Organisatie | Oldambt |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Subsidieregeling Waarm en Zuneg Thoes gemeente Oldambt 2021 |
Citeertitel | |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp | subsidie |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
16-09-2021 | nieuwe regeling | 24-08-2021 |
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Oldambt;
gelezen het voorstel van 24 augustus 2021;
gelet op de wens om regels te stellen met betrekking tot het verstrekken van subsidies;
gelet op het feit dat deze subsidieregeling mede uitvoering geeft aan de proeftuin aardgasvrij in de dorpen Nieuwolda en Wagenborgen die de gemeente Oldambt in samenwerking met de gemeente Delfzijl en andere partijen (Woonstichting Groninger Huis en Enexis) uitvoert (het project Nieuwborgen.net);
gelet op titel 4.2 (subsidies) van de Algemene wet bestuursrecht (Awb), artikel 156, derde lid van de Gemeentewet en de bepalingen van de Algemene subsidieverordening gemeente Oldambt 2020;
Subsidieregeling ‘Waarm en Zuneg Thoes’gemeente Oldambt 2021
Deze regeling geldt alleen voor woningen en niet-woningen met een gasaansluiting op naam van de aanvrager die zijn gelegen in de postcodes 9944 en 9945 (dit zijn de dorpen Wagenborgen en Nieuwolda en omliggend gebied). Derhalve is de subsidie aan te vragen door inwoners en organisaties uit de dorpen en particuliere verhuurders met bezit in de dorpen.
Deze subsidieregeling is bedoeld om het gebruik van gas te verminderen door woningen en niet-woningen beter te isoleren en door het gebruik van alternatieve (hulp)verwarmingsbronnen en het verbeteren van ventilatie te stimuleren. Alleen maatregelen die aan dit doel bijdragen komen in aanmerking voor een subsidie. Voor zonnepanelen is geen subsidie aan te vragen. De maatregelen worden beschreven in de Padwiezer-aanpak in het kader van de uitvoering van Nieuwborgen.net. De activiteiten uit de Padwiezer-aanpak zijn subsidiabel. De inhoud van de Padwiezer-aanpak wordt in artikel 4 uitgelegd.
Overzicht 1: maatregelen waarvoor een subsidie kan worden aangevraagd.
Een toelichting op de lijst van subsidiabele maatregelen is te vinden op de website van het project; www.nieuwborgen.net. De subsidiabele maatregelen vallen binnen de categorieën zoals vermeld in Overzicht 1 in Artikel 4, lid 1.
Deze werkwijze sluit aan bij de aanpak om deze subsidieregeling uit te voeren in verschillende projectperiodes. Het college heeft het voornemen dat de ervaringen die zijn opgedaan in een bepaalde projectperiode worden gebruikt voor een aangepaste en verbeterde subsidieregeling in een opvolgende projectperiode. Het college kan ook besluiten dat er geen opvolgende projectperiode komt. De subsidieregeling die betrekking heeft op een volgende projectperiode wordt voor die volgende periode opnieuw vastgesteld door het college.
Artikel 5 Kosten die in aanmerking komen voor subsidie
Kosten voor activiteiten uit deelroute 1, in Overzicht 1, artikel 4, lid 1 zijn alleen subsidiabel na goedkeuring van het college. Deze goedkeuring wordt schriftelijk overlegd en vindt plaats na een advies dat volgt op een gesprek met de aanvrager. Uit het gesprek moet blijken dat de aanvrager daadwerkelijk gebaat is de aangevraagde maatregel.
De subsidiabele kosten bestaan uit kosten voor advies, installatie en materiaalkosten. Inwoners zijn vrij om zelf materialen in te kopen en maatregelen uit te voeren. Kosten van advies en installatie door derden zijn subsidiabel wanner ze worden uitgevoerd door een adviseur of installateur die is aangesloten bij een brancheorganisatie met erkend kwaliteitskeurmerk.
Voor kleine bedrijven die zijn gevestigd in de dorpen is het vaak lastig om aansluiting te vinden bij een keurmerk zoals bedoeld in het vorige lid. Deze bedrijven in de dorpen kunnen een gemotiveerd verzoek indienen om te mogen samenwerken in het kader van het project Nieuwborgen.net. Op basis van een beoordeling van referentieproject zal worden beoordeeld of het betreffende bedrijf aan kwaliteitseisen voldoet zoals deze worden gesteld aan bedrijven die zijn aangesloten bij een kwaliteitskeurmerk. Hierover neemt het college binnen 8 weken na indiening een beslissing. Deze bedrijven krijgen dan kennisontwikkeling over het project Nieuwborgen.net aangeboden, deze beslissingstermijn kan steeds met 8 weken worden verlengd. Via de website Nieuwborgen.net zal worden bekendgemaakt hoe dit kennisontwikkelingstraject er uit ziet. Het is noodzakelijk om dit kennisontwikkelingstraject te doorlopen. Als een bedrijf aan deze voorwaarden voldoet kan het op dezelfde opdrachten uitvoeren als bedrijven die wel beschikken over een keurmerk. Regelmatig zal op basis van ervaring worden beoordeeld of het bedrijf blijft voldoen aan de kwaliteitseisen.
De uitvoering van de maatregel moet uiterlijk in 2022 worden gestart en binnen 6 maanden na subsidieverlening zijn afgerond (dit is van toepassing op maatregelen in deelroute 1 en 2 zoals aangegeven in overzicht 2 hierna) of binnen 12 maanden na subsidieverlening zijn afgerond (dit is van toepassing op maatregelen in deelroute 3 en 4 zoals aangegeven in overzicht 2 hierna). Wanneer de aanvrager met goede reden kan aantonen dat hij niet in staat is om de werkzaamheden binnen deze termijn uit te voeren, kan de termijn op basis van motivatie van de aanvrager maximaal drie keer met 6 maanden worden verlengd.
Aanvragers die op grond van de Subsidieregeling Waarm en Zuneg Thoes gemeente Oldambt 2020 in de periode van 25 januari 2021 tot 15 september 2021 in aanmerking zijn gekomen voor subsidie en op grond van deze nieuwe regeling zijn benadeeld komen in aanmerking voor een correctie. De correctie staat gelijk aan het verschil tussen het uitgekeerde bedrag in de project periode 25 januari 2021 tot 15 september 2021, en het bedrag dat voor dezelfde maatregel zou worden uitgekeerd onder de voorwaarden die gelden in de tweede projectperiode.
Artikel 6 Hoogte van de subsidie
De hoogte van de subsidie is 50% voor de activiteiten in de deelroutes 2, 3 en 4 tot het maximum bedrag conform lid 1 en 2 van dit artikel. Zie overzicht 2. Activiteiten die behoren tot deelroute 1 (Artikel 4, lid 1) worden volledig vergoed (100%) tot het maximum gesteld in artikel 6, lid 1 en artikel 6 lid 2. De kosten voor financieel advies worden vergoed tot een maximum van € 2.350,-.
Subsidie die wordt verleend voor activiteiten uit deelroute 1 wordt niet in mindering gebracht op de totale maximale bijdrage zoals gesteld in artikel 6, lid 1 en artikel 6 lid 2. De activiteit is alleen subsidiabel wanneer hij wordt uitgevoerd met goedkeuring van het college zoals uitgelegd in artikel 3, lid 2.
De hoogte van de subsidie wordt bepaald op basis van een kostenraming afkomstig uit het Wat-is-wijs-advies, een getekende offerte, een factuur of kassabon. Het Wat-is-wijs-advies is een gratis aan te vragen bouwkundig advies met een berekening van de kosten en terugverdientijden van maatregelen, met inachtneming van bestaande subsidies en regelingen. De getekende offerte is een bewijs van definitieve opdrachtverlening aan een aannemer of adviseur.
In afwijking van het voorgaande wordt de maximale subsidie voor maatregelen in deelroute 2 aangevuld voor een inwoner die niet in staat is om de eigen bijdrage aan de kosten te betalen tot ten hoogste 100% van de geraamde kosten per maatregel zoals die zijn opgenomen in overzicht 2 hierna. Deze aanvulling wordt niet gegeven voor maatregelen in deelroutes 3 en 4. Als bewijs van het onvermogen om de eigen bijdrage te betalen overlegt de aanvrager een in 2020 of 2019 verkregen kwijtschelding riool- of afvalstoffenheffing waaruit blijkt dat deze heffing door het Noordelijk Belastingkantoor is kwijtgescholden op grond van onvermogen om deze te betalen. Dezelfde regeling is van toepassing op inwoners die in aanmerking komen voor de Energiebespaarhypotheek van het Nationaal Warmtefonds.
Aanvragen die in aanmerking komen voor de bijdrage (subsidie) en die niet worden geweigerd, vinden plaats op volgorde van indiening bij het college.
Een subsidie wordt niet verstrekt als het subsidieplafond zoals beschreven in artikel 7 door de toekenning dreigt te worden overschreden.
Een aanvraag voor een bijdrage (subsidie) kan alleen worden ingediend nadat hierover overleg heeft plaatsgevonden met vertegenwoordiger van of namens Nieuwborgen.net en dit heeft geleid tot een schriftelijk advies aan degene die de aanvraag overweegt in te dienen.
Hoofdstuk 4. Besluitvorming subsidie
Aanvragers die gebruik willen maken van de regeling kunnen dit via een door het college beschikbaar formulier doen in de projectperiode, niet voorafgaand daaraan en ook niet daarna. Dit webformulier wordt beschikbaar gesteld via de website www.nieuwborgen.net. Op verzoek krijgt de aanvrager ondersteuning bij het invullen van het webformulier. De wijze waarop deze ondersteuning plaatsvindt zal op de website Nieuwborgen.net bekend worden gemaakt. Een van de mogelijke vormen van ondersteuning is het beschikbaar stellen van een papieren formulier. Het college kan op dit formulier het volgende vragen:
Een verklaring dat de aanvrager woningeigenaar, huurder, particulier verhuurder of een organisatie is. Het college kan vragen om een document waaruit blijkt of de aanvrager woningeigenaar, huurder, particulier verhuurder of een organisatie is. In het door het college beschikbaar te stellen formulier zal worden aangegeven welke documenten kunnen worden gebruikt hiervoor.
Een verklaring van de adviseur of aannemer dat de opdracht voor het uitvoeren van de adviezen/werkzaamheden is aangenomen en dat de maatregel zal worden uitgevoerd met een uiterlijke datum van uitvoering. De verklaring bevat verder informatie waaruit blijkt dat de aannemer/adviseur voldoet aan de kwaliteitseisen die in deze regeling zijn geformuleerd. Het college kan hiervoor een formulier ter beschikking stellen waarop de adviseur of aannemer de gevraagde informatie kan aangeven.
Indien een aanvraag wordt ingediend die betrekking heeft op een maatregel in deelroute 3 of 4: foto’s van de bestaande situatie en/of andere documentatie die de huidige situatie adequaat beschrijft. Aan de hand hiervan kan na uitvoering worden vastgesteld dat de maatregelen daadwerkelijk zijn uitgevoerd.
Artikel 11 Besluitvorming over de subsidie
Het college kan informatie inwinnen bij de aanvrager over de maatregelen en in overleg gaan met de aanvrager over de maatregelen. Het college beoordeelt op grond van de aanvraag en (indien van toepassing) de bij de aanvrager ingewonnen informatie of de maatregel en de voorgestelde wijze van uitvoering daadwerkelijk bijdragen aan het doel om vermindering van gebruik van gas te bereiken. Het college kan de aanvrager een advies geven over de uitvoering van de maatregel.
Onverminderd de artikelen 4:25, tweede lid, en 4:35 van de Algemene wet bestuursrecht kan het college de subsidie weigeren:
Als de aannemer/adviseur niet voldoet aan de kwaliteitseisen. Een kwaliteitseis is dat de aannemer/adviseur is aangesloten bij een brancheorganisatie of kwaliteitskeurmerk zoals Bouwgarant, Bouwend Nederland, SWK, Woningborg of AFNL, of de kwaliteitstoets van Nieuwborgen.net heeft doorstaan zoals in artikel 5, lid 3. Voor financieel advies geldt dat de Wet op financieel toezicht van toepassing is. Erkende financiële adviseurs zijn SEH- of FFP gecertificeerd;
De maatregel(en) moet(en) uiterlijk een half jaar na toekenning zijn uitgevoerd (deelroute 1 en 2) of binnen een jaar na toekenning zijn uitgevoerd (deelroute 3 en 4). Zie het gestelde in artikel 5 lid 3.
Wanneer de aanvrager gemotiveerd kan aantonen dat hij niet in staat is om de werkzaamheden binnen deze termijn uit te voeren, kan de termijn elke keer met 6 maanden worden verlengd. De aanvrager is verplicht zich te melden wanneer hij de maatregel niet binnen de termijn genoemd in Artikel 13, lid 5 kan uitvoeren.
Artikel 14 Verantwoording en vaststelling
De subsidie wordt geheel of gedeeltelijk teruggevorderd op het moment dat blijkt dat de aanvrager niet kan of wil meewerken aan een controle zoals bedoeld in het tweede lid of als uit de controle blijkt dat de maatregelen niet conform de aanvraag of de regels van deze subsidieregeling hebben plaatsgevonden.
Aldus vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Oldambt op 24 augustus 2021
De secretaris, De burgemeester,
B. Aukema C.Y. Sikkema
Inwoners en bevoegde medewerkers van organisaties uit de dorpen Wagenborgen en Nieuwolda kunnen subsidie aanvragen voor maatregelen en adviezen om de woning te verduurzamen. Dit vormt onderdeel van ‘Nieuwborgen.net’, de proeftuin aardgasvrije woonwijken in beide dorpen. Deze proeftuin vormt onderdeel van het landelijke Programma Aardgasvrije Wijken (PAW). Aan de proeftuinen in het PAW heeft het Rijk een financiële bijdrage toegekend. Nieuwborgen.net is één van de eerste 27 proeftuinen in Nederland, en heeft in januari 2019 een bijdrage van € 4.759.000,- ontvangen voor het verminderen van het gasverbruik in de woningen in beide dorpen en voor de overschakeling van de dorpen van aardgas op groen gas. Een deel van dat Rijksbijdrage wordt ingezet voor deze subsidieregeling. Deze subsidieregeling heeft tot doel om bewoners met behulp van een financiële bijdrage in staat te stellen maatregelen te nemen en adviezen in te winnen die bijdragen aan vermindering van het verbruik van gas. De subsidie kan worden aangevraagd via een webformulier op de website van de proeftuin aardgasvrij ‘Nieuwborgen.net’. De maatregelen waarvoor inwoners en organisaties een subsidie kunnen aanvragen op grond van deze subsidieregeling zijn ingedeeld in vier maatregelpakketten (deelroutes). Er wordt een onderscheid gemaakt in maatregelen die voor huurders en eigenaren of organisaties beschikbaar zijn. Twee andere maatregelenpakketten betreffen subsidies voor meer ingrijpende maatregelen. Na een eerste projectperiode waarin een proef werd gedraaid met 52 woningen is de regeling opengesteld voor alle adressen in Nieuwolda en Wagenborgen. De 52 woningen konden als eerste gebruik maken van deelroutes 3 en 4. De regeling is na de eerste projectperiode vereenvoudigd door per soort maatregel een vast percentage van de kosten te vergoeden. Voorheen gold voor elke maatregel een apart, vast bedrag. Door onduidelijkheden over het aantal keren dat een maatregel kon worden aangevraagd is dit veranderd.
De subsidie wordt verstrekt op grond van de afspraken die zijn gemaakt in een convenant tussen het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, de gemeente Oldambt en de gemeente Delfzijl. De gemeente Oldambt is penvoerder van de proeftuin Nieuwborgen.net en daarmee de ontvanger van de Rijksbijdrage. De gemeente Delfzijl heeft met de gemeente Delfzijl een bestuurlijke afspraak gemaakt die inhoudt dat de beide gemeenten samenwerken aan Nieuwborgen.net. Vanuit de rol als penvoerder rust de taak op de gemeente Oldambt om de subsidies te verstrekken aan de bewoners van beide dorpen. Voor deze werkwijze is gekozen om de uitvoering zoveel mogelijk eenduidig, begrijpelijk, doelgericht en doelmatig te maken.
Redelijkerwijs dragen de maatregelen die door middel van deze subsidieregeling worden gestimuleerd bij aan concrete reductie van de vraag naar gas en daarmee dus aan CO2-besparing, of aan een versterkt bewustzijn over de impact die maatregelen aan. voor en in een woning kunnen hebben op het klimaat. Dat bewustzijn en inzicht in de woning biedt op langere termijn een handelingsperspectief.
Gedurende en na afloop van de tweede projectperiode zullen de initiatiefnemers van Nieuwborgen.net in samenspraak met de inwoners van Nieuwolda en Wagenborgen de subsidieregeling evalueren. Deze evaluatie biedt uitgangspunten voor een heeft willen aanpassing van de subsidieregeling in een nieuwe projectperiode. Uit de evaluatie van de eerste projectperiode is gebleken dat inwoners moeite hadden met de online aanvraagtool. Met name het uploaden van bewijsstukken en het doorgeven van keuzes door op bepaalde knoppen te drukken verliep niet altijd even soepel. In de tweede aanvraagronde is geprobeerd de online tool ook op deze gebieden te verduidelijken.
Enkele begrippen die in de regeling worden gebruikt worden in dit artikel toegelicht.
in dit artikel wordt toegelicht dat deze subsidieregeling een uitvoeringsregeling is op basis van de Algemene Subsidieverordening van de gemeente Oldambt.
Woningen en niet-woningen in de postcodegebieden 9944 en 9945 zijn de doelgroep van de subsidieregeling. Niet-woningen zijn gebouwen met een verblijfsfunctie. Gebouwen met een industriële functie zoals een loods, schuur, kas of werkplaats kunnen geen gebruik maken van de regeling. Gebouwen met twee bestemmingen, waarvan één een woonbestemming is, kunnen de subsidieregeling aanvragen voor zover deze aanvraag betrekking heeft op het woongedeelte. De bijdrage (subsidie) kan dan dus worden gebruikt voor het woongedeelte van het pand.
De activiteiten zoals die staan beschreven in Artikel 4 zijn subsidiabel. De activiteiten zijn terug te vinden in de routekaart (de padwiezer-aanpak) die op de website van Nieuwborgen.net te vinden is. Het college kan activiteiten aan de deelroutes in de subsidieregeling toevoegen. De lijst kan gedurende de periode van verstrekking enkel worden uitgebreid, en niet ingekort. Tot de activiteiten in Artikel 4 behoren in ieder geval de maatregelen uit de eerste projectperiode (25 januari – 14 september 2020). Voor zonnepanelen is geen subsidie aan te vragen.
Overzicht 3: maatregelen waarvoor een subsidie kan worden aangevraagd.
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
|
Het tweede lid legt uit dat kosten die voor activiteiten uit deelroute 1 alleen in aanmerking komen wanneer de activiteit op advies van het college is uitgevoerd. Activiteiten uit deelroute 1 worden 100% vergoed, en gaan niet ten koste van het maximum te ontvangen bedrag in deelroutes 2, 3 en 4. De goedkeuring is nodig om misbruik van de 100% vergoeding te voorkomen. Voor advies geldt namelijk dat het in veel gevallen onzinnig is om het meerdere keren aan te vragen.
De subsidieregeling zoals die hier staat beschreven geldt voor een tweede periode. Die duurt van 15 september 2021 tot 14 september 2021. Als deze projectperiode is afgelopen kan het college beslissen dat er een nieuwe projectperiode komt of niet. Voor een nieuwe projectperiode wordt dan een nieuwe subsidieregeling met nieuwe voorwaarden vastgesteld.
Alleen kosten die zijn genoemd in Artikel 4 komen in aanmerking voor subsidie. Het gaat hier om kosten die het gevolg zijn van betaling aan adviseurs en bouw-/installatiebedrijven of materiaalkosten voor zelf uitgevoerde werkzaamheden. De adviseurs en installateurs moeten zijn aangesloten bij erkende brancheorganisaties, zoals Bouwgarant, Bouwend Nederland, of AFNL of zijn gecertificeerd.
Om lokale bedrijven die niet zijn aangesloten bij een brancheorganisatie of een keurmerk ook een kans te bieden mee te doen aan het project is een voorziening gecreëerd zodat deze met het project kunnen samenwerken. Er zal dan moeten worden vastgesteld dat de bedrijven ook voldoende kwaliteit bieden. Dit geschiedt op basis van ervaringen in referentieprojecten die het bedrijf al heeft uitgevoerd.
Voor doe-het-zelvers worden alleen materiaalkosten vergoed. Kosten zoals bijvoorbeeld reiskosten naar de bouwmarkt, worden niet vergoed.
Dit artikel legt uit welke aanvragers voor welke maatregelen welke subsidiebedragen kunnen aanvragen en wat het maximum subsidiebedrag in de projectperiode is. De subsidies in deelroute 1 2, 3 en 4 zijn beschikbaar voor eigenaren en organisaties. De subsidies in deelroute 2 zijn beschikbaar voor huurders.
Er is een maximum te ontvangen bedrag per woning of niet-woning. Wanneer een woning een nieuwe bewoner krijgt, blijft het eerder ontvangen bedrag voor deze woning staan. De nieuwe inwoner kan aanspraak maken op het openstaande (rest)bedrag. Wanneer een inwoner voor zijn woning het maximale bedrag heeft ontvangen, en hij besluit te verhuizen, dan kan hij voor zijn volgende woning opnieuw subsidie aanvragen. Verhuist hij naar een woning waarvoor het maximum al is ontvangen, dan krijgt hij niet opnieuw subsidie. Voor niet-woningen is het maximumbedrag afhankelijk van het jaargasverbruik van het pand. Per jaargasverbruik van 2.000 m3 heeft de aanvrager recht op € 5.000,-, tot een maximum van € 25.000,-. Een niet-woning met een jaargasverbruik van 2.400 m3 valt daarmee in de tweede schaal, en kan aanspraak maken op een maximum subsidiebedrag van € 10.000,-.
Er is een geraamd maximumbedrag per maatregel en de subsidie bedraagt in deelroute 1 100% van de geraamde kosten. In deelroute 2, 3 en 4 bedraagt de subsidie 50% van de geraamde kosten, zoals kenbaar gemaakt middels een getekende offerte, factuur of kostenraming uit het Wat-Is-Wijs-Advies. De getekende offerte is een bewijs dat er een definitieve opdracht is verstrekt aan een aannemer of uitvoerder. Voor het maximaal te ontvangen bedrag gelden enkele beperkingen: het verleende subsidiebedrag kan nooit hoger zijn dan de daadwerkelijke kosten van een maatregel (deelroute 1), of de helft daarvan (deelroutes 2, 3 en 4), zoals dat blijkt uit de aanvraag of achteraf uit de feitelijke betaling.
Voor deelroute 1 geldt dat kosten 100% worden vergoed tot een maximum. Het maximum staat gelijk aan de maximaal te ontvangen bijdrage voor een woning of niet-woning in deelroutes 2, 3 en 4. Voor woningen is dit maximum € 5.000,-. Binnen deze € 5.000,- geldt een beperking op de maximale bijdrage voor financieel advies. De maximale bijdrage voor financieel advies bedraagt € 2.350. Dit is de prijs die met de financiële adviseurs die binnen Nieuwborgen.net actief zijn is afgesproken als een redelijke prijs voor een uitgebreid financieel advies. Deze kosten worden alleen vergoed wanneer het advies wordt uitgevoerd met goedkeuring van het college.
Het genoemde subsidiepercentage voor maatregelen in deelroute 2 in artikel 6 is niet van toepassing op minima die kunnen aantonen dat zij in een 2019 of 2020 geen riool- of afvalstoffenheffing hebben hoeven te betalen, en op minima die in aanmerking komen voor de Energiebespaarhypotheek van het Warmtefonds. Voor deze personen geldt dat het volledige bedrag van de activiteiten wordt gesubsidieerd. Deze aanvulling is niet van toepassing op maatregelen in deelroute 3 en 4.
Dit artikel legt uit dat een maximumbedrag van € 1.800.000 beschikbaar wordt gesteld van 15 september 2021 tot en met 14 september 2022. Dit is de tweede projectperiode, die de eerste periode van 25 januari 2021 tot 14 september 2021 opvolgt. 15 september is de dag van de kick-off van een bredere communicatiecampagne van het Nieuwborgen.net. Het college kan besluiten het maximumbedrag op te hogen als daar aanleiding voor is. Het subsidieplafond voor adviezen in deelroute 1 voor woningen en niet-woningen bedraagt € 300.000,-. Het subsidieplafond voor activiteiten uit deelroutes 2, 3 en 4 bedraagt voor woningen € 1.000.000,- en het subsidieplafond voor niet-woningen bedraagt € 500.000,-.
Het derde lid legt uit dat inwoners op basis van de regeling een correctie kunnen krijgen op een bedrag dat is uitgekeerd in de eerste projectperiode. De hoogte van het bedrag van de correctie wordt berekend op basis van het verschil tussen het uitgekeerde bedrag, en het bedrag dat een aanvrager zou ontvangen onder de nieuwe regeling. Dat is bijvoorbeeld het geval voor een inwoner die een Wat-Is-Wijs-Advies heeft laten uitvoeren. De kosten voor het Wat-is-Wijs-Wijs advies worden in de tweede projectperiode volledig vergoed, omdat het advies onder deelroute 1 valt. Aanvragers hebben in de eerste projectperiode een eigen bijdrage van € 25,- geleverd voor het Wat-Is-Wijs-Advies, en hebben €225 door Nieuwborgen.net vergoed gekregen. Onder de nieuwe regeling hebben zij recht op € 25,- compensatie.
Artikel 8 legt uit dat subsidies pas worden toegekend nadat een verkennend gesprek heeft plaatsgevonden. Dit gesprek vindt plaats om op voorhand de effectiviteit van een maatregel te kunnen toetsen en bespreken. Het staat het college vrij om een aanvraag af te wijzen op het moment dat een maatregel in onvoldoende mate bijdraagt aan gasreductie. Voor adviezen in deelroute 1 geldt dat een tweede advies niet altijd leidt tot betere inzichten, en om die reden kan de aanvraag voor een tweede maatregel uit deelroute 1 worden afgewezen.
Dit artikel beschrijft de wijze van aanvragen en het formulier / de formulieren die hiervoor kunnen worden gebruikt. Deze formulieren worden beschikbaar gesteld via de website Nieuwborgen.net. De kostenraming uit het Wat-is-Wijs-Advies, de getekende offerte en de factuur of kassabon zijn de bewijsstukken op basis waarvan de hoogte van de subsidie wordt berekend. Bij het Wat-is-Wijs advies en de getekende offerte vindt uitbetaling van de subsidie plaats vooraf aan de uitvoering. Een factuur of kassabon moet altijd worden bewaard als bewijsstuk. Het is ook mogelijk achteraf een factuur of kassabon aan te leveren als bewijsstuk. Op dat moment vindt uitbetaling van de subsidie plaats na uitvoering. In combinatie met een bewijs van betaling kan voor grotere maatregelen ook een foto van de situatie voor en na worden gevraagd als bewijsstuk.
Dit artikel beschrijft nog een keer in detail de tweede projectperiode. Zoals hiervoor werd aangegeven kan deze subsidieregeling voor een derde aanvraagperiode/projectperiode worden aangepast. Het staat het college vrij om af te zien van opvolgende projectperiodes/ aanvraagperiodes.
Dit artikel beschrijft de wijze van beoordeling van aanvraag. Een belangrijk onderdeel van de beoordeling is of de voorgestelde wijze van uitvoering daadwerkelijk bij gaat dragen aan het doel om vermindering van gebruik van gas te bereiken. Het college (via de medewerkers van Nieuwborgen.net) kan hierover een gesprek gaan met en informatie inwinnen bij de aanvrager. Ook kan het college (via de medewerkers van Nieuwborgen.net) adviezen geven aan de aanvrager over de uitvoering van een maatregel. Zo’n advies ligt natuurlijk eerder voor de hand bij een maatregel in deelroute 3 en 4, maar als er aanleiding voor is kan een advies en een overleg daarover betrekking hebben op elke aanvraag. Als een aanvrager een advies niet opvolgt kan dit leiden tot weigering van de gevraagde subsidie.
Er zijn diverse weigeringsgronden. De aanvraag moet worden ingediend binnen de projectperiode, aanvragen buiten de projectperiode worden geweigerd. De werkzaamheden dienen te voldoen aan bepaalde kwaliteitseisen waarover advies kan worden gevraagd aan medewerkers van Nieuwborgen.net. Andersom moeten medewerkers van Nieuwborgen.net in staat worden gesteld om de kwaliteit van werkzaamheden te controleren. Voor financieel advies geldt dat de Wet op financieel toezicht van toepassing is. Erkende adviseurs zijn SEH- of FFP gecertificeerd. Als niet aan deze kwaliteitseisen wordt voldaan, wordt de aanvraag geweigerd. Verder zal de aanvraag worden geweigerd als het maximum subsidiebedrag per woning wordt overschreden. Ook zal de aanvraag worden geweigerd als de aanvrager een advies van het college zoals in artikel 11 wordt beschreven niet opvolgt of als de aanvrager niet voldoet aan de voorwaarden, verplichtingen en eisen die in deze subsidieregeling worden beschreven.
Dit artikel beschrijft de verplichtingen waaraan een aanvrager moet voldoen. Deze verplichtingen worden deels elders in de regeling uitgelegd. Belangrijk is dat de maatregelen binnen een bepaalde termijn dienen te worden genomen. Mondelinge adviezen komen niet in aanmerking voor een subsidie.
Om administratieve rompslomp zoveel mogelijk te vermijden stelt het college de subsidie direct bij toekenning vast. Dit ontslaat de aanvrager niet van de verplichting om te voldoen aan de voorwaarden waaronder de subsidie is verstrekt. De aanvrager is verplicht om mee te werken aan controles. Als uit een controle blijkt dat niet aan de subsidievoorwaarden is voldaan dan kan dat leiden tot gedeeltelijke of volledige terugvordering van de subsidie. Dat betekent dat de aanvrager meewerkt aan het maken van een afspraak voor een huisbezoek. De controles dienen ertoe om vast te stellen dat de gesubsidieerde werkzaamheden daadwerkelijk zijn uitgevoerd. Wanneer dat relevant is wordt de nieuwe situatie wordt vergeleken met de situatie vooraf. Bij de aanvraag wordt een foto meegestuurd van de situatie vooraf.