Organisatie | Kaag en Braassem |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Nadere regels Covid-19 steunpakket 2021 |
Citeertitel | Nadere regels Covid-19-steunpakket 2021 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | Nadere regels Covid-19 steunpakket 2021 |
Geen
Onbekend
Algemene subsidieverordening Kaag en Braassem 2015
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
24-09-2021 | nadere regels | 24-08-2021 | 49435 |
Artikel 1.1 Doelstelling steunpakket
Lokale sociaal-maatschappelijke organisaties ondersteunen om de levensvatbaarheid van deze organisaties en de maatschappelijke waarde die zij hebben voor de gemeente en haar inwoners te kunnen waarborgen en (financiële) ondersteuning te bieden vanwege de weggevallen inkomsten als gevolg van de Covid-19 pandemie.
Artikel 1.2 Waar wordt een aanvraag aan getoetst
Een aanvraag wordt getoetst aan de volgende aspecten:
i. De aanvrager is een lokale sociaal-maatschappelijke organisatie of een lokale culturele instelling die als gevolg van de Covid-19 pandemie inkomsten weg ziet vallen.
ii. De aanvrager draagt bij aan het realiseren van de beleidsdoelen van de gemeente en/of is van grote maatschappelijke waarde voor de sociale infrastructuur binnen de gemeente
iii. De aanvrager maakt, daar waar mogelijk, eerst gebruik van vangnetregelingen, die door bijvoorbeeld het Rijk of koepelorganisaties in het leven zijn of worden geroepen.
iv. De aanvrager maakt, daar waar mogelijk, eerst gebruik van vangnetregelingen, die door bijvoorbeeld het Rijk of koepelorganisaties in het leven zijn of worden geroepen.
v. De aanvrager heeft maatregelen getroffen om de schade als gevolg van het wegvallen van inkomsten zoveel mogelijk te beperken.
vi. De aanvrager is (ook na de Covid-19 pandemie) levensvatbaar (heeft voldoende financiële draagkracht).
vii. De hoogte van het aangevraagde bedrag staat in verhouding tot het financiële probleem dat door de Covid-19 pandemie is ontstaan. Indien de aanvrager ook zonder subsidie over voldoende eigen geld kan beschikken om uit de financiële problemen te komen, kan dat een reden zijn om de subsidie te weigeren (zie hiervoor ook artikel 9 lid 2 sub f Asv K&B 2015). Hierbij houdt de gemeente rekening met het beschikbaar Eigen Vermogen van de aanvragende organisatie.
viii. De gemeente toetst alle aanvragen aan alle bestaande wet- en regelgeving.
De beslissingen ten aanzien van het Covid-19 steunpakket zijn een bevoegdheid van het college van burgemeester en wethouders.
Het vastgestelde subsidieplafond wordt als volgt onderverdeeld:
Indien op het moment van de aanvraag nog niet alle schade/inkomstenderving over het jaar 2021 bekend is, kan door de organisatie in de loop van 2021 tot uiterlijk 31 januari 2022 een tweede (aanvullende) aanvraag worden ingediend, mits de eerste en tweede aanvraag gezamenlijk het hiervoor onder 1.4.d. genoemde maximumbedrag niet overschrijden.
Voor het Covid-19 steunpakket is maximaal € 94.724,74 beschikbaar en de aanvragen kunnen in de periode tot en met 31-01-2022 worden ingediend. Dit bedrag is daarom het subsidieplafond voor deze periode. In het kader van de verdeling van schaarse middelen is de gemeente verplicht dit plafond te noemen en te publiceren.
De aanvrager dient zijn aanvraag schriftelijk in via het online formulier op de website van de gemeente. Hierin wordt in ieder geval duidelijk toegelicht waarvoor financiële ondersteuning wordt gevraagd en welk bedrag wordt aangevraagd en dit wordt waar mogelijk onderbouwd met stukken zoals bijvoorbeeld een (concept) jaarrekening, een begroting, een onderhoudsplanning etc.
Aanvragen met betrekking tot financiele ondersteuning voor het verbeteren van de financiële positie van de organisatie, als gevolg van het wegvallen van inkomsten door de Covid-19 pandemie, worden als volgt behandeld:
i. Aanvragen worden integraal beoordeeld (inhoud, juridisch, financieel) op basis van maatwerk.
ii. De gemeente kan extra informatie of bewijsstukken opvragen, bijvoorbeeld wanneer er twijfels zijn over de rechtmatigheid of wanneer onvoldoende is aangeleverd om een goed oordeel te kunnen vormen over de aanvraag.
iii. Bij een onvolledige aanvraag krijgt de aanvrager een Awb-hersteltermijn van twee weken. Als de aanvrager hier niet tijdig op reageert of niet de juiste stukken instuurt, dan kan het college besluiten de aanvraag niet in behandeling te nemen.
iv. De aanvragen worden voor besluitvormingbesproken met de betreffende inhoudelijk verantwoordelijke portefeuillehouder.
v. Wanneer een aanvraag positief wordt beoordeeld krijgt de aanvrager het aangevraagde bedrag bij wijze van voorschot uitgekeerd.
Bijlage 1 Toelichting op nadere regels
Artikel 1.2sub a Waar wordt een aanvraag aan getoetst
Onder vi. wordt aangegeven dat de aanvrager (ook na de Covid-19 pandemie) levensvatbaar is (heeft financiële draagkracht). De regeling is daarmee niet bedoeld om financiële problemen van voor 2021 op te vangen.
Artikel 1.5 Proces van aanvraag en besluitvorming
De aanvragen voor het Covid-19 steunpakket komen binnen via een online formulier op de
website, of via een overleg met de betrokken ambtenaren. In geval dat laatste, is het een optie om met elkaar (beleid, financiën en aanvrager) in gesprek te gaan om de situatie en de aanvraag goed in beeld te krijgen. Alsdan kunnen diverse stukken overgelegd worden, en kan vervolgens samen het aanvraagformulier worden ingevuld.
Bijlage 2 Basis voor de aanvraag
Aanvragers moeten het volgende minimaal verklaren:
De aanvragende organisatie heeft onvoldoende reserve/spaargeld/voldoende bank/kassaldo voor niet-noodzakelijke, maar wel voor de activiteiten van de organisatie belangrijke uitgaven die zij kan aanwenden, zoals maar niet beperkt tot vervanging van te oud en kapot materiaal, uitgesteld onderhoud dat bij verder uitstel duurder wordt, kostenbesparende maatregelen etc.;
En het volgende minimaal beschrijven:
En het volgende minimaal aanleveren:
De aanvrager moet onderbouwen waarvoor zij het aangevraagde bedrag nodig hebben. Het staat de aanvrager vrij hoe zij dit doet. Op basis van deze onderbouwing beoordeelt de gemeente of aanvrager recht heeft op een subsidie. Als de gemeente de aangeleverde onderbouwing niet voldoende acht, kan de gemeente vragen om aanvullende documentatie, zoals jaarverslagen, begrotingen of betalingsbewijzen.