Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Oldebroek

Besluit van burgemeester en wethouders van de gemeente Oldebroek tot vaststelling van een nieuw Reglement gegevensverstrekkingen BRP

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieOldebroek
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBesluit van burgemeester en wethouders van de gemeente Oldebroek tot vaststelling van een nieuw Reglement gegevensverstrekkingen BRP
CiteertitelReglement BRP gemeente Oldebroek
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 3.8 van de Wet basisregistratie personen
  2. artikel 3.9 van de Wet basisregistratie personen
  3. artikel 156 van de Gemeentewet
  4. https://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR620752/1
  5. Uitvoeringswet Algemene verordening gegevensbescherming
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

14-09-202125-05-2018Nieuwe regeling

24-08-2021

gmb-2021-313302

1062932

Tekst van de regeling

Intitulé

Besluit van burgemeester en wethouders van de gemeente Oldebroek tot vaststelling van een nieuw Reglement gegevensverstrekkingen BRP

Burgemeester en wethouders van Oldebroek;

 

gelet op de artikelen 3.8 en 3.9 van de Wet basisregistratie personen, de Algemene verordening gegevensbescherming, 156 van de Gemeentewet en de Verordening basisregistratie personen gemeente Oldebroek 2018;

besluiten het volgende reglement vast te stellen:

 

Reglement gegevensverstrekkingen Basisregistratie Personen (BRP) gemeente Oldebroek

Artikel 1: Verstrekkingen aan een orgaan van de gemeente

  • 1.

    Met inachtneming van het besluit als bedoel in artikel 3.2 van de Wet basisregistratie personen, kunnen gegevens uit de basisregistratie aan organen van de gemeente Oldebroek worden verstrekt, voor zover deze organen deze nodig hebben voor de uitvoering van de hen opgedragen taken;

  • 2.

    De verstrekkingen als bedoeld in lid 1, kunnen plaatsvinden door middel van rechtstreekse raadpleging van de Basisregistratie Personen (ad hoc verstrekkingen), door spontane verstrekkingen en selectie;

  • 3.

    De organen van de gemeente aan wie gegevens worden verstrekt, de categorie van personen die het betreft, de gegevensset en de wijze van verstrekken zijn vermeld in bijlage 1.

Artikel 2: Verstrekkingen aan derden

  • 1.

    Met inachtneming van het bepaalde in artikel 3, kunnen over een ingeschrevene die ingezetene is van de gemeente Oldebroek en over een overledene die op het moment van overlijden ingezetene van de gemeente Oldebroek was, gegevens uit de basisregistratie worden verstrekt aan derden die werkzaamheden uitvoeren met een gewichtig maatschappelijk belang voor de gemeente;

  • 2.

    Over een ingezetene van de gemeente Oldebroek kunnen gegevens uit de basisregistratie worden verstrekt aan een derde, die voorafgaande schriftelijke toestemming heeft van de ingezetene wiens gegevens worden verstrekt;

  • 3.

    De verstrekking als bedoeld in lid 1 van dit artikel vindt slechts plaats voor zover deze noodzakelijk is voor de behartiging van het gerechtvaardigde belang van de derde en het belang of de fundamentele rechten en vrijheden van de ingeschrevene niet aan de verstrekking in de weg staan;

  • 4.

    De verstrekking als bedoeld in dit artikel kan uitsluitend betrekking hebben op algemene gegevens over de naam, het geslacht, de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het gebruik door de ingeschrevene van de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het adres, de bijhoudingsgemeente, de geboortedatum en de datum van overlijden.

Artikel 3: Aanwijzing gewichtige maatschappelijke belang en categorieën derden

  • 1.

    Als werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijke belang worden aangewezen de werkzaamheden als genoemd in bijlage 2 van dit reglement;

  • 2.

    Als categorieën van derden die de in lid 1 genoemde werkzaamheden uitvoeren, worden aangewezen de categorieën als genoemd in bijlage 2.

Artikel 4 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Het Reglement gegevensverstrekkingen Basisregistratie Personen (BRP) Oldebroek 2014 wordt hiermee ingetrokken.

  • 2.

    Dit reglement treedt de dag na bekendmaking in werking en werkt terug tot 25 mei 2018.

  • 3.

    Dit reglement kan worden aangehaald als: Reglement BRP gemeente Oldebroek.

 

aldus vastgesteld in de vergadering van 24 augustus 2021

burgemeester,

T.H.Haseloop-Amsing

secretaris,

P.H.Lensselink

Bijlage 1  

 

Deze bijlage behoort bij artikel 1 van het Reglement gegevensverstrekkingen Basisregistratie personen gemeente Oldebroek en bevat een opgave van de organisatieonderdelen en de taken die deze uitvoeren waarvoor gegevens uit de BRP kunnen worden verstrekt.

1

2

3

4

5

6

7

Organisatie

onderdeel

Taak

Doelomschrijving

Categorie(ën) van betrokkenen

Rechtmatige grondslag

Soort verstrekking

Gegevens

Team Dienstverlening, team bedrijfsvoering

Jubilea overzichten: Vanaf 50+ huwelijken en jarigen, 90+ jarigen

Felicitaties van burgemeester via brief of persoonlijk bezoek

Personen die aan jubilea criteria voldoen

Lokale taak

Ad hoc

NAW, geboortedatum, huwelijksdatum

Team Dienstverlening/

bedrijfsvoering

Informeren nieuwe stemgerechtigden

Nieuwe stemgerechtigden informeren over stemrecht

Nieuwe stemgerechtigden

Lokale taak

Ad hoc selectie

NAW, geboortedatum, uitsluiting kiesrecht

Team Dienstverlening

Stembureauleden

Zitting nemen op het stembureau

Stembureauleden

Lokale taak

Ad hoc

NAW, geboortedatum, BS-nummer

Team bedrijfsvoering

Gedecoreerden

Aanvragen Koninklijke Onderscheiding

Inwoners die voorgedragen worden voor een KO

Lokale taak

Ad hoc

NAW

Team Ruimte

Controle op bewoning recreatie- en mantelzorg bewoningen

Het opsporen van illegale bewoningen, controleren van terechte bewoningen

Ingeschrevenen van de betreffende woningen

Lokale taak

Wekelijkse selectie

NAW, geboortedatum, vestigingsdatum

Team Samenleving

Stimuleren taal- en spraakontwikkeling baby’s

Ouders van kinderen van vier maanden een “boekstart” pakket aanbieden

Kinderen van vier maanden

Lokale taak

Maandelijkse selectie

NAW, geboortedatum

Team Samenleving

Preventieve schulddienstverlening 18 jarigen

18 jarigen informeren over wat op hen af komt vanaf die leeftijd

toekomstig 18 jarigen

Lokale taak

Maandelijkse selectie

NAW, geboortedatum

 

Voor verstrekkingen van gegevens van inwoners van de gemeente Oldebroek aan DDS/Makelaar wordt aangesloten bij besluit Autorisaties van (BZK besluit). Gegevens die verstrekt worden aan DDS/Makelaar worden alleen verstrekt ingevolge artikel 3, 5 en 6 van dit besluit en alleen de gegevens die genoemd worden in de bijlagen 2 tot en met 24b van dit besluit mogen alleen op grond van de taken behorende bij de bijlagen worden verstrekt aan de afnemer via de DDS/Makelaar.

Bijlage 2  

 

Derden aan wie gegevens worden verstrekt die werkzaamheden verrichten met een gewichtig maatschappelijk belang voor de gemeente Oldebroek.

 

Behorend bij artikel 3: Reglement gegevensverstrekkingen Basisregistratie personen gemeente Oldebroek. (Verstrekking blijft achterwege indien de betrokkene op grond van en met inachtneming van artikel 3.21 Wet BRP verzocht heeft om geheimhouding).

Gewichtig maatschappelijk belang

Categorie derde BRP

Bevorderen van culturele en maatschappelijke vaardigheden inwoners. Tegengaan analfabetisme.

Bibliotheken

Ouderenondersteuning

Stichting Welzijn Ouderen

Patiëntenzorg, het verlenen van medische zorg en innen van rekeningen i.v.m. de verleende zorg.

Ziekenhuizen

Maatschappelijke dienstverlening

Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van

Ouderenzorg

Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van

Jeugdwelzijnswerk

Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van

Sociale werkvoorziening

Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van

Schuldhulpverlening

Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van

Algemene- en geestelijke gezondheidszorg

Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van

Algemene toelichting

 

Sinds 1 januari 2010 zijn alle overheidsorganen, waaronder de gemeenten en haar organisatieonderdelen, verplicht om bij de verwerking van persoonsgegevens, de basisgegevens uit de Gemeentelijke Basisadministratie (GBA) te betrekken. Burgers hoeven sindsdien ook niet meer de bij de basisregistratie bekende gegevens opnieuw te verstrekken bij contact met de overheid.

 

Met ingang van 6 januari 2014 is het wettelijk kader voor de GBA door dat van de Wet basisregistratie personen (Wbrp) vervangen. Onder de GBA diende het gemeentebestuur bij of krachtens verordening kaders te stellen voor het gebruik van GBA-gegevens binnen de eigen organisatie en de verstrekking van gegevens aan bepaalde derden. Op grond van de Wet BRP is het verplicht kaders te stellen voor het verstrekken van gegevens aan derden.

 

De wetgever laat het aan het inzicht van het gemeentebestuur over, om dit al dan niet voor het intern gebruik van gegevens uit de basisregistratie te doen. Informatievoorziening, waaronder persoonsinformatie, heeft zich ontwikkeld tot een volwaardig bedrijfsmiddel, waarvan de gemeentelijke dienstverlening en bedrijfsvoering volledig afhankelijk zijn geworden. Vanuit dat belang, is het noodzakelijk dat het gemeentebestuur meer in het algemeen kaders stelt voor beleid, organisatie en beheer van de informatievoorziening, waarvan de persoonsinformatievoorziening deel uitmaakt. Het onderhavige Reglement voorziet in een nadere invulling aan de verstrekking van gegevens uit de Basisregistratie Personen aan de organen van de gemeente Oldebroek.

 

Dit Reglement voorziet daarnaast in de aanwijzing van door derden verrichte werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijk belang voor de gemeente Oldebroek en van de categorieën van derden die dergelijke werkzaamheden verrichten ten behoeve waarvan gegevens uit de basisregistratie kunnen worden verstrekt. Daarmee voldoet de gemeente Oldebroek aan de vereisten zoals gesteld in de Wet BRP.

 

De gemeenteraad heeft besloten het Reglement van verstrekkingen aan derden en aan organen van de gemeente Oldebroek over te laten aan het college van burgemeester en wethouders. Het Reglement van de verstrekkingen aan derden heeft de raad gedelegeerd aan burgemeester en wethouders op grond van zijn bevoegdheid genoemd in artikel 156 Gemeentewet.

Begripsbepalingen

De begrippen uit de Wet BRP die relevant zijn voor de inhoud van deze verordening, zijn integraal overgenomen uit artikel 1 van de Wet BRP. Dit betreft de begrippen: basisregistratie, ingeschrevene, ingezetene en derde.

Basisregistratie

Juridisch gezien is sprake van één Basisregistratie Personen, die vooralsnog bestaat uit centrale door het Rijk beheerde en lokale door de gemeente Oldebroek beheerde voorzieningen. In de loop van de komende jaren zullen de lokale voorzieningen opgaan in één centrale voorziening.

Ingeschrevene en ingezetene

Een ingeschrevene is een persoon van wie een persoonslijst is opgenomen in de BRP. Dat kan ook een persoon betreffen die niet in Nederland woonachtig is, maar wel een relatie heeft met de Nederlandse overheid. De ingezetene is de ingeschrevene die in de gemeente Oldebroek woont.

Derde

Een derde is elke natuurlijk persoon, niet zijnde een overheidsorgaan of een ingeschrevene en elke rechtspersoon, die niet krachtens publiekrecht is ingesteld, noch met enig openbaar gezag is bekleed.

Artikelsgewijze toelichting

Artikel 1. Verstrekking aan een orgaan van de gemeente

De minister van BZK verstrekt de gemeente voor de uitvoering van haar taken, gegevens van personen die wel in de BRP zijn ingeschreven, maar niet in de gemeente Oldebroek woonachtig zijn. Deze systematische verstrekking van gegevens aan de gemeente is gebaseerd op een autorisatiebesluit van de minister van BZK voor de gemeente Oldebroek op grond van artikel 3.2 Wet BRP.

 

Zolang de Wet BRP door de gemeente Oldebroek wordt uitgevoerd met behulp van systemen die gebruikt werden tijdens de Wet GBA, is er geen sprake van systematische verstrekking van persoonsgegevens door de minister van BZK, met betrekking tot de eigen inwoners. De gemeente Oldebroek heeft in dat geval zelf beschikking over de persoonsgegevens van haar eigen inwoners.

 

Voor het gebruik van gegevens van personen die in de BRP zijn ingeschreven, maar niet in de gemeente Oldebroek woonachtig zijn, dient de gemeente Oldebroek het autorisatiebesluit van de minister van BZK in acht te nemen.

 

Ook voor de verstrekking aan de DDS/makelaar wordt aangesloten bij dit autorisatiebesluit. Organen van de gemeente Oldebroek mogen alleen gebruik maken van de DDS/makelaar zoals vermeld in het autorisatiebesluit.

Artikel 2. Gegevensverstrekking aan derden

Derden die werkzaamheden verrichten met gewichtig maatschappelijk belang

De wetgever heeft de verstrekking van toegang tot gegevens uit de BRP aan een groot aantal derden al deels voorzien in de Wet BRP. Desondanks kan er sprake zijn van een lokale situatie die het gemeenschappelijk belang dient, waarin de wetgever niet heeft voorzien. In gevallen waarbij sprake is van gemeentelijke werkzaamheden die gelijktijdig het gemeentebelang en het maatschappelijk belang dienen, is de gemeenteraad bevoegd autorisaties aan nader te bepalen categorieën van derden te verlenen, voor het raadplegen van gegevens van inwoners van de gemeente Oldebroek.

 

De verantwoordelijkheid voor de bepaling hiervan is door de gemeenteraad gedelegeerd aan burgemeester en wethouders op grond van artikel 156 Gemeentewet.

 

Voor de aanwijzing van de werkzaamheden dienen burgemeester en wethouders een aantal criteria als uitgangspunt te nemen. Het moet hierbij gaan om werkzaamheden:

  • -

    die samenhangen met een overheidstaak;

  • -

    gericht zijn op het in stand houden van voorzieningen voor burgers waarbij sprake is van overheidsverantwoordelijkheid;

  • -

    waarbij, gelet op overheidsverantwoordelijkheid, ondersteuning daarvan door gegevensverstrekking uit de Basisregistratie Personen gerechtvaardigd is.

Derden met schriftelijke toestemming

Naast de toegestane verstrekking van gegevens aan derden die werkzaamheden met een gemeentelijk en maatschappelijk belang uitvoeren mogen gegevens ook verstrekt worden aan derden, die voorafgaand schriftelijke toestemming hebben verkregen van de persoon waar gegevens over worden opgevraagd.

Beperkte gegevensverstrekking

Op grond van artikel 3.9, lid 4 van de Wet BRP kan de verstrekking van gegevens uitsluitend betrekking hebben op algemene gegevens. Dit betreft de volgende gegevens: de naam, het geslacht, de geslachtsnaam van de echtgenoot/geregistreerd partner, de eerdere echtgenoot of geregistreerd partner, het al dan niet gebruiken van de geslachtsnaam van de echtgenoot/geregistreerd partner of de eerdere echtgenoot/geregistreerd partner, het adres, de bijhoudingsgemeente, de geboortedatum en de datum van overlijden.

Artikel 4 Inwerkingtreding en citeertitel

Het Reglement gegevensverstrekking Basisregistratie Personen gemeente Oldebroek, die uit dit Reglement kan worden geciteerd, treedt in werking op de dag na haar bekendmaking.