Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Veiligheidsregio Gelderland-Zuid

Algemeen Delegatiebesluit 2013

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieVeiligheidsregio Gelderland-Zuid
OrganisatietypeRegionaal samenwerkingsorgaan
Officiële naam regelingAlgemeen Delegatiebesluit 2013
CiteertitelAlgemeen Delegatiebesluit Veiligheidsregio Gelderland-Zuid
Vastgesteld dooralgemeen bestuur
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp
Externe bijlageOverzicht van bevoegdheden

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Algemene wet bestuursrecht
  2. Wet gemeenschappelijke regelingen
  3. Wet veiligheidsregio’s
  4. Besluit veiligheidsregio’s
  5. Wet dualisering gemeentebestuur
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

21-09-202101-07-2013nieuwe regeling

26-06-2013

bgr-2021-815

Besluit AB van de VRGZ d.d.26 juni 2013

Tekst van de regeling

Intitulé

Algemeen Delegatiebesluit 2013

- Overwegende dat de Gemeentewet, de Wet Veiligheidsregio's, en diverse andere wetten bevoegdheden neerleggen bij het bestuur van de gemeenschappelijke regeling;

 

- Overwegende dat het, ter bevordering van de doelmatigheid in de besluitvorming, gewenst is om een aantal bevoegdheden te delegeren het Dagelijks Bestuur;

 

- Overwegende dat het voor de duidelijkheid wenselijk is om in een bijlage bij dit delegatiebesluit duidelijk op te nemen welke bevoegdheden het Algemeen Bestuur aan zichzelf houdt;

 

- Gelet op het bepaalde in de Algemene wet bestuursrecht, de Wet Gemeenschappelijke Regelingen, de Wet Veiligheidsregio's, het Besluit Veiligheidsregio's, de Gemeentewet en – voor zover van toepassing op gemeenschappelijke regelingen - de gemeentewet zoals deze gold voor inwerkingtreding van de Wet dualisering gemeentebestuur, en de Gemeenschappelijke Regeling Veiligheidsregio Gelderland-Zuid:

 

BESLUIT:

de navolgende bevoegdheden aan het Dagelijks Bestuur te delegeren:

 

Artikel 1: Wet veiligheidsregio’s en gemeenschappelijke regeling

De taken en bevoegdheden zoals genoemd in artikel 10 van de Wet veiligheidsregio’s en artikel 5 van de gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Gelderland-Zuid inclusief de daarbij behorende werkzaamheden, met uitzondering van de taken en bevoegdheden zoals genoemd in artikel 9 lid 2 van voornoemde gemeenschappelijke regeling en behoudens de overige uitzonderingen zoals genoemd in bijlage 1.

 

Artikel 2: Algemene Maatregelen van Bestuur

De taken en bevoegdheden zoals genoemd in het Besluit Veiligheidsregio’s, het Besluit informatie inzake rampen en crises, het Besluit risico’s zware ongevallen 1999, het Besluit externe veiligheid inrichtingen, het Besluit externe veiligheid buisleidingen, het Besluit omgevingsrecht, het Vuurwerkbesluit en het Besluit risico’s zware ongevallen 1999 die zijn opgedragen aan het bestuur van de Veiligheidsregio inclusief de daarbij behorende werkzaamheden, behoudens de uitzonderingen zoals genoemd in bijlage 1.

 

Artikel 3: Overige bevoegdheden algemeen.

  • 1.

    Het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen, incl. het aangaan of verstrekken van leningen en het vestigen van zakelijke rechten;

  • 2.

    Het uitoefenen van de bevoegdheid tot het voeren van rechtsgedingen, het instellen van alle rechtsmiddelen en arbitrage in alle instanties, zowel eisend als verwerend.

  • 3.

    Het instellen van bezwaar, beroep, hoger beroep dan wel een verzoek om een voorlopige voorziening, alsmede het inbrengen van zienswijzen over, en bedenkingen tegen besluiten in voorbereiding van andere bestuursorganen.

  • 4.

    Het aangaan, verlengen en opzeggen van een dienstverleningsovereenkomst, zoals bedoeld in artikel 7 lid 2 van de gemeenschappelijke regeling.

  • 5.

    Het aanvragen van een vergunning voor het verrichten van ambulancezorg- en vervoer, inclusief alle daarmee samenhangende werkzaamheden.

  • 6.

    Het in behandeling nemen en afhandelen van klachten.

  • 7.

    Het in behandeling nemen en afhandelen van verzoeken op grond van de Wet Openbaarheid van Bestuur, de Wet bescherming Persoonsgegevens en de Wet Geneeskundige Behandelingsovereenkomst.

  • 8.

    Het vaststellen van verordeningen, uitsluitend voor zover het betreft rechtspositionele regelingen die van toepassing zijn op het personeel van VRGZ.

 

de volgende voorwaarden vast te stellen waaronder de bevoegdheden gedelegeerd worden:

1. Het uitoefenen van de gedelegeerde bevoegdheden dient te geschieden binnen de door het Algemeen Bestuur vastgestelde beleidskaders, zoals deze (onder meer) zijn vastgelegd in het beleidsplan en crisisplan, en de overige door het Algemeen Bestuur vastgestelde beleidsuitgangspunten.

2. Het uitoefenen van de gedelegeerde bevoegdheden dient te passen binnen de door het Algemeen Bestuur vastgestelde financiële kaders, zoals deze (onder meer) blijken uit de begroting.

 

Inwerkingtreding

Dit besluit treedt in werking met ingang van 1 juli 2013 en kan worden aangehaald als “Algemeen Delegatiebesluit Veiligheidsregio Gelderland-Zuid”.

 

Aldus besloten in de openbare vergadering van het Algemeen Bestuur van de Veiligheidsregio Gelderland-Zuid d.d.26 juni 2013.

De voorzitter,

Drs. H.M.F. Bruls

De secretaris,

mr. A.A.J. Verhoeven

Bijlage 1  

 

Overzicht van bevoegdheden, die het Algemeen Bestuur voor zichzelf houdt.

 

Omschrijving bevoegdheid

 

Wet veiligheidsregio’s (Wvr)

Aanwijzen van de vervanger van de voorzitter bij diens afwezigheid

(artikel 10 lid 3 Wvr).

 

Vaststellen van het beleidsplan tenminste 1 x per 4 jaar na afstemming daarvan

(artikel 14 lid 1 en 4 Wvr jo. artikel 9 lid 2 sub d en artikel 28 lid 1 GR).

 

Vaststellen van het risicoprofiel

(artikel 15 lid 1 Wvr).

 

Vaststellen van het crisisplan

(artikel 16 lid 1 en 3 Wvr jo. artikel 9 lid 2 sub e en artikel 28 lid 2 GR).

 

Vaststellen van het rampbestrijdingsplan voor de bij AmvB aangewezen categorieën inrichtingen, catagorieën rampen en luchtvaartterreinen

(artikel 17 lid 1 Wvr).

 

Benoemen van de directeur van de meldkamer

(artikel 35 lid 3 Wvr).

 

Aanwijzen van een coördinerend functionaris

(artikel 36 Wvr).

 

Openbaar maken van de gegevens die het bestuur heeft ontvangen ten behoeve van de vaststelling van rampbestrijdingsplannen

(artikel 49 lid 1 Wvr).

 

Verrichten van een kostenevaluatie 1x per 3 jaar

(artikel 56 lid 1 sub a Wvr).

 

Verrichten van een visitatie door een visitatiecommissie 1x per 5 jaar

(artikel 56 lid 1 sub b Wvr).

 

Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Gelderland-Zuid 2013 (GR)

Wijzigen van artikel 5 GR als de wijziging van ondergeschikt belang is en tenminste tweederde van het aantal leden van het AB daartoe besluit

(artikel 8 GR).

 

Vaststellen en wijzigen van de begroting;

(artikel 9 lid 2 GR).

 

Vaststellen van de jaarrekening;

(artikel 9 lid 2 GR).

 

Vaststellen van verordeningen, tenzij de verordening een rechtspositionele regeling betreft die slechts van toepassing is op het personeel van de Veiligheidsregio;

(artikel 9 lid 2 GR).

 

Vaststellen van het beleidsplan als bedoeld in artikel 14 van de wet Veiligheidsregio's;

(artikel 9 lid 2 GR).

 

Vaststellen van een crisisplan als bedoeld in artikel 16 van de wet Veiligheidsregio's;

(artikel 9 lid 2 GR).

 

Instellen van bestuurscommissies;

(artikel 9 lid 2 GR).

 

Oprichten van of deelnemen in stichtingen, vennootschappen, en coöperatieve en andere verenigingen, dan wel het ontbinden daarvan of het beëindigen van de deelneming;

(artikel 9 lid 2 GR).

 

Heffen van rechten

(artikel 9 lid 2 GR).

 

Instellen van commissies van advies

(artikel 16 GR).

 

Vaststellen van een reglement van orde voor vergaderingen en andere werkzaamheden van het algemeen bestuur

(artikel 21 lid 1 GR).

 

Beslissen over aanstelling en ontslag en vaststellen van taken en bevoegdheden van de bestuurssecretaris

(artikel 24 lid 1 GR).

 

Beslissen over de wijze van samenstelling van de directie van de veiligheidsregio

(artikel 25 lid 1 GR).

 

Beslissen tot aanstellen of ontslaan van personeel dat tot de directie behoort

(artikel 25 lid 1 GR).

 

Het vaststellen van een klachtenregeling

(artikel 26 GR).

 

Vaststellen van een regeling inzake vergoeding van werkzaamheden resp. een tegemoetkoming in de kosten voor het bijwonen van vergaderingen van leden van bestuurscommissies die niet de functie van burgemeester, wethouder of secretaris vervullen in een deelnemende gemeente

(artikel 27 lid 1 GR).

 

Bepalen dat leden van een commissie van advies die niet de functie van burgemeester, wethouder, raadslid of secretaris vervullen in een deelnemende gemeente voor het bijwonen van vergaderingen een vergoeding ontvangen

(artikel 27 lid 2 GR).

 

Vaststellen voor ieder jaar van een beleidsprogramma

(artikel 29 GR).

 

Vaststellen van de verordening inzake de uitgangspunten voor het financiële beleid, het financiële beheer en de inrichting van de financiële organisatie**

(artikel 31 lid 1 jo. artikel 9 lid 2 sub c GR).

 

Vaststellen van de verordening inhoudende regels omtrent de controle op het financiële beheer en op de inrichting van de financiële organisatie***

(artikel 31 lid 2 jo. artikel 9 lid 2 sub c GR).

 

Vaststellen van regels betreffende de wijze waarop de zorg van het dagelijks bestuur voor de archiefbescheiden dient te worden verricht

(artikel 35 lid 2 GR).

 

Regelen van de gevolgen van de toetreding of de uitreding en het verbinden van voorwaarden daaraan

(artikel 36 lid 2 GR).

 

Besluiten tot liquidatie

(artikel 38 lid 1 GR).

 

Vaststellen van het liquidatieplan na de raden van de gemeenten te hebben gehoord

(artikel 38 lid 2 GR).

 

Voorleggen van een geschil als bedoeld in artikel 28 van de Wvr aan een daartoe door partijen in te stellen geschillencommissie

(artikel 39 lid 1 GR).

 

Aanwijzen van vertegenwoordigers in de geschillencommissie zoals genoemd in artikel 39 lid 1 GR

(artikel 39 lid 2 GR).

 

Besluit Veiligheidsregio's

Vaststellen van criteria voor situaties waarin de meldkamer tot grootschalige alarmering overgaat

(artikel 2.2.1 Bvr).

 

Overig

 

Besluit tot deelname aan een (andere) gemeenschappelijke regeling, dan wel een voorziening tot samenwerking

 

Het bespreken van onderwerpen op het terrein van sociale veiligheid waarvoor afstemming noodzakelijk is

 

Toelichting op het Algemeen Delegatiebesluit

Op grond van wet- en regelgeving (o.a. de Wet Veiligheidsregio's en het Besluit Veiligheidsregio's) komt aan "het bestuur van de Veiligheidsregio" de bevoegdheid toe om bepaalde taken uit te oefenen en besluiten te nemen. Ook in de - per 1 januari 2013 geldende - gemeenschappelijke regeling worden bevoegdheden overgedragen aan het bestuur van de veiligheidsregio. Tot op heden was nog geen formeel delegatiebesluit vastgesteld.

 

Het Algemeen Bestuur (hierna: AB) is het hoogste bestuursorgaan van de veiligheidsregio. Derhalve kan het AB besluiten of zij de aan het bestuur van de veiligheidsregio toekomende bevoegdheden zelf wil uitoefenen, of dat zij (een gedeelte van) deze bevoegdheden delegeert aan het Dagelijks Bestuur (DB).

 

Een aantal bevoegdheden mogen niet aan het DB worden gedelegeerd, omdat dat in strijd is met de wet. Zo is het niet toegestaan om het vaststellen van jaarrekening en begroting over te dragen aan het DB. In artikel 9, tweede lid, van de gemeenschappelijke regeling staan nog meer bevoegdheden genoemd, die het AB niet kan overdragen aan het DB. Voor de duidelijkheid is onder dit delegatiebesluit een overzicht opgenomen van bevoegdheden, die het AB voor zichzelf houdt.

 

Door vaststelling van dit delegatiebesluit besluit het AB om een aantal andere bevoegdheden wèl over te dragen aan het Dagelijks Bestuur. De reden daarvoor is eenvoudig: gelet op een doelmatige besluitvorming is het praktisch onmogelijk om al dit soort bevoegdheden als AB zelf uit te oefenen. Daarnaast is het wenselijk dat de bevoegdheden worden uitgeoefend op het bestuurlijk niveau dat daarvoor het meest geschikt is, gelet op de aard en inhoud van die bevoegdheden, die betrekking hebben op de dagelijkse gang van zaken.

 

Binnen een gemeenschappelijke regeling is het AB het aangewezen bestuursorgaan om de hoofdlijnen van het beleid vast te stellen, bijv. door het vaststellen van een beleidsplan, crisisplan, andere beleidsnotities, alsmede de begroting en jaarrekening.

 

Het DB functioneert binnen de VRGZ als agendacommissie en is verantwoordelijk voor het Dagelijks Bestuur. Dit betekent dat het DB ervoor moet zorgdragen dat daadwerkelijk uitvoering wordt gegeven aan het beleid dat het AB heeft vastgesteld, en in onvoorziene situaties in staat moet zijn om zelf handelend op te treden. Deze taken oefent het DB uit in samenwerking met de algemeen directeur, waaraan zij een aantal bevoegdheden zal mandateren. In de eerstvolgende vergadering van het Dagelijks Bestuur zal een mandaatbesluit worden vastgesteld, waardoor veel van de geledelegeerde bevoegdheden worden gemandateerd aan de algemeen directeur.

 

In geval van delegatie van bevoegdheden kan het DB de gedelegeerde bevoegdheden onder eigen verantwoordelijkheid uitoefenen (artikel 10:13 Algemene wet bestuursrecht). Dit betekent echter niet dat het AB geen mogelijkheden heeft om hierop invloed uit te oefenen. Zo heeft het AB desgewenst de mogelijkheid om beleidsregels op te stellen over de wijze waarop het DB uitvoering moet geven aan bepaalde gedelegeerde bevoegdheden. In het delegatiebesluit is verder expliciet vastgelegd dat het DB zich, bij het uitoefenen van de gedelegeerde bevoegdheden, dient te houden aan de overige door het AB vastgelegde beleidskaders en financiële kaders.