Organisatie | Oudewater |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Besluit van burgemeester en wethouders van Oudewater houdende beleidsregels voor de schuldhulpverlening 2021(Beleidsregels Schuldhulpverlening Gemeente Oudewater 2021) |
Citeertitel | Beleidsregels Schuldhulpverlening Gemeente Oudewater 2021 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen.
Wet gemeentelijke schuldhulpverlening
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
11-09-2021 | Nieuwe regeling | 31-08-2021 |
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Oudewater besluiten:
I. De “Beleidsregels Schuldhulpverlening gemeente Oudewater 2021” vast te stellen.
II. Dit besluit op de wettelijk voorgeschreven wijze bekend te maken in het elektronisch Gemeenteblad.
Iedere inwoner van de gemeente Oudewater van 18 jaar en ouder, indien hij een ingezetene is die rechtmatig in Nederland verblijf houdt, kan zich tot het college wenden voor schuldhulpverlening.
Artikel 3 De aanvraag schuldhulpverlening
Overeenkomstig artikel 4a lid 1 van de wet geeft het college na de aanvraag een beschikking af met daarin het plan van aanpak bij toelating tot de schuldhulpverlening of een weigering tot de schuldhulpverlening. Bij toelating kunnen in de beschikking voorwaarden aan de schuldhulpverlening worden verbonden.
Voor de inwoner met een zelfstandige onderneming verloopt de schuldhulpverlening in eerste instantie via het Besluit bijstandverlening zelfstandigen 2004 (Bbz). Als via het Bbz geen oplossing mogelijk is wordt onderzocht of de schuldhulpverlening via de gemeentelijke schuldhulpverlening of een gespecialiseerd bureau geboden kan worden.
Artikel 5 Beëindigings- en afwijzingsgronden
Indien de cliënt gedurende het schuldhulpverleningstraject verhuist naar een andere gemeente en daardoor niet langer tot de doelgroep behoort zoals beschreven in artikel 2, handelt het college als volgt: alleen indien het dossier vergevorderd is (een algeheel akkoord is bereikt met schuldeisers) en naar het oordeel van het college uit praktisch oogpunt wenselijk is, blijft het dossier in behandeling bij het college.
Aldus vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van Oudewater in zijn vergadering van 31 augustus 2021,
J.J. Michel drs. D.C. de Vries
Gemeentesecretaris Burgemeester
Schuldhulpverlening is een wettelijke taak op grond van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening
(Wgs). Met de invoering van de nieuwe wet is het bestuursrecht van toepassing op de schuldhulpverlening. Het al dan niet aanbieden van een vorm van schuldhulpverlening is een besluit in de zin van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) en is daardoor vatbaar voor bezwaar en beroep. Met het oog op de motivering van deze besluiten zijn er beleidsregels opgesteld. Die zien grofweg op de regels rond het aanbieden, de verplichtingen en het beëindigen van de schuldhulpverlening.
De gemeente Oudewater heeft een integraal beleidsplan voor het gehele Sociaal Domein: de Maatschappelijke Agenda (MAG). Hierin is ook de integrale schuldhulpverlening opgenomen. Doordat de MAG wordt vastgesteld door de gemeenteraad wordt met de MAG voldaan aan de verplichtingen in de Wgs voor een vastgesteld plan (artikel 2 Wgs).
De schuldhulpverlening in de gemeente Oudewater wordt uitgevoerd door Plangroep dat onderdeel uitmaakt van het Stadsteam Oudewater. Als uitgangspunt wordt gehanteerd dat geen groepen op voorhand van de schuldhulpverlening worden uitgesloten. Wel geldt dat de schuldhulpverlening via Plangroep niet is toegerust om schuldhulpverlening uit te voeren voor zelfstandig ondernemers. Zij worden verwezen naar de Bbz of een gespecialiseerd bureau. Ook is het mogelijk schuldhulpverlening te weigeren of te beëindigen als iemand niet (meer) tot de doelgroep behoort of zich niet houdt aan verplichtingen die hem zijn opgelegd.
Het college van burgemeester en wethouders kan in bijzondere gevallen ten gunste van de aanvrager afwijken van de bepalingen in deze beleidsregels, indien de toepassing van de beleidsregels tot onbillijkheden van overwegende aard leiden.
In dit artikel is aangegeven dat het college schuldhulpverlening aanbiedt indien dit noodzakelijk wordt geacht. Op deze manier wordt enerzijds recht gedaan aan het beleidsmatige uitgangspunt van de eigen verantwoordelijkheid. Daar waar de inwoner in staat moet worden geacht om de (dreigende) schuldenproblematiek zelf aan te pakken en te regelen, kan schuldhulpverlening achterwege blijven. Anderzijds wordt recht gedaan aan het beleidsmatige uitgangspunt dat schuldhulpverlening selectief en gericht ingezet dient te worden. De inzet van producten kan per situatie verschillen. Het gaat om maatwerk dat afhankelijk is van de persoon en de omstandigheden van de aanvrager alsmede van de aard en hoogte van zijn schulden.
Met dit artikel wordt de eigen verantwoordelijkheid van de hulpvrager voorop gesteld. Het behoort tot de verantwoordelijkheid van mensen zelf om tijdig de benodigde informatie te geven en medewerking te verlenen. Dit geldt zowel in de fase van aanvraag als gedurende de looptijd van een traject. Wat betreft de verplichting tot medewerking is in lid 2 een aantal verplichtingen benoemd. Dit is geen limitatieve opsomming.
Hier worden de situaties beschreven waarin het aanbod van schuldhulpverlening of een schuldregeling worden afgewezen of beëindigd. Dit kan zijn omdat de aanvrager niet meer aan de voorwaarden voldoet of omdat hij zijn verplichtingen in het kader van de schuldhulpverlening niet nakomt.
Als een eerdere aanvraag door een verwijtbare gedraging van de inwoner is afgewezen of beëindigd, dan wordt deze inwoner gedurende een bepaalde periode uitgesloten van een nieuw aanbod. Dit wordt vermeld in het besluit tot afwijzing of beëindiging. Een hernieuwde aanvraag kan worden geweigerd als deze periode nog niet is verstreken. Hiervan kan slechts worden afgeweken als daarvoor dringende redenen aanwezig zijn.