Organisatie | Utrecht |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Nadere regel subsidie Stimuleren initiatieven toekomstbestendige werkgelegenheid |
Citeertitel | Nadere regel subsidie “Stimuleren initiatieven toekomstbestendig werk" |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen
artikel 156, derde lid, van de Gemeentewet
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
07-09-2021 | 31-12-2022 | Nadere regel subsidie “Stimuleren initiatieven toekomstbestendig werk" | 31-08-2021 |
Deze nadere regel verstaat onder:
Afstand tot werkgelegenheid: iemand die in potentie geschikt is voor het uitvoeren van bepaald werk, maar op dit moment (nog) niet over de benodigde kennis en competenties beschikt. Dit kan gaan om mensen die vanuit onderwijs op de arbeidsmarkt komen, om werkenden met omscholingsbehoefte of mensen die nog niet werken.
Toekomstbestendig werk/toekomstbestendige werkgelegenheid: werkgelegenheid in die delen van de economie die een goed arbeidsmarktperspectief kennen: toenemende werkgelegenheid, goede baankansen en een goed toekomstperspectief. In Utrecht geldt werk in de 4 marktgroepen “ICT en digitale vaardigheden”, “Gezondheid”, “Bouw, techniek en energietransitie” (inclusief circulaire economie) en “Onderwijs” als toekomstbestendig werk.
‘Werk voor iedereen’ is een belangrijke ambitie van de gemeente Utrecht. De gemeente wil dat iedereen de kennis en kunde heeft om mee te doen op de arbeidsmarkt, nu en in de toekomst. Er is echter sprake van een aantal structurele problemen op de arbeidsmarkt. De competenties en vaardigheden van een flink deel van de beroepsbevolking sluiten onvoldoende aan op het werk van de toekomst. Een deel van de beroepsbevolking kent onzekere arbeidsrelaties, waardoor mensen zich zorgen maken over de duurzaamheid van hun werk. Terwijl er voldoende werk is en zelfs een groot tekort aan arbeidskrachten in specifieke sectoren.
De coronacrisis maakt deze mismatch op de arbeidsmarkt versneld zichtbaar. Voor bepaalde groepen mensen geldt dat werk vinden in dezelfde sector vaak lastig is en niet bijdraagt aan baanzekerheid op de langere termijn. De gemeente Utrecht wil daarom in 2021 en 2022 extra investeren in het stimuleren en behouden van toekomstbestendige werkgelegenheid voor iedereen. Toekomstbestendig werk is een centraal element in de gemeentelijke strategie om uit de crisis te komen. Het doel van deze coronaherstelmaatregel is om de economische en arbeidsmarktstructuur verder te versterken. Door mensen toe te leiden naar toekomstbestendig werk of door stil te staan bij het behouden van werkgelegenheid, wordt bestaanszekerheid gecreëerd.
De gemeente zet samen met partners in het bedrijfsleven en onderwijs in op het verbinden van de vraag- en aanbodzijde in toekomstbestendige marktgroepen: “gezondheid”, “ICT en digitale vaardigheden”, “onderwijs” en “bouw, techniek en energietransitie (inclusief circulaire economie)”. Deze marktgroepen raken het hart van de Utrechtse economische structuur en groei, bieden een grote kans op toekomstbestendige werkgelegenheid en kampen op dit moment met een tekort aan gekwalificeerd personeel, dat ook de komende jaren naar verwachting aanhoudt.
Deze nadere regel heeft als doel om effectieve paden via opleiding naar, en behoud van toekomstbestendig werk voor iedereen in de regio Utrecht mogelijk te maken. Dit gebeurt via gerichte opleidingsprogramma’s, werk-naar-werk programma’s, zijinstroommogelijkheden in toekomstbestendige banen, en het versterken van samenwerkingsverbanden die de werkgelegenheidsambities ondersteunen in de vier prioritaire marktgroepen. Hierbij ligt bij voorkeur het accent op kansen voor MBO opgeleide en/of MBO op te leiden mensen en/of jongeren.
Artikel 3 Eisen aan de subsidieaanvrager
De subsidie kan worden aangevraagd door rechtspersonen met volledige rechtsbevoegdheid en organisaties met een inschrijving bij de Kamer van Koophandel. De aanvrager(s) moet(en) betrokken zijn bij een of meerdere van de vier marktgroepen.
Artikel 4 Vaststelling subsidieplafond
Burgemeester en wethouders stellen jaarlijks het subsidieplafond vast door middel van de subsidiestaat.
Artikel 5 Subsidiabele activiteiten
De volgende activiteiten komen voor subsidie in aanmerking:
Artikel 6 Eisen aan de subsidieaanvraag
De subsidieaanvraag moet voldoen aan de richtlijnen en verplichtingen van de geldende Algemene Subsidieverordening.
Een plan van aanpak. Hierin werkt de aanvrager uit:
Diens visie op het doel van deze regeling, hoe de activiteiten van de aanvrager de match met de arbeidsmarkt verbeteren in minimaal een van de vier marktgroepen, en ten goede komen aan mensen die nu nog een afstand tot deze werkgelegenheid hebben. De aanvrager geeft concreet aan welke activiteiten/stappen hij gaat uitvoeren en hoe hij dit gaat doen. De activiteiten vinden plaats in 2021 en/of 2022.
De aanvrager geeft de totale kosten die samenhangen met de activiteiten per kostenpost weer. Hierin worden minimaal de personeelslasten, activiteitenkosten en organisatiekosten gespecificeerd.
Daarnaast moet uit de begroting duidelijk worden op welke wijze de kosten worden gefinancierd. De (eventuele) eigen bijdrage, inkomsten en de bijdrage door co-financiers (zoals partnerbijdragen en andere subsidiënten) moeten duidelijk worden weergegeven. Wanneer er sprake is van andere subsidies en/of co-financiers als dekkingsbron, wordt aangegeven wat de status is van de aanvraag/cofinanciering.
Een voorbeeld staat op de site van gemeente Utrecht onder het kopje ‘Begroting bij subsidieaanvraag’ Subsidiehulp | Gemeente Utrecht.
Artikel 7 Beoordelingscriteria
De aanvragen worden beoordeeld op basis van de volgende criteria:
Artikel 8 Indieningstermijn subsidieaanvraag
De aanvragen kunnen tot 1 juli 2022 worden ingediend met e-herkenning via het digitale loket bij burgemeester en wethouders van de gemeente Utrecht, tot het subsidieplafond is bereikt.
Artikel 9 Maximaal subsidiebedrag per aanvraag/aanvrager
Per aanvraag wordt minimaal € 25.000 en maximaal € 350.000 per jaar subsidie verleend. Subsidie wordt eenmalig verstrekt voor activiteiten in 2021 en/of 2022.
Artikel 10 Beoordeling subsidieaanvraag
De aanvragen worden in behandeling genomen op volgorde van binnenkomst van de volledige aanvraag.
Voor de criteria genoemd in artikel 7 worden punten toegekend waarbij de maximale score per criterium 10 punten is. Alle criteria wegen even zwaar en er worden hele punten toegekend. Een aanvraag die voor elk afzonderlijk criterium minimaal 60% van het maximaal te halen aantal punten per criterium heeft gescoord, komt in aanmerking voor de subsidie.
Bij de besluitvorming geldt de volgende procedure:
De aanvragen worden in behandeling genomen op basis van binnenkomst van de volledige aanvraag en binnen (13 weken) besluiten burgemeester en wethouders van de gemeente Utrecht over de aanvraag.
Het beleid waarvoor de subsidie (omschrijving) wordt ingezet, wordt periodiek geëvalueerd. De evaluatie kan leiden tot aanpassing van de subsidieregeling en deze nadere regel.