Organisatie | IJsselstein |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Instructie voor de griffier van IJsselstein 2017 |
Citeertitel | Instructie voor de griffier van IJsselstein 2017 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
artikel 107a, tweede lid, van de Gemeentewet
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
13-10-2023 | artikel 5 | 28-09-2023 | 120565 | ||
01-09-2021 | 13-10-2023 | nieuwe regeling | 06-04-2017 |
Artikel 1. Algemene ondersteuning
De griffier1 draagt zorg voor een doelmatige ondersteuning en advisering van de leden van de raad en daaraan verbonden commissies en alle andere gremia en / of werkgroepen. De griffier fungeert als de verbindende schakel tussen raad en college. Hij adviseert en coacht raadsleden in het uitoefenen van hun kaderstellende en controlerende rol.
De griffier is verantwoordelijk voor het ontwikkelen, innoveren en bewaken van procedures en processen voor besluitvorming door de raad. Hij zorgt dat de raad (digitaal) geïnformeerd wordt. Hij brengt de raad in positie richting de samenleving en draagt zorg voor actieve en passieve informatieverstrekking over de raad en de raadstaken. Hij adviseert de raad over het te voeren communicatiebeleid en wijst de raadsleden op (nieuwe) mogelijkheden in deze.
De griffier draagt er zorg voor dat tijdens zijn verlof of afwezigheid vanwege andere redenen zijn vervanging adequaat is geregeld.