Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gouda

Aanwijzingsbesluit artikel 2:45 Algemene plaatselijke verordening Gouda 2020 - flexibel cameratoezicht Oosterwei 2021

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieGouda
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingAanwijzingsbesluit artikel 2:45 Algemene plaatselijke verordening Gouda 2020 - flexibel cameratoezicht Oosterwei 2021
CiteertitelAanwijzingsbesluit flexibel cameratoezicht Oosterwei 2021
Vastgesteld doorburgemeester
Onderwerpopenbare orde en veiligheid
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling bevat de vroegst mogelijke datum van inwerkingtreding.

Deze regeling vervalt op 1 september 2022.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

17-09-2021nieuwe regeling

07-09-2021

gmb-2021-318204

1314041

Tekst van de regeling

Intitulé

Aanwijzingsbesluit artikel 2:45 Algemene plaatselijke verordening Gouda 2020 - flexibel cameratoezicht Oosterwei 2021

de burgemeester van gouda

 

gehoord de beraadslaging met de driehoek;

 

overwegende dat:

 

  • er in de wijk Oosterwei al sinds 2008 sprake is van structurele overlast in verschillende delen van de wijk doordat groepen personen, waaronder personen met criminele antecedenten, zich verzamelen, met name ook in de avond- en nachtelijke uren, en zorgen voor geluidsoverlast, vernielingen, het achterlaten van afval en intimidatie van bewoners, politiemedewerkers en handhavers van de gemeente;

  • er de laatste jaren fysiek en maatschappelijk veel gedaan is om de wijk te vernieuwen en te verbeteren, waaronder het slopen van tientallen flats, woningen en winkelpanden, het creëren van nieuwe voorzieningen en het ontplooien van diverse initiatieven in de wijk voor jong en oud;

  • de politie op 20 juli 2021 heeft gerapporteerd dat de overlastmeldingen toenemen en de impact van de incidenten groter wordt doordat deze crimineler en intimiderender worden doordat de overlastgevers zich steeds vaker direct richten tegen bewoners en ordehandhavers;

  • diverse maatregelen zijn genomen om de overlast tegen te gaan, waaronder meer surveillance door de politie, een samenscholingsverbod en het plaatsen van vaste camera´s;

  • deze maatregelen niet hebben geleid tot definitieve beëindiging van de overlast en de politie constateert dat de overlast zich na het treffen van een maatregel verplaatst naar andere delen van de wijk;

  • de burgemeester, indien dat in het belang van de handhaving van de openbare orde nodig is, bevoegd is om op basis van artikel 151c van de Gemeentewet en artikel 2:45 van de Algemene plaatselijke verordening Gouda 2020 voor een bepaalde duur camera’s in te zetten ten behoeve van het toezicht op een openbare plaats;

  • de politie adviseert om flexibel cameratoezicht in te zetten, zodat de professionals camera´s kunnen plaatsen daar waar wordt ervaren dat camera´s noodzakelijk zijn ter handhaving van de openbare orde;

  • het cameratoezicht in de hierna genoemde straten en gebieden voldoet aan de eisen die artikel 151c van de Gemeentewet stelt aan het instellen van cameratoezicht (zoals kenbaarheid van cameratoezicht, proportionaliteit, subsidiariteit);

  • met de officier van justitie op 6 september 2021 overleg heeft plaatsgevonden, dat daadwerkelijk gebruik van de camera’s zal plaatsvinden gedurende 24 uur per dag voor het verkrijgen van een zo groot mogelijk rendement en dat de camerabeelden maximaal 16 uur per dag rechtstreeks worden uitgekeken en dat deze uitkijktijden worden afgestemd op het gemiddelde incidentenpatroon over een bepaalde periode;

  • de duur van de aanwijzing en de omvang van de gebieden proportioneel zijn in relatie tot het beoogde legitieme doel;

  • het uitoefenen van voornoemde controlebevoegdheden in de bewuste gebieden een onderdeel is van een breder pakket aan maatregelen ter vergroting van leefbaarheid en veiligheid;

  • de belangen van openbare veiligheid, het voorkomen van wanordelijkheden en van strafbare feiten in het onderhavige geval zwaarder wegen dan het individuele belang van de burgers (bescherming van de persoonlijke levenssfeer);

BESLUIT het volgende:

Artikel I  

Als gebied voor flexibel cameratoezicht wordt aangewezen:

 

Het gebied Oosterwei zoals aangeduid op de ingevoegde plattegrond; grofweg gelegen tussen het Anne Frankplantsoen, de Johannes Poststraat, de Gedenklaan, de Marathonlaan, het Olympiadeplein, de Estafetteweg (Gedeeltelijk) en de Sportlaan met genoemde straten inbegrepen inclusief aangelegen parkeerplaatsen, sportvelden en pleinen.

 

Artikel II  

Het besluit genoemd in artikel I treedt in werking per 7 september 2021 en geldt tot 1 september 2022.

Artikel III  

Dit besluit wordt aangehaald als: Aanwijzingsbesluit flexibel cameratoezicht Oosterwei 2021.

Aldus besloten op 7 september 2021 te Gouda.

De burgemeester van Gouda,

mr. drs. P. Verhoeve

 

Bijlage(n):

 

Bezwaarclausule

 

Als u het niet eens bent met dit besluit dan kunt u op grond van de Algemene wet bestuursrecht binnen zes weken na de dag van verzending van dit besluit een bezwaarschrift indienen bij de burgemeester van Gouda. Het indienen van een bezwaarschrift schort de werking van dit besluit niet op. Het bezwaarschrift moet tenminste uw naam en adres bevatten, de datum, een omschrijving van het besluit waartegen bezwaar wordt gemaakt en de gronden van het bezwaar en voorzien zijn van uw handtekening.

 

Voorts wordt u verzocht een afschrift van het bestreden besluit mee te sturen. Het bezwaarschrift moet u sturen naar de burgemeester van Gouda, Centraal Juridische Afdeling, Postbus 1086, 2800 BB te Gouda. Desgewenst kunt u de Voorzieningenrechter van de Arrondissementsrechtbank, postbus 20302, 2500 EH Den Haag, om het treffen van een voorlopige voorziening verzoeken. Voor de behandeling van een dergelijk verzoek is griffierecht verschuldigd. De griffie van de rechtbank zendt ter betaling een acceptgiro toe.

 

Toelichting

In dit besluit wordt een gebied aangewezen voor openbare orde- cameratoezicht. Het gaat in dit gebied om cameratoezicht als bedoeld in artikel 151c Gemeentewet en artikel 2:45 van de Algemene Plaatselijke Verordening Gouda 2020.

 

Flexibele camera’s

Een flexibele camera kan snel worden geplaatst als dat nodig is of worden verwijderd als de overlast is gestopt. In Oosterwei is gekozen voor flexibel toezicht vanwege de aard van de problematiek.

De hotspotaanpak zorgt voor voortdurende verplaatsing van overlast binnen de wijk. Flexibel cameratoezicht maakt toezicht wendbaarder omdat er sneller kan worden gereageerd op verplaatsing van overlast gevende groepen.

 

Europese richtlijnen blijven doorslaggevende criteria voor cameratoezicht:

 

  • Maatschappelijke behoefte: Er is sprake van een dringende maatschappelijke behoefte.

  • Het proportionaliteitsbeginsel: Er is een evenwichtige verhouding tussen inzet van cameratoezicht in verhouding tot de geconstateerde criminaliteit en overlast.

  • Het subsidiariteitsbeginsel: Het geformuleerde doel kan niet met alternatieve (minder ingrijpende) maatregelen worden behaald.

In Gouda geldt bovendien dat:

 

  • Cameratoezicht is altijd onderdeel van een pakket aan maatregelen en is hierbij een uiterst middel. Denk hierbij aan: - (verhoogde) inzet toezichthouders / politie / jongerenwerk / verslavingszorg; - persoonsgerichte aanpakken;

  • In het cameragebied ondersteunende fysieke maatregelen worden getroffen als dat mogelijk is;

  • Het gaat om een combinatie van problemen: Er is nooit sprake van alléén overlast.

  • Er door de politie een actuele bestuurlijke rapportage is gemaakt van de problemen: In Oosterwei is er sprake van verstoringen van de openbare orde, intimidatie, drugs-en jeugdoverlast, ondermijning van het gezag, geluidsoverlast, vernieling, vervuiling, fout parkeren, lachgasgebruik en samenkomsten van personen die zijn betrokken bij criminele activiteiten zoals handel in verdovende middelen, woning-, auto-, en bedrijfsinbraken en fraudezaken.

  • Evaluatie: Afspraken zijn gemaakt over evaluatie: flexibel cameratoezicht wordt altijd direct na afloop van de inzet geëvalueerd.

Door middel van bebording ter plaatse wordt aan het publiek duidelijk gemaakt dat men zich in een gebied bevindt waarin cameratoezicht wordt uitgeoefend.

 

Ook aan de eisen die aan de wijze waarop de beelden worden vastgelegd (afscherming van woningen), geregistreerd (op basis van de Wet Politiegegevens) en uitgekeken (eisen aan de ruimte en het personeel) wordt voldaan.