Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Alphen aan den Rijn

Aanwijzingsbesluit heffings-en invorderingsambtenaar 2021

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieAlphen aan den Rijn
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingAanwijzingsbesluit heffings-en invorderingsambtenaar 2021
CiteertitelAanwijzingsbesluit heffings- en invorderingsambtenaar 2021
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Vervangt Aanwijzingsbesluit heffings- en invorderinsgambtenaar 2019

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 231, tweede lid, van de Gemeentewet
  2. artikel 1, tweede lid, van de Wet waardering onroerende zaken
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

02-09-2021Nieuwe regeling

24-08-2021

gmb-2021-293377

Tekst van de regeling

Intitulé

Aanwijzingsbesluit heffings-en invorderingsambtenaar 2021

Aanwijzingsbesluit heffings-en invorderingsambtenaar 2021

 

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Alphen aan den Rijn;

Gelet op;

• artikel 231, tweede lid, onderdeel b, c en d van de Gemeentewet;

• artikel 1 tweede lid van de Wet waardering onroerende zaken;

• artikel 2.1. van de Arbeidsvoorwaardenregeling van de gemeente Alphen aan den Rijn.

 

Besluit vast te stellen het:

 

Aanwijzingsbesluit met betrekking tot de heffing en invordering van gemeentelijke belastingen en de uitvoering van de wet Waardering onroerende zaken, nader genoemd: “Aanwijzingsbesluit heffings-en invorderingsambtenaar 2021”.

 

Artikel 1 Heffingsambtenaren

1. Voor de uitvoering van de bevoegdheden en verplichtingen genoemd in artikel 231, tweede lid, onderdeel b van de Gemeentewet, is voor elk van de in de linker kolom van de tabel in bijlage 1 bij dit aanwijzingsbesluit genoemde belastingen de in de rechter kolom genoemde functionaris aangewezen als heffingsambtenaar.

2. Mandatering van deze bevoegdheid is mogelijk bij afzonderlijk mandaatbesluit.

 

Artikel 2 Invorderingsambtenaren

1. Voor de uitvoering van de bevoegdheden en verplichtingen genoemd in artikel 231, tweede lid, onderdeel c van de Gemeentewet, is voor elk van de in de linker kolom van de tabel in bijlage 2 bij dit aanwijzingsbesluit genoemde belastingen de in de rechter kolom genoemde functionaris aangewezen als invorderingsambtenaar.

2. Mandatering van deze bevoegdheid is mogelijk bij afzonderlijk mandaatbesluit.

 

Artikel 3 Woz-ambtenaar

1. Als Woz-ambtenaar in de zin van artikel 1 tweede lid van de Wet waardering onroerende zaken wordt aangewezen de Algemeen Directeur van de gemeente Alphen aan den Rijn.

2. Mandatering van deze bevoegdheid is mogelijk bij afzonderlijk mandaatbesluit.

 

Artikel 4 Medewerkers belastingen en inlichtingen verplichtingen

1. Voor de uitvoering van de bevoegdheden en verplichtingen genoemd in artikel 231, tweede lid, onderdeel d van de Gemeentewet, jegens wie mede gelden de verplichtingen als bedoeld in de artikel 47, 49, 50, 51 en 53a van de Algemene wet inzake rijksbelastingen en in de artikel 58 en 60 van de Invorderingswet 1990, dan wel bedoeld of van toepassing verklaard in de algemene maatregel van bestuur krachtens artikel 246a Gemeentewet dan wel artikel 31 Wet waardering onroerende zaken, zijn de in bijlage 3 bij dit aanwijzingsbesluit genoemde gemeenteambtenaren aangewezen.

2. Mandatering van deze bevoegdheid is niet mogelijk.

 

Artikel 5 Onbezoldigd gemeenteambtenaar

Als onbezoldigd gemeenteambtenaar ten behoeve van de heffing en invordering van gemeentelijke belastingen, worden aangewezen de functionarissen genoemd in bijlage 4.

 

Artikel 6 Inwerkingtreding en citeertitel

Dit besluit treedt, onder intrekking van het “Aanwijzingsbesluit heffings- en invorderingsambtenaar 2019”, in werking op de dag na bekendmaking en kan worden aangehaald als “Aanwijzingsbesluit heffings- en invorderingsambtenaar 2021”.

Burgemeester en wethouders van Alphen aan den Rijn,

d.d. 24 augustus 2021,

De secretaris, De burgemeester.

 

Bijlage 1 bij artikel 1 van het Aanwijzingsbesluit heffings- en invorderingsambtenaar 2021

 

Gemeentelijke belastingen

Heffingsambtenaren

1

Onroerende-zaakbelastingen

Algemeen Directeur.

2

Afvalstoffenheffing

Algemeen Directeur

3

Rioolheffing

Algemeen Directeur

4

Hondenbelasting

Algemeen Directeur

5

Toeristenbelastingen

Algemeen Directeur

6

Haven- en opslaggelden

Algemeen Directeur

7

Parkeerbelastingen; naheffingsaanslagen

Algemeen Directeur

8

Parkeerbelastingen; bezwaar- en beroepsprodecures

Algemeen Directeur

9

Marktgelden incidentele dagplaatshouders

Algemeen Directeur

10

Marktgelden vaste vergunninghouders

Algemeen Directeur

11

Roerende ruimtebelastingen

Algemeen Directeur

12

Precariobelastingen

Algemeen Directeur

13

BIZ-bijdragen

Algemeen Directeur

14

Baatbelasting

Algemeen Directeur

15

Liggelden

Algemeen Directeur

16

Begrafenisrechten; jaarlijkse onderhoudsrechten

Algemeen Directeur

als bedoeld in de Verordening Begrafenisrechten

17

Begrafenisrechten; de overige rechten, zoals bedoeld

Algemeen Directeur

in de Verordening Begrafenisrechten

18

Leges in de zin van de Legesverordening

Algemeen Directeur

19

Specifieke leges Algemene Dienstverlening als bedoeld

Algemeen Directeur

in Titel 1 van de Tarieventabel Legesverordening

20

Specifieke leges Dienstverlening vallend onder fysieke

Algemeen Directeur

leefomgeving/omgevingsvergunning als bedoeld in Titel 2

van de Tarieventabel Legesverordening

21

Specifieke leges Dienstverlening vallend onder

Algemeen Directeur

Europese Dienstenrichtlijn als bedoeld in Titel 3

van de Tarieventabel Legesverordening

22

Forensenbelasting

Algemeen Directeur

 

Bijlage 2 bij artikel 2 van het Aanwijzingsbesluit heffings- en invorderingsambtenaar 2021

 

Gemeentelijke belastingen

Invorderingsambtenaren

1

Onroerende-zaakbelastingen

Tactisch leidinggevende Belastingen

2

Afvalstoffenheffing

Tactisch leidinggevende Belastingen

3

Rioolheffing

Tactisch leidinggevende Belastingen

4

Hondenbelasting

Tactisch leidinggevende Belastingen

5

Toeristenbelastingen

Tactisch leidinggevende Belastingen

6

Haven- en opslaggelden

Operationeel leidinggevende Beheer

7

Parkeerbelastingen; naheffingsaanslagen

Operationeel leidinggevende Handhaving

8

Parkeerbelastingen; bezwaar- en beroepsprodecures

Tactisch leidinggevende Belastingen

9

Marktgelden incidentele dagplaatshouders

Operationeel leidinggevende Handhaving

10

Marktgelden vaste vergunninghouders

Operationeel leidinggevende Beheer

11

Roerende ruimtebelastingen

Tactisch leidinggevende Belastingen

12

Precariobelastingen

Operationeel leidinggevende Beheer

13

BIZ-bijdragen

Tactisch leidinggevende Belastingen

14

Baatbelastingen

Operationeel leidinggevende Beheer

15

Liggelden

Operationeel leidinggevende Beheer

16

Begrafenisrechten; jaarlijkse onderhoudsrechten

Tactisch leidinggevende Belastingen

als bedoeld in de Verordening Begrafenisrechten

17

Begrafenisrechten; de overige rechten, zoals bedoeld

Tactisch leidinggevende Vergunningen

in de Verordening Begrafenisrechten

18

Leges in de zin van de Legesverordening

Tactisch leidinggevende Vergunningen

19

Specifieke leges Algemene Dienstverlening als bedoeld

Tactisch leidinggevende Burgerzaken

in Titel 1 van de Tarieventabel Legesverordening

20

Specifieke leges Dienstverlening vallend onder fysieke

Tactisch leidinggevende Vergunningen

leefomgeving/omgevingsvergunning als bedoeld in

Titel 2

van de Tarieventabel Legesverordening

21

Specifieke leges Dienstverlening vallend onder

Tactisch leidinggevende Vergunningen

Europese Dienstenrichtlijn als bedoeld in Titel 3

van de Tarieventabel Legesverordening

22

Forensenbelasting

Tactisch leidinggevende Belastingen

 

Bijlage 3 bij artikel 4 van het Aanwijzingsbesluit heffings- en invorderingsambtenaar 2021

Medewerkers belastingen

 

Als gemeenteambtenaar , bedoeld in artikel 231, tweede lid, onderdeel d van de Gemeentewet

worden aangewezen als medewerkers belastingen de volgende gemeenteambtenaren:

-

Algemeen Directeur

-

Tactisch leidinggevende Belastingen

-

Operationeel leidinggevende Beheer

-

Tactisch leidinggevende vergunningen

-

Medewerker Beleidsuitvoering I, II,III en IV Belastingen

Adviseur IV Juridische zaken & Inkoop

-

Medewerker Bedrijfsvoering II en III Beheer

-

Tactisch leidinggevende Burgerzaken, ten aanzien van leges Algemene Dienstverlening

-

Medewerker Beleidsuitvoering I en II Burgerzaken en medewerker Publiek I en II, ten aanzien van leges Algemene Dienstverlening

-

Medewerker Beleidsuitvoering I en II en medewerker Publiek I en II Vergunningen en Klant Contact Centrum (KCC), ten aanzien van leges Algemene Dienstverlening

-

Operationeel leidinggevende Handhaving, ten aanzien van marktgelden en parkeerbelastingen

-

Medewerker Handhaving III Handhaving, ten aanzien van marktgelden

-

Medewerker Handhaving I, III en IV Handhaving, ten aanzien van parkeerbelastingen

-

Medewerker technische uitvoering III Uitvoering en Service, ten aanzien van havengelden

-

Manager Centrale Diensten Parkeerservice

-

Medewerker Handhaving III Handhaving en medewerker Bedrijfsvoering IV Belastingen

 

Bijlage 4 bij artikel 5 Inlichtingenverplichtingen 2021

Inlichtingenverplichtingen

 

Als gemeenteambtenaar ,jegens wie de verplichtingen gelden als bedoeld in artikelen 47,49,50,51 en 53a Algemene wet rijksbelastingen,

58 en 60 Invorderingswet, 246a Gemeentewet en 31 Wet WOZ worden aangewezen de volgende gemeenteambtenaren:

-

Tactisch leidinggevende Belastingen

-

Operationeel leidinggevende Beheer

Tactisch leidinggevende vergunningen

-

Medewerker Beleidsuitvoering I, II, III en IV Belastingen

-

Adviseur IV Juridische zaken & Inkoop

-

Medewerker Bedrijfsvoering II en III Beheer

-

Medewerker Beleidsuitvoering I en II en medewerker Publiek I en II Burgerzaken, ten aanzien van leges Algemene Dienstverlening

-

Medewerker Beleidsuitvoering I en II en medewerker Publiek I en II Vergunningen en Klant Contact Centrum (KCC), ten aanzien van leges Algemene Dienstverlening

-

Operationeel leidinggevende Handhaving, ten aanzien van marktgelden en parkeerbelastingen

-

Medewerker Handhaving III Handhaving, ten aanzien van marktgelden

-

Medewerker Handhaving I, III en IV Handhaving, ten aanzien van parkeerbelastingen

-

Medewerker technische uitvoering III Uitvoering en Service, ten aanzien van havengelden

-

Manager Centrale Diensten Parkeerservice

-

Medewerker Handhaving III Handhaving en medewerker Bedrijfsvoering IV Belastingen

 

Bijlage 5 bij artikel 6 Aanwijzingsbesluit heffings- en invorderingsambtenaar 2021

Onbezoldigd gemeenteambtenaar

 

Als onbezoldigd gemeenteambtenaar , bedoeld in artikel 2.1 van de Arbeidsvoorwaardenregeling en

artikel 231, tweede lid, onderdeel e worden aangewezen:

-

Medewerkers Mandaat / Flanderijn

-

Woz taxateur (extern)

-

Manager Centrale Diensten Parkeerservice

 

Bijlage 6 bij artikel 1, 2 en 3 Mandaatbesluiten bij het Aanwijzingsbesluit heffings-en invorderingsambtenaar 2021

 

Mandaatbesluit woz-ambtenaar Financiën

Algemeen Directeur.

Besluit:

te mandateren om namens hem, ingeval van ziekte of afwezigheid, op te treden als de gemeenteambtenaar bedoeld in

artikel 1, tweede lid van de Wet waardering onroerende zaken, de volgende gemeenteambtenaren:

-Tactisch leidinggevende Belastingen

 

- Medewerker Beleidsuitvoering I, II, III en IV Belastingen

l

- Adviseur IV Juridische zaken & Inkoop

 

Dit mandaatbesluit treedt in werking op 1 september 2021, onder intrekking van het mandaatbesluit van 30 maart 2019.

d.d. 1 september 2021

Drs. ing. P.D. Wekx MBA

Algemeen Directeur

 

Bijlage 6 bij artikel 1,2 en 3 Mandaatbesluiten bij het Aanwijzingsbesluit heffings-en invorderingsambtenaar 2021

 

Mandaatbesluit heffingsambtenaar Financiën

Algemeen Directeur.

Besluit:

te mandateren om namens hem, ingeval van ziekte of afwezigheid, op te treden als de gemeenteambtenaar bedoeld in

artikel 231, tweede lid, onderdeel b van de gemeentewet de volgende gemeenteambtenaren:

-

Tactisch leidinggevende Belastingen

Tactisch leidinggevende vergunningen

-

Operationeel leidinggevende Beheer

-

Medewerker Beleidsuitvoering I, II, III en IV Belastingen

-

Medewerker Bedrijfsvoering II en III Beheer

-

Adviseur IV Juridische zaken & Inkoop

-

Manager Centrale Diensten Parkeerservice, ondermandaat is mogelijk

Dit mandaatbesluit treedt in werking op 1 september 2021, onder intrekking van het mandaatbesluit van 30 maart 2019.

d.d. 1 september 2021

Drs.ing. P.D.Wekx MBA

Algemeen Directeur

 

Bijlage 6 bij artikel 1,2 en 3 Mandaatbesluiten bij het Aanwijzingsbesluit heffings-en invorderingsambtenaar 2021

 

Mandaatbesluit invorderingsambtenaar Financiën

Tactisch leidinggevende Belastingen

Besluit:

te mandateren om namens haar, ingeval van ziekte of afwezigheid, op te treden als de gemeenteambtenaar bedoeld in

artikel 231, tweede lid, onderdeel c van de gemeentewet de volgende gemeenteambtenaren:

-

Algemeen Directeur.

-

Medewerker Beleidsuitvoering I, II, III en IV Belastingen

-

Adviseur IV Juridische zaken & Inkoop

-

Medewerker Bedrijfsvoering IV Belastingen

-

Manager Centrale Diensten Parkeerservice, ondermandaat is mogelijk

Dit mandaatbesluit treedt in werking op 1 september 2021, onder intrekking van het mandaatbesluit van 30 maart 2019.

d.d. 1 september 2021

A. Put

Tactisch leidinggevende Belastingen

 

Bijlage 6 bij artikel 1,2 en 3 Mandaatbesluiten bij het Aanwijzingsbesluit heffings-en invorderingsambtenaar 2021

 

Mandaatbesluit invorderingsambtenaar Financiën

Operationeel leidinggevende Beheer

Besluit:

te mandateren om namens haar, ingeval van ziekte of afwezigheid, op te treden als de gemeenteambtenaar bedoeld in

artikel 231, tweede lid, onderdeel c van de gemeentewet de volgende gemeenteambtenaren:

-

Tactisch leidinggevende Belastingen

-

Medewerker Bedrijfsvoering II en III Beheer

-

Tactisch leidinggevende Belastingen

Dit mandaatbesluit treedt in werking op 1 september 2021, onder intrekking van het mandaatbesluit van 30 maart 2019.

d.d. 1 september 2021

A. Stegehuis

Operationeel leidinggevende Beheer

 

Bijlage 6 bij artikel 1,2 en 3 Mandaatbesluiten bij het Aanwijzingsbesluit heffings-en invorderingsambtenaar 2021

 

Mandaatbesluit heffingsambtenaar Handhaving

Algemeen Directeur

Besluit:

te mandateren om namens hem, ingeval van ziekte of afwezigheid, op te treden als de gemeenteambtenaar bedoeld in

artikel 231, tweede lid, onderdeel b van de gemeentewet de volgende gemeenteambtenaren,

ten behoeve van de heffing van marktgelden;

- Operationeel leidinggevende Handhaving

- Medewerker Handhaving I en III Handhaving

Dit mandaatbesluit treedt in werking op 1 september 2021, onder intrekking van het mandaatbesluit van 30 maart 2019.

d.d. 1 september 2021

Drs. ing. P.D. Wekx MBA

Algemeen Directeur

 

Bijlage 6 bij artikel 1,2 en 3 Mandaatbesluiten bij het Aanwijzingsbesluit heffings-en invorderingsambtenaar 2021

 

Operationeel leidinggevende Handhaving

Besluit:

Mandaatbesluit invorderingsambtenaar Handhaving

te mandateren om namens hem, ingeval van ziekte of afwezigheid, op te treden als de gemeenteambtenaar bedoeld in

artikel 231, tweede lid, onderdeel c van de gemeentewet de volgende gemeenteambtenaren,

ten behoeve van de invordering van marktgelden, betreffende incidentele dagplaatshouders;

-

Secretaris, Manager Veiligheid, Toezicht & Handhaving

-

Medewerker Handhaving I en III Handhaving

Dit mandaatbesluit treedt in werking op 1 september 2021, onder intrekking van het mandaatbesluit van 30 maart 2019.

d.d. 1 september 2021

Kees Post

Operationeel leiddinggevende Handhaving

 

Bijlage 6 bij artikel 1,2 en 3 Mandaatbesluiten bij het Aanwijzingsbesluit heffings-en invorderingsambtenaar 2021

 

Mandaatbesluit heffingsambtenaar Handhaving

Besluit:

te mandateren om namens hem, ingeval van ziekte of afwezigheid, op te treden als de gemeenteambtenaar bedoeld in

artikel 231, tweede lid, onderdeel b van de gemeentewet de volgende gemeenteambtenaren,

ten behoeve van de heffing van parkeerbelastingen;

-

Operationeel leiddinggevende Handhaving

-

Medewerker Handhaving I, III en IV Handhaving

Dit mandaatbesluit treedt in werking op 1 september 2021, onder intrekking van het mandaatbesluit van 30 maart 2019.

d.d. 1 september 2021

Drs. ing. P.D. Wekx MBA

Algemeen Directeur

 

Bijlage 6 bij artikel 1,2 en 3 Mandaatbesluiten bij het Aanwijzingsbesluit heffings-en invorderingsambtenaar 2021

 

Mandaatbesluit heffingsambtenaar Publieksdienstverlening

Besluit:

te mandateren om namens haar, ingeval van ziekte of afwezigheid, op te treden als de gemeenteambtenaar bedoeld in

artikel 231, tweede lid, onderdeel b van de gemeentewet de volgende gemeenteambtenaren,

ten behoeve van de heffing van specifieke leges Algemene Dienstverlening;

-

Tactisch leidinggevende Burgerzaken

-

Tactisch leidinggevende Vergunningen

-

Medewerker Beleidsuitvoering I en II en medewerker Publiek 1 en II Burgerzaken

-

Medewerker Beleidsuitvoering I en II en medewerker Publiek I en II Vergunningen en Klant Contact Centrum (KCC)

Dit mandaatbesluit treedt in werking op 1 september 2021, onder intrekking van het mandaatbesluit van 30 maart 2019.

dd. 1 september 2021

Drs. ing. P.D. Wekx MBA

Algemeen Directeur

 

Bijlage 6 bij artikel 1,2 en 3 Mandaatbesluiten bij het Aanwijzingsbesluit heffings-en invorderingsambtenaar 2021

 

Mandaatbesluit invorderingsambtenaar Publieksdienstverlening

Besluit:

te mandateren om namens haar, ingeval van ziekte of afwezigheid, op te treden als de gemeenteambtenaar bedoeld in

artikel 231, tweede lid, onderdeel c van de gemeentewet de volgende gemeenteambtenaren,

ten behoeve van de invordering van specifieke leges Algemene Dienstverlening;

-

Manager Dienstverlening

-

Tactisch leidinggevende Vergunningen

-

Medewerker Beleidsuitvoering I en II en medewerker Publiek 1 en II Burgerzaken

-

Medewerker Beleidsuitvoering I en II en medewerker Publiek I en II Vergunningen en Klant Contact Centrum (KCC)

Dit mandaatbesluit treedt in werking op 1 september 2021, onder intrekking van het mandaatbesluit van 30 maart 2019.

dd. 1 september 2021

C.A. Groeneweg

Tactisch leidinggevende Burgerzaken