Organisatie | Hoeksche Waard |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Privacybeleid Gemeente Hoeksche Waard |
Citeertitel | Privacybeleid Gemeente Hoeksche Waard |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Onbekend
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
15-09-2021 | nieuwe regeling | 06-07-2021 |
AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming) – Europese wet op de verwerking van persoonsgegevens, die rechtstreeks geldt in alle lidstaten
Bedrijfsproces – gemeentelijke bedrijfsvoering waarbij persoonsgegevens worden verwerkt
FG (Functionaris voor Gegevensbescherming) – wettelijk toezichthouder voor de naleving van privacywetgeving en bedrijfsvoorschriften
(Gegevens)verwerking – zowel geheel of gedeeltelijk geautomatiseerde operationele informatieverwerking (bijvoorbeeld archiveren, analyseren, doorgeven, raadplegen) als ieder geheel daarvan (bijvoorbeeld de salarisadministratie, gemeentebelastingen of thuiszorg)
Persoonsgegevens – gegevens over personen en waarvan de gegevensverwerking door herleidbaarheid gevolgen heeft in de persoonlijke levenssfeer (privacy impact heeft)
DPIA (data protection impact assessment) – een beoordelingsrapport waarin een gegevensverwerking wordt geanalyseerd op noodzaak en risico’s vanuit privacyoptiek, resulterend in een lijst van passende beheersmaatregelen (waarborgen)
DPIA-score – classificatie van noodzaak of risico van gegevensverwerking, als uitkomst van een DPIA
PIV – het privacy- en informatiebeveiligingsteam dat de directie en Proceseigenaren ondersteunt
Portefeuillehouder PIV – het lid van het college van B&W (hierna verder: “college”) dat verantwoordelijk is voor de uitvoering en naleving van privacywetgeving met behulp van het privacybeleid
Privacybeleid – het onderhavige privacybeleid van gemeente Hoeksche Waard, dat de kapstok vormt voor het totale privacybeleid van gemeente Hoeksche Waard, en waaraan aanvullende regelingen zijn opgehangen zoals Procesplannen of regelingen voor het uitoefenen van rechten
Privacyaudit– controles op de naleving van privacybeleid en privacywetgeving
Privacybeleidsvoering – sturing op privacy door het management (‘governance’)
Privacyincidenten – gebeurtenissen waartegen het privacybeleid en de privacywetgeving bescherming beoogt te bieden
Privacywetgeving – wetgeving die verwerking van persoonsgegevens regelt, in het bijzonder de AVG
Proces – een op elkaar volgende reeks processtappen, gericht op het leveren van een dienst (of product), dat loopt van klant tot klant (voor dit beleid zijn de processen waarbij persoonsgegevens worden verwerkt relevant)
Procesdoel – een bedrijfsdoelstelling die noodzaakt tot verwerking van persoonsgegevens
Proceseigenaren – degenen die verantwoordelijk zijn voor uitvoering van gemeentelijke taken zoals bijvoorbeeld burgerzaken, uitvoering Jeugdwet, HRM, financiële administratie, belastingen en veiligheid
Procesplan – nadere, schriftelijk geformuleerde beheersmaatregelen voor de bescherming van persoonsgegevens (in de regel de gedocumenteerde follow-up van een DPIA)
Privacy Officer – de Privacy officer binnen gemeente Hoeksche Waard, ook wel “AVG-programmamanager”
Uitvoeringsorganisatie – een organisatie waaraan één of meerdere bedrijfsprocessen zijn uitbesteed, ook wel: ‘verwerkers’
Het Privacybeleid Gemeente Hoeksche Waard bevat afspraken tussen het college, leidinggevenden en medewerkers. De afspraken moeten worden nagekomen in alle gevallen dat persoonsgegevens worden gebruikt, opgeslagen of uitgewisseld (‘verwerking van persoonsgegevens’). Dit privacybeleid vervangt het privacybeleid van maart 2019.
Het doel van dit privacybeleid is om te garanderen dat gemeente Hoeksche Waard het recht op bescherming van persoonsgegevens waarborgt conform de Algemene Verordening Gegevensbescherming en gerelateerde wet- en regelgeving.
De visie van gemeente Hoeksche Waard op de bescherming van persoonsgegevens hangt nauw samen met de rol van de gemeente in een moderne samenleving, zoals verwoord in het visiedocument “Kompas 2018”:
Gemeente Hoeksche Waard waarborgt bescherming van persoonsgegevens en respect voor privacy in alle geledingen van haar bedrijfsvoering, zowel intern als in de samenwerking met haar ketenpartners.
De komende tijd gaat gemeente Hoeksche Waard na wat zij goed doet en waar verbetering nodig is. Gemeente Hoeksche Waard voorziet structureel in passende technische en organisatorische waarborgen en stelt maatregelen bij waar dat nodig blijkt (bescherming van persoonsgegevens vraagt permanent aandacht).
Gemeente Hoeksche Waard is transparant over haar gegevensverwerking en betrekt personen via haar AVG-dienstverlening, zodat zij fouten tot een minimum beperkt en sprake is van een individueel medebeheer over persoonsgegevens. Gemeente Hoeksche Waard gaat de dialoog aan met haar doelgroepen en werkt aan een volwassen gegevensbeschermingscultuur. Zij dient steeds met vertrouwen verantwoording te kunnen afleggen over beleid en maatregelen op het gebied van gegevensbescherming en privacy.
Met de ambitie van gemeente Hoeksche Waard om de bedoeling van de Algemene Verordening Gegevensbescherming na te leven, wordt handen en voeten gegeven aan de pijler “100% dienstverlenend”.
Betrokkenen, zoals onder meer inwoners en medewerkers, moeten erop kunnen vertrouwen dat gemeente Hoeksche Waard persoonsgegevens rechtmatig, zorgvuldig en veilig verwerkt. Gemeente Hoeksche Waard is transparant over gegevensverwerkingen en de manier waarop zij persoonsgegevens beschermt.
Bij dilemma’s met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens gaat gemeente Hoeksche Waard de dialoog met betrokkenen aan en zoekt zij, waar mogelijk, gezamenlijk naar oplossingen.
Privacy gaat iedereen wat aan. Dit gaat niet alleen over elkaar maar vooral met elkaar (verbinden). Dit door zorgvuldig, bewust om te gaan met gegevensverwerking en privacy. Het wordt vertaald naar het borgen in (primaire) processen, vastleggen in de verwerkingsregistratie en transparantie naar de burgers (vertrouwen). De AVG biedt mogelijkheden (leiderschap) zolang processen goed worden beschreven en/of beargumenteerd (wendbaar).
Gemeente Hoeksche Waard gaat op een veilige manier met persoonsgegevens om en respecteert de privacy van betrokkenen/inwoners en medewerkers. Gemeente Hoeksche Waard houdt zich hierbij aan de wettelijke uitgangspunten, maar stelt de bedoeling boven de systemen. Het borgen en uitvoeren van de wettelijke taken wordt gezien als een uitdaging en niet als belemmering. Gemeente Hoeksche Waard kijkt naar oplossingen en mogelijkheden.
Het Privacybeleid Gemeente Hoeksche Waard is van toepassing op de gehele bedrijfsvoering van gemeente Hoeksche Waard, voor zover hierbij gewerkt wordt met persoonsgegevens.
Het Privacybeleid Gemeente Hoeksche Waard is de kapstok voor het privacybeleid van gemeente Hoeksche Waard, waaraan aanvullende regelingen zijn opgehangen zoals Procesplannen of regelingen voor het uitoefenen van rechten.
Het Privacybeleid Gemeente Hoeksche Waard omvat zowel bedrijfsprocessen als de onderliggende voorzieningen voor informatieverwerking en gegevensopslag. Papieren of digitale informatieverwerking maakt geen verschil.
Het Privacybeleid Gemeente Hoeksche Waard is van toepassing op processen die de gemeente uitbesteedt, inkoopt of op een andere manier organiseert, zoals deelname in een rechtspersoon die voor gemeente Hoeksche Waard informatiediensten verricht.
Het Privacybeleid Gemeente Hoeksche Waard is van toepassing op gegevensuitwisseling met derden zoals de Belastingdienst, de Raad voor de Kinderbescherming, de politie en zorgaanbieders, met dien verstande dat na legitieme en zorgvuldige gegevensverstrekking door de gemeente, de verantwoordelijkheid voor de bescherming van persoonsgegevens vanaf het moment van ontvangst bij die derde berust.
Het Privacybeleid Gemeente Hoeksche Waard omvat de gehele ‘data life cycle’: van het genereren of verzamelen van gegevens, het dagelijkse gebruik ervan en de gegevensopslag tot en met de archivering en vernietiging ervan.
Het Privacybeleid Gemeente Hoeksche Waard is van toepassing op de verwerking van statistische en/of geanonimiseerde gegevens, voor zover niet kan worden uitgesloten dat personen kunnen worden geïdentificeerd of geprofileerd.
Het Privacybeleid Gemeente Hoeksche Waard is eveneens van toepassing op informatieveiligheidsproblemen, voor zover deze betrekking hebben op het verwerken van persoonsgegevens.
1.6 Raakvlakken en overlap met andere beleidsthema’s
Het Privacybeleid Gemeente Hoeksche Waard heeft raakvlakken met andere beleidsthema’s of vertoont hiermee overlap.
Privacybeleidsvoering is wettelijk gekoppeld aan de beginselen van behoorlijk bestuur en is daarmee ondersteunend aan het gemeentelijk integriteitsbeleid, zoals beschreven in de gedragscode Integriteit van Gemeente Hoeksche Waard.
Privacybeleid richt zich in belangrijke mate op het waarborgen van een kwalitatief goede administratieve organisatie. Een kwalitatief goede administratieve organisatie is randvoorwaardelijk voor klantgerichte en klantvriendelijke gemeentelijke taakuitoefening en goed werkgeverschap (‘de mens centraal’).
Continuïteit- en risicomanagement
Privacybeleid schept waarborgen op het gebied van continuïteit en risicomanagement, omdat privacybeleid afbreuk- en aansprakelijkheidsrisico’s tegengaat en voorkomt dat werkprocessen spaak lopen omdat de bijbehorende gegevensverwerkingen een schending van het recht op privacy inhouden (onrechtmatige overheidsdaad).
Privacybeleid ondersteunt het informatiebeveiligingsbeleid door de nadrukkelijke aandacht voor het tegengaan van privacyincidenten die de beschikbaarheid, integriteit en vertrouwelijkheid aantasten van de gemeentelijke informatievoorzieningen en opgeslagen persoonsgegevens. Ten aanzien van informatiebeveiliging geldt het Informatiebeveiligingsbeleid van gemeente Hoeksche Waard.
Het sturen op gekwalificeerd personeel, cultuur en een gekwalificeerde organisatie wordt uitgevoerd vanuit het HRM beleid.
Het sturen op doelgroepgerichte communicatie wordt gedaan vanuit het Communicatiebeleid Gemeente Hoeksche Waard.
Het inkoopbeleid betreft alle diensten en processen die de gemeente uitbesteedt of inkoopt, of waarbij wordt samengewerkt met derden. Hierbij worden eisen gesteld aan de waarborgen die de betreffende derde partij kan bieden. Deze dienen in lijn te zijn met de eisen aan privacywaarborgen die vanuit de gemeente gesteld worden.
Het college van gemeente Hoeksche Waard is verantwoordelijk voor de naleving van privacywetgeving en voert proactief privacybeleid op basis van afweging van belangen en risico’s bij de verwerking van persoonsgegevens, zodat dit evenwichtig plaatsvindt. Dat wil zeggen: behoorlijk, zorgvuldig en in overeenstemming met de wet.
Privacymanagement is SMART-georganiseerd en heeft zelfstandige aandacht binnen de planning & control-cyclus van de gemeentelijke organisatie.
Het college legt over de privacybeleidsvoering verantwoording af aan de raad en betracht beleidstransparantie met behulp van publieksvoorlichting.
Het college draagt zorg voor de documentatie van beleid en maatregelen, zodat het op ieder moment maatschappelijk en juridisch uitleg kan geven over de deugdelijkheid van de aanpak.
Het college is verantwoordelijk voor het voorzien in passende privacywaarborgen bij de uitvoering van gemeentelijke taken.
Privacy valt onder de verantwoordelijkheid van de portefeuillehouder PIV in het college, die voor dagelijkse aansturingstaken een AVG-programmamanager heeft benoemd.
Het college heeft een Functionaris voor Gegevensbescherming (FG) aangewezen – zie 2.4.
De Privacy Officer is de rechterhand van de portefeuillehouder PIV en zorgt voor uitvoering van het privacybeleid. Hij coördineert het realiseren van doelen. Daarnaast geeft hij samen met team PIV ondersteuning aan de Proceseigenaren over een privacybestendige uitvoering van de processen.
Proceseigenaren zijn ervoor verantwoordelijk dat de gemeentelijke taakuitoefening waarvoor zij verantwoordelijk zijn, binnen de grenzen van dit privacybeleid plaatsvindt en rapporteren hierover aan de daarvoor verantwoordelijke directeur.
Teammanagers zijn als 'Proceseigenaren' op uitvoeringsniveau verantwoordelijk voor privacybestendige bedrijfsvoering en gegevensuitwisseling met derden. Zij leggen hierover via het DT verantwoording af aan de portefeuillehouder PIV.
Proceseigenaren voeren regie over hun proces(sen) op basis van Procesplannen (zie hierna in hoofdstuk 4.1) die voldoende overzicht bieden van de procesvoering voor effectieve sturing. Een Procesplan dient te passen binnen dit privacybeleid en is steeds in overeenstemming met de feitelijke situatie.
Een Proceseigenaar houdt proactief toezicht op de privacybestendige organisatie van zijn proces en documenteert keuzes en oplossingen als bijlagen van het Procesplan.
Een Proceseigenaar kan Proceseigenaarschap mandateren aan een subProceseigenaar binnen de gemeente. Bij mandatering blijft de opdrachtgevende Proceseigenaar verantwoordelijk voor de privacybestendigheid van de aanpak door de subProceseigenaar.
Een Proceseigenaar kan Proceseigenaarschap mandateren aan een partij buiten de gemeentelijke organisatie met toestemming van het college (samenwerking met externe ketenpartners). Het mandaat blijkt uit, bijvoorbeeld, een inkoopcontract, de deelname in een gemeenschappelijke regeling of gebruikmaking van een landelijke voorziening. Bij externe ketensamenwerking blijft de opdrachtgevende Proceseigenaar namens het college verantwoordelijk voor de privacybestendigheid van de aanpak van door hem ingeschakelde ketenpartner(s) en houdt hierop toezicht. De wet kan dwingende bepalingen bevatten over wederzijdse verantwoordelijkheden bij ketensamenwerking.
Wanneer gemeentelijke processen zodanig zijn georganiseerd dat de onderliggende gegevensverwerking onder de verantwoordelijkheid van meerdere Proceseigenaren valt, is de gemeentesecretaris de Proceseigenaar. De gemeentesecretaris kan ook een Proceseigenaar aanwijzen voor het gezamenlijke deel van de gegevensverwerking.
De Functionaris voor Gegevensbescherming (FG) is de toezichthouder van gemeente Hoeksche Waard op de naleving van privacywetgeving conform artikel 37-39 AVG. De FG wordt aangewezen op grond van: (a) zijn professionele kwaliteiten en, in het bijzonder, zijn deskundigheid op het gebied van de wetgeving en de privacy management-praktijk; (b) zijn vermogen om de onderstaande taken te vervullen en (c) zijn onafhankelijkheid – met name de afwezigheid van belangenconflict.
De FG krijgt de nodige ruimte voor professionele uitvoering van taken:
Vanwege zijn expertise van wetgeving en de praktijk, geldt een advies van de FG als zwaarwegend en de geëigende wijze voor naleving van privacywetgeving door gemeente Hoeksche Waard. Voor zover het voorkomt dat het advies van de FG afwijkt van de zienswijze van een landelijke toezichthouder en de FG beroepshalve aan zijn advies moet vasthouden, krijgt de FG de ruimte en de vrijheid om samen met de AP tot een vergelijk te komen of anders de rechter om een beslissing te vragen. Gemeente Hoeksche Waard valt de FG niet af maar wacht op deze rechterlijke beslissing.
De FG doet jaarlijks verslag over de privacybeleidsvoering aan het college. De raad wordt via de budgetcyclus geïnformeerd.
3. Privacybeleid Gemeente Hoeksche Waard
Gemeente Hoeksche Waard is zich bewust van de maatschappelijke verantwoordelijkheid die gepaard gaat met de verwerking van persoonsgegevens. Om deze reden:
3.2 Noodzakelijke gegevensverwerking
Proceseigenaren verwerken persoonsgegevens voor zover dit noodzakelijk is voor het realiseren van welbepaalde, uitdrukkelijk omschreven en gerechtvaardigde publieke taken, de nakoming van wettelijke of contractuele verplichtingen, vrijwaring van vitale belangen voor de betrokkene(n), totstandkoming of uitvoering van een overeenkomst waarbij een burger partij is of de behartiging van een gerechtvaardigd belang van gemeente Hoeksche Waard of een derde aan wie gegevens worden verstrekt, tenzij het recht op de bescherming van de persoonlijke levenssfeer prevaleert en voor zover het gerechtvaardigd belang geen grondslag voor de uitoefening van een publieke taak vormt.
De privacybeleidsvoering van gemeente Hoeksche Waard is erop gericht dat aantoonbaar is voorzien in passende organisatorische en technische maatregelen voor doeltreffende bescherming van persoonsgegevens en de bescherming van rechten van personen.
Wat ‘passend’ is, hangt af van de concrete risico’s die de verwerking van persoonsgegevens voor mens en organisatie met zich meebrengt. Deze worden vastgesteld op basis van objectieve beoordelingen – met name aan de hand van Data Protection Impact Assessments (DPIA’s).
Het Privacybeleid Gemeente Hoeksche Waard heeft een algemeen karakter en een raamwerkfunctie. Het zoomt niet in op de spelregels die kunnen gelden voor specifieke activiteiten. Voor zover dit speelt, geven Proceseigenaren via hun Procesplannen nadere invulling aan het Privacybeleid Gemeente Hoeksche Waard.
Privacybeleid per domein beschrijft de aanpak op specifieke domeinen en thema’s waarop de gemeente een taak heeft. De volgende domeinen en thema’s worden binnen gemeente Hoeksche Waard onderscheiden:
Procesplannen beschrijven werkprocessen, de bijbehorende gegevensverwerking en de privacywaarborgen waarmee de werkprocessen omkleed zijn zodat een privacybestendige aanpak ontstaat.
Het Privacybeleid Gemeente Hoeksche Waard bevat ook de aanzet voor het regelen van aspecten van privacybeleidsvoering die onder de directe verantwoordelijkheid van het college vallen.
Het Privacybeleid Gemeente Hoeksche Waard, Procesplannen en de daadwerkelijke uitvoering hiervan via organisatorische, technische en juridische oplossingen vormen samen het privacybeleid van gemeente Hoeksche Waard. In geval van tegenstrijdigheid heeft het Privacybeleid Gemeente Hoeksche Waard voorrang.
3.5 Inachtneming bijzondere wettelijke voorschriften
Op basis van het Privacybeleid Gemeente Hoeksche Waard, geeft de gemeente uitvoering aan de Algemene Verordening Gegevensbescherming. Voor zover van toepassing, houden Proceseigenaren tevens goed rekening met bijzondere wettelijke voorschriften – met name privacy-relevante bepalingen in de Wet basisregistratie personen, Telecommunicatiewet, Participatiewet, Jeugdwet en Wet maatschappelijke ondersteuning enzovoort.
4. Gedragsnorm voor Proceseigenaren
Het college verwacht van Proceseigenaren rechtmatige en zorgvuldige verwerking van persoonsgegevens. Proceseigenaren kunnen hiervoor rekenen op support door team PIV en de FG. Het college voert ook op andere manieren voorwaardenscheppend beleid om binnen gemeente Hoeksche Waard een privacybestendige cultuur te realiseren.
Proceseigenaren voorzien in passende organisatorische en technische oplossingen om de rechtmatigheid, proportionaliteit, juistheid en veiligheid van gegevensverwerking te waarborgen (‘privacywaarborgen’) en documenteren die maatregelen in Procesplannen.
Team PIV houdt een ‘artikel 30-register’ (zie § 4.3) bij van de gegevensverwerkingen (het zogenoemde “gegevensverwerkingsregister”) dat onder de eindverantwoordelijkheid van het college valt. Proceseigenaren helpen om het register volledig en actueel te laten zijn door middel van ‘artikel 30-formulieren’.
Het college is transparant over de bedrijfsvoering, gegevensverwerking en privacybeleidsvoering en faciliteert de uitoefening van rechten door personen over wie de gemeente gegevens verwerkt. Proceseigenaren verlenen hieraan hun medewerking.
Het college en Proceseigenaren dragen het belang uit van privacybeleidsvoering en geven zelf het goede voorbeeld. Zij maken privacy bespreekbaar. Bij dilemma’s gaan zij de dialoog aan met doelgroepen over wie informatie wordt verwerkt.
Aan Procesplannen liggen DPIA’s ten grondslag. DPIA staat voor “data protection impact assessment“ en is een beoordelingsrapport waarin een gegevensverwerking wordt geanalyseerd op noodzaak en risico’s vanuit privacyoptiek, resulterend in een lijst van passende beheersmaatregelen (waarborgen).
DPIA’s zijn instrumenteel voor het kunnen bepalen van passende beheersmaatregelen. De mate waarin en de manier waarop bedrijfsprocessen en gegevensverwerking aandacht nodig hebben, hangen samen met de uitkomsten van de DPIA, zoals verwoord in het DPIA-rapport.
DPIA-rapporten worden opgesteld conform artikel 35 lid 7 AVG.
Voor een eenduidig begrip hanteert gemeente Hoeksche Waard een DPIA-scoringssysteem. Hoe hoger de score, hoe robuuster de beheersmaatregelen (privacywaarborgen). Proceseigenaren volgen het advies van team PIV bij de vaststelling van hun DPIA-score. DPIA-scores worden bepaald aan de hand van bovenstaande matrix.
Proceseigenaren documenteren met behulp van hun Procesplannen hoe zij op een praktische manier in passende organisatorische en technische privacybeschermende maatregelen voorzien – met name om de volgende fouten te voorkomen:
Niet-inachtneming van bijzondere wettelijke voorschriften: bij gebruik, opslag of uitwisseling van informatie worden formele verplichtingen veronachtzaamd. 1
Voor A1-processen (nauwelijks risico, laag, met een lage score op zowel persoonlijk als gemeentelijk belang) volstaan algemene oplossingen. Zolang een proces als A1 gekwalificeerd is, is daarvoor in mindere mate aandacht nodig.
De werkelijkheid dient in overeenstemming te zijn met het Procesplan. Veranderingen in de bedrijfsvoering noodzaken tot aanpassing van Procesplannen, waarvoor een nieuwe of geactualiseerde DPIA nodig is.
Team PIV vat het Procesplan samen met behulp van ‘artikel 30-formulieren’ dat de Proceseigenaar toevoegt aan het begin van zijn Procesplan en waarvan hij een kopie verstrekt aan de Privacy Officer, die zorgdraagt voor opname van het formulier in het gegevensverwerkingsregister.
Proceseigenaren melden veranderingen voor het gegevensverwerkingsregister aan de hand van wijzigingsformulieren direct bij de Privacy Officer.
Artikel 30-formulier bevatten de volgende informatie:
De FG brengt jaarlijks verslag uit aan het college en adviseert het college over verdere optimalisering van de privacybeleidsvoering.
Hierin wordt de verslaglegging door Proceseigenaren van hun privacybeleidsvoering meegenomen. Het verslag van de Proceseigenaren omvat een stand van zaken-rapportage en verslag van eventuele klachten of andere incidenten die zich binnen hun taakgebied in het afgelopen jaar hebben voorgedaan.
Het college besluit over bijstelling van het gemeentelijk privacybeleid met inachtneming van de aanbevelingen van de FG.
Hoe dan ook evalueert de Proceseigenaar zijn Procesplannen periodiek en vraagt zo nodig de FG om hierbij advies uit te brengen, een en ander conform onderstaande tabel.
Betrokkenen hebben er recht op:
In het Protocol Privacyservices Gemeente Hoeksche Waard wordt nader beschreven welke rechten betrokkenen toekomen en welke procedures hiervoor gelden binnen gemeente Hoeksche Waard.
Het college hanteert een middellange termijnplanning (werkprogramma) en stelt prioriteiten voor het jaarlijks door haar vast te stellen AVG jaarplan, mede op basis van de jaarrapportage van de FG en de aanbevelingen die hij hierin doet. Het werkprogramma bevordert opzet, bestaan en werking van passende waarborgen voor de bescherming van persoonsgegevens binnen de kaders van het Privacybeleid Gemeente Hoeksche Waard, ter uitvoering van de wet. Het werkprogramma is met name gericht op het realiseren en in stand houden van een privacybestendige bedrijfscultuur binnen gemeente Hoeksche Waard, met gebruikmaking van overige instrumenten die in deze paragraaf worden beschreven.
Het college bevordert samen met de Proceseigenaren een privacybewuste organisatiecultuur. Door middel van voorbeeldgedrag en bewustwording (in de vorm van communicatie naar en training van medewerkers en leidinggevenden).
Het college is transparant over de privacybeleidsvoering en voert op dit thema evenwichtig communicatiebeleid waarbij Proceseigenaren zo nodig voorzien in bijzondere voorlichting aan specifieke doelgroepen.
6.4 Verdere verwerking, archiefbeleid, gegevensvernietiging
Het college voorziet samen met Proceseigenaren in, met passende waarborgen omklede, verdere verwerking van gegevens voor verenigbare doelen zoals het genereren van managementinformatie. Ook wordt voorzien in, met passende waarborgen omklede, oplossingen voor archivering en adequate oplossingen voor gegevensvernietiging.
Het college ziet erop toe dat informatieveiligheid van gemeente Hoeksche Waard in lijn met de geldende norm wordt georganiseerd. Gemeente Hoeksche Waard beschikt over een Chief Information Security Officer (CISO) die deelneemt in team PIV en samenwerkt met de portefeuillehouder PIV en de FG.
6.6 Regeling privacyincidenten
Het college voorziet in een AVG-incidentenmanagementaanpak die onder de verantwoordelijkheid valt van de portefeuillehouder PIV2 . Deze AVG-incidentenmanagementaanpak is een wezenlijk instrument voor de controle op de doelmatigheid en doeltreffendheid van het gemeentelijk gegevensbeschermingsbeleid. De AVG-incidentenmanagementaanpak bevat tevens een meldprocedure voor gebeurtenissen die de beschikbaarheid, integriteit en vertrouwelijkheid van informatievoorzieningen en gegevensopslag aantasten. Ook bevordert het college het oefenen op privacy-incidenten, incidentmanagement en crisiscommunicatie.
Vragen, klachten en het incidentmanagement zijn in wezen steekproefsgewijze toetsing van de privacybeleidsvoering. Om niet voor verrassingen te worden geplaatst, is het zaak dat Proceseigenaren ook zelf periodiek (laten) controleren in hoeverre beleidsvoering en de feitelijke situatie met elkaar overeenstemmen aan de hand van privacyaudits op de gehanteerde ijkpunten.
Zie het onderstaande schema voor de benodigde zwaarte en frequentie van privacyaudits.
Bij een gegevensverwerking met kwalificatie nauwelijks risico (laag), volstaat een quickscan.
Bij een gegevensverwerking met kwalificatie noemenswaardig risico (gemiddeld), volstaat een zelfevaluatie.
Bij een gegevensverwerking met kwalificatie ernstig risico (hoog), volstaat een audit.