Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Hoogeveen

Leidraad invordering gemeentelijke belastingen Hoogeveen 2021

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieHoogeveen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingLeidraad invordering gemeentelijke belastingen Hoogeveen 2021
CiteertitelLeidraad invordering Hoogeveen 2021
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp
Externe bijlageToelichting bij Leidraad

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 249 van de Gemeentewet
  2. artikel 250 van de Gemeentewet
  3. artikel 251 van de Gemeentewet
  4. artikel 252 van de Gemeentewet
  5. artikel 253 van de Gemeentewet
  6. artikel 254 van de Gemeentewet
  7. artikel 255 van de Gemeentewet
  8. artikel 256 van de Gemeentewet
  9. artikel 257 van de Gemeentewet
  10. artikel 1:3, vierde lid, van de Algemene wet bestuursrecht
  11. artikel 4:81, eerste lid, van de Algemene wet bestuursrecht
  12. artikel 4:83 van de Algemene wet bestuursrecht
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

21-09-202101-01-2021Nieuwe regeling

17-08-2021

gmb-2021-322653

Tekst van de regeling

Intitulé

Leidraad invordering gemeentelijke belastingen Hoogeveen 2021

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Hoogeveen;

 

gelezen het ambtelijk voorstel;

 

gelet op de artikelen 249 t/m 257 Gemeentewet en de artikelen 4:81, eerste lid, 4:83 en 1:3, vierde lid, van de Algemene wet bestuursrecht;

 

besluit vast te stellen de:

 

Leidraad invordering gemeentelijke belastingen Hoogeveen 2021

 

Artikel 1 Van toepassing verklaring landelijke leidraad 2008

De invordering van gemeentelijke belastingen van de gemeente Hoogeveen geschiedt volgens de Leidraad Invordering 2008 inzake de rijksbelasting behoudens voor zover in deze regeling hiervan wordt afgeweken.

Artikel 2 Toewijzing van het verzoek om kwijtschelding onder voorwaarden

Gelet op artikel 26.1.5. van de Leidraad Invordering 2008, wordt een verzoek tot kwijtschelding wel in behandeling genomen als er nog vervolgkosten op de betreffende gemeentelijke belasting rusten waarvoor kwijtschelding wordt aangevraagd. Echter wordt er niet eerder een besluit op dit verzoek genomen totdat deze vervolgkosten zijn voldaan.

Artikel 3 Procedure geautomatiseerde kwijtschelding

  • 1.

    In aanvulling op artikel 26 van de Leidraad Invordering 2008 kan voor de belastingschuldige de procedure van automatische kwijtschelding worden gevolgd.

  • 2.

    Het doel van automatische kwijtschelding is administratieve lastenverlichting.

  • 3.

    De procedure automatische kwijtschelding houdt in dat de toetsing op inkomen en vermogen wordt uitgevoerd door het Inlichtingen Bureau (IB) middels elektronische bestandsvergelijking. Hiervoor levert de gemeente een elektronisch bestand aan bij het IB van alle belastingschuldigen die voor deze procedure in aanmerking komen.

  • 4.

    Het IB vergelijkt voor de toetsing de bestanden van UWV, de Belastingdienst en de Rijksdienst voor het Wegverkeer met elkaar.

  • 5.

    Alleen een belastingschuldige die in het vorig belasting jaar 100% kwijtschelding toegekend heeft gekregen komt voor deze procedure in aanmerking.

  • 6.

    De belastingschuldige die geen toestemming geeft voor elektronische bestandsvergelijking wordt niet meegenomen in deze procedure.

  • 7.

    Indien een belastingschuldige niet mee wordt genomen in deze procedure of in de procedure geen toekenning kwijtschelding krijgt, kan de belastingschuldige alsnog een reguliere aanvraag kwijtschelding indienen.

Artikel 4 Normbedragen voor kosten van bestaan bij kwijtschelding

Voor de berekening van de kwijtschelding wordt 100 % van de bijstandsnorm aangehouden. Bij AOW-gerechtigden geldt 100% van het netto AOW bedrag overeenkomstig artikel 16, lid 3, van de Uitvoeringsregeling Invorderingswet 1990.

Artikel 5 Afhandelingstermijn kwijtschelding

In aanvulling op artikel 26 van de Leidraad Invordering 2008 wordt binnen 6 maanden na de datum van ontvangst op het verzoek beslist.

Artikel 6 Particulieren en de auto in relatie tot kwijtschelding

In aanvulling op artikel 26.2.3 van de Leidraad Invordering 2008 wordt een auto, waarvan is vastgesteld dat die auto onmisbaar is voor de uitoefening van het beroep dan wel in verband met invaliditeit of ziekte van de belastingschuldige of zijn gezinsleden, wel als een vermogensbestanddeel in aanmerking genomen voor het bedrag van de dagwaarde volgens ANWB vanaf € 4.538,00.

Artikel 7 Procedure kwijtschelding zelfstandige ondernemer

  • 1.

    Een ondernemer die gebruik maakt van het Besluit bijstandverlening zelfstandigen (Bbz) en de Bbz uitkering voor levensonderhoud op basis van de participatiewet om niet verstrekt krijgt, kan kwijtschelding voor het niet-zakelijke deel van de aanslag gemeentelijke belasting aanvragen. De beoordeling is gelijk als voor particulieren.

  • 2.

    Er zal een voorlopige toewijzing worden vastgesteld en deze wordt omgezet in een besluit nadat ook op de Bbz-uitkering een besluit is genomen

Artikel 8 Betalingsregeling

  • 1.

    Er kan een betalingsregeling worden getroffen middels een automatische incasso. Hiervoor dient een SEPA incasso machtiging te worden afgegeven.

  • 2.

    Daarnaast kan er een betalingsregeling worden getroffen, waarbij de betalingsplichtige zelf de overeengekomen termijnen betaalt.

  • 3.

    Indien een vervallen termijn niet is betaald, wordt deze termijn meegenomen in de volgende termijnbetaling, hetzij via automatische incasso, hetzij te betalen door de betalingsplichtige.

  • 4.

    Indien nogmaals een vervallen termijn niet is betaald, vervalt de betalingsregeling voor de betreffende vordering en is de vordering direct opeisbaar. Er kan niet opnieuw voor die betreffende vordering een betalingsregeling worden getroffen.

  • 5.

    De afgegeven SEPA incasso machtiging blijft van kracht voor nieuwe vorderingen.

Artikel 9 Invorderingsmethode gemeentelijke belastingen

  • 1.

    Indien een publiekrechtelijke vordering niet tijdig is voldaan, wordt een aanmaning verzonden voor de openstaande vordering met bijkomende vervolgingskosten.

  • 2.

    Indien na verzending van de aanmaning, de publiekrechtelijke vordering opnieuw niet tijdig is voldaan, wordt een dwangbevel per post verzonden voor de vordering met bijkomende vervolgingskosten.

  • 3.

    Indien na verzending van het dwangbevel per post, de vordering opnieuw niet tijdig is voldaan, wordt de vordering overgedragen aan de belastingdeurwaarder voor dwanginvordering.

Artikel 10 Inwerkingtreding

  • 1.

    Deze leidraad treedt in werking op de dag na de bekendmaking en werkt terug tot en met 1 januari 2021.

  • 2.

    De Leidraad invordering gemeentelijke belastingen Hoogeveen 2012 wordt ingetrokken.

Artikel 11 Citeertitel

Deze regeling kan worden aangehaald als: Leidraad invordering Hoogeveen 2021.

 

Aldus vastgesteld in de collegevergadering van 17 augustus 2021.

De secretaris, De burgemeester,

J. SCHOLTEN K.B. LOOHUIS