Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Weststellingwerf

Reglement Burgerlijke Stand gemeente Weststellingwerf 2021

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieWeststellingwerf
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingReglement Burgerlijke Stand gemeente Weststellingwerf 2021
CiteertitelReglement Burgerlijke Stand Weststellingwerf 2021
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 16 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek BES
  2. artikel 1 van het Besluit burgerlijke stand 1994
  3. artikel 2 van het Besluit burgerlijke stand 1994
  4. artikel 3 van het Besluit burgerlijke stand 1994
  5. artikel 4 van het Besluit burgerlijke stand 1994
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-09-2021nieuwe regeling

03-08-2021

gmb-2021-297884

Tekst van de regeling

Intitulé

Reglement Burgerlijke Stand gemeente Weststellingwerf 2021

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Weststellingwerf;

gelet op het bepaalde in artikel 16, Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek en de artikelen 1 tot en met 4 van het besluit Burgerlijke Stand 1994;

besluit vast te stellen:

het reglement met bepalingen over ambtenaren van de burgerlijke stand, de buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand, de aanwijzing van locaties als gemeentehuis en de openstelling van het bureau van de burgerlijke stand.

Artikel 1 Begripsbepaling

Het reglement verstaat onder:

  • a.

    de wet: Boek I van het Burgerlijk Wetboek;

  • b.

    het besluit: Besluit burgerlijke stand 1994;

  • c.

    college: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Weststellingwerf;

  • d.

    ambtenaar van de burgerlijke stand: een ambtenaar in dienst van de gemeente Weststellingwerf of van een andere gemeente als zodanig aangewezen door burgemeester en wethouders (artikel 16, eerste tot en met derde lid van het Burgerlijk Wetboek);

  • e.

    buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand: een ambtenaar in dienst van de gemeente Weststellingwerf of van een andere gemeente, of een persoon die geen ambtenaar in gemeentelijke dienst is, als zodanig aangewezen door burgemeester en wethouders (artikel 16, eerste tot en met derde lid van het Burgerlijk Wetboek);

  • f.

    gemeentehuis: alle locaties, welke bij besluit door het college als zodanig zijn aangewezen;

  • g.

    de afdelingsleiding: de teamleider van de afdeling Publiekszaken die verantwoordelijk is voor de leiding van het bureau van de burgerlijke stand;

  • h.

    de eerst aangewezen ambtenaar van de burgerlijke stand: backoffice medewerker Burgerzaken belast met de dagelijkse burgerlijke stand werkzaamheden.

Artikel 2 Ambtenaar van de burgerlijke stand

  • 1.

    Het college kan een ambtenaar in dienst van de gemeente Weststellingwerf die werkzaam is op de afdeling Publiekszaken aanwijzen tot ambtenaar van de burgerlijke stand.

  • 2.

    De aanwijzingsperiode van de ambtenaar van de burgerlijke stand betreft het tijdvak waarin de ambtenaar in dienst zal zijn op de afdeling Publiekszaken bij de gemeente Weststellingwerf.

  • 3.

    Het minimum aantal ambtenaren van de burgerlijke stand is drie.

Artikel 3 Buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand

  • 1.

    Het college kan een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand aanwijzen.

  • 2.

    De aanwijzingsperiode van de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand wordt in het aanwijzingsbesluit opgenomen en geldt voor gedurende de periode dat de werknemer de functie vervult .

  • 3.

    Na verloop van de in lid 2 bedoelde periode kan herbenoeming plaatsvinden.

  • 4.

    De leden van het college kunnen tot onbezoldigd buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand aangewezen worden gedurende de periode waarin zij lid zijn van het college.

Artikel 4 Buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor één dag

  • 1.

    Op verzoek kan het college een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand aanwijzen voor één dag voor een eenmalige huwelijksvoltrekking.

  • 2.

    Hierbij geldt als voorwaarde dat de aangewezen persoon al in een andere gemeente aangewezen en actief is als (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand en dat de door artikel 16, lid 4 Boek 1 Burgerlijk Wetboek vereiste beëdiging al heeft plaatsgevonden.

  • 3.

    De aanwijzing kan slechts plaatsvinden voor één dag.

  • 4.

    De in lid 1 bedoelde buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand wordt aangewezen tot onbezoldigd buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand.

  • 5.

    De bevoegdheid bedoeld in artikel 4, lid 1 is gemandateerd aan de eerst aangewezen ambtenaar van de burgerlijke stand.

Artikel 5 Ontslag en schorsing

Het ontslag of schorsing van de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand is geregeld in de Regeling Burgerlijke Stand van de gemeente Weststellingwerf.

Artikel 6 Leiding van het bureau van de burgerlijke stand

  • 1.

    De teamleider Publiekszaken is belast met de leiding van het bureau burgerlijke stand.

  • 2.

    De eerst aangewezen ambtenaar van de burgerlijke stand is belast met de verdeling van de werkzaamheden van de ambtenaren en buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand.

Artikel 7 Permanente locaties

De (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand verricht zijn wettelijke taak in het gemeentehuis of een daartoe door het college aangewezen locatie.

  • 1.

    De vaste locatie als gemeentehuis waar de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand alle werkzaamheden van de burgerlijke stand verricht is: Griffioenpark 1 te Wolvega;

  • 2.

    De vaste locaties als gemeentehuis waar de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand huwelijken kan voltrekken zijn:

    • a.

      Gemeentehuis, Griffioenpark 1 te Wolvega

    • b.

      Huize Lindenoord, Van Harenstraat 37 te Wolvega

    • c.

      Het Vlechtmuseum, Mandehof 7 te Noordwolde

Artikel 8 Eenmalige locaties

  • 1.

    Als gemeentehuis waar huwelijken kunnen worden voltrokken, kan elke plaats op het grondgebied of het water binnen de gemeentegrenzen van de gemeente Weststellingwerf worden aangewezen.

  • 2.

    De eerst aangewezen ambtenaar van de burgerlijke stand, genoemd in artikel 1, onder h, mag namens het college, op schriftelijk verzoek van het bruidspaar, elke andere locatie dan in artikel 7, binnen de gemeentegrens aanwijzen die geschikt is of geschikt te maken voor één huwelijksvoltrekking, onder bepaalde voorwaarden:

    • a.

      de eigenaar / rechthebbende van de plaats moet toestemming geven;

    • b.

      de locatie voldoet aan de eisen van openbare orde, veiligheid en goede zeden; (de openbaarheid van het huwelijk moet voor een ieder gewaarborgd zijn en de plaats moet voor een ieder toegankelijk zijn. De veiligheid, waaronder brandveiligheid van de aanwezigen is gewaarborgd);

    • c.

      de locatie moet zich binnen de gemeentegrenzen bevinden, danwel op een binnen de gemeentegrenzen aan wal gemeerd schip;

    • d.

      de locatie moet zodanig ingericht zijn zodat een huwelijk overeenkomstig de wettelijke eisen kan worden voltrokken. De locatie beschikt verder over ondersteunende mogelijkheden, zoals in ieder geval een tafel en/of lessenaar, stoelen, voldoende verlichting, toiletgelegenheid en een kleedruimte voor de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand’;

    • e.

      de religieuze plechtigheid dient duidelijk gescheiden te zijn van de huwelijksvoltrekking;

    • f.

      kosteloze huwelijken worden uitgesloten van deze mogelijkheid en worden uitsluitend in het gemeentehuis Griffioenpark 1 voltrokken;

    • g.

      indien de weersomstandigheden dit naar mening van de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand toelaten kan de huwelijksvoltrekking op het terrein of aan dek van een schip plaatsvinden. Een overdekte uitwijkruimte moet wel aanwezig zijn;

    • h.

      de inzet van de gemeente bestaat uitsluitend uit het éénmalig aanwijzen van de locatie en hetbeschikbaar stellen van een ambtenaar van de burgerlijke stand;

    • i.

      het bruidspaar zorgt voor de aanwezigheid van een gastheer of gastvrouw, van gemeentewege is op locatie geen bode aanwezig en ambtenaren treden niet op als getuige;

    • j.

      het bruidspaar is verantwoordelijk voor het eventueel aanvragen van een tijdelijke gebruiksvergunning voor het gebouw en een eventuele vergunning volgens de Algemene Plaatselijke Verordening;

    • k.

      de gemeente is – behoudens de feitelijke huwelijksvoltrekking - op geen enkele wijze aansprakelijk voor de gang van zaken op de huwelijksdag;

Artikel 9 Kosteloze huwelijksvoltrekking

  • 1.

    Indien een huwelijk wordt gesloten op een tijdstip waarop dat kosteloos is, wordt slechts voldaan aan de minimale vormvereisten welke gelden voor een huwelijk.

  • 2.

    Een kosteloos huwelijk wordt voltrokken in een daartoe aangewezen ruimte in het gemeentehuis te Wolvega op dinsdagochtend om 09.00 uur en 09.30 uur.

  • 3.

    De randvoorwaarden bij de kosteloze huwelijksvoltrekking zijn:

    • a.

      het huwelijk wordt gesloten door de ambtenaar van de burgerlijke stand, werkzaam op de afdeling Publiekszaken;

    • b.

      de ambtenaar van de burgerlijke stand kan niet door het bruidspaar worden gekozen;

    • c.

      de huwelijksvoltrekking duurt maximaal 15 minuten;

    • d.

      er vindt geen gesprek plaats met de ambtenaar van de burgerlijke stand die het huwelijk sluit voorafgaande aan het huwelijk;

    • e.

      op moment van de melding van het voorgenomen (kosteloze) huwelijk moet minstens één van de aanstaande partners als ingezetene in de Basisregistratie Personen (BRP) van de gemeente Weststellingwerf zijn opgenomen;

    • f.

      de huwelijksvoltrekking vindt plaats in aanwezigheid van twee getuigen genoemd in de akte;

    • g.

      het maximum aantal aanwezigen bij een kosteloze voltrekking is 4 (bruidspaar en 2 getuigen met uitzondering van minderjarige kinderen).

    • h.

      er wordt geen toespraak gehouden tijdens de ceremonie en slechts voldaan aan de minimale vormvereisten welke gelden voor de huwelijksvoltrekking;

Artikel 10 Betaalde huwelijksvoltrekking

  • 1.

    De voltrekking duurt maximaal 45 minuten. Het bruidspaar kan voorkeur aangeven voor een trouwambtenaar, die ieder op hun eigen wijze een passende invulling geeft aan de ceremonie.

  • 2.

    De randvoorwaarden voor een huwelijksvoltrekking met ceremonie zijn:

    • a.

      de voltrekking kan plaatsvinden op de locaties genoemd in artikel 7 en artikel 8

    • b.

      de huwelijksvoltrekking duurt maximaal 45 minuten en wordt verricht door een (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand;

    • c.

      een eventueel gesprek met de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand voorafgaande aan het huwelijk is mogelijk;

    • d.

      er kan een persoonlijke toespraak gehouden tijdens de ceremonie;

    • e.

      er worden legeskosten in rekening gebracht welke zijn vastgelegd in de gemeentelijke legesverordening.

Artikel 11 Salaris

  • 1.

    Het voltrekken van huwelijken door de ambtenaren van de burgerlijke stand, genoemd in artikel 2 behoort tot hun reguliere werkzaamheden.

  • 2.

    Het salaris voor het voltrekken van huwelijken door de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand, genoemd en is vastgelegd in de Regeling Burgerlijke Stand van de gemeente Weststellingwerf.

  • 3.

    De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand ontvangt een salaris per voltrokken huwelijk of geregistreerd partnerschap.

  • 4.

    De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand ontvangt een salaris in de vorm van een vergoeding per voltrokken huwelijk of geregistreerd partnerschap. Voor elk voltrokken huwelijk of geregistreerd partnerschap mag de buitengewoon ambtenaar 4,5 uur declareren. De vergoeding is gelijk aan 4,5 maal het uurloon behorende bij het hoogste bedrag van schaal 8, volgens cao Gemeenten.

  • 5.

    Het salaris van de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand wordt, vermeerderd met 8% vakantietoelage en 6,75% eindejaarsuitkering, per maand uitbetaald.

Artikel 12 Openstelling

  • 1.

    Het bureau van de burgerlijke stand is voor het sluiten van huwelijken geopend op:

    • a.

      in de locatie Griffioenpark 1 te Wolvega op maandag tot en met zaterdag van 09.00 tot 17.00 uur. De aanvangstijd is op ieder heel uur.

    • b.

      voor huwelijksvoltrekkingen in de locatie Vlechtmuseum en Huize Lindeoord op maandag tot en met zaterdag in overleg met beide locaties.

    • c.

      voor huwelijksvoltrekkingen op locatie, genoemd in artikel 8 van maandag tot en met zaterdag zonder tijdsbeperking.

    • d.

      voor kosteloze huwelijksvoltrekkingen, genoemd in artikel 9 op dinsdagochtend om 09.00 uur en 09.30 uur in het gemeentehuis te Wolvega.

  • 2.

    Het bureau is gesloten indien de in lid 1 vastgestelde openstelling samenvalt met Algemeen erkende of daarmee gelijkgestelde feestdagen in de zin van artikel 3 van de Algemene Termijnenwet of andere door burgemeester en wethouders aangewezen dagen waarop het bureau niet of slechts gedeeltelijk is geopend.

  • 3.

    Het bureau van de burgerlijke stand kan op andere dagen dat het bureau regulier gesloten is, voor het publiek beperkt geopend zijn op door burgemeester en wethouders, na voorafgaande bekendmaking, te bepalen uren.

  • 4.

    Het bureau van de burgerlijke stand zal op verzoek van een belanghebbende, gedaan aan burgemeester en wethouders, worden geopend op andere dagen dat het bureau regulier gesloten is, indien de belanghebbende aantoont dat met de te verrichten werkzaamheden niet kan worden gewacht tot de eerstvolgende openstelling van het bureau.

Artikel 13 Teruggave leges bij annulering huwelijk

Bij annulering van een gemaakte trouwafspraak wordt op verzoek teruggave verleend van reeds betaalde legeskosten. De gemaakte administratieve kosten, vastgelegd in de legesverordening, worden in mindering gebracht op de teruggaaf van de legeskosten.

Artikel 14 Schakelbepaling

De bepalingen in dit reglement over huwelijk en huwelijksvoltrekking zijn ook van toepassing op:

  • 1.

    het geregistreerd partnerschap en de melding van een voorgenomen geregistreerd partnerschap;

  • 2.

    de omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk.

Artikel 15 Niet voorziene situaties

In gevallen waarin dit reglement niet voorziet, beslist het college.

Artikel 16 Slotbepalingen

  • 1.

    Dit reglement treedt in werking op 1 september 2021.

  • 2.

    Dit reglement kan worden aangehaald als Reglement Burgerlijke Stand Weststellingwerf 2021.

  • 3.

    Bij dit reglement behoort de ‘Toelichting op het reglement burgerlijke stand’.

  • 4.

    Het Reglement Burgerlijke Stand gemeente Weststellingwerf 2020 wordt ingetrokken met ingang van 1 september 2021.

 

 

Burgemeester en wethouders van Weststellingwerf,

secretaris, de burgemeester,

R. van Maurik N.A. van de Nadort

Toelichting Reglement Burgerlijke Stand

Artikel 1Begripsbepaling

Dit artikel beschrijft de basisbegrippen uit het reglement. In het bijzonder wordt het onderscheid tussen de ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand expliciet gemaakt (artikel 16, Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek).

Artikel 2Ambtenaar burgerlijke stand

Voor aanwijzing ambtenaar van de burgerlijke stand gelden de volgende bepalingen:

  • 1.

    Alleen ambtenaren werkzaam bij de afdeling Publiekszaken kunnen tot ambtenaar van de burgerlijke stand worden benoemd. De reden is dat van de ambtenaren werkzaam op deze afdeling verwacht mag worden dat zij over de benodigde vakkennis beschikken om de werkzaamheden te kunnen beoordelen en uitvoeren.

  • 2.

    De aanwijzing van de ambtenaar van de burgerlijke stand is gekoppeld aan de periode dat zij werkzaam zijn op de betreffende afdeling. Bij een aanwijzing elders vervalt de benoeming tot ambtenaar van de burgerlijke stand van rechtswege.

  • 3.

    Betreft vaststellen minimum aantal ambtenaren van de burgerlijke stand. Het wettelijk minimum is twee, omdat een ambtenaar van de burgerlijke stand geen partij mag zijn in zijn eigen akte. Het aantal van drie is om te voorkomen dat de gemeente door bijv. ziekte, vakantie of overlijden zonder ambtenaar van de burgerlijke stand komt te zitten.

Artikel 3Buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand

Voor aanwijzing buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand gelden de volgende bepalingen:

  • 1.

    De aanwijzing van de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand is facultatief.

  • 2.

    De aanwijzingsperiode geldt voor gedurende de periode dat de werknemer de functie vervult. Dit om te voorkomen dat een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor het leven benoemd wordt.

  • 3.

    Indien gewenst kan herbenoeming plaatsvinden.

  • 4.

    Het is mogelijk dat leden van het college worden aangewezen tot onbezoldigd buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand.

Artikel 4Buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor één dag

  • 1.

    Het college heeft de mogelijkheid een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand aan te wijzen voor slechts één dag.

  • 2.

    Genoemde in lid 1 is al in een andere gemeente aangewezen tot (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand. Voorwaarde is dat hij/zij nog structureel en actief huwelijken voltrekt. Hiermee wordt een huwelijksvoltrekking die aan de wet voldoet gewaarborgd.

  • 3.

    Deze buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand ontvangt voor de voltrekking van een huwelijk geen vergoeding van de gemeente Weststellingwerf.

  • 4.

    Alvorens tot benoeming wordt overgegaan dient een bewijs te worden overgelegd waaruit blijkt dat:

    • a.

      betrokkene werkzaamheden verricht als buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand in een andere gemeente;

    • b.

      betrokkene is benoemd en door de rechtbank beëdigd.

  • 5.

    De bevoegdheid is gemandateerd aan de eerst aangewezen ambtenaar van de burgerlijke stand.

Artikel 5Ontslag en schorsing

Het ontslag of schorsing van de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand is geregeld in de Rechtspositieregeling Buitengewoon Ambtenaar van de Burgerlijke Stand van de gemeente Weststellingwerf.

Artikel 6Leiding van het bureau van de burgerlijke stand

  • 1.

    De teamleider Publiekszaken is verantwoordelijk voor de werkzaamheden van het bureau van de burgerlijke stand.

  • 2.

    Uit praktische overwegingen en om adequaat te reageren op veranderingen is de backoffice medewerker als eerst aangewezen ambtenaar van de burgerlijke stand belast met de verdeling van Artikel 7 Permanente locaties

De ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand verrichten hun werkzaamheden in het gemeentehuis. Het gemeentehuis en de aangewezen locaties, genoemd in artikel 7 zijn als permanente locaties aangewezen.

Artikel 8Eenmalige locaties

Als gemeentehuis waar huwelijken kunnen worden voltrokken, kan elke plaats op het grondgebied of het water binnen de gemeentegrenzen van Weststellingwerf worden aangewezen. Dus ook in de open lucht.

De eerst aangewezen ambtenaar van de burgerlijke stand, genoemd in artikel 1 mag namens het college, op schriftelijk verzoek van het bruidspaar, elke andere locatie dan in artikel 7, binnen de gemeentegrens aanwijzen die geschikt is of geschikt te maken is voor één huwelijksvoltrekking.

Artikel 9Kosteloze huwelijken

In artikel 4 van de Wet rechten burgerlijke stand is geregeld dat ten minste tweemaal per week gelegenheid moet worden gegeven tot een kosteloze huwelijksvoltrekking. Dit betekent dat dergelijke formele verbintenissen beperkt blijven tot die handelingen die wettelijk noodzakelijk zijn (ja-woord, ondertekenen van de akte. Er is hier geen plaats voor een (uitgebreide) ceremonie.

Een huwelijk wordt uitsluitend kosteloos voltrokken door een ambtenaar van de burgerlijke stand, genoemd in artikel 2 in een daartoe aangewezen ruimte in het gemeentehuis te Wolvega op dinsdagochtend om 09.00 uur en 09.30 uur.

Artikel 10Betaalde huwelijksvoltrekking

De voltrekking duurt maximaal 45 minuten. Gekozen kan worden uit een voorkeur trouwambtenaar, die ieder op hun eigen wijze een passende invulling geeft aan de ceremonie. Voor het voltrekken van een huwelijk worden legeskosten in rekening gebracht welke zijn vastgelegd in de gemeentelijke legesverordening.

Artikel 11Salaris

In dit artikel is de wijze van salaris voor het voltrekken van een huwelijk geregeld.

Artikel 12Openstelling

In dit artikel wordt bepaald wanneer het bureau van de burgerlijke stand is geopend (artikel 16c, Boek 1, Burgerlijk Wetboek). Zowel de reguliere dagelijkse openingstijden op werkdagen als de openingstijden voor de zaterdag, de zondag, de algemeen erkende feestdagen evenals de overige daarvoor door het college aan te wijzen dagen of tijdstippen waarop het bureau van de burgerlijke stand niet of slechts gedeeltelijk voor bepaalde diensten is geopend. Dit geldt eveneens voor de tijdstippen waarop de reguliere huwelijken worden voltrokken.

Artikel 13Teruggave leges bij annulering huwelijk

Bij annulering van een gemaakte trouwafspraak wordt op verzoek teruggave verleend van al betaalde legeskosten. De gemaakte administratieve kosten, vastgelegd in de legesverordening, worden in mindering gebracht op de teruggaaf van de legeskosten.

Artikel 14Schakelbepaling

De schakelbepaling zorgt er voor dat het Reglement burgerlijke stand van overeenkomstige toepassing wordt verklaard op de registratie van partnerschappen en de omzetting van partnerschappen in een huwelijk. Het gebruik van de schakelbepaling verhoogt de leesbaarheid van het reglement en houdt de lengte van de artikelen binnen de perken.

Artikel 15Slotbepalingen

In dit artikel wordt bepaald onder welke naam het reglement kan worden aangehaald en wanneer het reglement in werking treedt. Artikel 3:40 van de Algemene wet bestuursrecht bepaalt dat een besluit niet in werking treedt voordat het is bekendgemaakt. Met de inwerkingtreding vervalt het Reglement burgerlijke stand van 2020.

Aldus vastgesteld in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders op 3 augustus 2021,

de gemeentesecretaris, de burgemeester,