronavirus.

  • f.

    Noodfonds: het door het college van Nuenen c.a. ingestelde fonds waaruit noodsteun wordt verstrekt.

  • g.

    Noodsteun: het bieden van een lokale maatwerk oplossing om acute financiële nood bij een onderneming als gevolg van de coronacrisis geheel of grotendeels op te lossen met een subsidie. Met inachtneming van de wet- en regelgeving en de eigen verantwoordelijkheid van deze onderneming.

  • h.

    Onderneming: een rechtspersoon of een onderdeel daarvan, gevestigd in de gemeente Nuenen c.a. en zich richt op het op commerciële basis fabriceren, samenstellen, verwerken, verkopen of verhandelen van producten of het aanbieden van diensten dan wel de natuurlijke persoon, wiens beroep het is voornoemde activiteiten op commerciële basis te verrichten.

  • i.

    Vertegenwoordigers: de natuurlijke persoon c.q. personen die krachtens de statuten dan wel op een andere basis bevoegd zijn om de onderneming rechtsgeldig te vertegenwoordigen.

  • j.

    Wet: Algemene wet bestuursrecht.

     

Artikel 2 Toepassingsbereik

Het in deze subsidieregeling bepaalde is van toepassing op de verstrekking van subsidies door burgemeester en wethouders voor de in artikel 3 bedoelde activiteiten.

 

Artikel 3 Het doel van de noodsteun

De noodsteun heeft tot doel een financieel vangnet te bieden vanuit de coronacrisis. En wordt ingezet om ondernemers te ondersteunen die niet of onvoldoende in aanmerking komen voor het bestaande steunmaatregelenpakket van het Rijk en/of als er sprake is van een acute (financiële) noodsituatie bij een onderneming, waardoor het voortbestaan van de onderneming in gevaar komt.

 

Artikel 4 De doelgroep

  • 1.

    Een (zelfstandige) onderneming kan voor noodsteun in aanmerking komen als wordt voldaan aan de volgende bepalingen:

    • a.

      de (zelfstandige) onderneming staat ingeschreven in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel;

    • b.

      de (zelfstandige) onderneming is gevestigd in de gemeente Nuenen c.a.;

    • c.

      de (zelfstandige) onderneming heeft verlies geleden als gevolg van de coronacrisis;

    • d.

      de (zelfstandige) onderneming komt niet of onvoldoende in aanmerking voor het bestaande steunmaatregelenpakket van het Rijk;

    • e.

      de (zelfstandige) onderneming die in een acute noodsituatie is gekomen;

    • f.

      de (zelfstandige) onderneming kan de noodzakelijke bedrijfsvoering kosten niet meer voldoen;

    • g.

      de (zelfstandige) onderneming is vóór 17 maart 2020 bepaalde (betalings)verplichtingen aangegaan.

  • 2.

    Ondernemingen die onderdeel zijn van een holding komen niet in aanmerking voor steun uit het noodfonds.

     

Artikel 5 De vorm van noodsteun

De noodsteun heeft een incidenteel karakter en is afhankelijk van de duur van de coronacrisis. Structurele ondersteuning is uitgesloten.

 

Artikel 6 Subsidieplafond

  • 1.

    Voor de uitvoering van deze regeling geldt een subsidieplafond van € 20.000,-.

  • 2.

    Het college kan in alle situaties negatief besluiten als het vastgestelde subsidieplafond van € 20.000,- is bereikt.

 

Artikel 7 Vaststelling

  • 1.

    De hoogte van de noodsteun wordt afgestemd op de omstandigheden van de acute noodsituatie en gebaseerd op het schriftelijke verzoek en het gesprek met de ondernemer.

  • 2.

    De hoogte van de noodsteun bedraag maximaal €10.000,- per (zelfstandige) ondernemer.

  • 3.

    De noodsteun kan bestaan uit:

    a. een tegemoetkoming in de vaste lasten van een bedrijfspand;

    b. een tegemoetkoming in de overige kosten voortvloeiende uit de maatregelen ter bestrijding van de coronacrisis;

    c. overige onvoorziene kosten.

  • 4.

    De tegemoetkoming voor overige onvoorziene kosten wordt individueel bepaald op basis van de onderbouwde aanvraag en het gesprek met de ondernemer.

  • 5.

    Bij de hoogte van de noodsteun wordt rekening gehouden met de eigen verantwoordelijkheid van de onderneming. De onderneming dient aan te tonen welke (eigen) inspanning hij/zij - in redelijkheid – heeft verricht om de financiële gevolgen van de coronacrisis op te vangen c.q. te verminderen.

     

Artikel 8 Looptijd

  • 1.

    Aanvragen kunnen worden ingediend met ingang van 1 oktober 2021 tot uiterlijk 15 oktober 2021 en worden op volgorde van binnenkomst beoordeeld.

  • 2.

    Indien een aanvraag nog niet volledig is, geldt voor het bepalen van de onderlinge rangschikking voor de verdeling van de noodsteun de dag waarop de aanvraag volledig is als datum van binnenkomst.

  • 3.

    Een aanvraag die wordt ingediend nadat de financiële ruimte in het noodfonds volledig is uitgekeerd wordt niet verder in behandeling genomen.

     

Artikel 9 Het aanvragen van ondersteuning

  • 1.

    De rechtsgeldige vertegenwoordiger(s) van een onderneming die in aanmerking wenst te komen voor noodsteun dient daartoe een schriftelijk verzoek in bij het college.

  • 2.

    Het verzoek bevat in ieder geval:

    • a.

      de naam en het adres van de onderneming, de contactgegevens van de vertegenwoordiger(s) en de dagtekening;

    • b.

      een schriftelijk bewijs van rechtsgeldige vertegenwoordiging namens de onderneming dan wel een bewijs van inschrijving van de Kamer van Koophandel;

    • c.

      een schriftelijke onderbouwing van de acute noodsituatie waarin de onderneming verkeert en de gevraagde noodsteun met een onderbouwing;

    • d.

      een beschrijving welke (eigen) inspanning de onderneming – in redelijkheid – heeft verricht om de financiële gevolgen van de coronacrisis op te vangen c.q. te verminderen;

    • e.

      een onderbouwing dat de onderneming niet in staat is om met eigen inkomen of eigen middelen, waaronder opgebouwde reserves, de financiële nood op te lossen

    • f.

      de jaarrekening over 2020 van de onderneming. Indien geen jaarrekening gepubliceerd hoeft te worden, de laatst opgemaakte financiële verantwoording over 2020.

    • g.

      een de-minimisverklaring inhoudende een verklaring dat de onderneming over een periode van 3 belastingjaren niet meer dan € 200.000,- aan overheidssteun ontvangt;

    • h.

      het IBAN-bankrekeningnummer waarop de noodsteun gestort dient te worden.

       

Artikel 10 Het beslissen op verzoek noodsteun

  • 1.

    Het college beslist op een verzoek. Dit binnen uiterlijk vier weken na het indienen van het schriftelijk verzoek.

  • 2.

    Een verzoek wordt slechts toegekend indien en voor zover de financiële middelen in het noodfonds toereikend zijn.

  • 3.

    In het besluit van het college wordt aangegeven: het doel waarvoor de noodsteun wordt verleend, de hoogte van het bedrag en de voorwaarden waaronder de noodsteun wordt verleend.

     

Artikel 11 Het afwijzen van een verzoek tot noodsteun

Een verzoek tot noodsteun wordt afgewezen indien:

  • a.

    blijkt dat de acute noodsituatie veroorzaakt is door verwijtbaar gedrag van de onderneming dan wel door de directie c.q. het bestuur dat leiding geeft aan de onderneming;

  • b.

    de kosten/tekorten niet door de COVID-19 maatregelen zijn/worden veroorzaakt;

  • c.

    het niet aannemelijk kan worden gemaakt dat de onderneming, ook met de tegemoetkoming, na de COVID-19 crisis (nog) levensvatbaar zal zijn;

  • d.

    niet wordt voldaan aan het bepaalde in artikel 4;

  • e.

    het verzoek niet is ingediend door een rechtsgeldige vertegenwoordiger(s);

  • f.

    de gegevens vermeld in artikel 9 lid 2 en 3 niet, niet tijdig en/of niet compleet worden ingediend bij de gemeente en/of

  • g.

    het verzoek buiten de indieningsperiode vermeld in artikel 8 lid 1 is ingediend.

     

Artikel 12 Terugvordering van de noodsteun

Het college kan besluiten tot terugvordering van de verleende noodsteun in geval:

  • a.

    de onderneming in het kader van (het verzoek om) de noodsteun onrechtmatig heeft gehandeld;

  • b.

    de onderneming onjuiste en/of onvolledige informatie heeft verstrekt dan wel informatie heeft achtergehouden.

     

Artikel 13 De uitbetaling en vaststelling van de noodsteun

De subsidie wordt direct vastgesteld en de betaling van het subsidiebedrag vindt in een keer plaats binnen veertien werkdagen na de subsidievaststelling.

 

 

Artikel 14 Hardheidsclausule

Het college kan van een of meerdere bepalingen van deze beleidsregels afwijken indien toepassing daarvan leidt tot een onbillijkheid van overwegende aard.

 

Artikel 15 Slotbepalingen

  • 1.

    Deze regeling treedt in werking met ingang op 1 oktober 2021.

  • 2.

    Deze regeling vervalt op 31 december 2021.

  • 3.

    De regeling wordt aangehaald als: “Tijdelijke subsidieregeling Covid-19 Noodsteun aan ondernemingen Nuenen, Gerwen en Nederwetten 2021”.

     

Nuenen, 21 september 2021

burgemeester en wethouders van Nuenen,

 

de secretaris,

de burgemeester,

drs. M. Arents

M.J. Houben MBA