Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
's-Gravenhage

SUBSIDIEREGELING MEDIABELEID DEN HAAG 2022

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
Organisatie's-Gravenhage
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingSUBSIDIEREGELING MEDIABELEID DEN HAAG 2022
CiteertitelSubsidieregeling mediabeleid Den Haag 2022
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerpSubsidieregeling mediabeleid Den Haag 2022

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

https://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR643067/1

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-2022Nieuwe regeling

07-09-2021

gmb-2021-311732

Tekst van de regeling

Intitulé

SUBSIDIEREGELING MEDIABELEID DEN HAAG 2022

Toelichting

 

Ten behoeve van de uitvoering van het mediabeleid van de gemeente Den Haag, zoals vastgesteld in de Notitie lokaal verbinden 2.0, is de Subsidieregeling mediabeleid Den Haag 2022 opgesteld.

 

Besluitvorming

 

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Den Haag,

 

gelet op artikel 5 van de Algemene subsidieverordening Den Haag 2020,

 

besluit vast te stellen de navolgende Subsidieregeling mediabeleid Den Haag 2022:

 

Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen

 

 

Artikel 1.1 Begripsomschrijvingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

 

- ASV:

Algemene subsidieverordening Den Haag 2020;

- AWB:

Algemene wet bestuursrecht;

- bereik:

het aantal personen dat wordt bereikt met een uitzending, publicatie of evenement;

- hardware:

apparatuur, zoals camera’s, opnameapparatuur, microfoons, computers;

- journalistieke content:

journalistieke inhoud van een tv of radioprogramma, publicatie, website of sociale media;

- journalistieke producties:

producties van journalistieke kwaliteit voor radio, televisie, print of online waarbij de journalist zich houdt aan de Code van Bordeaux van het Genootschap van Hoofdredacteuren;

- media infrastructuur:

voorzieningen en middelen bedoeld om toegang te geven tot verschillende media-uitingen;

- redactiestatuut:

document waarin de redactionele onafhankelijkheid van de redactie van een nieuwsmedium is vastgelegd;

- Samenwerkingspartners:

mediapartners, journalistieke organisaties en maatschappelijke en culturele instellingen.

 

Artikel 1.2 Toepassingsbereik

Deze subsidieregeling is van toepassing op de verstrekking van subsidies door het college voor de activiteiten bedoeld in de artikelen 2.2 en 3.2.

 

Artikel 1.3 Kosten die voor subsidie in aanmerking komen

1. De subsidie heeft uitsluitend betrekking op de redelijkerwijs gemaakte kosten die resteren na aftrek van bijdragen van derden en die naar het oordeel van het college direct zijn verbonden met en noodzakelijk zijn voor de uitvoering van een activiteit als bedoeld in artikel 2.2 of artikel 3.2

 

2. Voor subsidie in aanmerking komen:

a. de BTW over de gesubsidieerde kosten voor zover die BTW niet teruggevorderd, verrekend of anderszins in mindering kan worden gebracht; en

b. proportionele uitgaven die direct zijn verbonden aan de voorbereiding, coördinatie, uitvoering, evaluatie of kwaliteitsverhoging van de activiteiten of het project.

3. Niet voor subsidie in aanmerking komen: de kosten voor huisvesting, exploitatie, personeel en overige kosten van overhead.

 

Artikel 1.4 Aanvraag subsidie

1. In aanvulling op artikel 8, tweede en derde lid, van de ASV legt de aanvrager de volgende gegevens over:

a. een plan van aanpak voor de activiteiten waarvoor subsidie wordt aangevraagd;

b. een verklaring waaruit blijkt in hoeverre de subsidieontvanger als BTW belaste ondernemer is aan te merken, indien sprake is van een onderneming;

c. een specificatie van verrekenbare en niet-verrekenbare BTW, indien sprake is van een onderneming;

d. een verklaring waaruit blijkt in hoeverre de subsidieontvanger als belastingplichtige op grond van de vennootschapsbelasting is aan te merken indien sprake is van een onderneming.

2. De aanvrager maakt voor de aanvraag gebruik van het door het college voor deze regeling vastgestelde digitale aanvraagformulier.

 

Artikel 1.5 Weigeringsgronden

Onverminderd de artikelen 4:25, tweede lid en 4:35 van de Algemene wet bestuursrecht en artikel 11, eerste, tweede en derde lid, van de ASV weigert het college een subsidie als:

a. de aanvraag wordt gedaan voor activiteiten die naar het oordeel van het college reeds in voldoende mate uitgevoerd worden door anderen;

b. de aanvraag wordt gedaan voor activiteiten, die al in aanmerking komen voor financiering vanuit andere gemeentelijke of niet gemeentelijke regelingen.

 

Artikel 1.6 Kostensoorten

In afwijking van artikel 14 van de ASV mag subsidie die bij de beschikking tot verlening verdeeld is over verschillende kostensoorten, van de ene kostensoort naar de andere kostensoort worden overgeheveld.

 

Artikel 1.7 Wijze van verdeling

1. Honorering van aanvragen die in aanmerking komen voor subsidie en die niet worden geweigerd, geschiedt in volgorde van indiening bij het college, totdat het voor de betrokken subsidie vastgestelde subsidieplafond is bereikt.

2. Als de aanvrager krachtens artikel 4:5 van de Algemene wet bestuursrecht de gelegenheid heeft gehad de aanvraag aan te vullen, geldt als datum van indiening van de aanvraag de datum waarop de aanvraag is aangevuld.

3. Indien het college op de dag dat het subsidieplafond wordt bereikt, meer dan één aanvraag heeft ontvangen, stelt het college onderlinge rangschikking van die aanvragen vast door middel van loting.

 

Artikel 1.8 Wijze van verantwoorden

1. De aanvraag tot vaststelling bevat:

a. een voor openbaarmaking geschikt inhoudelijk verslag conform artikel 17, vierde lid, van de ASV;

b. een voor openbaarmaking geschikt financieel verslag conform artikel 17, vijfde lid, van de ASV; en

c. een verklaring dat de verantwoording juist en volledig is. Bij verantwoording door een rechtspersoon wordt hiervoor een bestuursverklaring of directieverklaring ingediend volgens het door burgemeester en wethouders vastgestelde model.

2. Het inhoudelijk verslag bevat in aanvulling op artikel 17, vierde lid van de ASV tevens een overzicht van de resultaten van het bereik.

3. Het financieel verslag bevat in aanvulling op artikel 17, vijfde lid, van de ASV tevens een overzicht van de BTW in de financiële verantwoording.

 

Hoofdstuk 2 Subsidie ‘Versterking van de vrije onafhankelijke lokale journalistieke sector in Den Haag’

 

 

Artikel 2.1 Doel van de subsidie

1. Het doel van de subsidie die op grond van artikel 2.2. wordt verstrekt is het versterken van de vrije onafhankelijke lokale journalistieke sector in Den Haag, het faciliteren van een goede lokale media-infrastructuur en het bevorderen van samenwerking tussen lokale, regionale en nationale media-instellingen.

2. Het achterliggende maatschappelijke doel van de subsidie die op grond van artikel 2.2. wordt verstrekt is om een open en vrije onafhankelijk journalistieke sector in Den Haag te faciliteren en daarmee een open en vrije lokale democratische samenleving te ondersteunen.

 

Artikel 2.2 Activiteiten

1. Subsidie wordt uitsluitend verstrekt voor investeringen in hardware en software ten behoeve van media die:

a. bijdragen aan het versterken van de lokale media-infrastructuur;

b. uitsluitend ingezet worden voor het maken van journalistieke content; en

c. live radio-, televisie of online-uitzendingen vanaf verschillende locaties mogelijk maken.

2. In aanvulling op het eerste lid wordt subsidie tevens verstrekt voor het maken van journalistieke content en producties die:

a. worden geproduceerd in samenwerking met anderen; en

b. gericht zijn op de versterking van de samenwerking tussen lokale, regionale en nationale media-instellingen.

 

Artikel 2.3 Doelgroep

Subsidie wordt versterkt aan rechtspersonen zonder winstoogmerk die gevestigd zijn in Den Haag en die beschikken over een redactiestatuut of in hun statuten het beoefenen van hun onafhankelijke journalistieke functie gewaarborgd hebben.

 

Artikel 2.4 Hoogte van de subsidie

Een subsidie bedraagt eenmaal per vijf jaar maximaal € 5.000 per aanvrager.

 

Artikel 2.5 Subsidieplafond

1. Het college stelt per kalenderjaar een subsidieplafond vast.

2. Het plafond voor 2022 bedraagt € 20.000.

3. Het college stelt bij besluit het subsidieplafond voor de kalenderjaren na 2022 separaat vast.

 

Artikel 2.6 Verplichtingen

Onverminderd de artikelen 12 en 13 van de ASV, geldt voor de subsidieontvanger de verplichting dat de journalistieke content, die tot stand is gekomen dankzij de activiteiten als bedoeld in artikel 2.2, eerste en tweede lid, beschikbaar wordt gesteld op een voor een breed publiek in Den Haag toegankelijke wijze en gepubliceerd wordt op meerdere mediakanalen.

 

Artikel 2.7 Bevoorschotting

Bevoorschotting vindt plaats op de volgende wijze: 100% van de verleende subsidie in één keer.

 

Hoofdstuk 3 Subsidie ‘Versterken vrije onafhankelijke journalistiek wereldwijd’

 

 

Artikel 3.1 Doel van de subsidie

1. Het doel van de subsidie die op grond van artikel 3.2. wordt verstrekt, is het versterken en bevorderen van de vrije onafhankelijke journalistiek wereldwijd.

2. Het achterliggende maatschappelijke doel van de subsidie die op grond van artikel 3.2. wordt verstrekt is om een open, vrij en onafhankelijk journalistiek klimaat wereldwijd te faciliteren en daarmee een open en vrije democratische samenleving te ondersteunen en om de rol van Den Haag als stad van Vrede en Recht te versterken.

 

Artikel 3.2 Activiteiten

Subsidie wordt uitsluitend verstrekt voor activiteiten die in Den Haag plaatsvinden en die:

a. betrekking hebben op de vrije onafhankelijke journalistiek wereldwijd;

b. betrekking hebben op de ontwikkeling van een pluriform medialandschap;

c. betrekking hebben op journalistieke talentontwikkeling;

d. het imago van Den Haag als stad van Vrede en Recht versterken;

e. worden uitgevoerd in samenwerking met minimaal één in Den Haag gevestigde samenwerkingspartner.

 

Artikel 3.3 Doelgroep

Subsidie wordt uitsluitend verstrekt aan rechtspersonen zonder winstoogmerk.

 

Artikel 3.4 Hoogte van de subsidie

De subsidie bedraagt maximaal € 35.000 per aanvrager per kalenderjaar.

 

Artikel 3.5 Subsidieplafond

1. Het college stelt per kalenderjaar een subsidieplafond vast.

2. Het plafond voor 2022 bedraagt € 220.000.

3. Het college stelt bij besluit het subsidieplafond voor de kalenderjaren na 2022 separaat vast.

 

Artikel 3.6 Bevoorschotting

Bevoorschotting vindt plaats volgens het volgende schema: 90% van de verleende subsidie in één keer.

 

Hoofdstuk 4 Overige bepalingen

 

 

Artikel 4.1 Hardheidsclausule

Het college kan een of meer artikelen van deze regeling buiten toepassing laten of daarvan afwijken voor zover toepassing ervan gelet op het belang van het doel van deze regeling leidt tot onbillijkheid van overwegende aard.

 

Artikel 4.2 Evaluatie

Het college evalueert deze subsidieregeling voor het eerst in 2023 en daarna iedere twee jaar.

 

Artikel 4.3 Inwerkingtreding

Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 januari 2022 en vervalt op een door het college te bepalen tijdstip.

 

Artikel 4.4 Citeertitel

Deze subsidieregeling wordt aangehaald als: Subsidieregeling mediabeleid Den Haag 2022.

 

Den Haag, 7 september 2021

 

Het college van burgemeester en wethouders,

de secretaris, de burgemeester,

 

Ilma Merx, Jan van Zanen