Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Zaanstad

Machtiging aanbesteding t.a.v dienstverlening situatie- en startpunten in het kader van de woonruimteverdeling

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieZaanstad
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingMachtiging aanbesteding t.a.v dienstverlening situatie- en startpunten in het kader van de woonruimteverdeling
CiteertitelMachtiging aanbesteding t.a.v dienstverlening situatie- en startpunten in het kader van de woonruimteverdeling
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpvolkshuisvesting en woningbouw
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Aanbestedingswet 2012
  2. https://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR651551/3
  3. artikel 168 van de Gemeentewet
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

14-09-2021Nieuwe machtiging

07-09-2021

gmb-2021-313034

2021/20482

Tekst van de regeling

Intitulé

Machtiging aanbesteding t.a.v dienstverlening situatie- en startpunten in het kader van de woonruimteverdeling

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Zaanstad,

 

Overwegende:

 

  • dat gemeenten een publieke taak hebben aangaande de woonruimteverdeling;

  • dat de 15 gemeenten in de regio’s Amstelland-Meerlanden, Amsterdam en Zaanstreek -Waterland grote waarde hechten aan samenwerking in de regio op het gebied van woonruimteverdeling;

  • Na een uitgebreid bestuurlijk traject de gemeenteraden van alle vijftien gemeenten in maart 2021 een beleidsvoorstel voor een nieuwe woonruimteverdeling hebben vastgesteld. In dit beleidsvoorstel onder andere is besloten sociale huurwoningen toe te wijzen op basis van wachtpunten, zoekpunten, situatiepunten en in een paar gemeenten lokaal geldende startpunten. Om in aanmerking te komen voor situatiepunten en startpunten kunnen woningzoekenden een aanvraag doen bij een daartoe in te richten regionaal portaal. Vervolgens dienen deze aanvragen te worden beoordeeld, en wordt besloten of woningzoekende punten toegekend krijgt;

  • dat de betreffende gemeenten voornemens zijn de dienstverlening voor de beoordeling van aanvragen om in aanmerking te komen voor situatie en startpunten in te kopen middels een aanbestedingstraject;

  • dat Gemeente Amsterdam als penvoerder zal optreden van dit aanbestedingstraject tot en met het versturen van de gunningsbrieven;

  • dat de betreffende gemeenten zelfstandig tot gunning overgaan en ieder voor zich besluiten tot het aangaan van de overeenkomst;

  • dat gemeente Amsterdam gemachtigd dient te worden om het penvoerderschap van de aanbestedingsprocedure te mogen voeren namens de betreffende gemeenten;

  • dat er van een mandaatverlening geen sprake is nu gemeenten zelfstandig zullen besluiten tot het aangaan van de overeenkomst, die zij ieder voor zich zullen afsluiten.

 

 

Besluit:

 

 

 

  • I.

    Aan het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Amsterdam een machtiging te verlenen ter zake van alle (o.a. voorbereidende en uitvoerings-)handelingen die noodzakelijk zijn met betrekking tot het inkoopproces en de aanbestedingsprocedure om te komen tot dienstverlening aangaande de beoordeling van situatie en startpunten in het kader van de woonruimteverdeling, tot en met het verzenden van de gunningsbrieven;

  • II.

    Aan deze machtiging de voorwaarde te verbinden dat de aanbestedingstukken voor publicatie/verzending ter goedkeuring aan gemeente Zaanstad worden voorgelegd;

  • III.

    Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Amsterdam is toegestaan de machtiging onder I. intern door te leggen aan de onder hen ressorterende medewerkers.

 

Aldus besloten in de vergadering d.d. 07-09-2021

Burgemeester en wethouders van Zaanstad,

drs. J. Hamming, burgemeester

drs. J.W. Kradolfer, gemeentesecretaris a.i.