Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Nieuwkoop

Beheerplan civiele kunstwerken 2021 t/m 2025

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieNieuwkoop
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBeheerplan civiele kunstwerken 2021 t/m 2025
CiteertitelBeheerplan civiele kunstwerken 2021 t/m 2025
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

07-09-2021nieuwe regeling

10-12-2020

gmb-2021-302944

20.63985

Tekst van de regeling

Intitulé

Beheerplan civiele kunstwerken 2021 t/m 2025

Besluit:

 

  • 1.

    Het beheerplan civiele kunstwerken 2021 t/m 2025, kenmerk 20.63985, vast te stellen;

  • 2.

    In te stemmen met de investeringen voor de planperiode 2021 t/m 2025

  • 3.

    De 1ste wijziging van de begroting 2021 vast te stellen.

1 Inleiding

1.1 Aanleiding

 

In het belang van een goed technisch maar ook financieel beheer, is het wenselijk dat een beheerplan elke vijf jaar wordt geactualiseerd. Dit beheerplan civiele kunstwerken, voor de periode 2021 t/m 2025, geeft een beschrijving van het te plegen onderhoud aan de kunstwerken met de bijbehorende financiële consequenties.

Beheerplannen zijn nodig voor een goed technisch,- en financieel beheer. De BBV schrijft voor dat er voor kapitaalgoederen een onderhoudsplan ten grondslag ligt die in afdoende mate inzicht geeft in het behouden van de kapitaalgoederen. Dit beheerplan is tevens een onderbouwing voor de voorziening.

 

Onder civiele kunstwerken vallen doorgaans constructies gelegen in de infrastructuur van wegen, water, spoorbanen, waterkeringen en/of leidingen met als doel te worden gebruikt voor overbrugging (bijvoorbeeld brug, viaduct, aquaduct) of als waterstaatkundig werk (bijvoorbeeld sluis). Hiernaast zijn een aantal vlonders en een verblijfssteiger opgenomen in dit plan.

 

Binnen de gemeente Nieuwkoop hebben we de volgende typen kunstwerken die van toepassing zijn op dit beheerplan:

  • bruggen (vaste en beweegbare)

  • aquaducten

  • tunnels

  • duikers

  • remmingswerken,geleidewerken (alleen t.p.v. bruggen)

  • verblijfsteigers (exclusief recreatieve voorzieningen zoals kluun,- vis,- en aanlegsteigers)

  • vlonders

Voorzieningen binnen het Nieuwkoopse plassengebied zijn opgenomen in het beheerplan Nautisch- en vaarwegbeheer. Steigers hebben voor het grootste deel een recreatieve functie en worden in het kader van recreatieve voorzieningen onderhouden. Het beheer en onderhoud van stuwen is in het beheerplan waterpartijen opgenomen. Overige tot een kunstwerk behorende objecten zijn in de gemeente Nieuwkoop niet van toepassing zoals een viaduct.

 

Wettelijk gezien worden kunstwerken beschouwd als onderdelen van wegen en vallen zij in die hoedanigheid ook onder de Wegenwet. Op grond van die wet is de gemeente verantwoordelijk er voor te zorgen dat de kunstwerken in goede staat verkeren. Het gaat hierbij om de technische staat, maar ook om de zorg dat de kunstwerken hun functie naar behoren kunnen blijven vervullen. De uitgebreide zorgplicht maakt dat het belangrijk is het beheer in een beheerplan te regelen en het beheerplan met regelmaat te actualiseren.

1.2 Doelstelling

Dit beheerplan geeft inzicht in de maatregelen en kosten die nodig zijn om te voldoen aan de wettelijke verplichtingen op het gebied van veiligheid, de maatregelen die minimaal nodig zijn om de functionaliteit te waarborgen en de civiele kunstwerken in de gemeente duurzaam in stand te houden. Dit beheerplan omvat:

  • een inventarisatie van de civiele kunstwerken en de kwaliteit er van op basis van inspecties;

  • een beheerstrategie;

  • een overzicht van de te nemen maatregelen;

  • een overzicht van de kosten.

Dit beheerplan betreft het in stand houden van het huidige areaal aan kunstwerken. Het aanleggen van nieuwe kunstwerken en het onderhouden van nieuwe kunstwerken buiten het huidige areaal valt buiten dit beheerplan.

1.3 Leeswijzer

Hoofdstuk 2 “Evaluatie vorige beheerplanperiode” geeft inzicht in de geplande en uitgevoerde werkzaamheden in beheerplanperiode 2015 t/m 2020. In dit hoofdstuk worden ook de financiële consequenties nader beschreven.

 

Hoofdstuk 3 “Kaders en uitgangspunten” gaat in op het wettelijk kader en de uitgangspunten op basis waarvan dit beheerplan is opgesteld.

 

In hoofdstuk 4 ”Onderhoudsstrategie” worden strategische keuzes en beleidsuitgangspunten vastgelegd. Deze zijn gebaseerd op de kaders en uitgangspunten of inzichten vanuit de afgelopen beheerplanperiodes. De vastgestelde strategie wordt vervolgens in hoofdstuk 5 “Beheerprogramma” verwerkt.

 

Hoofdstuk 5 “Beheerprogramma” is de vertaling van de strategie naar een concreet uitvoeringsprogramma voor de periode 2021 t/m 2025 en een prognose van 2025 en verder. Op basis van dit uitvoeringsprogramma worden de financiële consequenties voor zowel de Voorziening Kunstwerken (groot onderhoud), de investeringen (vervangingen) als de exploitatiebegroting (regulier onderhoud) weergegeven.

2 Evaluatie vorige beheerplanperiode

2.1 Algemeen

Dit hoofdstuk gaat in op de uitvoering van de activiteiten die voortkomen uit de afgelopen planperiode van 2015 tot en met 2020 en de financiële ontwikkelingen in die periode.

 

Als basis van het vorige beheerplan lagen een aantal inspecties ten grondslag voor zowel de vaste kunstwerken als voor de beweegbare kunstwerken (elektrisch-mechanische bruggen). Om een goed beeld te krijgen is het totale areaal geïnspecteerd waarop uitvoeringsprogramma’s met bijbehorende meerjarenbegrotingen zijn opgesteld. Het kwaliteitsniveau is “4” wat in dezelfde lijn ligt met het onderhoudsniveau “sober en doelmatig”.

2.2 Inspecties

Voor de vaste kunstwerken is in 2014 een toestandsinspectie uitgevoerd overeenkomstig de zogeheten C.U.R.-aanbeveling. Dit geeft een totaalbeeld van de onderhoudsstaat van alle objecten. De C.U.R.-aanbeveling geeft procedures, regels en eisen voor het inspecteren en onderzoeken van schade en schadeprocessen en voor de daaropvolgende schadediagnose en -prognose.

Voor de beweegbare bruggen zijn meerdere inspecties uitgevoerd die betrekking hebben op de elektrische onderdelen en de mechanische onderdelen.

 

Geconcludeerd wordt dat de kunstwerken in de gemeente Nieuwkoop een redelijke tot goede staat van onderhoud hebben. De stalen en betonnen bruggen, duikers en de verblijfssteigers zijn in een goede staat, de tunnels in een redelijke staat, de beweegbare bruggen in matige tot redelijke staat en de houten bruggen in een matige staat van onderhoud.

Het voorstel is om de civiele kunstwerken op onderhoudsniveau 4 te onderhouden. In dit niveau wordt er onderhoud gepleegd als de functionaliteit of veiligheid in het geding is en komt overeen met onderhoudsniveau B “Sober en doelmatig” wat wordt toegepast voor onder meer het beheer van de wegen.

 

Met de toestandsinspectie uit 2019 over het gehele areaal zijn 203 kunstwerken geïnspecteerd. De overige kunstwerken zijn van zodanige kleine aard dat inspecties niet mogelijk zijn of nagenoeg geen invloed hebben op het totaal. Als voorbeeld kunnen PVC-duikers genoemd worden

Tijdens de inspectie heeft de inspecteur de conditiescore van de bouwdelen bepaald. In onderstaande grafiek zijn de resultaten samengevat:

 

Hieruit concluderen wij dat de bouwdelen zich over het algemeen in een goede conditie bevinden. Circa 2% van de bouwdelen is in een slechtere staat dan op basis van het beleid van de gemeente is gewenst. De veiligheid is hierbij niet in het geding en krijgen als eerste een hogere prioriteit voor onderhoud.

2.3 Uitvoering regulier-, klein onderhoud

Het regulier-, en klein onderhoud bestond in de vorige planperiode uit kleinschalig onderhoud, schades, consignatiekosten, abonnementskosten en overige kosten. In de afgelopen planperiode is een groot deel van die kosten ten laste gebracht van de voorziening voor groot onderhoud. Dit is niet in overeenstemming met de gebruikelijke wijze van financiering van het onderhoud. In de komende planperiode komen deze uitgaven weer ten laste van de exploitatie.

2.4 Uitvoering groot onderhoud 2015 t/m 2020

Groot onderhoud omvat planmatig uit te voeren maatregelen met als doel de preventieve instandhouding van een object. Het onderscheidt zich van het reguliere onderhoud door het incidentele en meer ingrijpende karakter. Groot onderhoud bevordert de levensduur van het object. De maatregelen vloeien voort uit de inspecties van 2014.

Het programma in de voorgaande periode 2015 t/m 2020 voor de vaste kunstwerken en voor de beweegbare bruggen was als volgt:

 

Kwakelbrug in combinatie met rehabilitaieMeijepad

 

Vervanging brug Meijepad in relatie met rehabilitatie Meijepad

 

Brug Paradijsweg

 

Duiker J. Zevenhovenseweg

2.5 Financiële ontwikkeling 2015 t/m 2020 2.5.1 voorziening 2015 t/m 2020

Bij de vaststelling van het beheerplan kunstwerken voor de periode 2015 t/m 2020 werd met een eenmalige extra storting in 2015 en de jaarlijkse stortingen enerzijds en de onttrekkingen voor onderhoud een eindstand aan het einde van de planperiode in 2020 voorzien van € 546.105 (zie tabel hieronder)

 

Vastgestelde geplande verloop van de voorziening kunstwerken 2015 t/m 2020

 

De werkelijke eindstand van de voorziening ligt met € 1.051.612 aanmerkelijk hoger. Het verschil tussen de geraamde eindstand en de werkelijke eindstand wordt veroorzaakt door diverse voor- en nadelen. De Vernieuwing Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) per 1 januari 2017 speelt daarin een belangrijke rol. Het gaat om:

  • uitstel van groot onderhoud aan de burg bij Aar en Amstel in Nieuwkoop

  • nagekomen werkzaamheden uit de vorige planperiode (Kwakelbrug)

  • aanzienlijke aanbestedingsvoordelen (totaal € 388.309)

  • groot onderhoud dat vanwege de wijziging van de BBV vanaf 2017 is aangemerkt als een investering (totaal € 631.138)

  • aanpassing van de stortingen in de voorziening vanwege de BBV (ten gunste van de Reserve herwaardering investeringen maatschappelijk nut).

  • vrijval ten gunste van de algemene reserve

De aanbestedingsvoordelen zijn reden geweest om bij de huidige actualisatie kritisch te kijken naar de kosten voor groot onderhoud en vervangingen.

In de tabel hieronder is het werkelijke verloop van de voorziening kunstwerken weergegeven.

Werkelijke verloop voorziening kunstwerken 2015 t/m 2020

2.5.2 Kapitaallasten vanaf 2017

Vanwege de vernieuwing van de BBV vanaf 1 januari 2017, zijn, zoals hiervoor aangegeven, tijdens de vorige planperiode werkzaamheden aangemerkt als investering en vervolgens geactiveerd. De kapitaallasten zijn meegenomen in de financiële berekeningen voor de komende planperiode 2021 t/m 2025.

2.5.3 Exploitatie 2015 t/m 2020

In de tabel hieronder zijn de bestedingen in de periode 2016 t/m 2019 weergegeven ten laste van de exploitatie. Van de doorbelaste uren van de binnen- en buitendienst varieert vooral de ureninzet van de binnendienst. Die hangt af van de geplande omvang van de voor te bereiden werkzaamheden, maar er is in bepaalde jaren ook meer werk uitbesteed. De ureninzet van de buiten dienst varieert minder maar is ook beperkt, omdat het merendeel van de onderhoudswerkzaamheden wordt uitbesteed.

De jaarlijkse storting in de Voorziening is vanwege de vernieuwing van de BBV verlaagd en vanaf dat jaar is een storting opgenomen in de Reserve herwaardering investeringen maatschappelijk nut.

Zoals in § 3.4. is aangegeven, is een groot deel van de kosten voor regulier onderhoud in de afgelopen planperiode ten laste gebracht van de voorziening.

 

Overzicht exploitatie 2016 t/m 2019

3 Kaders en uitgangspunten

3.1 De organisatie

De gemeente Nieuwkoop is een gemeente in het Groene Hart van de Randstad. Nieuwkoop is een landelijke gemeente met 13 woonkernen. De oppervlakte is ruim 9.000 hectare, waarvan 20% water. Per 1 januari 2020 heeft de gemeente 28.827 inwoners.

Het beheer van de openbare ruimte, waaronder het beheer van de civiele kunstwerken, is ondergebracht bij de afdeling Beheer Openbare Ruimte (BOR). Deze afdeling bestaat uit drie teams: Beheer, Werkvoorbereiding & Uitvoering en Buitendienst. Het team Beheer houdt zich bezig met het dagelijks beheer van de openbare ruimte, legt de doelstellingen vast door het opstellen en implementeren van beleid. Het Team Buitendienst voert een klein deel van het reguliere beheer in de openbare ruimte uit. Het grootste deel van het reguliere onderhoud besteed het team Beheer uit. Groot onderhoud wordt voorbereid en uitgevoerd door het team Werkvoorbereiding & Uitvoering.

3.1.1 Collegeprogramma

Het collegeprogramma (2018-2022) is tot stand gekomen door de samenwerking tussen college en organisatie met input vanuit de samenleving. Hierbij moet worden opgemerkt dat het huidige programma nog voor maar 2 jaar van toepassing is op dit beheerplan met planperiode 2021 t/m 2025. Hieronder de omschrijvingen die een relatie op de civiele kunstwerken kunnen hebben.

 

Beheer openbare ruimte

Het beheer van de openbare ruimte betekent het beheer van de woon- en leefomgeving van onze inwoners. De kwaliteit van de woon- en leefomgeving moet goed zijn, want een schone, goed ingerichte, groene en veilige woonomgeving draagt bij aan het woonplezier en het welzijn van de inwoners en verbindt mensen. Wij vinden ook dat inwoners zich verbonden moeten voelen met hun woonomgeving. Aan die verbondenheid en betrokkenheid willen wij bijdragen door inwoners nauw te betrekken bij het (her)inrichten van hun buurt en het oplossen van vraagstukken over hun woonomgeving. Wij willen graag dat inwoners meedenken, mee-ontwerpen en meebeslissen als het gaat om hun eigen woonomgeving en staan open voor inwonersinitiatieven. Er moet daarbij ruimte zijn voor de eigen identiteit en erkenbaarheid van de verschillende kernen.

 

Kwaliteit openbare ruimte

De kwaliteit van de openbare ruimte speelt een rol in het woonplezier van inwoners en heeft invloed op het gedag van gebruikers van deze ruimte. Wij vinden het dan ook belangrijk dat de kwaliteit van onze openbare ruimte goed is.

 

Punten in relatie met . civiele kunstwerken:

  • -

    Goede bereikbaarheid van onze toeristische trekpleisters en plassen.

  • -

    Duurzaamheid

  • -

    Goede kwaliteit openbare ruimte

  • -

    Tijdig actualiseren beheerplannen

  • -

    Programma van eisen

  • -

    De openbare ruimte is schoon, heel, veilig en goed toegankelijk

  • -

    De kwaliteit van het onderhoud komt overeen met de vastgestelde kwaliteitsniveaus en er is geen achterstallig onderhoud

3.1.2 Inkoop- en aanbestedingsbesluit

De gemeente is bij het inkopen van levering, diensten en werk gebonden aan (Europese) aanbestedingswetgeving. De doelen die de gemeente met haar inkopen heeft, staan beschreven in het inkoop-en aanbestedingsbeleid van de gemeente Nieuwkoop

Alle werken die voortvloeien uit het beheerprogramma 2021 t/m 2025 worden volgens de huidige regels van het inkoop- en aanbestedingsbesluit aanbesteed als die van toepassing zijn.

Op grond van het Manifest Maatschappelijk Verantwoord Inkopen worden gemeenten geacht 100% duurzaam in te kopen.

3.1.3 Afstemming met andere beheerplannen

De werkzaamheden die voortvloeien uit het programma kunstwerken zijn afgestemd met andere beheerplannen. Zo worden de bruggen aan de Kousweg in Zevenhoven en Zuideinde Nieuwkoop in dezelfde periode uitgevoerd met het groot onderhoud aan deze wegen.

3.2 Landelijke wet- & regelgeving

De gemeente Nieuwkoop draagt als eigenaar en beheerder van zijn kapitaalgoederen, waaronder de civiele kunstwerken, de bestuurlijke- en civielrechtelijke verantwoordelijkheid voor de staat waarin deze zich bevinden. Die verantwoordelijkheid omvat twee categorieën: aansprakelijkheid en een algemene zorgplicht. De aansprakelijkheid is verankerd in het Nieuw Burgerlijk Wetboek en de algemene zorgplicht in de Wegenwet en de Woningwet/Bouwbesluit.

3.2.1 Nieuw Burgerlijk Wetboek

In het Nieuw Burgerlijk Wetboek is de aansprakelijk voor schade als gevolg van een onrechtmatige daad geregeld. De beheerder kan aansprakelijk worden gesteld voor schade als gevolg van gebreken aan een civiel kunstwerk. Zo kan iemand zijn arm breken als gevolg van een val door een losliggend dekplank. Volgens het Nieuw Burgerlijk Wetboek moet de beheerder van het kunstwerk aantonen dat hij zorgvuldig inspectie en onderhoud heeft uitgevoerd. Dit is de enige manier om het risico voor aansprakelijkheid terug te dringen. Hiertoe zijn een preventief inspectie en onderhoudsbeleid, een goede registratie en afhandeling van klachten en een goed onderhoudssysteem onmisbaar. Indien de beheerder kan aantonen dat hij over een volledig, actueel en werkend beheersysteem beschikt, is de kans op aansprakelijkheidsstelling veel kleiner.

 

In het Nieuw Burgerlijk Wetboek is de aansprakelijkheidsstelling op basis van twee artikelen geregeld: art. 6:174 Risicoaansprakelijkheid en art. 6:162 Schuldaansprakelijkheid.

 

Volgens de Wet is aansprakelijkheid niet over te dragen. De gemeente is ook aansprakelijk voor

schade door aannemers die namens de gemeente werk uitvoeren. Binnen de Wet is er wel de

mogelijkheid de schade te verhalen op de daadwerkelijke veroorzaker.

Er is sprake van risicoaansprakelijkheid indien er een gebrek optreedt (in de zin van de Wegenwet) en een weggebruiker als gevolg hiervan schade heeft geleden. Dit geldt ook voor kunstwerken als onderdeel van wegen. Bij risicoaansprakelijkheid gaat het meestal over schade die wordt geleden als gevolg van slecht onderhoud.

Er is sprake van schuldaansprakelijkheid indien schade ontstaat als gevolg van een onrechtmatige daad, hieronder valt ook het te lang laten voortbestaan van gevaarlijke situaties. Ook vervolgschade kan leiden tot schuldaansprakelijkheid.

3.2.2 Wegenwet

Veel civiele kunstwerken maken onderdeel uit van de weg. Daarom geldt de Wegenwet dus ook voor civiele kunstwerken. In artikel 1 lid 2 worden bruggen impliciet genoemd als onderdeel van een weg. Op grond van de Wegenwet is de beheerder verplicht om alle civiele kunstwerken die hij in beheer heeft in een goede onderhoudsstaat te hebben. Hierbij wordt niet nader aangegeven wat onder de term “in goede staat” verstaan wordt. Er is dan sprake van een onderhoudsverplichting zonder een concreet vastgelegd kwaliteitsniveau. De gemeente heeft dus op deze manier enige vorm van vrijheid voor invulling van het kwaliteitsniveau waarop wordt onderhouden.

In de Wegenwet wordt een onderscheid gemaakt tussen het beheer van wegen en de

onderhoudsplicht daarvan. Beheer is een publiekrechtelijke en toezichthoudende taak die alleen bij de overheid (rijk, provincie, waterschap of gemeente) kan liggen. De onderhoudsplicht is de verplichting het onderhoud uit te voeren en te financieren. Beheerder en onderhoudsplichtige is in de meeste gevallen dezelfde instantie.

Binnen de Wegenwet wordt goed rentmeesterschap van een gemeente geëist. Dit houdt in dat hij

verplicht is er zorg voor te dragen dat het geïnvesteerde kapitaal in stand blijft door het tijdig plegen van onderhoud.

4.2.3 Woningwet en Bouwbesluit

Civieltechnische kunstwerken zijn eveneens bouwwerken en vallen ook onder Woningwet en Bouwbesluit. De gemeente Nieuwkoop dient de kunstwerken zodanig te bouwen en in stand te houden dat er geen gevaar voor de gezondheid en de veiligheid ontstaat. Het kunstwerk moet voldoen aan bepaalde voorschriften. Deze voorschriften zijn vastgelegd in het Bouwbesluit.

In het Bouwbesluit 2012 worden eisen gesteld aan nieuwe en bestaande bouwwerken.

De voorschriften hebben betrekking op aspecten als: veiligheid, gezondheid, bruikbaarheid, energiezuinigheid en milieu.

Een bouwwerk dient te allen tijde te voldoen aan de eisen van het Bouwbesluit. In de NEN-normen worden de eisen uit het bouwbesluit verder uitgewerkt. Soms zijn Europese normen van toepassing, in dat geval spreken we van EN-normen.

3.2.3 Wet Algemene Bepalingen Omgevingsrecht (Wabo)

De gemeente heeft in het kader van de Wabo ook een toezichtstaak op civieltechnische kunstwerken binnen haar grondgebied. Dus ook civieltechnische kunstwerken van derden. Deze toezichtstaak ligt bij de afdeling Vergunningen, Voorzieningen en Handhaving. Geconstateerde schades welke niet binnen afzienbare tijd opgelost kunnen worden, moeten worden gemeld bij de toezichthouder. Het Beheerplan Civieltechnische Kunstwerken gaat over de gemeentelijke kunstwerken. Schades aan kunstwerken van derden worden niet benoemd, tenzij er een overdracht van het kunstwerk gewenst is, of er mogelijk een financiële bijdrage van de Gemeente verlangd kan worden.

3.2.4 Natuurwetgeving

3.2.4.1Natuurbeschermingswet

Sinds 1 januari 2017 is de Wet natuurbescherming (Wnb) van kracht. In de Wnb worden gebiedsbescherming, soortbescherming en bosbescherming geregeld.

Voor de uitvoering van bestendig beheer- en onderhoudswerkzaamheden heeft de gemeente Nieuwkoop een door de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) goedgekeurde gedragscode natuurbescherming. Deze gedragscode is in 2010 goedgekeurd en in oktober 2016 heeft de RVO de goedkeuring verlengd totdat een nieuwe bruikbare gedragscode definitief is goedgekeurd. De gedragscode van de Stichting Stadswerk lag sinds augustus 2020 ter inzage voor goedkeuring. Zodra deze definitief is vastgesteld wordt deze gedragscode leidend voor het bestendig beheer en onderhoud binnen de Gemeente Nieuwkoop.

 

3.2.4.2Natura 2000-gebied

Binnen de gemeente Nieuwkoop ligt het Natura 2000-gebied ‘Nieuwkoopse Plassen & De Haeck’. Het Natura 2000 (N2000) is een Europees netwerk van natuurgebieden waarin belangrijke flora en fauna voorkomen. Het beheerplan voor dit gebied is op 12 augustus 2015 definitief vastgesteld.

In het beheerplan staat welke maatregelen worden genomen om de bijzondere natuur van de Nieuwkoopse Plassen en De Haeck te beschermen. Ook staat er in welke activiteiten in en rondom het gebied mogen plaatsvinden (Provincie Zuid-Holland;, 2015). Aan de actualisatie van het beheerplan wordt sinds augustus 2020 gewerkt of is mogelijk al gereed.

Een deel van ons areaal ligt in het N2000-gebied. Bij het uitvoeren van de werkzaamheden voor het beheer van het openbaar groen binnen het N2000-gebied moeten de regels uit het N2000-beheerplan worden gevolgd.

3.3 Verkeersbelasting en constructieve veiligheid

Bij sterkteberekeningen en ontwerpberekeningen worden de voorgeschreven normen gebruikt. In de loop van jaren zijn deze normen gewijzigd doordat er meer begrip is ontstaan over belastingen en het gedrag van bouwmaterialen en constructies.

Voor verkeersbruggen verschenen pas omstreeks 1920 meer algemene bepalingen voor de aan te houden belasting. Daarvoor formuleerden de beheerders hun eigen eisen voor de belasting. Omstreeks 1920 werd er nog uitgegaan van voertuigen van maximaal 14 ton met een gelijkmatige verdeling van de belasting. In 1933 verscheen het voorschrift “Voorschrift voor het Ontwerpen en voor het Vervaardigen en Opstellen van Stalen Bruggen” In 1938 werd deze definitief “VOSB 1938”. Hierin werden de verkeersklassen A, B, C en D onderscheiden. Sinds 1963 werd de volgende indeling gehanteerd volgens de VOSB 1963:

3.3.1 Oude normen

 

Klasse 60

Bruggen in hoofdverkeerswegen, waarbij omleggen van verkeer is uitgesloten.

Gelijkmatig verdeelde belasting van 400 kg/m².

Een wagen met 3 assen van 20 ton, h.o.h 1,0 en 4,0 meter.

Klasse 45

Bruggen in hoofdverkeerswegen, waarbij de mogelijkheid bestaat een zeer zware wagen, die slechts bij uitzondering voorkomt, langs een (om)weg met bruggen, gebouwd volgens klasse 60, te leiden.

Gelijkmatig verdeelde belasting van 300 kg/m²

Een wagen met 3 assen van 15 ton, h.o.h 1,0 en 4,0 meter

Klasse 30

Bruggen niet bestemd voor zeer zware voertuigen.

Gelijkmatig verdeelde belasting van 200 kg/m²

Een wagen met 3 assen van 10 ton, h.o.h 1,0 en 4,0 meter.

3.3.2 Huidige normen

 

In 1995 is in de NEN 6706 een nieuwe richtlijn gegeven voor de aan te houden verkeersbelastingen. Deze werden toen nog steeds aangeduid als klasse 60, 45 en 30. De aan te houden belastingsconfiguraties en de grootte van de gelijkmatig verdeelde belastingen waren nauwelijks gewijzigd. Sinds april 2012 zijn de eurocodes van kracht.

 

In de NEN-EN 1991-2 “Eurocode 1: Belastingen op constructies – Deel 2: Verkeersbelasting op bruggen” wordt gesproken over zogenaamde Belasting Modellen in plaats van de oude verkeersklassen. Voor de enkel geïnspecteerde kunstwerken is Belasting Model (BM) 1 van toepassing, volgens de eurocode.

BM 1 is een tandemstelsel met twee assen van 30 ton met een h.o.h van 1,2 meter. Voor veel kleine bruggen is dit een zeer zware belasting. Voor kleine kunstwerken kunnen reductiefactoren van toepassing zijn op de grootte van de belastingen van BM 1.

 

Een groot deel van de kunstwerken is gebouwd in de tweede helft van de vorige eeuw. Daarbij is uitgegaan van een belasting door het wegverkeer gebaseerd op de verkeersintensiteiten en het gewicht van voertuigen uit die tijd. Sindsdien is de belasting door het wegverkeer op de kunstwerken sterk toegenomen. Daarnaast neemt door ouderdom en door veranderd gebruik de kans op schade en onveiligheid toe. In maart 2011 heeft de VROM-Inspectie daarom een handreiking opgesteld over de constructieve veiligheid van bruggen en viaducten. Hieruit volgt de noodzaak om inzicht te krijgen in de risico’s in constructieve onveiligheid.

 

Voor het herberekenen van bestaande kunstwerken kan gebruik worden gemaakt van de NEN 8700 “Beoordeling van de constructieve veiligheid van een bestaand bouwwerk bij verbouwen en afkeuren – Belastingen”. Bruggen die niet zijn berekend volgens klasse 60, voldoen zeer waarschijnlijk niet aan BM 1. De NEN 8701 biedt de mogelijkheid om met bebording een lastbeperking vast te stellen, om zo als beheerder de constructieve veiligheid te borgen. Dit dient wel door een verificatieberekening te worden vastgesteld.

 

Voor deze controle zijn er modellen ontwikkeld waaronder een quick-scan. Voor een goed onderzoek is het nodig te beschikken over tekeningen van het kunstwerk. Zijn die niet voorhanden, dan moet een rekenkundige benadering worden gevolgd.

 

In de nabije toekomst is het verstandig om inzicht te krijgen in de constructieve veiligheid van een aantal bruggen op doorgaande wegen. Helaas ontbreken vele constructietekeningen waardoor een eventueel project moeizaam en langzamer zal verlopen en kostbaar wordt door ontbrekende informatie. In het beheerplan zijn jaarlijks onderzoekskosten opgenomen om mogelijke risicovolle objecten nader te kunnen controleren op de huidige draagkracht. Het accent hiervoor zal vooral liggen op de grotere doorgaande routes waar werkverkeer of landbouwverkeer gebruik van maken.

3.4 Duurzaam beheer

Vijfbruggenpad Zevenhoven

 

In het kader van de duurzaamheidsagenda past de gemeente Nieuwkoop steeds meer duurzame materialen toe. De afgelopen periode is het materiaal composiet toegepast. Dit is een soort kunststof dat met glasvezel of koolstoofvezel is versterkt. Het materiaal is goed te gebruiken voor brugdekken. In de komende periode willen we bij nieuwe objecten gebruik maken van stalen brugdekken. Staal is makkelijk te recyclen en te demonteren en her te gebruiken Dit gaat beter dan composiet.

 

De gemeente Nieuwkoop heeft een standaard opbouw van een fiets- voetgangersbrug opgesteld om de levensduur van een brug te verlengen. Hierdoor is een veilig gebruik van het kunstwerk langer verzekerd. Er is bijvoorbeeld minder kans op een ongeval door een verrotte brugdekplank. Verder zijn de levensduren van de verschillende materialen op elkaar afgestemd zodat er een goede combinatie ontstaat voor de totale levensduur van de brug.

De opbouw en materialen zijn als volgt:

 

Betonnen fundering en palen

Door het toepassen van betonnen funderingen en palen ontstaat geen houtrot meer op de waterlijn. Hardhouten paalfunderingen hebben een levensduur van ca. 30 jaar. Betonnen paalfunderingen gaan daarentegen langer dan 60 jaar mee.

 

Stalen liggers

Door het toepassen van stalen liggers, waarbij het staal is behandeld, ontstaat geen kans meer

op houtrot waardoor de draagkracht van de brug niet wordt aangetast. Hardhouten liggers

gaan ca. 30 jaar mee, stalen liggers ongeveer 60 jaar.

 

Stalen brugdek

In plaats van hardhouten brugdekplanken wordt nu gebruik gemaakt van staal als het gehele object vervangen moet worden. Stalen brugdekken hebben een levensduur van ongeveer 60 jaar. Een hardhouten dek een levensduur van ongeveer 25 jaar.

 

Stalen leuningen

Behandelde stalen leuningen zijn sterk en hebben een langere levensduur dan hardhout. Stalen leuningen gaan ca. 60 jaar mee, hardhouten leuningen circa 25 jaar.

 

Duurzame materialen hebben buiten de langere levensduur ook voordelen op het gebied van de onderhoudsfrequentie, veiligheid, het aanzien (blijft langer mooi) en milieutechnische zaken (geen hardhout). De aanschaf van duurzame materialen is vaak wel kostbaarder. In de loop van tijd worden deze kosten terug verdiend door de langere levensduur.

4 Beheerstrategie

 

 

In dit hoofdstuk wordt een aantal strategische keuzes en beleidsuitgangspunten vastgesteld. Deze zijn gebaseerd op het type kunstwerk, de functies, de kaders en de uitgangspunten of inzichten vanuit de afgelopen beheerplanperiodes. De vastgestelde strategie wordt vervolgens in hoofdstuk 5 “Beheerprogramma” verwerkt.

4.1 Aanpak

Het groot onderhoud en de vervanging van de civiele kunstwerken is van cyclische aard. Dit houdt in dat de werkzaamheden over bepaalde tijdsperiodes terugkomen. De uitvoering van de werkzaamheden en ook het vastleggen van areaalgegevens moet volgens een gestructureerd patroon plaatsvinden. Op deze manier worden de functionaliteit en de bruikbaarheid tijdig gewaarborgd (preventief onderhoud).

 

Stap 1:

Actualisatie geg.

kunstwerken

Stap 2:

Uitvoeren inspectie

Stap 3: Budget-

begroting

Stap 4:

Beheerrapport

Activiteit

  • -

    verwerken opmerkingen

  • -

    actualiseren areaal

  • -

    invoer uitgevoerd onderhoud

  • -

    actualiseren onderhoudsmaat-regelen

  • -

    Exportbestand kunstwerken

  • -

    Uitvoeren inspectie

  • -

    Importbestand kunstwerken

  • -

    Bepalen budgetten

  • -

    Bepalen prioriteiten

  • -

    Genereren Budgetbegroting (en)

  • -

    Verzamelen benodigde informatie uit kunstwerkenbeheer

Resultaten

Geactualiseerd gegevensbestand Kunstwerken

Inspectiegegevens kunstwerken

Budgetbegroting

Beheerrapport

 

Administratief beheer van het areaal

 

Actualisatie gegevens

De locatie, aard en omvang van de te beheren kunstwerken zijn geactualiseerd. Wijzigingen naar aanleiding van nieuwe projecten zijn doorgevoerd. Alleen bij een actueel gegevensbestand kan een betrouwbare begroting worden gemaakt.

 

Uitvoeren van inspecties

Er zijn verschillende type inspecties voor het bepalen van de kwaliteit van de kunstwerken. Deze inspecties zijn uitgevoerd in 2019 en vormen de basis van dit beheerplan. De inspecties worden verricht volgens de hiervoor geldende normen en NEN-richtlijnen.

 

Budgetbegroting en beheer

Op basis van de in de gemeentebegroting aanwezige budgettaire ruimte wordt het plan definitief opgesteld.

 

Beheerrapport

Hierin worden de afwegingscriteria in relatie tot de benodigde budgetten aan het bestuur kenbaar gemaakt. De afwegingscriteria zijn:

  • -

    de omvang van het areaal aan kunstwerken;

  • -

    aard en type kunstwerken;

  • -

    kwaliteitsniveau van de kunstwerken;

  • -

    afschrijvingstermijn van de kunstwerken (of onderdelen daarvan).

4.2 Kwaliteitsniveau

De civiele kunstwerken in beheer van de gemeente hebben periodiek onderhoud nodig zodat de constructies functioneel en veilig blijven en de gebruikelijke levensduur niet wordt verkort. Pas als er geen sprake is van achterstallig onderhoud is het mogelijk om de kunstwerken op het gewenste onderhoudsniveau te onderhouden. Dit vindt zoveel mogelijk plaats door middel van het uitvoeren van cyclisch onderhoud.

 

Het onderhoudsniveau van het voorgaande beheerplan wordt aangehouden en betreft niveau 4. In dit niveau wordt er onderhoud gepleegd als de functionaliteit of veiligheid in het geding is. Hierbij is er ook gekeken naar vergelijkbare onderhoudsniveaus van andere disciplines in de openbare ruimte zoals wegen (onderhoudsniveau B – sober en doelmatig).

 

Uit de toestandsinspectie van 2019 is gebleken dat de kunstwerken in zijn totaliteit een redelijke tot goede staat van onderhoud hebben. Tijdens de inspectie heeft de inspecteur ook de conditiescore voor de bouwonderdelen bepaald, zie onderstaande grafiek:

 

kwaliteit bouwonderdelen

 

Circa 2% van de bouwdelen is in een slechtere staat dan op basis van het beleid van de gemeente is gewenst. Deze krijgen een hogere prioriteit en worden in de eerste planjaren geplaatst voor onderhoud.

4.2.1 Veiligheid

Onder het thema veiligheid wordt verstaan of van het kunstwerk veilig gebruik kan worden

gemaakt. Bepaalde schades of achterstallig onderhoud kunnen gevaarlijke situaties veroorzaken

voor gebruikers. Door onderhoudsprojecten uit te voeren kunnen gevaarlijke situaties worden

voorkomen. Het moge duidelijk zijn dat aan veiligheid hoge eisen worden gesteld vanuit het

oogpunt van de gebruiker. Tevens is het zo dat wanneer hier voldoende aandacht aan wordt besteed claims in het kader van de aansprakelijkheid worden voorkomen. De veiligheid is bijvoorbeeld in het geding als er brugdekplanken ontbreken of als de leuning loszit.

4.2.2 Functionaliteit

Dit is de mate waarin een kunstwerk beschikbaar is voor de gebruiker, functioneel is en comfortabel is te gebruiken. Indien onderhoudsprojecten niet (tijdig) worden uitgevoerd kan dat betekenen dat het kunstwerk zijn functie (tijdelijk) niet kan vervullen of dat het gebruik als oncomfortabel wordt beschreven. Bijvoorbeeld: het vastlopen van een beweegbare brug betekent dat de brug zijn functie niet meer vervuld.

4.3 Inspecties

 

4.3.1 Algemeen

Om een duidelijk inzicht te krijgen over de onderhoudsstaat van het areaal van de kunstwerken zijn inspecties nodig. Inspecties zijn er in meerdere vormen met ieder zijn eigen doel. Voor beweegbare bruggen worden andere typen inspecties uitgevoerd dan voor vaste bruggen en of duikers. Bij beweegbare bruggen zijn meer richtlijnen op het gebied van veiligheid in relatie met het functioneren en of onderhouden van de brug.

Voor dit beheerplan zijn verschillende inspecties uitgevoerd. Aan de hand van de inspecties worden de werkzaamheden voor de komende vijf jaar (2020 t/m 2025) geprioriteerd naar urgentie voor veiligheid en functionaliteit. Voor de lange termijn (2025 e.v.) wordt een helder beeld gegeven van de te verwachten onderhoudsbehoefte (technisch en financieel). Bij de eerst volgende inspectierondes, medio 2024, kan dit beeld worden bijgesteld met de resultaten en bevindingen uit die inspecties. Het uitgangspunt voor de termijn tot en met 2019 is dat:

  • Veiligheid en functionaliteit dienen te worden gewaarborgd en;

  • enig kapitaalverlies wordt geaccepteerd.

4.3.2 Technische inspectie cf CUR-aanbeveling 117

Eind 2019 is er een zogenaamde technische inspectie uitgevoerd volgens de C.U.R.-aanbeveling. Deze inspectie is gericht op de technische onderhoudsstaat van vaste onderdelen zoals hout- of betonschades. Deze inspectie is ook uitgevoerd bij elektrisch mechanisch beweegbare bruggen maar kijkt niet naar de bewegingsonderdelen en of het functioneren van de brug.

Nagenoeg het gehele areaal is geïnspecteerd op kleinere duikers na. In totaal zijn 123 (kleinere) fiets- voetgangersobjecten en 80 (grotere) verkeersobjecten geïnspecteerd. Voor elk object is een paspoort gemaakt waarop foto’s van de schadebeelden zijn te zien en in welk jaar er een bepaalde onderhoudsmaatregel getroffen moet worden met de daarbij behorende kosten.

 

 

4.3.3 Elektrisch,- mechanische inspecties beweegbare bruggen

Voor elektrisch mechanisch beweegbare bruggen zijn er verschillende, soms verplichte, inspecties. Zo zijn er inspecties op het gebied van de elektronische installaties en de mechanische onderdelen die in relatie staan op het gebied van veiligheid en het functioneren.

Voor de elektrisch mechanisch beweegbare bruggen in de gemeente Nieuwkoop, de Westveensebrug, de Paradijsbrug, de Grote Brug en de Hoekse Aarbrug zijn de verplichte inspecties uitgevoerd. Deze staan hieronder weergegeven:

 

  • Elektrotechnische inspectie (NEN 3140)

  • Conditiemeting beweegbare bruggen (NEN 2767-4)

  • Analyse Machineveiligheid

De resultaten van deze inspecties zijn verwerkt in het onderhoudsprogramma voor zowel klein- als groot onderhoud.

 

5.3.3.1 NEN 3140 keuring

De NEN 3140 is in Nederland de norm welke aangeeft hoe men veilig kan werken aan en met elektrotechnische installaties. Het is voor iedereen belangrijk dat elektrotechnische installaties voldoende veilig zijn gezien hier dagelijks gebruik van wordt gemaakt.

 

5.3.3.2 NEN 1010 keuring

Door het automatiseren van de bedieningen van een aantal bruggen dienen de elektronische installaties gecontroleerd te worden of deze voldoen aan de huidige richtlijnen. Deze keuringen hebben plaatsgevonden bij de Paradijsbrug, De Grote Brug en de Westveensebrug nadat deze werkzaamheden zijn afgerond. De Hoekse Aarbrug is hiervoor apart geïnspecteerd.

4.4 Vastlegging grafische en administratieve gegevens

Alle civiele kunstwerken worden op een digitale kaart aangegeven en voorzien van een nummer. Dit nummer correspondeert met een inspectiebestand. Dit bestand wordt aan de hand van de inspecties en uitgevoerd onderhoud actueel gehouden.

Naar aanleiding van de huidige inspecties worden, in relatie met de ontwikkeling van de Basiskaart grootschalige topografie (BGT), de gegevens van de brug zelf en de inspectiegegevens verwerkt in het beheerpakket GeoVisia.

4.5 Regulier-, Klein onderhoud

Het klein- of regulier onderhoud betreffen kosten voor kleinschalige onderhoudswerkzaamheden schades, energie, consignatiekosten, storingen en abonnementskosten. Deze worden opgenomen in de exploitatie. In hoofdstuk 5 Beheerprogramma is dit nader uitgewerkt.

4.6 Groot onderhoud

Het groot onderhoud betreft het onderhoud van grotere aard wat voortvloeit uit de inspecties. Voor het groot onderhoud is een financiële voorziening ingesteld. In hoofdstuk 5 “Beheerprogramma” is dit nader uitgewerkt.

4.7 Vervanging

Naast periodiek onderhoud komt er ook een moment dat een object toe is aan vervanging. Het plegen van onderhoud wordt dan onevenredig duur in relatie tot de restlevensduur van het object. De levensduur is afhankelijk van het type object en de materialen waaruit hij bestaat. Vervangingen vinden plaats in 2 situaties:

4.7.1 Vervanging op basis van afschrijving

Het vervangen op basis van levensduur vindt plaats als het einde van de levensduur is bereikt. Elk type kunstwerk heeft een geschatte levensduur en wordt hoofdzakelijk bepaald door de materialen waaruit het kunstwerk bestaat. In onderstaande staat zijn de afschrijvingen weergegeven op basis van de “Nota activa en afschrijvingen” die binnen de gemeente Nieuwkoop gelden. Hierop zijn de financiële berekeningen gebaseerd. Afschrijvingen die hierin niet zijn opgenomen zijn vergeleken met afschrijvingen die andere gemeenten toepassen.

4.7.2 Vervanging op basis van maatschappelijk oogpunt

Er zijn ook situaties om een object te vervangen uit een maatschappelijk oogpunt. De levensduur is dan weliswaar nog niet bereikt maar de situatie vraagt toch om een vervanging. Hier kunnen verschillende redenen voor zijn zoals een wijziging van de situatie, bereikbaarheid of andere argumenten. In hoofdstuk 5 “Beheerprogramma” worden deze nader omschreven.

4.8 Nader onderzoek

De toestandsinspectie van alle kunstwerken betreft een visuele inspectie waarbij men inspecteert wat men kan zien. Dit gebeurt met het oog maar ook met beperkte hulpmiddelen zoals een boot, gereedschap, spiegels et cetera. De visuele waarnemingen geven niet altijd een direct beeld wat er precies moet gebeuren of zijn helemaal niet waarneembaar met beperkte hulpmiddelen. Zo kunnen bijvoorbeeld houten funderingspalen rottingsverschijnselen hebben, wat weliswaar wordt waargenomen maar nog niets zegt over hoe lang deze palen dan nog meegaan. Uit de inspectie is daarom ook een lijst opgesteld met kunstwerken die nader onderzocht moeten worden op hun constructieve eigenschappen.

4.8.1 Constructieve veiligheid

Bruggen en duikers in doorgaande wegen kunnen al een aanzienlijke leeftijd hebben. In de loop der jaren is de situatie behoorlijk veranderd. Zo zijn er bijvoorbeeld grotere en zwaardere landbouwvoertuigen. Het is in bepaalde situaties daarom weleens de vraag of de “oudere” bruggen of duikers nog wel voldoen aan de huidige normen en waarden.

Kunstwerken in doorgaande wegen kunnen een risico vormen. Er wordt daarom geadviseerd om deze objecten te controleren of ze nog voldoende draagkracht hebben. Om bepaalde objecten te kunnen controleren is, binnen dit beheerplan, jaarlijks een onderzoeksbudget opgenomen.

4.9 Kennis en capaciteit

Een goed kunstwerkenbeheer vraagt van de medewerkers niet alleen technische kennis, maar ook kennis van de nieuwste wettelijke bepalingen en normeringen. In de afgelopen jaren is het areaal aan kunstwerken toegenomen. Het onderhoud van de elektrisch mechanisch beweegbare bruggen was voorheen ondergebracht bij de provincie Zuid-Holland, maar wordt vanaf 2015 om diverse redenen weer in eigen beheer uitgevoerd.

De inzet voor het beheer van de kunstwerken heeft de afgelopen jaren sterk gevarieerd vooral ook omdat werkzaamheden zijn uitbesteed. Om het areaal kwalitatief in goede staat en vooral functioneel en veilig te houden is in de komende planperiode meer capaciteit nodig. Die capaciteit wordt gevonden door verschuivingen binnen de beschikbare formatie van de afdeling Beheer Openbare Ruimte.

 

Het beheren van beweegbare bruggen blijft een specialistisch vakgebied. Een beweegbare brug bevat elektrische en mechanische onderdelen. Aan het beheer en onderhoud van elektrisch mechanisch bediende bruggen worden hoge eisen gesteld, en gelden bovendien diverse veiligheidsrichtlijnen. Deze specifieke kennis en capaciteit ontbreekt bij de gemeente Nieuwkoop. Het blijft daarom nodig om specifieke vakkennis in te huren en het onderhoud van de beweegbare bruggen ook in de toekomst uit te besteden.

4.10 Overdracht sluizen

Het hoogheemraadschap van Rijnland is bezig objecten, waarvan zij vinden dat het beheer niet behoort tot de kerntaken van het waterschap, af te stoten naar gemeenten. Dit proces is al enkele jaren gaande, ook richting de gemeente Nieuwkoop.

De sluizen waar momenteel afstemming over plaatsvindt zijn de sluis aan het Sluispad in Papenveer en de sluis aan de J. van der Bijlstraat in Langeraar.

Het uitgangspunt is dat we beide sluizen overnemen in het belang van de recreatie(vaart). Bij de overname ontvangt de gemeente een financiële bijdrage. Momenteel is nog niet bekend hoeveel dit bedraagt.

5 Beheerprogramma

5.1 Onderhoudsprogramma 2021 t/m 2025 5.1.1 Algemeen

In dit hoofdstuk worden verschillende beheerprogramma’s toegelicht.

  • -

    Regulier, en- klein onderhoud (ten laste van de exploitatie)

  • -

    Groot onderhoud (ten laste van de voorziening)

  • -

    Investeringen (te activeren)

De onderhoudsprogramma’s zijn gebaseerd op de functie van kunstwerken, kaders en uitgangspunten en de strategie. Daarbij worden aan de hand van achterliggende rekenmodellen de financiële consequenties doorgerekend.

5.1.2 Areaal

Het Nieuwkoopse areaal bestaat uit 80 grotere kunstwerken, 123 fiets- voetgangersbruggen en 100 kleine duikers. Een volledig overzicht van alle civiele kunstwerken is opgenomen in bijlage 1. Uitgangspunt bij de vaststelling van dit beheerplan is dat er geen rekening wordt gehouden met areaaluitbreiding die wordt voorzien tijdens de planperiode. Van nog lopende woningbouwprojecten zoals De Verwondering (Nieuwveen), Noordeinde zuid, Zuidhoek (Nieuwkoop), Langeraar Oost zijn de kunstwerken nog niet opgenomen. Wel zijn is de afgelopen planperiode een aantal woningbouwprojecten opgeleverd, waarvan de kunstwerken aan het areaal zijn toegevoegd. Het betreft onder meer Ter Aar West en Buytewech Oost. Een ander belangrijk object dat is toegevoegd, en dat flinke kosten met zich meebrengt, is de overzetbrug over de Kromme Mijdrecht in Zevenhoven (zie § 5.1.5).

5.1.3 Aanpak

Het programma 2021 t/m 2025 is gebaseerd op inspecties die in 2019 zijn uitgevoerd door het adviesbureau Westenberg. Voor de beweegbare bruggen zijn de inspecties uitgevoerd door Kadins. De technische inspecties worden eens per vijf jaar uitgevoerd.

5.1.4 Regulier-, klein onderhoud (exploitatie)

Regulier en klein onderhoud van civiele kunstwerken omvat kleinschalig onderhoud dat niet is gebaseerd op inspecties. Hierbij moet men denken aan abonnementskosten, consignatiekosten, verhelpen van storingen en schades voor zowel de vaste kunstwerken als voor de beweegbare kunstwerken.

Deze kosten komen ten laste van de exploitatie waaronder ook de energiekosten.

5.1.5 Groot onderhoud (voorziening)

Groot onderhoud van civiele kunstwerken omvat de maatregelen die voortkomen uit de inspecties. Hieronder vallen kleinere vervangingen van onderdelen, slijtlagen, inspecties, kleinschalige conserveringen, reeds geconstateerde schades, smeren et cetera. Ook bijdragen aan overige instanties, zoals een waterschap, zijn hierin verwerkt met voorbeeld als het mede financieren van de Overzetbrug aan de Kromme Mijdrecht, zie omschrijving 6.1.5.1.

De kosten worden ten laste gebracht van de Voorziening Kunstwerken.

 

Bijdrage Overzetbrug Zevenhoven over Kromme Mijdrecht

De Overzetbrug over de Kromme Mijdrecht aan de Kade in Zevenhoven is een aantal jaar geleden door de provincie overgedragen aan de gemeente De Ronde Venen en de gemeente Nieuwkoop. Er is toen afgesproken dat de gemeente De Ronde Venen het beheer op zich neemt maar dat de onderhoudskosten worden gedeeld met de gemeente Nieuwkoop.

Naar aanleiding van een inspectie, voor de periode 2020 t/m 2024, zijn de benodigde kosten (50% bijdrage) opgenomen in dit beheerplan. In 2021 moet een éénmalige bijdrage geleverd worden van € 382.050,- excl. BTW. Mogelijke andere bijdragen zijn momenteel niet bekend maar kunnen wel plaatsvinden door bijvoorbeeld schades.

5.1.6 Investeringen 2021 t/m 2025

De investeringen zijn de grootschalige vervangingen of conserveringen van onderdelen of het vervangen van het gehele object. Deze komen voort uit de inspecties of hebben een maatschappelijke achtergrond die hieronder nader worden omschreven.

De kosten worden opgenomen als vervanging met bijhorende afschrijving en kapitaallasten. De kapitaallasten worden komen ten laste van de exploitatie en worden gedekt uit de “Reserve herwaardering maatschappelijk nut”. Een overzicht wordt later in dit hoofdstuk weergegeven.

 

Brug Kousweg Zevenhoven

De brug aan de Kousweg in Zevenhoven bevindt zich in een doorgaande landelijke weg tussen Zevenhoven en Noorden. Deze brug is technisch nog niet versleten maar is qua draagkracht niet meer voldoende. Hierdoor ontstaan er regelmatig problemen met aanvoerroutes t.b.v. bijvoorbeeld werkverkeer. Door de beperking leidt dit tot alternatieve routes met het risico dat deze meer door bewoond gebied moeten lopen. Maatschappelijk gezien is dit niet wenselijk. Om hier een definitieve oplossing voor te vinden is een vervanging noodzakelijk.

 

Draaibrug Zuideinde-Hogedijk Nieuwkoop

Aan de achterzijde van Zuideinde 81 in Nieuwkoop bevindt zich een draaibrug richting de Hogedijk. Deze wordt gebruikt door enkele aanwonenden om op de Nieuwkoopse plassen te kunnen komen. Door een bestaande vaste brug richting de plassen is er al een beperkte doorvaart aanwezig.

Het kenmerkende van deze draaibrug is dat deze kan draaien vanaf een carrousel in het midden van de watergang. Door het wegzakken van een oud betonnen landhoofd vinden er regelmatig problemen plaats met de handbediening. Hierdoor wordt de doorgang gestremd voor derden en zijn er structureel onderhoudsmaatregelen nodig. Een definitieve oplossing hiervoor is de brug te vervangen voor een vaste brug met de reeds aanwezige doorvaarthoogte richting de plassen.

 

Brug Speelveen Ter Aar

De brug aan Speelveen richting de Ringdijk in Ter Aar is een samenstel van allerlei oude bouwmaterialen waardoor de brug niet echt een gefabriceerde brug is. Zo bestaat de brug uit oude draiglineschotten (grote houten planken/balken) waarop houten leuningen zijn geplaatst. De brug kan in deze vorm weliswaar onderhouden worden maar wordt dan nooit een officiële brug met een hoger esthetische waarde wat passend is in het parkje.

 

Brug Dreg Nieuwkoop bij tennisvereniging

De fietsbrug aan de Dreg nabij de tennisvereniging in Nieuwkoop voldoet niet in de huidige situatie. De locatie is zo vormgegeven dat de bevoorrading van de tennis alleen kan plaatsvinden via een fietsbrug wat allerlei risico’s met zich meebrengt.. Om hier een definitieve oplossing voor te creëren is een zwaardere brug noodzakelijk.

 

Bruggen/vlonders Argonnepark Ter Aar

In het Argonnepark in Ter Aar liggen momenteel loopvlonders waarvan een aantal toe zijn aan onderhoud of vervanging. De huidige loopvlonders vormen problemen voor de bereikbaarheid van (groen)onderhoud in het park. Aangezien er momenteel meerdere vlonders toe zijn aan onderhoud of vervanging is dit het moment om de gehele situatie in het park te optimaliseren.

 

Westveensebrug Woerdense Verlaat

De beweegbare Westveensebrug aan de Amstelkade in Woerdense Verlaat zorgt regelmatig voor problemen. Er rijdt veelvuldig zwaar verkeer over de brug ondanks dat er een aslastbeperking is ingesteld. Dit leidt regelmatig tot kostbaar onderhoud en brugstoringen. Storingen leiden tot maatschappelijke ergernis omdat een afsluiting van de Amstelkade een grote omleiding tot gevolg heeft.

Om structureel kostbaar onderhoud en storingen een halt toe te roepen is een vervanging van de brug opgenomen. Op deze manier kan er een passende brug in de landelijke situatie worden aangelegd en worden storingen door zwaar verkeer gereduceerd.

 

Programma Investeringen 2021 t/m 2025

In onderstaand overzicht zijn alle investeringen weergegeven van 2021 t/m 2025:

5.2 Financiële consequenties 5.2.1 Regulier en klein onderhoud

De kosten voor regulier-, en klein onderhoud kunnen jaarlijks sterk verschillen, omdat schades, defecten en storingen bestedingen sterk kunnen beïnvloeden. Op basis van ervaringen van de afgelopen jaren worden de kosten geraamd zoals weergegeven in de onderstaande tabel. Deze kosten werden in de afgelopen planperiode nog ten laste gebracht van de Voorziening. De kosten voor telefonie hebben betrekking op de bediening van de beweegbare bruggen.

5.2.2 Groot onderhoud

De kosten voor het groot onderhoud komen ten laste van de voorziening. Op basis van de onttrekkingen aan de Voorziening, die voortvloeien uit het geplande groot onderhoud, is het verloop van de Voorziening doorgerekend tot 2070 (zie bijlage 2) Het totaal uit te voeren groot onderhoud in de komende 50 jaar omvat een bedrag van € 11.671.443 aan werkzaamheden. Gemiddeld per jaar is dan een bedrag van € 233.429,-. Uitgangspunt voor het bepalen van de jaarlijkse storting in de Voorziening is dat deze de komende 25 jaar (dus tot 2045) in geen enkel jaar negatief wordt. Uitgaande van de stand van de voorziening en de geplande onttrekkingen, is hiervoor minimaal een jaarlijkse storting nodig van € 207.000.

5.2.3 Investeringen

Levensduur verlengend groot onderhoud (renovatie) of vervangingen, worden aangemerkt als een investering en worden geactiveerd. Het afschrijven van een investering vindt plaats op basis van de vastgestelde afschrijvingstermijnen per object. De kapitaallasten komen ten laste van de exploitatie en worden gedekt uit de Reserve herwaardering investeringen maatschappelijk nut.

De Reserve moet jaarlijks worden gevoed met een storting om de toekomstige (toenemende) kapitaallasten te kunnen dekken. Op basis van de kapitaallasten die voortvloeien uit investeringen uit vorige planperioden (op grond van de BBV worden investeringen vanaf 2017 geacht te worden geactiveerd) en kapitaallasten van toekomstige investeringen, is de benodigde storting bepaald. Vanwege de lange afschrijvingstermijnen van sommige objecten nemen de kapitaallasten tot 2090 jaarlijks toe. Om de kapitaallasten gedurende die gehele periode te kunnen dekken zou een jaarlijkse storting nodig zijn van € 220.400. Vooralsnog wordt er voor gekozen een storting aan te houden die voldoende is om de kapitaallasten voor de komende 35 jaar te dekken. Uitgaande van de stand van de Reserve en de huidige en toekomstige kapitaallasten, is hiervoor een jaarlijkse storting nodig van € 90.000. Het betekent wel dat bij een volgende actualisatie de storting waarschijnlijk zal moeten worden verhoogd.

Het verloop van de Reserve herwaardering investeringen maatschappelijk nut is weergegeven in bijlage 3.

5.2.4 Exploitatie

Met de actualisatie stijgen de kosten voor het beheer van de civiele kunstwerken t.o.v. de begroting 2020 met € 62.611. Voor de komende planperiode wordt, gelet op de uit te voeren werkzaamheden, uitgegaan van een ureninzet die hoger is dan die van 2020. Het betreft geen extra capaciteit, maar een verschuiving van uren binnen de beschikbare formatie van de afdeling Beheer Openbare Ruimte. Het toename in kosten van € 35.581 heeft dus geen effect op de gemeentebegroting.

De storting in de voorziening neemt ten opzichte van de begroting iets toe. Ondanks dat het klein en regulier onderhoud nu niet meer ten laste wordt gebracht van de voorziening, nemen de kosten voor groot onderhoud die ten laste worden gebracht van de Voorziening toch toe. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door aanpassing van de uitvoeringskosten naar het prijspeil 2020 en door uitbreiding van het areaal. Uitbreiding van areaal betreft onder meer kunstwerken Ter Aar West en Buytewech Oost en de overzetbrug over de Kromme Mijdrecht in Zevenhoven.

Doordat het klein onderhoud nu ten laste komt van de exploitatie nemen die kosten toe met € 72.500.

De storting in de Reserve herwaardering investeringen maatschappelijk nut wordt met € 50.429 verlaagd. De storting in de Reserve wordt direct verrekend met de (toenemende) kapitaallasten. Hiervan zijn uitgezonderd de oude kapitaallasten (afschrijvingen) van voor 2017. Deze kapitaallasten vormen tot 2032 een vaste kostenpost op de exploitatiebegroting.

 

Exploitatiebegroting civiele kunstwerken

 

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad van, dinsdag 10 december 2020, nummer (griffie).

Edzard van Holthe

griffier

BIJLAGE 1 : OVERZICHT KUNSTWERKEN GEMEENTE NIEUWKOOP

 

GEINSPECTEERDE GROTERE OBJECTEN:

Nr

Type

Locatie

GBA

000002

Brug Achterweg

naar park to Kolfbaan

Achterweg-NKP

000004

Brug Vijverhofpad

Vijverhofpad

000005

Brug Kolfbaan

Kolfbaan

000006

Brug Reghthuysplein

naar t Reghthuys

Albert Heijn

000008

Brug Aar en Amstel

bej.huis Aar-Amstel

Roerdomplaan, parkje

000009

Brug wandelgebied dorp

Dorpsstraat-NKP

000010

Brug wandelgebied dorp

Dorpsstraat-NKP

000011

Brug wandelgebied dorp

Dorpsstraat-NKP

000012

Brug wandelgebied dorp

Dorpsstraat-NKP

000013

Brug Simon van Capelweg

t.o. 133 (museum)

Simon van Capelweg

000014

Brug Iepenstraat

thv Iepenstraat 15

Iepenstraat-Berkenlaan

00015A

Brug Larixstraat

nr.2 naast 00015B

Larixstraat

00015B

Brug Larixstraat

thv. nr. 2

Larixstraat

00015C

Brug Larixstraat

nr.2 naast 00015B

Larixstraat

000016

Brug Berkenlaan

naar Iepenstraat

Berkenlaan

000017

Brug Meidoornln/Dennenln

richting Dennenlaan

Meidoornlaan

000018

Brug Sperwerstraat

ri Nieuwveenseweg

Sperwerstraat

000019

Brug Bernhardlaan

t.h.v. nr. 47

Bernhardlaan

000020

Brug Marijkelaan

naar bos

Marijkelaan

000021

Brug Industriepark

in bos ri woonwgnkmp

Marijkelaan

000022

Brug Transportweg

hk Teddingtonweg

Transportweg

000023

Brug Energieweg

hk Teddingtonweg

Energieweg

00024A

Brug Bernhardlaan

bij IJsclub

Bernhardlaan

00024B

Brug Bernhardlaan

bij IJsclub

Bernhardlaan

000025

Brug Nieuwveenseweg

tussen 29 en 31

N231

000026

Brug Sportpark De Dulen 1

toegang p-plaatst tennis

Smidsvuur

000028

Brug Smidsvuur

fietspad richting sportterrein

Smidsvuur

000029

Brug Slikhaak

naar eiland

Slikhaak

000030

Brug Karhaak

naar eiland

Karhaak

000031

Brug Kerklaan

nabij de kerk N. Dorp

Kerklaan

000032

Brug Koperwiekstraat

bij Ver. Geb Beatrix

Koperwiekstraat

000033

Brug Leeuwerikstraat

bij Kollenhoven

Leeuwerikstraat

000034

Brug Voorweg

Thv Voorweg 1

Voorweg

000035

Brug Leliestraat

naar de Bun

Leliestraat

000036

Brug Simon van Capelweg

nr. 111, Hogedijk

Simon van Capelweg

000037

Brug Simon van Capelweg

Kampeerboerderij

Simon van Capelweg

000038

Brug Simon van Capelweg

bij nr 31h

Simon van Capelweg

000039

Brug Churchilllaan

ri Stortenbekerstr.

Churchillaan

000040

Brug Elleboogvaart

naar de Beerstratenlaan

Elleboogvaart

000041

Brug De Geitenkamp

naar A'veenseweg

De Geitenkamp

000042

Brug De Veenderij

De Veenderij

000043

Brug Mozartlaan

naar De Hoek

Mozartlaan

000044

Brug Beethovenlaan

naar Ruisvoornstr.

Beethovenlaan

000045

Brug Ruisvoornstraat

naar Ronde Bonk 58

Ruisvoornstraat

000046

Brug Karperstraat

over toegang vijver

Karperstraat

000047

Brug Meerval

over Ringvaart

Meerval

000048

Brug Ruisvoornstraat

naar Ronde Bonk 72

Ruisvoornstraat

000049

Brug De Fuik

thv nr. 22

De Fuik

000050

Brug Chopinplein

Chopinplein

000051

Brug Simon van Capelweg

nr.27

Simon van Capelweg

000052

Brug Zuideinde (89)

nr. 89

Zuideinde-NKP

000054

Brug Kwakelbrug

Kl.Polder/Zuid.plas

Meijepad

000055

Brug Zuideinde (25)

bij nr. 25

Zuideinde-NKP

000056

Brug Zuideinde (17)

nr. 17, Ringvaart

Zuideinde-NKP

000057

Brug Zuideinde (79)

nr. 79, Ringvaart

Zuideinde-NKP

000058

Brug Zuideinde (115)

over Ringvaart

Zuideinde-NKP

000059

Brug Zuideinde (155)

nr. 155, Ringvaart

Zuideinde-NKP

000060

Brug Meijepad

nabij Watertoren

Meijepad

000061

Brug Theresiahof

naar Theresiahof

Theresiahof

000063

Westveense brug (beweegbaar)

Heinoomsvaart

Amstelkade 11

000064

Brug Aarlanderveense weg

kruis Achttienkavels

Aarlanderveenseweg

000065

Brug Achttienkavels (10)

Schoutenvaartse Tocht

Achttienkavels

000066

Brug Aambeeld

ri Karhaak

Aambeeld

000067

Brug Klinkhamer

ri Schippershaak

Klinkhamer

000068

Brug Stibbe

Parkeerplaats

Stibbe

000069

Teuntjesbrug

nr.193

Dorpsstraat-NKP

000070

Brug Aambeeld

thv 9

Aambeeld

000071

Brug Blaasbalg

thv 69

Blaasbalg

000072

Brug Smidsvuur

nabij De Stibbe

Smidsvuur

000073

Brug Smederij

richting Windhaak

Smederij

000074

Brug park Buytewech

nabij Aambeeld

Aambeeld

000075

Brug park Buytewech

nabij Drevel

Drevel

000076

Brug Klinkhamer

nabij 24

Klinkhamer

000077

Brug Stibbe

richting Smederij

Stibbe

000078

Brug park Buytewech

Smederij

000079

Brug park Buytewech

nabij Windhaak naast betonbrug

Smederij

000080

Brug park Buytewech

richting Windhaak 47

Windhaak

000081

Brug Koetshuis

Hogedijk

De Hoefslag

000082

Brug Wielewaalstraat

Wielewaalstraat

Lijsterstraat

000083

Tunnel

kruising Kennedylaan

Kennedylaan

000084

Aquaduct Kolfbaan

Nieuwe Cope

Kolfbaan

000085

Tunnel

Roerdomplaan

N231

000086

Brug Windhaak

tussen 19 en 21

Windhaak

000087

Brug park Buytewech

nabij Windhaak 47

Rietkam

000088

Brug park Buytewech

tussen Rietkam 4 en 5

Rietkam

000089

Brug park Buytewech

nabij Rietkam 14

Rietkam

000090

Brug park Buytewech

nabij Rietkam 25

Rietkam

000091

Brug Rietkam

tegenover Rietkam 4 - 5

Rietkam

000092

Brug Rietkam

tegenover Rietkam 14 en 16

Rietkam

000093

Brug Ladderhaak

nabij Zwaluwstraat 29

Ladderhaak

000094

Brug Ladderhaak

entree scholencomplex

Ladderhaak

000095

Brug Ladderhaak

nabij Schootanker 10

Ladderhaak

000096

Brug Grendel

naast Grendel 25

Grendel

000B01

Brug Zwanenlaan

Machine Vaart

Zwanenlaan-Aardamseweg

000B02

Brug Vierambachtstraat

aansluiting op Reigerlaan

Vierambachtstraat

000B03

Duikerbrug Vosholstraat

Vosholstraat-Aardamseweg

Vosholstraat

000B04

Duiker Aardamsewg Ringslt

nabij Ringdijk

aardamseweg

000B05

Brug Elzenstraat

nabij Bosveen

Elzenstraat

000B06

Brug R4-gebied Speelveen

Ringdijk-TRA

000B08

Brug Stobbeweg

aansluiting op Ringdijk

Stobbeweg

000B09

Brug Zevenhovenseweg

Hogedijk, Korteraar

Zevenhovenseweg

000B10

Brug Korteraarseweg

nabij huisnr 121

Korteraarseweg

000B11

Brug Anjerstraat

aansluiting op Paradijsweg

Anjerstraat-PAP

000B12

Duiker Langeraarseweg

thv huisnr 151

Langeraarseweg

000B14

Brug Kerkpad

Kerkpad-Bloemenstraat

Papenveer

000B15

Brug Zevenhovenseweg

Zevenhovenseweg 4

Zevenhovenseweg

000B16

Duiker Kerkweg

nabij huis nr. 83

Kerkweg

000B17

Brug Hogedijk

over geleidingsmuren gemaal

Hogedijk-KOR

000B18

Brug Hogedijk

naar Lange Schilk

Hogedijk-TRA

000B19

Brug Oude Kerkpad nr 5

Oude Kerkpad

000B20

Brug Oude Kerkpad nr 6

Oude Kerkpad

000B22

Brug Westkanaalweg

naar Valentijnsingel

Westkanaalweg

000B23

Brug Geerweg hout

Geerweg 37

Geerweg

000B24

Brug Geerweg beton

Geerweg 37

Geerweg

000B25

Brug Paradijsweg nabij 32

thv nr 32

Paradijsweg

000B26

Brug Paradijsweg nabij 96

thv nr 96

Paradijsweg

000B27

Brug Paradijsweg nabij 66

thv nr 66

Paradijsweg

000B28

Brug Paradijsweg nabij 46

thv nr 46

Paradijsweg

000B30

Brug Langeraarseweg

Leidsche Vaart

Langeraarseweg 250: Grote Brug (beweegbaar)

000B31

Brug Oostkanaalweg

over Hoekse Aar (beweegbaar)

Oostkanaalweg

000B32

Brug Paradijsweg

Leidsche Vaart

Paradijsweg 106: Paradijbrug (beweegbaar)

000B33

Duiker Paradijsweg nr 20

Kokerduiker bij nr20

Paradijsweg

000B34

Brug Molenstraat

Molenstraat zijde Aardamseweg

Molenstraat

000B40

Brug Kerkplein/Aerestein

Langeraarseweg 86A

Hazepad-LAN

000B43

Brug Meester Jonkerpad

aansluiting op Dr A. Schweitzerstraat

Meester Jonkerpad

000B44

Brug Valentijnsingel

naar Het Kompas

Valentijnsingel

000B45

Brug Ontzigtstraat

naar D. Hofstedestraat

voetgangersbrug

000B46

Brug Ontzigtstraat

naar D. Hofstedestraat to Baljuwstraat

brug in rijbaan

000B47

Brug Blaarkop

nabij Blaarkop 1

Blaarkop - Dr. A. Schweitzerstraat

000H01

Brug Essenlaan

thv huisnr 26 (schuin to 22)

Wilgenpad

000H02

Brug Wilgenpad

thv huisnr 2

Wilgenpad

000H03

Brug Meidoornpad

naar Berkenpad

Meidoornpad

000H04

Brug Iepenpad

naar Walnootstraat

Iepenpad

000H05

Brug Moerasveen

naar Zeggeveen

Moerasveen

000H06

Brug Rietveen

naar Moerasveen

Rietveen

000H07

Brug Broekveen

naar Rietveen

Broekveen

000H08

Brug Aardamseweg

Weerenstraat

Aardamseweg

000H09

Brug Brederodeplein

naast huisnr 1

Brederodeplein

000H10

Brug Mezenpad

nr Meester Jonkerpad

Mezenpad

000H11

Brug Beverlanderhof

nr Albrechtshof

Beverlanderhof 25

000H12

Brug Hoogerheijdestraat

tussen 42 en 50 in parkje

Hoogerheijdestraat

000H13

Brug Argonnepark

Hoogerheij. 126/128

Hoogerheijdestraat

000H16

Brug Reigerlaan

Ringdijk

Reigerlaan

000H17

Brug Kerkpad

tussen Langeraarse plassen

Kerkpad

000H18

Brug Schoutstraat

naar Heemraadsingel

Schoutstraat

000H19

Brug Hazepad

naar Brederodepl/str

Hazepad-LAN

000H20

Brug Molenstraat

historisch museum

Molenstraat

000H21

Vlonder Argonnepark

va Sportcomplex 1e

Hoogerheijdestraat

000H22

Vlonder Argonnepark

va H21 2e

Hoogerheijdestraat

000H23

Vlonder Argonnepark

va H21 3e

Hoogerheijdestraat

000H24

Vlonder Argonnepark

va H21 4e

Hoogerheijdestraat

000H25

Vlonder Argonnepark

va H21 5e

Hoogerheijdestraat

000H26

Vlonder Argonnepark

va H21 6e

Hoogerheijdestraat

000H27

Vlonder Argonnepark

va H21 7e (terugweg)

Hoogerheijdestraat

000H28

Vlonder Argonnepark

va H21 8e

Hoogerheijdestraat

000H29

Vlonder Argonnepark

va H21 9e

Hoogerheijdestraat

000H30

Vlonder Argonnepark

va H21 10e

Hoogerheijdestraat

000H31

Brug Aardamsestaete (kl)

Achter Ringdijk 61

Aalscholverlaan

000H32

Brug Aardamsestaete (gr)

schuin achter Aalscholverlaan 50

Aalscholverlaan

000H33

Brug Sluispad

naar Valentijnsingel

Sluispad 1a

000S01

Steiger

T.C. Hegemanstraat

waterzjide speelterrein

000ST01

Brug Ringdijk

naast Ringdijk 61

Ringdijk - Blaarkop

000ST02

Brug Holstein

nabij Holstein 32

Holstein - Blaarkop

00NV01

Brug Blauwe Reigerpad

Roggeveldweg PP

Blauwe Reigerpad

00NV02

Brug Blauwe Reigerpad

Zwaluwlaan 31

Blauwe Reigerpad

00NV03

Brug Blokland

Huis nr. 23

Blokland

00NV04

Duiker Hazeweg 1

aansluiting Hazepad

Hazeweg

00NV06

Brug Hogendijk

Brandweerkazerne

Hogendijk

00NV08

Brug Rugstreeppad

Huis nr. 38

Rugstreeppad

00NV09

Brug Johannespad

A.H. Kooistratstraat

Johannespad

00NV10

Schoterbrug

Kerkstraat

Kerkstraat

00NV11

Brug Lijsterlaan

J. van Blankenpad

Lijsterlaan

00NV13

Duiker Molenkade

Ringsloot

Molenkade-NVN

00NV16

Brug Roggeveldweg

Noordzijde eilandje

Roggeveldweg

00NV18

Brug Roggeveldweg

Zuidzijde eilandje

Roggeveldweg

00NV20

Brug Sint Nicolaaspad

Hogendijk

Sint Nicolaaspad

00NV22

Brug Teylersplein

nabij Gemeentehuis

Teylersplein

00NV23

Brug Zaagmolenpad

Hogendijk

Zaagmolenpad

00NV24

Brug Zwaluwlaan

J. van Blankenpad

Zwaluwlaan

00NV29

Brug Oude Nieuwveenseweg

Oude Nieuwveenseweg 133 tussenpad naar Oostkanaalweg

Oude Nieuwveenseweg

00ZH01

Brug Hogedijk

t.h.v. gemaal (nr16)

Hogedijk-ZVH

00ZH02

Duiker J. Zevenhovenseweg

nabij nr. 1

Jonge Zevenhovenseweg

00ZH03

Duiker Jonge Zevenhovenseweg

aansl. Achterweg

Jonge Zevenhovenseweg

00ZH04

Duiker Jonge Zevenhovenseweg

Tussen Achterweg en Kousweg

Jonge Zevenhovenseweg

00ZH05

Brug Jonge Zevenhovenseweg

bocht met Kousweg

Jonge Zevenhovenseweg

00ZH06

Duiker Jonge Zevenhovenseweg

halverwege deel naar Hogedijk

Jonge Zevenhovenseweg

00ZH07

Brug Kade

huis nr. 5, gemaal

Kade

00ZH08

Brug Kade

huis nr. 13

Kade

00ZH09

Brug Kousweg

over Molentocht

Kousweg

00ZH10

Brug Machinekade

Hogedijk bij gemaal

Machinekade

00ZH11

Brug Molenkade

Hogedijk nr. 18

Molenkade-ZVH

00ZH14

Brug Liemeer

Uiterbuurtweg/Blokland

Uiterbuurtweg

00ZH16

Duiker Oude Spoorbaan

440 M. vanaf rotonde

Oude Spoorbaan

00ZH17

Duiker Oude Spoorbaan

870 M. vanaf rotonde

Oude Spoorbaan

00ZH19

Brug Noordsebuurterpolder

1e bocht v.a Kousweg

Hogedijk-ZVH

00ZH22

Duiker Stationsweg

huis nr 34

Stationsweg

00ZH23

Brug Stationsweg

t.h.v. vijfbruggenpd

Stationsweg

00ZH24

Brug Stationsweg

tennisvereniging

Stationsweg

00ZH25

Brug Stationsweg

S.V. Zevenhoven

Stationsweg

00ZH26

Brug Vijfbruggenpad

Akkerwinde

Vijfbruggenpad

00ZH27

Brug Vijfbruggenpad

Vlijtlaan

Vijfbruggenpad

00ZH28

Brug Vijfbruggenpad

Infobord

Vijfbruggenpad

00ZH29

Brug Vijfbruggenpad

landerijen Vd Weijde

Vijfbruggenpad

00ZH30

Brug Vijfbruggenpad

J. van den Damstraat

Vijfbruggenpad

00ZH31

Brug Zuideinde

huis nr. 15-29

Zuideinde-ZVH

00ZH62

Brug

Tussen Boeren Zwaluw 8 en 17 naar 't Treftpunt

Boeren Zwaluw

00ZH63

Brug

Witte Kwikstraat thv 22

Witte Kwikstaart

NIET GEINSPECTEERDE KLEINERE OBJECTEN:

000101

Duiker

Zuideinde-NKP

000102

Duiker

De Halve Roe

De Halve Roe

000103

Duiker

Churchillaan

Churchillaan

000104

Duiker

school

Churchillaan

000105

Duiker

Aarlanderveenseweg

Aarlanderveenseweg

000106

Duiker

school

Het Lange Stuk

000107

Duiker

Het Lange Stuk

Het Lange Stuk

000108

Duiker

Maarten Freke Wije

Maarten Freeke Wije

000109

Duiker

Churchillaan

Churchillaan

000110

Duiker

Churchillaan

Churchillaan

000111

Duiker

Beerstratenlaan nabij Churchilllaan

Beerstratenlaan

000112

Duiker

sporthal

Elleboogvaart

000113

Duiker

sporthal

Elleboogvaart

000114

Duiker

sporthal

Elleboogvaart

000115

Duiker

Beerstratenlaan

Beerstratenlaan

000116

Duiker

Elleboogvaart

Elleboogvaart 4

000117

Duiker

sporthal

Elleboogvaart 4

000119

Duiker

Kennedylaan - rotonde

Kennedylaan

000120

Duiker

Kennedylaan

Kennedylaan

000121

Duiker Kennedylaan

Kennedylaan nabij Hogedijk

Kennedylaan

000122

Duiker

nabij Kennedylaan

Kennedyplein

000123

Duiker

Achterweg nabij Dennelaan

Achterweg-NKP

000124

Duiker

Achterweg nabij De Verbinding

Achterweg-NKP

000125

Duiker

Achterweg nabij Vijverhofpad

Achterweg-NKP

000126

Duiker

Brandweer

Achterweg-NKP

000127

Duiker

Roerdomplaan nabij Achterweg

Roerdomplaan

000128

Duiker

Koekoekstraat nabij Achterweg

Koekoekstraat

000129

Duiker

Gruttostraat nabij Achterweg

Gruttostraat

000130

Duiker

Kievitstraat nabij Achterweg

Kievitstraat

000131

Duiker

Achterweg nabij bushalte

Achterweg-NKP

000132

Duiker

W. de Zwijgerlaan

Willem de Zwijgerlaan

000133

Duiker

Beatrixlaan nabij W. de Zwijgerlaan

Beatrixlaan

000134

Duiker

Roerdomplaan

Roerdomplaan

000135

Duiker

Blaasbalg

Blaasbalg

000136

Duiker

Schermplaat nabij Smidsvuur

Schermplaat

000137

Duiker

Noordenseweg

Hogedijk

000138

Duiker

Prolkade

Hogedijk

000139

Duiker

Gerberastraat nabij parkeerplaats

Gerberastraat

000140

Duiker

Merelstraat

Merelstraat

000141

Duiker

Lijsterstraat

Merelstraat

000B13

Duiker Woudsedijk

Woudsedijk

000B21

Duiker Oude Kerkpad

aansl. Oostkanaalweg

Oude Kerkpad

000B41

Duiker Ringdijk thv nr 3

richting Landlustpad

Ringdijk

000D01

Duiker 2x

Aardamseweg richting gemeentehuis

achter huisnr 8

000D02

Duiker

Aardamseweg aansluiting op N446

nabij Ringdijk

000D03

Duiker

Van 't Achterom onder Ringdijk door

achter Aardamseweg 20

000D04

Duiker

Hoogerheijdestraat 4

thv Beverlanderhof

000D05

Duiker

Westkanaalweg (voetbalvereniging TAVV)

gele kantine

000D06

Duiker

Westkanaalweg scouting Wapata

vlettenplek

000D07

Duiker

P. van Schravendijkstraat naasr 7

Ter Aar

000D08

Duiker

achter Aardamseweg 45 (poort)

naar Iepenpad 29

000D09

Duiker

naast Bosveen 1

naar Bosveen 2

000D10

Duiker

naast Bosveen 17

richting Rietveen 12

000D11

Duiker

tussen Bosveen 19 en 21

richting Moerasveen

000D12

Duiker

achter Moerasveen 2

richting Zeggeveen 14

000D13

Duiker

achter Zeggeveen 8

richting Laagveen 46

000D14

Duiker

naast Lijsterbeslaan 5

richting Lijsterbeslaan 14

000D15

Duiker

tussen Larikslaan 11 en 13

Larikslaan

000D16

Duiker

naast Essenlaan 24

richting Essenlaan 37

000D17

Duiker

J. M. Halkesstraat - Hazeweg

sloot Altior Sportweg

000D18

Duiker

Sportweg entree Altior voetbalvereniging

Sportweg 1

000D19

Duiker

J.A. Bontjesstraat

tegenover 7

000D20

Duiker

C.J.A. Koelmanstraat

tussen 17 en 19

000D21

Duiker

W. Ontzigtstraat richting TC Hegemanstr

tussen 21 en 23

000D22

Duiker

achter Heemraadlaan 9

richting Langeraarseweg 120

000D23

Duiker

zijpad W. Ontzigtst tegenover huisnr 43

1e duiker onder onverhard pad

000D24

Duiker

zijpad W. Ontzigtst tegenover huisnr 43

2e duiker onder onverhard pad

000D25

Duiker

zijpad W. Ontzigtst tegenover huisnr 43

3e duiker onder onverhard pad

000D26

Duiker

W. Ontzigtstraat, 65m vanaf Langeraarseweg

tussen achterzijden Langeraareweg 134 en 138

000D27

Duiker

Langeraarsweg achter 150

in weiland achter nr 150

000D28

Duiker

Langeraarseweg naast 122

richting huisnr 67

000D29

Duiker

A.G.M. vd Hoevenstraat

achter zijweg langs 37

000D30

Duiker

Papenveer, Rozenlaan

tegenover Anjerstraat 59

000D31

Duiker

Papenveer, Rozenlaan

vanaf huisnr 2 richting 3

000D32

Duiker

Papenveer, Rozenlaan

zijde huisnr 3

000D33

Duiker

Papenveer, Bloemenstraat

achter Westkanaalweg 33 onder weg door

000D34

Duiker

Papenveer, Bloemenstraat

langs Westkanaalweg 33 en 34

00NO01

Duiker Floraweg

t.h.v. V.V. Sportief

Floraweg

00NO02

Duiker Floraweg

I.R. Nysinghweg

Floraweg

00NO03

Duiker Floraweg

Huis nr. 57

Floraweg

00NO04

Duiker Floraweg

Huis nr. 49

Floraweg

00NO05

Duiker Floraweg

Voordijkseweg

Floraweg

00NO06

Duiker Veenweg

Veenpad

Veenweg

00NO07

Duiker Veenweg

Huis nr. 17

Veenweg

00NV05

Duiker Hazeweg 2

"de Ringkant"

Hazeweg

00NV07

Duiker Hogendijk

W.P. Speelmanweg

Hogendijk

00NV12

Duiker Molenkade

Johannespad

Johannespad

00NV14

Duiker Roggeveldweg

Blauwe Reigerpad

Roggeveldweg

00NV15

Duiker Rugstreeppad

schuin tegenover 2

Rugstreeppad

00NV17

Duiker Rugstreeppad

schuin tegenover 24

Rugstreeppad

00NV19

Duiker Hazeweg

achter Rugstreeppad 1

Hazeweg

00NV21

Duiker W.P. Speelmanweg

Huis nr. 22a

W.P. Speelmanweg

00ZH12

Duiker Noordeinde

huis nr. 97a - 99

Noordeinde

00ZH13

Duiker Noordeinde

Huis nr. 5

Noordeinde

00ZH15

Duiker Liemeer

huis nr. 2

Liemeer

00ZH18

Duiker Noordsebuurterpold

Noordse Dorpsweg 1

Molenweg

00ZH20

Duiker Sluitkade

Hogedijk

Sluitkade

00ZH21

Duiker Sportlaan

huis nr. 42

Sportlaan

00ZH32

Duiker Zuideinde

huis nr. 35

Zuideinde-ZVH

00ZH59

Duiker

Haagwinde - Vlijtlaan

Haagwinde

00ZH60

Duiker

Wederik - Vlijtlaan

Wederik

Bijlage 2 Verloop van de Voorziening Kunstwerken

Bijlage 3 Investeringen en verloop van de Reserve

Investeringen 2021-2025

 

Kapitaallasten 2020-2025

 

Verloop van de Reserve herwaardering investeringen maatschappelijk nut