Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Ede

Subsidieregeling Recreatie en Toerisme Ede

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieEde
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingSubsidieregeling Recreatie en Toerisme Ede
CiteertitelSubsidieregeling Recreatie en Toerisme Ede
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

https://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR602459

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

21-09-2021nieuwe regeling

07-09-2021

gmb-2021-321976

255195

Tekst van de regeling

Intitulé

Subsidieregeling Recreatie en Toerisme Ede

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Ede;

gelezen het voorstel van 7 september 2021, zaaknummer 255195;

gelet op de artikelen 3, 7 en 8 van de Algemene subsidieverordening Ede 2017;

besluit vast te stellen de: Subsidieregeling Recreatie en Toerisme Ede.

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • a)

    structurele activiteiten: activiteiten die van jaar tot jaar plaatsvinden en/ of een continu karakter hebben en waarvoor een subsidie per kalenderjaar wordt verstrekt.

  • b)

    eenmalige activiteiten; activiteit of project met een eenmalig karakter.

  • c)

    niet-commerciële rechtspersonen: organisaties waarvan de netto-inkomsten of verdiensten niet worden verdeeld of ten goede komen aan een individu, maar worden aangewend voor de gestelde doelstelling van de organisatie, bijvoorbeeld liefdadigheid, diensten in het belang van de gemeenschap of onderzoek.

Artikel 2. Subsidiabele activiteiten

  • 1.

    Burgemeester en wethouders kunnen subsidie verlenen voor de volgende structurele activiteiten op het gebied van toerisme en/of recreatie:

    • a.

      dienstverlening, bemiddeling en begeleiding op het gebied van toerisme en recreatie, alsmede promotie en de ontwikkeling van een gevarieerd toeristisch recreatief aanbod voor de doelgroepen;

    • b.

      activiteiten ter ontwikkeling en stimulering van (het gebruik van) toeristisch-recreatieve voorzieningen en routes;

    • c.

      ondersteuning van evenementen in de gemeente Ede, voor zover het evenement gericht is op het versterken van de toeristisch-recreatieve waarde van de gemeente Ede. De thema’s Food, Veluwe (culture, taste, active, relax) en Herinneringstoerisme zijn hiervoor aanknopingspunten.

  • 2.

    Burgemeester en wethouders kunnen tevens subsidie verlenen voor eenmalige activiteiten die aan de voorwaarden uit het voorgaande lid voldoen.

Artikel 3. Aanvrager

Subsidie wordt enkel verleend aan niet-commerciële rechtspersonen.

Artikel 4. Criteria

  • 1.

    De activiteit of het project dient een openbaar karakter te hebben en voldoende publiciteit te genieten.

  • 2.

    Een activiteit dient aan minimaal vijf van de volgende criteria te voldoen, waaronder in ieder geval de criteria genoemd onder a en b. De activiteit:

    • a.

      draagt bij aan de realisatie van het recreatief-toeristisch beleid van de gemeente Ede;

    • b.

      past binnen het toeristisch profiel van de gemeente Ede;

    • c.

      draagt in positieve zin bij aan de leefbaarheid;

    • d.

      leidt tot een toename van de consumentenbesteding in de gemeente Ede;

    • e.

      draagt in positieve zin bij aan de werkgelegenheid;

    • f.

      hangt samen met de beleidsuitvoering van andere relevante beleidsvelden;

    • g.

      is ook toegankelijk voor- en komt mede ten goede aan de eigen bevolking;

    • h.

      bezit een innovatief karakter;

    • i.

      heeft een duurzaam karakter;

    • j.

      fungeert als voorbeeld- of pilot-functie voor andere initiatieven;

    • k.

      komt voort uit een samenwerking tussen diverse partijen.

Artikel 5. Weigeringsgronden

Een subsidie op grond van deze regeling wordt geweigerd indien:

  • a.

    de gemeente direct of indirect op andere wijze financieel bijdraagt aan de op grond van deze regeling aangevraagde activiteiten.

  • b.

    de activiteiten in strijd zijn met wet- en regelgeving.

  • c.

    de activiteiten van commerciële aard zijn.

  • d.

    de activiteiten reeds plaats hebben gevonden.

Artikel 6. Subsidiabele kosten

  • 1.

    Alleen daadwerkelijk gemaakte kosten ten behoeve van activiteiten worden gesubsidieerd.

  • 2.

    Subsidie wordt verleend voor maximaal 75% van de totale subsidiabele kosten.

  • 3.

    De subsidie bedraagt maximaal;

    • a.

      € 3.000,- voor structurele activiteiten zoals bedoeld in artikel 2, eerste lid van deze regeling.

    • b.

      € 5.000,- voor eenmalige activiteiten zoals bedoeld in artikel 2, tweede lid van deze regeling.

  • 4.

    Kosten dienen, naar het oordeel van het college, in verhouding te staan met de gerealiseerde activiteiten.

  • 5.

    Niet subsidiabel zijn:

    • a.

      kosten voor eten en drinken, tenzij deze kosten onlosmakelijk verbonden zijn met de activiteit;

    • b.

      vaste kosten van structurele projecten/activiteiten;

    • c.

      extra kosten voor uitbreiding of verplaatsing van de huisvesting;

    • d.

      aanschaf van gebruiksgoederen, tenzij aangetoond kan worden dat deze noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de activiteit waarvoor de subsidie wordt aangevraagd;

    • e.

      overige materiële investeringen, tenzij aangetoond kan worden dat deze noodzakelijk zijn voor de uitoefening van de activiteit waarvoor de subsidie wordt aangevraagd, dit ter beoordeling van het college.

Artikel 7. Verplichtingen subsidieontvanger

De subsidieontvanger is, in aanvulling op artikel 11 van de ASV 2017, verplicht om de nabije omgeving voorafgaand aan de activiteiten te informeren over de aard en duur van de gesubsidieerde activiteiten.

Artikel 8. Subsidieplafond en wijze van verdeling

  • 1.

    Burgemeester en wethouders stellen jaarlijks een subsidieplafond vast voor deze regeling. Het plafond wordt afzonderlijk vastgesteld voor structurele activiteiten op grond van artikel 2, eerste lid en eenmalige activiteiten op grond van artikel 2, tweede lid van deze regeling.

  • 2.

    Burgemeester en wethouders verdelen het beschikbare bedrag voor de activiteiten op grond van artikel 2, eerste lid, naar evenredigheid. Voor zover het subsidieplafond niet toereikend is om alle aanvragen die in aanmerking komen voor een subsidie toe te kennen, verdeelt het college de subsidie naar evenredigheid. Dat wil zeggen dat de aangevraagde bedragen worden verminderd met het percentage waarmee de aanvragen het subsidieplafond overschrijden.

  • 3.

    Burgemeester en wethouders verdelen het beschikbare bedrag voor de activiteiten op grond van artikel 2, tweede lid, op volgorde van ontvangst van de aanvragen, tot het subsidieplafond is bereikt. De datum van ontvangst is de datum waarop de aanvraag volledig is ingediend.

Artikel 9. Aanvragen van subsidie

  • 1.

    Aanvullend op hetgeen is bepaald in artikel 6 van de Algemene subsidieverordening Ede 2017 dient de aanvraag tevens een communicatieplan en/of -paragraaf te bevatten waarin is beschreven hoe de activiteit bekend wordt gemaakt bij het publiek.

  • 2.

    Per aanvrager wordt per kalenderjaar maximaal twee maal subsidie verleend.

  • 3.

    Aanvragen voor structurele activiteiten op grond van artikel 2, eerste lid worden ingediend uiterlijk 1 september voorafgaand aan het jaar waar de aanvraag betrekking op heeft conform artikel 7, eerste lid van de ASV.

  • 4.

    Aanvragen voor eenmalige activiteiten op grond van artikel 2, tweede lid, worden ingediend uiterlijk 10 weken en maximaal 26 weken voordat de aanvrager voornemens is te beginnen met de activiteiten waarvoor de subsidie wordt aangevraagd.

Artikel 10. Slotbepalingen

  • 1.

    Deze subsidieregeling treedt in werking op de dag na die van bekendmaking.

  • 2.

    Per 1 januari 2022 wordt ingetrokken de Subsidieregeling Recreatie.

  • 3.

    Deze subsidieregeling is voor het eerst van toepassing op de voorbereiding en besluitvorming van de subsidies voor het kalenderjaar 2022.

  • 4.

    De subsidieregeling zoals genoemd in lid 2 van dit artikel blijft van toepassing op de subsidies die zijn verleend tot en met kalenderjaar 2021.

  • 5.

    Deze regeling wordt aangehaald als: Subsidieregeling Recreatie en Toerisme Ede.

Vastgesteld in de vergadering van 7 september 2021, zaaknummer 255195.

Het college voornoemd,

de secretaris,

drs. R.F. Groen MPA

de burgemeester,

mr. L.J. Verhulst

Toelichting

Algemeen

 

Doel subsidieregeling

Met deze subsidieregeling wordt beoogd het versterken van het toeristisch-recreatieve profiel, de toeristische aantrekkingskracht en de leefbaarheid van de gemeente Ede, met name rondom de thema’s Food, Veluwe (culture, taste, active, relax), Herinneringstoerisme en routerecreatie.

 

Beleidsvrijheid gemeente

In deze regeling wordt een kader gegeven voor subsidiëring van activiteiten rondom toerisme en recreatie in de gemeente Ede. Volledigheidshalve wordt opgemerkt dat bij de activiteiten op grond van deze regeling dat sprake is van beleidsvrijheid. Dit komt tot uitdrukking in de zinsnede dat burgemeester en wethouders subsidie kunnen verlenen voor de aangewezen activiteiten. Subsidieverlening is dus geen automatisme. Als bijvoorbeeld uit de resultaten van een eerder gehouden pilot of activiteit blijkt dat een bepaalde aanpak niet of onvoldoende bijdraagt aan de beoogde doelstellingen, dan kunnen burgemeester en wethouders een vergelijkbare subsidieaanvraag afwijzen.

 

Relatie met de Algemene subsidieverordening Ede 2017

De subsidieregeling is een aanvulling op de ASV 2017. De bepalingen uit de ASV 2017 zijn derhalve ook van toepassing op deze regeling tenzij deze regeling een aanvulling of uitzondering geeft.

 

Artikelsgewijze toelichting

 

Artikel 3: Aanvrager

De gemeente Ede wil activiteiten en projecten subsidiëren die commercieel niet mogelijk (zouden) zijn en waar anderen (recreanten, toeristen) baat bij hebben. Commerciële organisaties of activiteiten zijn uitgesloten.

 

Artikel 4: Criteria

Enkele criteria worden hieronder nader toegelicht:

  • a.

    Het toeristisch-recreatieve beleid van de gemeente Ede is te beschreven in de Visie Recreatie & Toerisme (2017). Deze is online in te zien.

  • b.

    Het toeristisch profiel van de gemeente Ede bestaat uit de thema’s Food, Veluwe (taste, culture, active, relax), Herinneringstoerisme en routerecreatie.

  • c.

    Onder leefbaarheid wordt verstaan: de levendigheid van een dorp of gebied, aantrekkelijkheid van de omgeving, positieve beleving van de natuur of omgeving, het woon- en leefklimaat.

  • f.

    Andere relevante beleidsvelden zijn bijvoorbeeld cultuur, landschap, economie, levendig centrum, sport, gezondheid of duurzaamheid

  • h.

    Onder een innovatief karakter wordt verstaan: vernieuwend, uniek, aanvullend op bestaand aanbod, onderscheidend van bestaand aanbod.

  • i.

    Een duurzaam karakter betekent: niet eenmalig, structureel, toekomstbestendig, voorbeeldfunctie / uitrolbaar naar andere plekken of situaties; en duurzaam in de zin van milieuvriendelijk.

Artikel 8: Subsidieplafond en wijze van verdeling

In deze subsidieregeling wordt gewerkt met subsidieplafonds. Op grond van artikel 4:25 van de Algemene wet bestuursrecht moeten we (een gedeelte van) een aanvraag afwijzen indien het subsidieplafond zou worden overschreden als de aanvraag gehonoreerd zou worden.

De subsidie voor eenmalige activiteiten wordt verdeeld volgens het principe ‘wie het eerst komt, wie het eerst maalt’, waarbij geldt ‘op is op’. Wanneer het subsidieplafond voor eenmalige activiteiten bereikt is, worden nieuwe aanvragen afgewezen. Wellicht kan een activiteit dan een volgend kalenderjaar plaatsvinden.

Bij de subsidie voor structurele activiteiten worden de aanvragen opgespaard tot de sluitingsdatum (1 september) waarna het bedrag gelijkelijk wordt verdeeld over de aanvragers. Dit heet naar evenredigheid: Stel dat het subsidieplafond met 10% overvraagd wordt, dan worden alle aanvragen met 10% ‘gekort’ om binnen het plafond te blijven.