Organisatie | Olst-Wijhe |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Besluit vaststelling Mandaat- en volmachtstatuut gemeente Olst-Wijhe |
Citeertitel | Mandaat- en volmachtstatuut gemeente Olst-Wijhe |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
22-03-2022 | bijlage 1 | 01-02-2022 | 5655-2022 | ||
30-12-2021 | 22-03-2022 | Mandaatregister | 21-12-2021 | 54900-2021 | |
13-10-2021 | 30-12-2021 | Mandaatregister | 05-10-2021 | 43902-2021 | |
30-08-2014 | 13-10-2021 | Nieuwe regeling | 22-07-2014 gmb-2014-48097 en meerdere wijzigingsbekendmakingen in Gemeenteblad |
Burgemeester en wethouders, respectievelijk de burgemeester, van Olst-Wijhe, elk voor zover hun bevoegdheden betreft;
gelet op artikel 171 van de Gemeentewet en het bepaalde in afdeling 10.1.1 van titel 10.1 van hoofdstuk 10 van de Algemene wet bestuursrecht;
Dit besluit treedt in werking op de eerste dag na publicatie. Op die datum wordt het Mandaat- en volmachtstatuut 2013, vastgesteld door het college en de burgemeester op 5 februari 2013 (en nadien gewijzigd), ingetrokken.
Burgemeester en wethouders van Olst-Wijhe,
de secretaris,
A. (Arie)Oeseburg
de burgemeester,
A.G.J. (Ton)Strien.
De burgemeester van Olst-Wijhe,
A.G.J. (Ton)Strien.
ALGEMENE PLAATSELIJKE VERORDENING (APV) EN BIJZONDERE WETTEN
ALGEMENE VERORDENING GEGEVENSBESCHERMING
Het heffen van leges op grond van hoofdstuk 1, 6 en 8 van de tarieventabel behorende bij de verordening op de heffing en invordering van leges. |
BESLUIT BRANDVEILIG GEBRUIK BOUWWERKEN
Het besluiten op aanvragen om een vergunning/ontheffing in het kader van de Brandbeveiligingsverordening alsmede de uitvoering van deze verordening. |
Opgaven aan de rijksbelastingdienst. (BTW, BCF en Vennootschapsbelasting) | ||||
In afschrift aan Adviseur IV/periodieke rapportage aan het college | ||||
De verantwoordelijkheden voor de uitoefening van de treasuryfunctie: zie het Treasurystatuut | ||||
Kennisgeving aan adviseur IV als betaalbatch bedrag meer is dan € 250.000. | ||||
Het uitvoeren van de werkzaamheden en bevoegdheden zoals vastgelegd in de bij de dienstverleningsovereenkomst behorende producten en dienstencatalogus van DOWR-FA. | ||||
Volmachten aan de gemeente Deventer om ten behoeve van de continuering van het uitgaande betalingsverkeer in opdracht van de gemeente te kunnen beschikken over de tegoeden en eventuele kredieten op de rekeningen van de gemeente Olst-Wijhe bij de Rabobank en BNG. | ||||
De bevoegdheid tot het vaststellen van maatwerkoplossingen voor financiële ondersteuning van culturele instellingen en verenigingen in Olst-Wijhe (ivm Corona). | ||||
1. Besluit aanstelling onbezoldigd gemeentelijk Belastingambtenaar | ||||
a) de teammanager belastingen van de gemeente Deventer. b) aan te wijzen als eerste vervanger van de bij onderdeel a vermelde gemeenteambtenaar: de senior fiscaal juridisch medewerker belastingen/woz werkzaam bij team belastingen van de gemeente Deventer. c) aan te wijzen als tweede vervanger van de bij onderdeel a vermelde gemeenteambtenaar: de voor de belastingheffing verantwoordelijke adjunct-directeur van de gemeente Deventer. | ||||
a. aan te wijzen als de gemeenteambtenaar belast met de invordering van gemeentelijke belastingen als bedoeld in artikel 231, tweede lid, sub c van de Gemeentewet (de ontvanger): de teammanager financiële administratie van de gemeente Deventer; b. aan te wijzen als eerste vervanger van de bij onderdeel a vermelde gemeenteambtenaar: de senior medewerker Vorderingen van de gemeente Deventer; c. aan te wijzen als tweede vervanger van de bij onderdeel a vermelde gemeenteambtenaar: de medewerker Vorderingen A van de gemeente Deventer; d. aan te wijzen als derde vervanger van de bij onderdeel a vermelde gemeenteambtenaar: de voor de belastinginning verantwoordelijke adjunct-directeur van de gemeente Deventer; | ||||
a) de heer H. Koers, werkzaam bij het team Financiële administratie van de gemeente Deventer; b) de heer H. van Norel, werkzaam bij het team Financiële administratie van de gemeente Deventer; c) de door de invorderingsambtenaar van de gemeente Deventer als zodanig aangewezen medewerkers | ||||
8. besluit algemeen mandaat en machtiging belastingbevoegdheden college: Aan de aangewezen heffingsambtenaar wordt mandaat verleend tot het toepassen van: a. artikel 63 van de Algemene wet inzake rijksbelastingen (hardheidsclausule); b. artikel 66 van de Algemene wet inzake rijksbelastingen (kwijtschelden van boeten). Aan de aangewezen invorderingsambtenaar wordt machtiging verleend om de belasting geheel of gedeeltelijk oninbaar te verklaren als bedoeld in artikel 255, vijfde lid, van de Gemeentewet. Aan de adjunct directeur van de gemeente Deventer die verantwoordelijk is voor de inning van belastingen wordt ondertekeningsmandaat verleend voor de ondertekening van beroepschriften tegen de afwijzing van een verzoek om kwijtschelding van gemeentelijke belastingen. | De aangewezen heffingsambtenaar kan van de bevoegdheden, bedoeld in het eerste lid, geen ondermandaat verlenen. De invorderingsambtenaar kan van de bevoegdheid, bedoeld in het eerste lid, geen machtiging verlenen aan een of meer onder hem ressorterende functionarissen. De aangewezen heffingsambtenaar en de aangewezen invorderingsambtenaar geven na afloop van ieder kalenderjaar een overzicht van de gevallen waarin de in de artikelen 1 en 2 bedoelde bevoegdheden zijn uitgeoefend. | |||
9. besluit machtiging bij procedures in cassatie bij Belastingen: Aan de aangewezen heffingsambtenaar wordt mandaat en machtiging verleend om beroep in cassatie in te stellen of verweer te voeren in belastingprocedures in cassatie over de gemeentelijke belastingen en in procedures over waardebeschikkingen op grond van de Wet waardering onroerende zaken, de in deze procedures nodige stukken te doen opmaken en te tekenen, en verder al datgene te verrichten wat raadzaam wordt geoordeeld. | ||||
Besluit verlenen mandaat heffingsbevoegdheden: - het opleggen van aanslagen leges - het opleggen van aanslagen marktgelden - het opleggen van aanslagen lijkbezorgingsrechten.grafrechten Wijhe |
GEMEENTEWET (vertegenwoordiging op grond van)
GEVONDEN EN VERLOREN VOORWERPEN
HUISNUMMERING EN STRAATNAAMGEVING
Het besluiten op aanvragen om en ambtshalve besluiten tot toekenning, wijziging en intrekking van een huisnummer. | Toetsingskader: Verordening op de straatnaamgeving en nummering. |
INKOOP, AANBESTEDING EN OPDRACHTVERLENING
- de budgetregeling - het inkoopbeleid | ||||
Het afsluiten en opzeggen van service/onderhoudscontracten voor ICT producten en de initiële aanschaf van hard- en software. | ||||
Het afsluiten en opzeggen van abonnementen voor mobiele telefonie | ||||
Het besluiten op een verzoek om overdracht van het beheer en onderhoud van de toeristische plattegronden en evenementenladders. | Mits deze verzoeken voldoen aan de op 4 oktober 2016 vastgestelde voorwaarden (en vastgelegd in document 16.014602). | |||
Het ondertekenen van een overeenkomst inzake de overdracht van het beheer en onderhoud van een gemeentelijk informatiebord. | ||||
De bevoegdheid te besluiten tot het aangaan van een (raam)contract voor digitale authenticatiemiddelen | ||||
de bevoegdheid tot het beheren van digitale authenticatiemiddelen | ||||
de bevoegdheid om te bepalen welke medewerkers digitale authenticatiemiddelen mogen gebruiken (aanvragen, wijzigen en opzeggen) | ||||
de bevoegdheid tot het ondertekenen van het (raam)contract voor digitale authenticatiemiddelen | ||||
Het ondertekenen van verwerkersovereenkomsten voortvloeiend uit overeenkomsten die het college van de gemeente Deventer is aangegaan ten behoeve van de gemeente Olst-Wijhe | ||||
Het ondertekenen van de verwerkersovereenkomsten voortvloeiend uit overeenkomsten die het college van de gemeente Deventer is aangegaan ten behoeve van de gemeente Olst-Wijhe. | De Algemeen directeur van de gemeente Deventer mag opdragen aan de verantwoordelijk teammanagers |
Het besluiten op aanvragen om reiskostenvergoeding op grond van de Verordening sociaal domein Olst-Wijhe. | Medewerker Beleidsuitvoering II Medewerker Beleidsuitvoering III |
Het vaststellen van gymnastiekroosters voor het basisonderwijs incl. vervoer. | ||||
Schaderegeling openbaar en bijzonder onderwijs t.b.v. vergoeding kosten i.v.m. vandalisme. |
REGLEMENT ELEKTRONISCH BESTUURLIJK VERKEER
Het controleren en verantwoorden van rijbewijzen en reisdocumenten t.b.v. de financiële administratie. | ||||
Nadere uitwerking lees verantwoordelijke personen omschreven in Handboek reisdocumenten. | ||||
Het in gebruik geven en factureren van de (on)overdekte sportaccommodaties. | ||||
Het vaststellen van gebruiksroosters voor overdekte sportaccommodaties . | ||||
Conform de ‘Procedures en Gemeentelijke Uitvoeringsregels VROM Starterslening’. Beoordeling van de aanvraag door Bemiddelend Orgaan (onderdeel SVn). |
VERZEKEREN EN SCHADEAFWIKKELING
WEGENWET, WEGENVERKEERSWET, BESLUIT ADOMINISTRATIEVE BEPALINGEN INZAKE HET WEGVERKEER (BABW), REGLEMENT VERKEERSREGELS EN VERKEERSTEKENS (RVV)
WERK, INKOMEN EN ZORG (inclusief Jeugd)
Het geven van periodieke betaalopdrachten in het kader van de Wmo. | ||||
Het inwinnen van deskundigenadvies i.v.m. een aanvraag voor een voorziening. | ||||
Het nemen van besluiten in het kader van de Participatiewet, IOAW, IOAZ, Bbz en de Wet kinderopvang. | Voor zover sprake is van uitvoering van vastgestelde regelgeving c.q. uitvoering van bestaand beleid en m.u.v. van besluiten op aanvragen van leningen in het kader van het Besluit bijstandsverlening zelfstandigen. | |||
Het geven van periodieke betaalopdrachten in het kader van de uitkeringsregelingen als genoemd onder 3. | ||||
Het verlenen van voorschotten op formeel nog toe te kennen uitkeringen en het verlenen van voorschotten op lopende en incidentele uitkeringen. | ||||
Het verstrekken en opvragen van jaaropgaven aan het Ministerie, het UWV en de Belastingdienst. | Medewerker Beleidsuitvoering II | Dit vloeit voort uit de samenwerkingsovereenkomst van 01-09-2005, ondertekend op 26-10-2005. | ||
Het nemen van besluiten m.b.t. aan te vangen fraudeonderzoeken. | ||||
Besluiten m.b.t. terugvordering en verhaal Participatiewet, IOAW, IOAZ en Bbz. | ||||
Het besluiten op aanvragen om een bijdrage op grond van de Reductieregeling en financiële tegemoetkomingen. | ||||
Het uitvoeren van besluiten in het kader van de Participatiewet, IOAW, IOAZ en Bbz. | Medewerker Beleidsuitvoering II | Dit vloeit voort uit de samenwerkingsovereenkomst van 01-09-2005, ondertekend op 26-10-2005. | ||
Het indienen van de gegevens in het kader van het Digitaal verantwoordingssysteem (DVS) | ||||
De uitoefening van de bevoegdheid4 tot het nemen van besluiten, daaronder begrepen van alle noodzakelijke voorbereidingshandelingen en –beslissingen, evenals de bevoegdheid te besluiten tot het niet behandelen van aanvragen of met betrekking tot: a. aanvragen om verstrekking van een maatwerkvoorziening beschermd wonen en maatschappelijke opvang; b. verzoeken om inzage, correctie of het uitoefenen van het recht op verzet ingevolge de Wet bescherming persoonsregistratie, voor zover de persoonsgegevens betrekking hebben op beschermd wonen en maatschappelijke opvang en feitelijk berusten bij de centrumgemeente; c. verzoeken ingevolge de Wet openbaarheid van bestuur, voor zover de informatie betrekking heeft op beschermd wonen en maatschappelijke opvang en feitelijk berust bij de centrumgemeente; d. besluiten tot het aangaan van overeenkomsten met betrekking tot de inkoop van beschermd wonen, maatschappelijke opvang, verslavingszorg en openbare geestelijke gezondheidszorg en het terzake vertegenwoordigen van de gemeenten buiten rechte; e. tot het voeren van rechtsgedingen, (instellen) bezwaarprocedures, eventueel hoger beroep, (volmacht tot) vertegenwoordiging daaronder begrepen, voor zover dit betrekking heeft op (de inkoop van) beschermd wonen, maatschappelijke opvang, verslavingszorg en openbare geestelijke gezondheidszorg, ex art. 160, eerste lid onder e van de Gemeentewet; f. het behandelen van klachten conform hoofdstuk 9 Awb, voor zover deze betrekking hebben op gedragingen van personen die op grond van artikel 9:1 Awb in het kader van beschermd wonen, maatschappelijke opvang, verslavingszorg of openbare geestelijke gezondheidszorg werkzaam zijn onder de verantwoordelijkheid van het college van de centrumgemeente; g. het aanwijzen van personen die belast zijn met het houden van toezicht op de naleving van het bepaalde bij of krachtens de Wet als bedoeld in artikel 6.1 daarvan, ten aanzien van beschermd wonen en maatschappelijke opvang. | Algemeen directeur (gemeentesecretaris)1 van de (centrumgemeente) | Ter zake van dit mandaat wordt ingestemd met het verlenen van ondermandaat. | ||
De uitoefening van de bevoegdheid te beslissen op een bezwaar, gericht tegen de onder punt 12 a., b. en c. vermelde besluiten. | Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Deventer | Ter zake van dit mandaat wordt ingestemd met het verlenen van ondermandaat. | ||
Het nemen van besluiten op aanvragen als bedoeld in de Verordening sociaal domein Olst-Wijhe, daaronder begrepen alle noodzakelijk voorbereidingshandelingen en –beslissingen, alsmede de bevoegdheid te besluiten tot het niet behandelen van aanvragen. | ||||
Het nemen van besluiten tot intrekking van besluiten als bedoeld in de Verordening sociaal domein Olst-Wijhe, daaronder begrepen alle noodzakelijk voorbereidingshandelingen en –beslissingen. | ||||
Het laten toetreden van nieuwe aanbieders tot de Raamovereenkomst Maatwerkvoorzieningen Wmo 2019 | ||||
Het ondertekenen namens de gemeente Olst-Wijhe van toetredingsovereenkomsten bij de onder 24 vermelde overeenkomst. | ||||
Het nemen van besluiten namens het college van burgemeester en wethouders Olst-Wijhe in het kader van de samenwerkingsovereenkomst Regionaal Werkbedrijf Stedenvierkant | Portefeuillehouder van de gemeente Deventer, die belast is met het Regionaal Werkbedrijf Stedenvierkant | Alvorens er besluiten zullen worden genomen door het bestuur, wordt met de gemeente Deventer vooroverleg gepleegd om de standpunten duidelijk te maken met het verzoek aan de portefeuillehouder van de gemeente Deventer om dit in de vergadering in te brengen. | ||
Het aanwijzen van personen werkzaam bij of voor de GGD IJsselland als toezichthouder belast met het toezicht op de naleving van het bepaalde bij of krachtens de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 | ||||
Het besluiten op aanvragen als bedoeld in de Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers |
WET ALGEMENE BEPALINGEN OMGEVINGSVERGUNNING (WABO)
WET BASISREGISTRATIES ADRESSEN EN GEBOUWEN (BAG)
WET BASISREGISTRATIE GROOTSCHALIGE TOPOGRAFIE
WET BASISREGISTRATIE PERSONEN (BRP)
WET HERGEBRUIK OVERHEIDSINFORMATIE
Het besluiten op een verzoek om hergebruik van informatie (inclusief alle voorbereidende besluiten) als bedoeld in de Wet hergebruik overheidsinformatie. |
WET INFORMATIE UITWISSELING ONDERGRONDSE NETTEN (WION)
Informatie-uitwisseling als bedoeld in de Wet informatie uitwisseling ondergrondse netten. |
WET KENBAARHEID PUBLIEKRECHTELIJKE BEPERKINGEN (WKPB)
Correspondentie inzake uitvoering van de Wet op de lijkbezorging. | ||||
Het afgeven van verklaringen inzake Wet op de lijkbezorging. |
WET OPENBAARHEID VAN BESTUUR (WOB)
Het beslissen op verzoeken op grond van de Wet openbaarheid van bestuur. | De burgemeester wordt op de hoogte gesteld van de verzonden beschikking. |
Eén van de uitgangspunten van de gemeentelijke organisatie is het zo laag mogelijk in de organisatie neerleggen van verantwoordelijkheden en bevoegdheden. De bevoegdheid tot het afdoen van zaken bij mandaat is daarvoor een basisvoorwaarde. Bij mandaat gaat het om het uit naam van het college of uit naam van de burgemeester uitoefenen van bepaalde bevoegdheden (bestuursrechtelijk); formeel blijven het college c.q. de burgemeester dus verantwoordelijk. Daarnaast wordt bij het uitoefenen van privaatrechtelijke bevoegdheden gesproken van volmacht; ook hier blijven het college c.q. de burgemeester formeel verantwoordelijk.
Als kader voor de uitoefening van mandaat/volmacht gelden het door het gemeentebestuur geformaliseerde beleid, dan wel afzonderlijke instructies. In het mandaat- en volmachtstatuut zijn deze aanvullende voorwaarden voor het uitoefenen van mandaat/volmacht vermeld.
In de notitie ‘Zo werkt de directie’ is vastgelegd dat de directie naar het college volledig verantwoordelijk is voor de werking en het functioneren van de ambtelijke organisatie in al zijn aspecten. Het college heeft daartoe de verantwoordelijkheid voor de bedrijfsvoering van de gemeentelijke organisatie gemandateerd aan de directie. Naast mandatering door de burgemeester en het college, is ook de ondermandatering van de directie naar de ambtelijke organisatie in dit statuut opgenomen.
Algemeen gelden de volgende ‘spelregels’:
Voor het uitoefenen van gemandateerde bevoegdheden die van invloed zijn op toegekende budgetten geldt dat de bepalingen van de Regeling budgethouders in acht moeten worden genomen.
Juridisch gezien is het niet mogelijk om als ‘spelregel’ op te nemen dat geen mandaat wordt verleend ‘indien naar redelijkheid mag worden aangenomen, dat de afdoening politieke consequenties heeft dan wel zal oproepen’. Door een dergelijke bepaling op te nemen, is het onvoldoende duidelijk wat de grenzen van het mandaat zijn. Wel wordt van de medewerkers verwacht dat men zich telkens bewust is van mogelijke consequenties van een handeling. Als politieke consequenties worden voorzien of daarover twijfel bestaat worden medewerkers dan ook dringend verzocht het besluit door het college, de burgemeester, dan wel de directie te laten nemen.
Mandaat en volmacht aan functies
Bevoegdheden worden gemandateerd aan/volmacht wordt verleend aan functies en niet aan met name genoemde personen. Gebruik is gemaakt van de functienamen van HR21. Omdat dit generieke functienamen zijn, geldt voor ieder mandaat de randvoorwaarde dat mandaat wordt verleend voor zover het een aangelegenheid betreft waarvoor de betreffende medewerker binnen zijn reguliere werkzaamheden verantwoordelijk is.
De mandatering van personeel dat via externe bureaus wordt ingehuurd wordt een en ander geregeld via de contracten. Hierin wordt opgenomen dat een externe wordt ingehuurd voor het uitvoeren van werkzaamheden behorend bij een bepaalde functienaam. Bij afwezigheid geldt dan de gebruikelijke vervangingsregeling.
Mandaat- en volmachtstatuut gemeente Olst-Wijhe
gelet op artikel 171 van de Gemeentewet en het bepaalde in afdeling 10.1.1 van titel 10.1 van hoofdstuk 10 van de Algemene wet bestuursrecht;
Dit besluit treedt in werking op de eerste dag na publicatie. Op die datum wordt het Mandaat- en volmachtstatuut 2013, vastgesteld door de directie op 27 februari 2013 (en nadien gewijzigd), ingetrokken.
Vanwege het mandaatverbod van artikel 10:3 lid 3 Awb is er voor gekozen de bevoegdheid te beslissen op aanvragen te mandateren aan de algemeen directeur/gemeentesecretaris van de gemeente Deventer, met de mogelijkheid van ondermandaat, en de bevoegdheid te beslissen op bezwaar aan het college van genoemde gemeente, eveneens met de mogelijkheid van ondermandaat. Mandatering van beide bevoegdheden aan het college van Deventer is wettelijk niet toegestaan. Het nader te verlenen ondermandaat mag vanzelfsprekend ook niet in strijd komen met genoemd wetsartikel. De op grond van artikel 10:4 Awb vereiste instemmingen worden ingevuld door de gemeente Deventer.