Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Horst aan de Maas

Regeling beheer en toezicht Basisregistratie personen gemeente Horst aan de Maas

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieHorst aan de Maas
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingRegeling beheer en toezicht Basisregistratie personen gemeente Horst aan de Maas
CiteertitelRegeling beheer en toezicht Basisregistratie personen gemeente Horst aan de Maas
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt de Regeling beheer en toezicht basisregistratie personen gemeente Horst aan de Maas.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Wet basisregistratie personen
  2. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/?uri=celex%3A32016R0679
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

10-09-2021nieuwe regeling

30-08-2021

gmb-2021-304813

Tekst van de regeling

Intitulé

Regeling beheer en toezicht Basisregistratie personen gemeente Horst aan de Maas

Burgemeester en wethouders van de gemeente Horst aan de Maas,

 

gelet op de Wet basisregistratie personen en de Algemene verordening gegevensbescherming;

 

besluiten:

 

vast te stellen, de volgende regeling:

 

Regeling beheer en toezicht basisregistratie personen gemeente Horst aan de Maas

 

Hoofdstuk 1: Aanwijzen functionarissen

Artikel 1  

Het college van burgemeester en wethouders wijst functionarissen aan die worden belast met:

  • a.

    het informatiebeheer;

  • b.

    het beveiligingsbeheer;

  • c.

    het privacybeheer;

  • d.

    het systeembeheer.

Artikel 2  

De informatiebeheerder wijst functionarissen aan die worden belast met:

  • a.

    het toezichtsbeheer;

  • b.

    het gegevensbeheer;

  • c.

    het applicatiebeheer;

  • d.

    de gegevensverwerking;

  • e.

    coördinatie aanpak BRP fraude;

  • f.

    het namens het college van burgemeester en wethouders afnemen van de in artikel 2.8, lid 2, onder e en artikel 2.8a, lid 2, onder d, van de Wet brp bedoelde verklaring.

Hoofdstuk 2: Het informatiebeheer

Artikel 3  

De informatiebeheerder beheert de gemeentelijke voorziening en is verantwoordelijk voor het gegevensmagazijn en de autorisatiebesluiten.

Artikel 4  

De informatiebeheerder voorziet in:

 

  • a.

    een jaarlijkse planning van de beheeractiviteiten;

  • b.

    een jaarlijkse rapportage aan het college van burgemeester en wethouders over de in a. bedoelde planning, waarbij tevens inzicht wordt gegeven in de kengetallen van de bijhoudings- en beheerprocedures;

  • c.

    een jaarlijkse rapportage over de resultaten die voortvloeien uit de in artikel 13 bedoelde kwaliteitssteekproef;

  • d.

    administratieve beheerprocedures, voor zover hier niet door of bij de Wet brp in is voorzien;

  • e.

    periodiek overleg tussen hem en de op basis van de regeling aangewezen beheerders;

  • f.

    richtlijnen voor de bijhouding van de Basisregistratie personen.

Artikel 5

De informatiebeheerder is verantwoordelijk voor:

 

  • a.

    de uitvoering van het periodieke onderzoek op grond van artikel 4.3 van de Wet brp naar de inrichting, werking en beveiliging van de basisregistratie, alsmede naar de verwerking van gegevens in de Basisregistratie personen;

  • b.

    de periodieke toezending van een uittreksel van de resultaten van het onderzoek aan de Autoriteit Persoonsgegevens en aan de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.

Artikel 6  

De informatiebeheerder adviseert het college van burgemeester en wethouders over de volgende aspecten die voortvloeien uit de Basisregistratie personen:

 

  • a.

    persoonsinformatievoorziening;

  • b.

    beveiliging;

  • c.

    gegevenskwaliteit;

  • d.

    personeelsaangelegenheden.

Artikel 7  

De informatiebeheerder beslist:

 

  • a.

    over de installatie van nieuwe of gewijzigde versies van het toepassingssysteem voor de gemeentelijke voorziening;

  • b.

    op verzoeken van organen van de gemeente tot het verkrijgen van gegevens uit de Basisregistratie personen;

  • c.

    op verzoeken van derden als genoemd in artikel 3.6 van de Wet brp en in de Verordening basisregistratie personen gemeente Horst aan de Maas genoemde derden tot het verkrijgen van gegevens uit de Basisregistratie personen;

  • d.

    over de wijze van de verstrekking van gegevens met betrekking tot het bepaalde in dit artikel, onder b en c.

Artikel 8  

De informatiebeheerder ziet er op toe dat:

 

  • a.

    de in deze regeling opgenomen bepalingen worden nageleefd;

  • b.

    de behandeling en afhandeling van verzoeken om gegevensverstrekking als genoemd in artikel 7 gebeurt volgens de bepalingen uit de Wet brp, de Verordening basisregistratie personen gemeente Horst aan de Maas en de Algemene verordening gegevensbescherming;

  • c.

    de bij of krachtens de Wet brp opgelegde verplichtingen ten aanzien van inrichting en bijhouding en de beveiliging van de gemeentelijke voorziening worden nageleefd;

  • d.

    alle in artikel 2, genoemde functionarissen, alsmede het team Informatievoorziening op de hoogte zijn van de installatie van nieuwe of gewijzigde versies van het toepassingssysteem voor de gemeentelijke voorziening en van de gevolgen van deze installatie;

  • e.

    de beveiligingsvoorschriften die voortvloeien uit het algemene informatiebeveiligingsbeleid en de beveiligingsrichtlijn Basisregistratie personen worden nageleefd.

Artikel 9  

De informatiebeheerder, of een op grond van de artikelen 1 en 2 aangewezen functionaris, neemt deel aan buitengemeentelijk overleg over onderwerpen die het beheer van de gemeentelijke voorziening aangaan.

Hoofdstuk 3: Het gegevensbeheer

Artikel 10  

  • 1.

    De gegevensbeheerder is verantwoordelijk voor:

     

    • a.

      de juistheid, actualiteit en betrouwbaarheid van de gegevens die opgenomen zijn of worden, in de gemeentelijke voorziening;

    • b.

      het beheer van documentatie op het gebied van de overige wet- en regelgeving op het gebied van de Basisregistratie personen;

    • c.

      de communicatie met de overheidsorganen aan wie gegevens worden verstrekt uit de Basisregistratie personen en andere houders van voorzieningen voor de Basisregistratie personen over gegevensverwerking;

    • d.

      het verwerken van complexe mutaties en correcties met betrekking tot de Basisregistratie personen;

    • e.

      het uitzetten van richtlijnen voor het actualiseren en corrigeren van persoonsgegevens, binnen de gemeentelijke voorziening.

  • 2.

    De gegevensbeheerder beslist binnen 5 werkdagen over het in behandeling nemen van meldingen van overheidsorganen waarbij gerede twijfel bestaat over de juistheid van in de gemeentelijke voorziening opgenomen (authentieke) gegevens en stelt het overheidsorgaan in kennis van de genomen beslissing.

Artikel 11  

De gegevensbeheerder voorziet in:

 

  • a.

    de behandeling van wijzigingsverzoeken als bedoeld in de Wet brp;

  • b.

    de controlewerkzaamheden ter waarborging van de kwaliteit van de Basisregistratie personen.

Artikel 12  

De gegevensbeheerder is bevoegd, desgewenst in overleg met de senior medewerker Burgerzaken, vanuit de in artikel 10 bedoelde verantwoordelijkheid de gegevensverwerkers aanwijzingen te geven over de opname en bijhouding van gegevens in de gemeentelijke voorziening.

Artikel 13  

  • 1.

    Periodiek wordt de inhoudelijke kwaliteit van het bestand van persoonslijsten in de Basisregistratie personen, onderworpen aan een inhoudelijke controle door de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.

  • 2.

    De gegevensbeheerder BRP voorziet in een doorlopende kwaliteitssteekproef en de uitvoering van de daarmee samenhangende verbetermaatregelen, gericht op de handhaving van de kwaliteitsnorm van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.

  • 3.

    De gegevensbeheerder BRP voorziet in de uitvoering van het periodiek onderzoek op grond van artikel 4.3 van de Wet brp, voor wat betreft de verwerking van persoonsgegevens in de gemeentelijke voorziening.

Artikel 14  

De gegevensbeheerder neemt deel aan het in artikel 4, onder e en artikel 9 genoemde overleg.

Hoofdstuk 4: Het Functioneel beheer

Artikel 15  

De functioneel beheerder voorziet in:

 

  • a.

    de communicatie bij storingen in hard- en software;

  • b.

    een logboek waarin bijzondere gebeurtenissen worden bijgehouden;

  • c.

    de toekenning van de autorisatieniveaus voor de toepassing van actualiseringen aan de gegevensverwerkers, de gegevensbeheerder, de functioneel beheerder BRP en de informatiebeheerder, op grond van een besluit van de informatiebeheerder;

  • d.

    de bijhouding van een dossier over de autorisaties die overeenkomstig artikel 7 door de informatiebeheerder zijn toegekend;

  • e.

    het testen en evalueren van nieuwe versies van het toepassingssysteem en het testen en evalueren van nieuwe apparatuur;

  • f.

    de beoordeling van de gevolgen van de installatie van nieuwe en gewijzigde versies van het toepassingssysteem;

  • g.

    de bijhouding van een verzameling van alle problemen en klachten die bij het gebruik van het toepassingssysteem ontstaan;

  • h.

    een oplossing, eventueel door inschakeling van de systeembeheerder of een derde, voor de onder g genoemde problemen en klachten;

  • i.

    de voorlichting aan de in artikel 1 en 2 genoemde functionarissen over de gevolgen van een nieuwe of gewijzigde versie van het toepassingssysteem;

  • j.

    de coördinatie van werkzaamheden in geval van uitwijk in overleg met de systeembeheerder;

  • k.

    de vormgeving en inhoud van documenten die rechtstreeks aan de Basisregistratie personen worden ontleend;

  • l.

    de afhandeling van verzoeken over managementgegevens;

  • m.

    een zo spoedig mogelijke oplossing in geval van storingen binnen het toepassingssysteem, zo nodig door inschakeling van een derde.

Artikel 16  

De functioneel beheerder is verantwoordelijk voor:

 

  • a.

    de ondersteuning bij het gebruik van het toepassingssysteem;

  • b.

    het tijdig opschonen van de relevante bestanden in de database;

  • c.

    het beheer van de tabellen van de Basisregistratie personen;

  • d.

    het beheer van de gebruikersdocumentatie.

Artikel 17  

De functioneel beheerder is bevoegd:

 

  • a.

    gegevensverwerkers en het personeel van externe afdelingen/diensten die direct toegang hebben tot de Basisregistratie personen, aanwijzingen te geven over het gebruik van het toepassingssysteem;

  • b.

    over het gebruik van de Basisregistratie personen gedragsregels op te stellen.

Artikel 18  

De functioneel beheerder is verantwoordelijk voor de gehele of gedeeltelijke uitvoering van de uitwijkprocessen zoals beschreven in de procedure uitwijk, onderdeel van de procedure continuïteitsbeheer, van het managementsysteem informatiebeveiliging (Information security management system).

Artikel 19  

De functioneel beheerder ziet erop toe dat voorgeschreven procedures uit het plan Informatiebeveiliging worden nageleefd.

Artikel 20  

De functioneel beheerder BRP neemt deel aan:

 

  • a.

    het overleg genoemd in artikel 4, onder e;

  • b.

    het externe gebruikersoverleg.

Hoofdstuk 5: Het systeembeheer

Artikel 21  

De systeembeheerder is verantwoordelijk voor de uitvoer van het technisch onderhoud van de gemeentelijke voorziening (hierna toepassingssysteem genoemd).

Artikel 22  

De systeembeheerder voorziet in:

 

  • a.

    de fysieke beveiliging van het toepassingssysteem;

  • b.

    een dagelijkse back-up die wordt ondergebracht in een daartoe uitgeruste en beveiligde ruimte, die zich op een andere locatie bevindt dan de ruimte waarin de apparatuur voor het toepassingssysteem BRP is opgesteld;

  • c.

    de technische installatie van gewijzigde of nieuwe versies van het toepassingssysteem;

  • d.

    de beschikbaarheid van het toepassingssysteem overeenkomstig hetgeen daarover intern en met derden is overeengekomen;

  • e.

    De verbindingen met de hosted dienst.

Artikel 23  

  • 1.

    De systeembeheerder is bevoegd:

     

    • a.

      direct maatregelen te treffen op het moment dat de continuïteit van het toepassingssysteem of de daarin opgeslagen informatie, acuut in het geding is;

    • b.

      aanwijzingen te geven over:

      • 1.

        het beheer van het toepassingssysteem;

      • 2.

        het beheer van bestanden;

      • 3.

        toe te passen reconstructiemaatregelen.

  • 2.

    De systeembeheerder is verplicht aan de informatiebeheerder te rapporteren wanneer de continuïteit van het toepassingssysteem of de daarin opgeslagen informatie acuut in het geding is.

Artikel 24  

De systeembeheerder neemt deel aan het in artikel 4, onder e, genoemde overleg.

Hoofdstuk 6: Het privacybeheer

Artikel 25  

  • 1.

    De privacybeheerder adviseert de informatiebeheerder en het college van burgemeester en wethouders over de privacyaspecten die voortvloeien uit de uitvoering van de Wet brp en Verordening Brp.

  • 2.

    De privacybeheerder is verantwoordelijk voor:

    • a.

      de advisering over de inhoudelijke afhandeling van de verzoeken als bedoeld in artikel 7, onder b, c en d, van deze regeling;

    • b.

      het dagelijkse toezicht op de naleving van de privacyvoorschriften in relatie tot het gebruik van gegevens uit de Basisregistratie personen die voortvloeien uit de Wet Brp en de Algemene Verordening Gegevensbescherming.

Artikel 26  

De privacybeheerder adviseert over:

 

  • a.

    de afhandeling van de verzoeken om inzage in de Basisregistratie personen overeenkomstig artikel 2.55 van de Wet brp respectievelijk artikel 15 van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (inzage);

  • b.

    de behandeling van alle verzoeken om verstrekkingsbeperking die op basis van artikel 2.59 van de Wet brp ingediend worden en de eventuele privacytoets als bedoeld in artikel 3.21 lid 2 van de Wet brp;

  • c.

    de afhandeling van verzoeken ingevolge de artikelen 17 en 21 van de Algemene Verordening Gegevensbescherming;

  • d.

    de kennisgeving ingevolge artikel 19 van de Algemene Verordening Gegevensbescherming;

  • e.

    de afhandeling van verzoeken om inzage in verstrekkingen uit de Basisregistratie personen aan overheidsorganen (ook binnengemeentelijk) en derden;

  • f.

    de aanvraag van een eventuele uitbreiding van de ministeriële autorisatie;

  • g.

    de te realiseren koppelingen tussen het gegevensmagazijn en de verschillende systemen van de gebruikers in de organisatie.

Artikel 27  

De privacybeheerder is bevoegd:

  • a.

    op grond van het in artikel 25, lid 2, sub b, genoemde toezicht, alle gebruikers van gegevens uit de Basisregistratie personen aanwijzingen te geven;

  • b.

    ongevraagd advies uit te brengen over alle procedures en producten die betrekking hebben op de Basisregistratie personen, waarbij sprake is van het in geding zijn van de persoonlijke levenssfeer.

Artikel 28  

De privacybeheerder is betrokken bij alle bezwaarschriftenprocedures die voortvloeien uit genomen beslissingen op grond van de Wet brp en daarbij behorende regelingen en de Algemene Verordening Gegevensbescherming, voor zover hierbij privacyaspecten aan de orde zijn.

Hoofdstuk 7: De gegevensverwerking

Artikel 29  

De gegevensverwerkers voorzien in:

 

het verwerken van de gegevens in de Basisregistratie personen overeenkomstig de voorschriften van de krachtens de Wet brp voorgeschreven systeembeschrijvingen (Logisch ontwerp GBA) en de handleiding uitvoeringsprocedures, voor zover daartoe door de applicatiebeheerder geautoriseerd;

 

  • a.

    het verzamelen van de daarvoor bestemde gegevens;

  • b.

    de archivering van de brondocumenten op grond waarvan de gegevens zijn verwerkt;

  • c.

    de behandeling van mutaties;

  • d.

    de behandeling van het netwerkverkeer;

  • e.

    de behandeling van de foutverslagen, voortvloeiend uit de inkomende netwerk-berichten;

  • f.

    de toetsing van de waarde die aan overgelegde brondocumenten kan worden toegekend aan de hand van artikel 2.8 van de Wet brp en ziet erop toe dat geen gegevens worden verwerkt uit documenten waaraan bij of krachtens de wet geen ontleningsstatus is gegeven;

  • g.

    de dagelijkse controle van de in de Basisregistratie personen aangebrachte actualiseringen;

  • h.

    de kennisgeving aan de ingeschrevene voor wat betreft de verwerking van:

    • -

      wijziging van het naamgebruik

    • -

      vervolginschrijvingen voor zover het een adreswijziging betreft die leidt tot opname in de Basisregistratie personen;

  • i.

    de toezending van de complete persoonslijst aan de ingeschrevene in geval van een inschrijving in de Basisregistratie personen;

  • j.

    de afhandeling van de verzoeken om inzage in de Basisregistratie personen overeenkomstig artikel 2.55 van de Wet brp respectievelijk artikel 15 van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (inzage)

  • k.

    de behandeling van alle verzoeken om verstrekkingsbeperking die op basis van artikel 2.59 van de Wet brp ingediend worden en de eventuele privacytoets als bedoeld in artikel 3.21, lid 2 van de Wet brp;

  • l.

    de afhandeling van verzoeken ingevolge de artikelen 17 en 21 van de Algemene Verordening Gegevensbescherming;

  • m.

    de kennisgeving ingevolge artikel 19 van de Algemene Verordening Gegevensbescherming;

  • n.

    de afhandeling van verzoeken om inzage in verstrekkingen uit de Basisregistratie personen aan overheidsorganen en derden.

Artikel 30  

De gegevensverwerkers:

 

  • a.

    beslissen op aangiften en verzoekschriften die op grond van de Wet brp worden gedaan met inachtneming van het gestelde in artikel 26 en voor zover hier niet op andere wijze in is voorzien;

  • b.

    beslissen over het verwerken van resultaten van onderzoeken die zijn ingesteld naar aanleiding van een melding van een overheidsorgaan;

  • c.

    stellen overheidsorganen in kennis van de beslissing ingevolge sub b van dit artikel.

Hoofdstuk 8: De toezichthouder

Artikel 31  

De toezichthouder als bedoeld in artikel 4.2 van de Wet brp, is verantwoordelijk voor het toezicht op de naleving van de verplichtingen van de burger ingevolge hoofdstuk 2, afdeling 1, paragraaf 5 van de Wet brp.

Artikel 32  

De toezichthouder controleert of de burger voldoet aan zijn verplichtingen met betrekking tot de inschrijving in de Basisregistratie personen (artikel 2.38), de wijziging van diens adres (2.39), het rechtmatig gebruik van een briefadres (2.40 t/m 2.42), zijn vertrek uit Nederland (2.43) en de verstrekking van alle inlichtingen die nodig zijn voor de bijhouding van de Basisregistratie personen.

Artikel 33  

De toezichthouder ziet er op toe dat, indien de burger niet zelf aan zijn verplichtingen voldoet of kan voldoen, de verplichtingen worden vervuld door degene die daartoe bevoegd is op grond van de artikelen 2.49 en 2.50 van de Wet brp.

Artikel 34  

  • 1.

    De toezichthouder ontleent de in lid 2 van dit artikel genoemde bevoegdheden aan hoofdstuk 5 van de Algemene wet bestuursrecht.

  • 2.

    De toezichthouder is in verband met de uitvoering van de taken als genoemd in artikel 32, bevoegd:

    • a.

      met uitzondering van het zonder toestemming van een bewoner betreden van een woning, elke plaats te betreden met inbeslagname van apparatuur (zoals laptop, fotocamera);

    • b.

      zich zo nodig toegang te verschaffen met behulp van de sterke arm;

    • c.

      zich te laten vergezellen door personen die door hem zijn aangewezen;

    • d.

      inlichtingen te vorderen;

    • e.

      inzage te vorderen van een identiteitsbewijs;

    • f.

      zakelijke gegevens te vorderen, kopieën te maken of documenten mee te nemen om te kopiëren;

    • g.

      onderzoek te doen;

    • h.

      rapport op te maken ter zake een geconstateerde overtreding van de bepalingen van de Wet brp, als genoemd in artikel 32.

Artikel 35  

De toezichthouder voert zijn werkzaamheden uit in samenspraak met de gegevensverwerker en koppelt het resultaat van zijn werkzaamheden terug aan de gegevensverwerker.

Artikel 36  

  • 1.

    De toezichthouder is bevoegd om namens het college van burgemeester en wethouders een bestuurlijke boete op te leggen. Voor zover de gemeente van die bevoegdheid gebruik wil maken.

  • 2.

    De toezichthouder neemt bij gebruik van de bevoegdheid als bedoeld in lid 1 van dit artikel binnen de gemeente Horst aan de Maas ter zake geldende beleidsregels in acht.

Artikel 37  

De toezichthouder legt het resultaat van zijn werkzaamheden vast in een onderzoekrapportage en draagt zorg voor dossiervorming.

Hoofdstuk 9: Het beveiligingsbeheer

Artikel 38  

De beveiligingsbeheerder is verantwoordelijk voor de controle op de inrichting, organisatie en uitvoering van het informatiebeveiligingsbeleid op het gebied van de persoonsinformatievoorziening.

De beveiligingsbeheerder is , in samenwerking met de senior medewerker burgerzaken, in het bijzonder verantwoordelijk voor de opstelling en uitvoering van het informatiebeveiligingsbeleid Basisregistratie personen voor de gemeentelijke voorzieningen waarmee de gemeente Horst aan de Maas uitvoering geeft aan de Wet brp en is verantwoordelijk voor het gegevensmagazijn.

Artikel 39  

De beveiligingsbeheerder ondersteunt en adviseert de informatiebeheerder op het gebied van informatiebeveiliging op dusdanige wijze, dat de informatiebeheerder diens verantwoordelijkheid op grond van de artikelen 4 en 5 van deze regeling op deugdelijke wijze kan invullen.

De beveiligingsbeheerder coördineert, in samenwerking met de senior medewerker burgerzaken, de uitvoering van de beveiligingsmaatregelen van de beveiligingsrichtlijn Basisregistratie personen.

Artikel 40  

De beveiligingsbeheerder is bevoegd:

 

  • a.

    uit hoofde van diens verantwoordelijkheid als bedoeld in artikel 38, alle gebruikers van gegevens uit de Basisregistratie personen aanwijzingen te geven;

  • b.

    ongevraagd advies uit te brengen over alle procedures en producten die betrekking hebben op de Basisregistratie personen, waarbij de beveiliging in het geding is.

Artikel 41  

De beveiligingsbeheerder:

 

  • a.

    onderkent en reageert, in samenwerking met de senior medewerker burgerzaken, op incidenten en adviseert over de maatregelen die nodig zijn om de gevolgen van een incident te beperken en om herhaling te voorkomen;

  • b.

    stelt, in samenwerking met de senior medewerker burgerzaken, passende normen en controlemaatregelen op;

  • c.

    implementeert, in samenwerking met de senior medewerker burgerzaken, beveiligingsmaatregelen;

  • d.

    coördineert en handhaaft, in samenwerking met de senior medewerker burgerzaken, de uitvoering van de maatregelen als genoemd onder c.

Artikel 42  

De beveiligingsbeheerder is het aanspreekpunt op het gebied van informatiebeveiliging en bevordert het beveiligingsbewustzijn bij management en medewerkers.

Artikel 43  

De beveiligingsbeheerder:

 

  • a.

    neemt deel aan het in artikel 4, onder e, genoemde overleg;

  • b.

    participeert in de ontwikkeling en formulering van het gemeente brede informatiebeveiligingsbeleid.

Artikel 44  

De beveiligingsbeheerder rapporteert jaarlijks over de informatieveiligheid aan de informatiebeheerder en verzorgt de bijdragen aan de gemeente brede managementrapportage over de informatieveiligheid met betrekking tot de persoonsinformatievoorziening.

Hoofdstuk 10: Fraudecoördinator

Artikel 45  

De fraudecoördinator is verantwoordelijk voor het nagaan van signaleringen over fraude- en twijfelgevallen bij de identificatie of het opgeven van informatie aan de gemeente. Denk hierbij ook aan adresfraude.

Artikel 46  

De fraudecoördinator is bevoegd om binnengemeentelijke bronnen te raadplegen en te combineren met als doel om fraudegevallen op te sporen.

Artikel 47  

De fraudecoördinator voorziet in:

 

  • a.

    het actief controleren en signaleren van woon- en adresfraude;

  • b.

    het ondernemen van actie bij fraudegevallen;

  • c.

    het delen van de uitkomsten met zowel binnen- als buitengemeentelijke organisaties;

  • d.

    de samenwerking met gemeentelijke afdelingen en externe ketenpartners om fraudegevallen tegen te gaan.

Artikel 48  

De fraudecoördinator neemt deel aan overleggen met zowel gemeentelijke afdelingen als externe ketenpartners.

Hoofdstuk 11: Slotbepalingen

Artikel 49  

De in deze regeling opgenomen bepalingen gelden voor de gemeentelijke voorzieningen als bedoeld artikel 1.2 juncto 1.4 van de Wet brp evenals voor de in de gemeentelijke voorziening genoemde aangehaakte gegevens en voor de basisgegevens uit de Basisregistratie personen die zich in het gegevensmagazijn bevinden.

Artikel 50  

Deze regeling treedt in werking op de eerste dag na bekendmaking. Op dat moment wordt de Regeling beheer en toezicht basisregistratie personen gemeente Horst aan de Maas, vastgesteld op 2 december 2014, ingetrokken.

Artikel 51  

Deze regeling wordt aangehaald als: Regeling beheer en toezicht Basisregistratie personen gemeente Horst aan de Maas.

Aldus besloten in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van 30 augustus 2021

Burgemeester en wethouders van de gemeente Horst aan de Maas.

De burgemeester,

drs. R.F.I. Palmen

De secretaris,

mr. L.M.C. Beckers

Bijlage 1: Begrippen

 

In deze regeling is een aantal begrippen gebruikt waarvoor hieronder de definities zijn verwoord:

 

  • De Wet brp: de Wet basisregistratie personen (Stb. 2013, 315)

  • Gemeentelijke voorziening: de geautomatiseerde verwerking van persoonsgegevens omtrent de ingeschrevenen van de gemeente Horst aan de Maas waarvoor het college van burgemeester en wethouders op grond van artikel 1.9 van de Wet brp verantwoordelijk is

  • Het gegevensmagazijn: het magazijn met persoonsgegevens over personen die zijn ingeschreven in de gemeentelijke voorziening aangevuld met de geautomatiseerde verwerking van persoonsgegevens over personen die niet behoren tot de bevolking van de gemeente Horst aan de Maas

  • De ingeschrevene: diegene ten aanzien van wie een persoonslijst als bedoeld in artikel 1 van de Wet brp, in de Basisregistratie personen is opgenomen

  • Het autorisatiebesluit: een besluit als bedoeld in artikel 3.2, eerste lid, van de Wet brp betreffende de systematische verstrekking van persoonsgegevens uit de centrale voorzieningen

  • De informatiebeheerder: de functionaris die namens het college burgemeester en wethouders is belast met de dagelijkse zorg voor de gemeentelijke voorziening, het gegevensmagazijn en het beheer van autorisatiebesluiten

  • Het informatiebeheer: het geheel van activiteiten gericht op beleidsvoorbereiding ter zake de Basisregistratie personen, de ontwikkeling van kwaliteitsprocedures, beveiligingsprocedures, verstrekking- en privacyprocedures, evenals de coördinatie bij de uitvoering van deze procedures

  • Beveiligingsrichtlijn Basisregistratie personen: aanvulling op het algemene Informatiebeveiligingsbeleid en geeft invulling aan de specifieke eisen ten aanzien van de gemeentelijke voorziening

  • Beveiligingsbeheer: het geheel van activiteiten gericht op de inrichting, organisatie en uitvoering van de beveiliging van de persoonsinformatievoorziening

  • Gegevensbeheer: het geheel van activiteiten gericht op de inhoudelijke kwaliteitszorg betreffende het gegevens verzamelen, de gegevensverwerking en de informatievoorziening

  • Systeembeheer: het geheel van activiteiten gericht op het onderhouden van de technische aspecten van het toepassingssysteem, waarmee de gemeente uitvoering geeft aan de Wet brp

  • Applicatiebeheer: het geheel van activiteiten gericht op het ondersteunen van het toepassingssysteem voor de gemeentelijke voorziening en de waarborging van continuïteit aan de gebruikerszijde van de informatievoorziening

  • Privacybeheer: het geheel van activiteiten gericht op de bescherming van de persoonlijke levenssfeer bij het verzamelen en verwerken van persoonsgegevens in de Basisregistratie personen en de informatievoorziening daaruit

  • Gegevensverwerking: het ontlenen van gegevens aan documenten en deze op een voorgeschreven wijze middels het daartoe bestemde toepassingssysteem opnemen in een gegevensbestand

  • Toezicht: het geheel van activiteiten die worden ondernomen ter bewerkstelliging van het nakomen van verplichtingen door burgers, die op grond van de Wet brp voor hen gelden

Bijlage 2: Aanwijzing van beheerfunctionarissen door burgemeester en wethouders

 

Op grond van artikel 1 van de Regeling beheer en toezicht Basisregistratie personen zijn de navolgende beheerfunctionarissen aangewezen:

 

Informatiebeheer

Als informatiebeheerder is aangewezen: de clustermanager Inwoners

Als plaatsvervanger is aangewezen: het teamhoofd KCC/burgerzaken en de senior medewerker burgerzaken

 

Beveiligingsbeheer

Als beveiligingsbeheerder is aangewezen: de adviseur interne controle

Als plaatsvervanger is aangewezen: de adviseur Informatiebeveiliging & Privacy

 

Privacy beheer

Als privacy beheerder is aangewezen: de senior medewerker burgerzaken en de functionaris gegevensbescherming en privacy officer (AVG)

Als plaatsvervanger is aangewezen: Bovengenoemde personen zijn ook elkaars plaatsvervanger

 

Systeembeheer

Als systeembeheerder is aangewezen: de leverancier van de applicatie en de medewerker Systeem- en netwerkbeheer

Als plaatsvervanger is aangewezen: de operationeel teamleider & Adviseur Automatisering

 

Horst, 30 augustus 2021

 

Burgemeester en wethouders van de gemeente Horst aan de Maas

 

De secretaris, mr. L.M.C. Beckers

 

De burgemeester, drs. R.F.I. Palmen

 

Toelichting Regeling beheer en toezicht Basisregistratie personen gemeente Horst aan de Maas

Inleiding

In het strategisch informatiebeveiligingsbeleid is opgenomen dat voor bepaalde kerntaken nog enkele specifieke (aanvullende) beveiligingseisen gelden op grond van wet- en regelgeving. Deze moeten in aanvullende documenten worden geformuleerd. Dit is ook het geval voor de Wet basisregistratie personen (Wet brp).

 

Gelet op de artikelen 1.10 en 1.11 van de Wet brp is het noodzakelijk om taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden te beschrijven in een beheerregeling Basisregistratie personen. De Regeling beheer en toezicht Basisregistratie personen gemeente Horst aan de Maas geeft hier invulling aan.

 

Wet brp

Op 6 januari 2014 is de Wet brp in werking getreden. De Wet brp bepaalt dat alle persoonsgegevens in één centrale registratie komen: de Basisregistratie personen (BRP). De BRP is onderdeel van een stelsel van Basisregistraties en omvat de gegevens van de gemeentelijke administraties (GBA’s) en de registratie Niet-ingezetenen (RNI). De gemeenten beheren de gegevens van ‘ingezetenen’, de inwoners van Nederland in de gemeentelijke voorziening (GV). In de Registratie Niet-ingezetenen (RNI) staan persoonsgegevens van personen die niet in Nederland wonen, maar wel een relatie met Nederland hebben, of personen die korter dan vier maanden in Nederland verblijven. De rijksdienst voor Identiteitsgegevens (RvIG) beheert de RNI.

 

Verplicht gebruik

Sinds 1 januari 2010 geldt voor de hele overheid en dus ook voor gemeenten, de verplichting om bij de uitvoering van taken gebruik te maken van persoonsgegevens uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (GBA), nu Basisregistratie personen (BRP). Naast het verplicht gebruik geldt ook de verplichte terugmelding. Dit houdt in dat alle afnemers en ook gemeentelijke organisatieonderdelen verplicht zijn bij twijfel over een persoonsgegeven hiervan melding te doen bij de betreffende gemeente.

 

Wettelijk kader

In artikel 1.10 van de Wet brp stelt de wetgever dat er nadere regels gesteld moeten worden aan de technische en administratieve inrichting, de beveiliging van de Basisregistratie personen en de privacybescherming. In artikel 1.11 Wet brp verplicht de wetgever het college van burgemeester en wethouders zich te houden aan de nadere regels van de systeembeschrijving (vooralsnog Logisch Ontwerp GBA). Het logisch ontwerp schrijft in hoofdstuk 7 voor dat het college van burgemeester en wethouders functionarissen aan moet wijzen die een aantal beheertaken uitvoeren.

 

De gemeente is verantwoordelijk voor de kwaliteit van de persoonsgegevens in de eigen GBA. De kwaliteit wordt onder andere gewaarborgd door het doen van een jaarlijkse zelfevaluatie naar de kwaliteit van gegevens en de processen. In de vragenlijsten van de zelfevaluatie zijn vragen opgenomen, gerelateerd aan de Baseline Informatiebeveiliging Overheid (BIO) en over de vastlegging van verschillende beheerstaken.

 

Gebruik van persoonsgegevens binnen de gemeente

Voor het gebruik van persoonsgegevens uit de gemeentelijke voorziening (GV) kunnen nadere regels worden gesteld bij of krachtens verordening. De verkrijging van gegevens uit de landelijke voorziening GBA-V is gebaseerd op een autorisatiebesluit van de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK).

 

In de praktijk vindt distributie van persoonsgegevens niet meer rechtstreeks vanuit de BRP plaats, maar vanuit een specifiek daarvoor ingericht gegevensmagazijn. Dat gegevensmagazijn wordt gevoed zowel vanuit de GV (inwoners) als vanuit de GBA-V (voor de niet-inwoners) en de voorziening voor de registratie voor niet-ingezetenen (RNI).

 

Verdeling beheer- en toezichtrollen

Deze regeling onderkent een aantal beheerrollen, te weten: informatiebeheer, gegevensbeheer, applicatiebeheer, systeembeheer, beveiligingsbeheer en privacy beheer. Ook de rol van de gegevensverwerker, de fraudecoördinator en de toezichthouder. Gegevensverwerkers verwerken uitsluitend de persoonsgegevens voor de GV. De inhoudelijke verantwoordelijkheid voor de basisgegevens van personen die niet tot de bevolking van de gemeente worden gerekend, ligt namelijk bij de beheerder van de GV’s van de andere gemeenten en bij de beheerder van de centrale voorzieningen: de minister van BZK.

 

Het is van belang om op te merken dat het beheer van het gegevensmagazijn niet bij de informatiebeheerder is belegd. De informatiebeheerder is verantwoordelijk voor de BRP gegevens uit dit magazijn. Unit gegevensmanagement en business intelligence (onderdeel van cluster bedrijfsvoering) voert het beheer uit. De informatiebeheerder en de privacybeheerder zijn dan ook betrokken bij de gegevensverstrekkingen van BRP gegevens uit het gegevensmagazijn, het autorisatiebesluit en de koppelingen tussen de verschillende systemen en het gegevensmagazijn.