Organisatie | Orionis Walcheren |
---|---|
Organisatietype | Regionaal samenwerkingsorgaan |
Officiële naam regeling | Verordening Sociale Cliëntenraad Walcheren |
Citeertitel | Verordening Sociale Cliëntenraad |
Vastgesteld door | algemeen bestuur |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp | Verordening Sociale Cliëntenraad |
Geen
artikel 47 van de Participatiewet
artikel 47 van de Participatiewet
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
16-05-2019 | Geconsolideerde regeling | 15-05-2019 | AB-vergadering van 15 mei 2019 |
Besluit van Orionis Walcheren tot vaststelling van de Verordening Sociale Cliëntenraad Walcheren.
Het Algemeen Bestuur van Orionis Walcheren;
- artikel 47 van de Participatiewet
- het advies van de Sociale Cliëntenraad Walcheren
het gewenst is om een verordening vast te stellen omtrent:
de wijze waarop cliënten, uitkeringsgerechtigden of hun vertegenwoordigers worden betrokken bij de uitvoering van de Participatiewet en de daarop berustende bepalingen;
Besluit vast te stellen de volgende verordening:
Deze verordening verstaat onder :
cliënten of uitkeringsgerechtigden: personen woonachtig op Walcheren met een uitkering of voorziening ingevolge de Participatiewet, de loaw, de Ioaz, de Bbz, alsmede Nuggers, ANWers en andere inwoners van Walcheren die een beroep doen op, of in aanmerking komen voor een voorziening vanuit het armoedebeleid van de respectievelijke gemeenten;
Artikel 2 - Taken van de Sociale Cliëntenraad Walcheren
De SCW is een onafhankelijke commissie met de volgende taken:
Artikel 3 - Samenstelling, Voordracht, Benoeming en Zittingsduur
De SCW bestaat uit ten minste vijf (5) en ten hoogste elf (11) leden waarbij de voorkeur uitgaat naar ten minste twee (2) leden die afkomstig zijn uit de gemeente Middelburg, ten minste twee leden (2) die afkomstig zijn uit de gemeente Vlissingen en tenminste één lid afkomstig uit de gemeente Veere. Er wordt gestreefd naar een behoorlijke mate van representativiteit waar het betreft de diverse doelgroepen.
Nieuwe of vervangende leden van de SCW worden op voordracht van het SCW-bestuur benoemd door het DB, voor een periode van vier jaar. Aftredende leden zijn in principe tweemaal herbenoembaar voor een nieuwe termijn. Wanneer er voldoende geschikte gegadigden voor het SCW lidmaatschap zijn, kan het SCW-bestuur een of meer reserve-leden voor benoeming voordragen.
Leden van de SCW die een traject in het kader van arbeidsinschakeling ingevolge de Participatiewet, de Ioaz of de Ioaw volgen, of daar in geplaatst worden tijdens hun lidmaatschap, krijgen - tenzij dit redelijkerwijs onmogelijk is - de gelegenheid dit traject te combineren met een volwaardig lidmaatschap van de cliëntenraad. Bij de inrichting van het traject wordt daarmee rekening gehouden.
Artikel 4 - Informatieverschaffing
Het DB en de afdelingen die belast zijn met het armoedebeleid van de drie Walcherse gemeenten zorgen ervoor dat aan de SCW alle informatie wordt verstrekt die nodig is voor haar taakvervulling in een zodanig stadium, dat er daadwerkelijk invloed mogelijk is op beleidsvorming en besluitvorming.
In overleg met de voorzitter van de SCW en de voorzitter van het DB van Orionis Walcheren stelt de secretaris van de SCW plaats en agenda van deze vergaderingen vast en roept de vergadering tenminste 7 dagen van te voren bijeen door middel van een schriftelijke kennisgeving, vergezeld van de agenda.
De SCW wordt tijdig betrokken bij voorbereiding, afstemming, totstandkoming en evaluatie van zaken waarmee cliënten rechtstreeks worden geconfronteerd en bij beleidsbeslissingen en beleidswijzigingen die van invloed zijn op de dienstverlening aan en de positie van de cliënt. De SCW wordt de gelegenheid geboden hierover gevraagd of ongevraagd advies uit te brengen.
De SCW brengt ook advies uit over het jaarlijkse beleidsplan en de begroting (voor zover het om de bestemming van overschotten op het Participatiewet inkomensdeel gaat) en geeft zij reactie op het jaarlijkse verslag van het dagelijks bestuur van Orionis Walcheren voor deze stukken aan de gemeenteraden worden voorgelegd en vervolgens door het AB worden vastgesteld.
De reactie van de SCW wordt binnen vier weken na adviesaanvraag en ontvangst van de stukken schriftelijk uitgebracht. Als een aanbeveling van de SCW niet wordt overgenomen, wordt dit schriftelijk gemotiveerd door het bestuur van Orionis Walcheren (c.q. het college waar het een gemeentelijke aangelegenheid betreft.
Artikel 7 - Faciliteiten, Eigen Budget, Ambtelijk Secretaris, Jaarverslag en Huishoudelijk Reglement
De SCW beschikt over een eigen jaarbudget en dient jaarlijks voor 1 oktober een begrotingsvoorstel in. Het budget wordt vastgesteld door het DB en voorziet behalve in de kosten van de eigen activiteiten en die van de lokale steunpunten mede in de kosten van de benodigde deskundigheidsbevordering en kosten van de communicatie met de achterban, zowel als met andere cliëntenraden in provinciaal en/of landelijk verband.
Orionis Walcheren zorgt dat de SCW, op haar verzoek, door een ambtelijk secretaris wordt ondersteund. De ambtelijk secretaris is geen lid van de SCW. Verzoeken om informatie, antwoorden op vragen, voorzieningen e.d. lopen via de ambtelijk secretaris en deze bewaakt de tijdige afhandeling hiervan. Over de inrichting en taak van het ambtelijke secretariaat worden nadere afspraken gemaakt.
Artikel 8 - Financiële vergoeding
De leden van de SCW ontvangen maandelijks een door het DB van Orionis Walcheren nader te bepalen en vast te stellen kostenvergoeding. Deze kostenvergoeding wordt jaarlijks geïndexeerd aan de hand van de consumentenprijsindexering van het CBS.
Leden van de SCW ondervinden als cliënt op geen enkele wijze nadeel uit hoofde van de uitoefening van hun functie.
Het staat de SCW vrij zich regionaal en landelijk aan te sluiten bij verwante samenwerkingsverbanden.
Jaarlijks wordt tussen de SCW en de algemeen directeur van Orionis Walcheren geëvalueerd of de gekozen opzet van de cliëntenparticipatie goed voldoet. In het jaarverslag van de SCW wordt hier melding van gemaakt.
Aldus vastgesteld door het Algemeen Bestuur van Orionis Walcheren in haar vergadering van 5 juli 2019.
De secretaris, De voorzitter,
TOELICHTING BIJ DE VERORDENING
Met deze verordening wordt uitvoering gegeven aan artikel 47 van de Participatiewet. De regering hecht sterk aan actieve betrokkenheid van burgers die met de Participatiewet te maken krijgen. Dit vooronderstelt een uitnodigende houding van de overheid (en andere instanties) om cliënten bij beleid en uitvoering te betrekken. Tegen deze achtergrond omvat participatie altijd meer dan in een verordening kan worden vastgelegd. De verordening Sociale Cliëntenraad Walcheren is beperkt tot het vastleggen van globale rechten en plichten.
Hieronder volgt, waar nodig, per artikel een toelichting op de bedoeling.
De leden van de SCW zijn allen uitkeringsgerechtigden van de gemeente Middelburg, Veere en Vlissingen. Dit laatste is een bewuste keus. Er wordt gebruikt gemaakt van de ervaringsdeskundigen en er wordt vanuit gegaan dat andere belangenorganisaties hun stem laten horen richting Orionis Walcheren/gemeenten ten aanzien van beleid en uitvoering van de sociale zekerheidswetten.
Lid van de SCW is degene die, op voordracht van het bestuur van de SCW, benoemd is door het DB van Orionis Walcheren. Vanaf de ingangsdatum van benoeming bestaat ook recht op een vergoeding zoals genoemd in artikel 8 van deze verordening.
De gemeente heeft haar eigen verantwoordelijkheid voor rechtstreekse communicatie met haar cliënten, individueel of collectief. Een cliëntenraad voert overleg met de gemeente vanuit het perspectief van cliënten en op basis van kennis van zaken. De in het eerste lid genoemde taken worden door de SCW zelf of op haar verzoek door derden uitgevoerd. De SCW kan haar adviezen zowel aan Orionis Walcheren, het college als (commissies van) de gemeenteraad uitbrengen. Dat vraagt niet alleen om goede afspraken maar ook om initiatief van het AB van Orionis Walcheren en de gemeenteraad van de drie Walcherse gemeenten om cliënten en hun vertegenwoordigers pro-actief en tijdig bij de beleidsvorming te
Om voldoende te kunnen functioneren moet de SCW uit minimaal 5 personen te bestaan. De wijze van werving van nieuwe leden voor de SCW wordt omschreven in een Huishoudelijk Reglement.
De leden van SCW worden gekozen voor een periode gelijk aan de zittingsduur van de
De leden van de SCW hoeven niet allemaal cliënten of uitkeringsgerechtigden ingevolge artikel 1, lid b van de verordening SCW te zijn. Dit is een bewuste keus. Dit artikellid biedt de SCW de mogelijkheid personen die geen cliënt of uitkeringsgerechtigde zijn te betrekken bij de SCW. De mogelijkheid is beperkt tot maximaal drie personen.
De SCW benoemt uit haar midden een bestuur bestaande uit een voorzitter, een secretaris en een penningmeester.
De arbeids- en re-integratieverplichtingen uit de Participatiewet gelden voor die personen die een uitkering van Orionis Walcheren ontvangen. Wanneer daarvoor dringende redenen aanwezig zijn kan, in individuele gevallen, tijdelijk ontheffing worden verleend van de arbeidsverplichting. Orionis Walcheren kan deze ontheffing slechts verlenen voor haar eigen cliënten. Voor niet-cliënten heeft Orionis Walcheren daaromtrent geen zeggenschap.
De tijdelijke ontheffing is altijd gebaseerd op de individuele omstandigheden van in de persoon gelegen factoren en wordt beoordeeld op het moment dat een dergelijke situatie zich voordoet. Dat kan zijn bij een aanvraag om uitkering of bij een heronderzoek.
Waarborgen van de continuïteit en het op peil houden van de kwaliteit bezetting van de SCW kan geen reden zijn om een lid van de SCW tijdelijk ontheffing te verlenen van de arbeidsverplichtingen. Bij het beoordelen van het verlenen van vrijstelling van de arbeidsverplichting moet steeds toepassing worden gegeven aan de intentie van artikel 9, lid
Als cliënten hun traject niet kunnen combineren met het lidmaatschop, bemoeilijkt dat het vinden van cliëntleden voor de cliëntenraad. Terwijl juist de ervaringskennis van deze cliënten die een (re-integratietraject volgen een waardevolle bijdrage levert aan de kwaliteit van de adviezen van de SCW.
Onder volwaardig lidmaatschap wordt verstaan dat het lidmaatschap van de SCW meer
inhoudt dan het sec bijwonen van overleg. Het kan ook gaan om het bijwonen van
spreekuren, deskundigheidsbevordering, bijeenkomsten.
Om de SCW in staat te stellen optimaal te functioneren, is het nodig, dat er een jaarlijks werkplan kan worden opgesteld. Dat betekent, dat de SCW haar werkzaamheden moet kunnen afstemmen op de planning van te behandelen onderwerpen in het circuit van besluitvorming. Dit vergroot de kansen op kwaliteit en vroegtijdige en effectieve advisering.
Om de SCW in staat te stellen zich tijdig voor te bereiden, ontvangt zij alle informatie die nodig is voor haar taakvervulling in een zodanig stadium dat er doodwerkelijk invloed mogelijk is op de beleidsvorming en besluitvorming. Het staat de SCW verder vrij overleg te plegen met de betreffende gemeentelijke beleidsfunctionarissen omtrent concept bestuurs- of
raadsvoorstellen, voor zover deze onderwerpen het beleidsterrein met betrekking tot de doelgroep van de SCW betreft.
Het kan verschillen met wie overleg wordt gevoerd. Leidraad is, dat een keuze wordt gemaakt voor een gesprekspartner op voldoende hoog niveau en met bevoegdheden. In het Huishoudelijk Reglement wordt de wijze waarop de leden van de SCW onderwerpen voor de agenda van het periodiek overleg kunnen aanmelden opgenomen. Orionis Walcheren/de gemeenten leveren de punten voor het periodiek overleg aan bij de SCW.
Zoals in de toelichting bij artikel 4 is vermeld is het van belang dat de SCW alle informatie ontvangt die nodig is voor haar taakvervulling in een zodanig stadium dat er daadwerkelijk invloed mogelijk is op de beleidsvorming en besluitvorming.
Voor de werkzaamheden van de SCW is zowel in Middelburg als in Vlissingen een accommodatie nodig. Dat de gevraagde accommodatie aan zekere eisen moet voldoen is duidelijk. Maar tevens moet plaatselijk worden bekeken of de vergaderruimte eveneens geschikt is voor het houden van spreekuren. Voor cliënten moet de spreekuurruimte een veilige en neutrale uitstraling hebben. De SCW is geen verlengstuk van de gemeente. Het is van belang, dat de SCW over een eigen budget beschikt. Dit wordt toegekend op grond van
een begroting waarin de activiteiten worden benoemd. Daarnaast is ambtelijke medewerking om het contact met de achterban goed vorm te geven van belang.
Het Huishoudelijk Reglement voor intern gebruik voorziet in een omschrijving van de wijze waarop de SCW functioneert en wordt binnen de SCW in onderling overleg vastgesteld.
Het werk van de SCW is vrijwilligerswerk.
Uitgongspunt is dat de te verrichten werkzaamheden door de leden van de SCW in en vanuit het kantoorpond van de SCW worden uitgevoerd. In dit kantoorpond hebben de leden de beschikking over een telefoonaansluiting en een pc met o.a. internetverbinding. Daarnaast is er de beschikking over een printer en een kopieerapparaat. Alle hiermee verband houdende kosten komen voor rekening van Orionis Walcheren.
In de praktijk komt het uiteraard voor dat door de leden privé wel eens telefoontjes gepleegd worden of printjes uitgedraaid worden voor de SCW. Dit zijn uitzonderingen. Het uitgongspunt blijft nl. dat de werkzoomheden verricht worden in en vanuit het kantoor.
Bovenstaande houdt In dat de leden van de SCW privé (geringe) kosten hebben voor de uitvoering van hun werkzoomheden.
Als door middel van over te leggen bewijsstukken aangetoond kan worden dat de jaarlijkse privé-kosten in verband met de noodzakelijk uit te voeren werkzoomheden voor de SCW hoger zijn dan de te ontvangen jaarlijkse kostenvergoeding, worden de kosten vergoed door Orionis Walcheren.
Leden kunnen alleen persoonlijk aansprakelijk worden gesteld als sproke is van een duidelijke individuele verwijtbaarheid.
Behoeft geen nadere toelichting.
Behoeft geen nadere toelichting.