Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Voorschoten

Reglement van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Voorschoten met regels over de burgerlijke stand: openingstijden, gewone en buitengewone ambtenaren (Reglement burgerlijke stand Voorschoten 2021)

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieVoorschoten
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingReglement van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Voorschoten met regels over de burgerlijke stand: openingstijden, gewone en buitengewone ambtenaren (Reglement burgerlijke stand Voorschoten 2021)
CiteertitelReglement burgerlijke stand Voorschoten 2021
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Dit reglement vervangt het Reglement burgerlijke stand Voorschoten 2021

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

boek 1 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-09-202101-09-2021nieuwe regeling

24-08-2021

gmb-2021-296124

Z/21/055503

Tekst van de regeling

Intitulé

Reglement van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Voorschoten met regels over de burgerlijke stand: openingstijden, gewone en buitengewone ambtenaren (Reglement burgerlijke stand Voorschoten 2021)

 

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Voorschoten,

 

gelet op het bepaalde in artikel 16, tweede lid, van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek;

 

gelet op de artikelen 1 tot en met 4 van het Besluit burgerlijke stand;

 

overwegende dat de hierboven genoemde wettelijke grondslag het aanwijzen van (bijzondere) ambtenaren van de burgerlijke stand betreft;

 

overwegende dat de ambtenaren van de burgerlijke stand vanaf 1 september 2021 weer bij de gemeente Voorschoten werkzaam zijn;

 

besluiten vast te stellen het

 

 

Reglement burgerlijke stand Voorschoten 2021

 

Artikel 1 Begripbepalingen

Het reglement verstaat onder:

  • a.

    de wet: Boek I van het Burgerlijk Wetboek;

  • b.

    het besluit: Besluit burgerlijke stand 1994;

  • c.

    ambtenaar van de burgerlijke stand: een ambtenaar als zodanig door het college aangewezen;

  • d.

    buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand: een persoon als zodanig door het college aangewezen;

  • e.

    gemeentehuis: alle huizen welke bij raadsbesluit als zodanig zijn aangewezen.

Artikel 2 Ambtenaar van de burgerlijke stand, buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand

  • 1.

    Burgemeester en wethouders kunnen ambtenaren in dienst van de gemeente Voorschoten aanwijzen als ambtenaar van de burgerlijke stand.

  • 2.

    Burgemeester en wethouders kunnen als buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand aanwijzen:

    • a.

      personen, al dan niet werkzaam bij de gemeente Voorschoten, voor het structureel voltrekken van huwelijken;

    • b.

      personen voor het éénmalig voltrekken van een huwelijk die, die op het moment van het voltrekken van het huwelijk, reeds in een andere gemeente aangewezen zijn als (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand;

    • c.

      raadsleden van de gemeente Voorschoten;

    • d.

      leden van het college van burgemeester en wethouders;

    • e.

      en personen die naar het oordeel van het college in aanmerking komen voor aanwijzing als buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand.

Artikel 3 Beëindiging van de aanwijzing

  • 1.

    De aanwijzing eindigt met ingang van de datum waarop de uitoefening van de functie als ambtenaar van de burgerlijke stand eindigt.

  • 2.

    De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand wordt aangewezen voor een periode van ten hoogste vier jaar met uitzondering van:

    • a.

      leden van de raad, voor de periode dat zij aaneengesloten deel uitmaken van de raad.

    • b.

      de leden van het college van burgemeester en wethouders, voor de periode dat zij hun ambt uitoefenen.

Artikel 4 Plichten (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand

  • 1.

    Bij de huwelijksvoltrekking draagt de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand een door de gemeente ter beschikking gestelde toga.

  • 2.

    Te allen tijde houdt de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand zich aan de aanwijzingen of instructies gegeven door de manager van het team Contactcentrum.

Artikel 5 Vergoeding voor de werkzaamheden van de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand

  • 1.

    De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand ontvangt voor ieder door hem afzonderlijk voltrokken huwelijk een vergoeding conform de rechtspositieregeling voor de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand.

  • 2.

    Raadsleden en leden van het college van burgemeester en wethouders ontvangen geen vergoeding voor de werkzaamheden als buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand.

  • 3.

    De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand die benoemd wordt voor het voltrekken van één huwelijk, kan geen aanspraak maken op een vergoeding.

Artikel 6 Locatie

De ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand verrichten hun wettelijke taken in het gemeentehuis. De ambtenaar van de burgerlijke stand kan, voor zover daartoe gewichtige redenen bestaan, elders binnen de gemeente zijn wettelijke taken verrichten.

Artikel 7 Leiding van de burgerlijke stand

De manager van het team Contactcentrum is belast met de leiding van de burgerlijke stand.

Artikel 8 Openstelling

  • 1.

    Huwelijksvoltrekkingen en partnerschapregistraties zijn mogelijk op maandag tot en met zaterdag van 9.00 uur tot 16.00 uur. Op zondag kunnen huwelijksvoltrekkingen en partnerschapregistraties plaatsvinden op de externe trouwlocaties.

  • 2.

    Burgemeester en wethouders behouden en bevoegdheid dagen aan te wijzen waarop in het raadhuis geen huwelijksvoltrekkingen of partnerschapregistraties mogelijk zijn.

  • 3.

    Teneinde de werkzaamheden van de ambtenaren van de burgerlijke stand op die dagen zoveel mogelijk te beperken, wordt een afzonderlijke regeling getroffen voor de zaterdag, de zondag, de algemeen erkende feestdagen en de overige daarvoor door burgemeester en wethouders aan te wijzen dagen waarop de gemeentelijke diensten niet of slechts gedeeltelijk geopend zijn.

  • 4.

    De burgerlijke stand zal op verzoek van een belanghebbende, gedaan aan het college van burgemeester en wethouders, worden geopend op de dagen dat de burgerlijke stand gesloten is, indien de belanghebbende aantoont dat met de te verrichten werkzaamheden niet kan worden gewacht tot de eerstvolgende openstelling van de burgerlijke stand.

Artikel 9 Kosteloze huwelijksvoltrekkingen en geregistreerde partnerschappen

  • 1.

    Onverminderd hetgeen daarover in de Wet is bepaald, wordt tweemaal per week gelegenheid gegeven tot kosteloze huwelijksvoltrekkingen of geregistreerd partnerschap, te weten dinsdag- en donderdagochtend om 9.00 uur.

  • 2.

    Van het bruidspaar of de partners dient ten minste één persoon ingeschreven te staan in de Gemeentelijke basisadministratie personen van de gemeente Voorschoten, op het moment van de huwelijksvoltrekking of partnerschapregistratie.

  • 3.

    Deze ceremonie kent een sober karakter en wordt voltrokken door de ambtenaar van de burgerlijke stand.

Artikel 10 Slotbeplingen

  • 1.

    In gevallen waarin het reglement niet voorziet, besluit het college van burgemeester en wethouders.

  • 2.

    Dit reglement treedt in werking ingang van de dag na die van de bekendmaking, maar niet eerder dan met ingang van 1 september 2021.

  • 3.

    Het “Reglement burgerlijke stand Voorschoten 2014” wordt ingetrokken met ingang van 1 september 2021.

  • 4.

    Als dit reglement na 31 augustus 2021 wordt bekendgemaakt, werkt het terug tot en met 1 september 2021.

  • 5.

    Dit reglement kan worden aangehaald als “Reglement burgerlijke stand Voorschoten 2021”.

 

 

Aldus vastgesteld in de vergadering van 24 augustus 2021

de secretaris,

A.R.de Graaf

de burgemeester,

drs. N.Stemerdink