Organisatie | Aalten |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Organisatiebesluit gemeente Aalten 2019 |
Citeertitel | Organisatiebesluit gemeente Aalten 2019 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | Bestuur en recht |
Geen
artikel 160 van de Gemeentewet
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
04-09-2019 | nieuwe regeling | 03-09-2019 huis aan huis blad |
Artikel 2 Organisatie-eenheden
Het ambtelijk apparaat van de gemeente is, afgezien van de griffie, ingedeeld in de volgende afdelingen:
Artikel 3a Hoofdtaken van de afdeling Ruimte
alsmede het daarover verantwoording afleggen.
De taken zijn verder vervat in programma Ruimte van de begroting.
Artikel 3b Hoofdtaken van de afdeling Bedrijfsvoering
De algemene taak van de afdeling Bedrijfsvoering is de zorg voor de beleidsontwikkeling, de werkvoorbereiding, de werkuitvoering, risicobeheersing en de evaluatie gericht op het gebied van:
alsmede het daarover verantwoording afleggen.
De taken zijn verder vervat in programma Bedrijfsvoering van de begroting.
Artikel 3c Hoofdtaken van de afdeling Sociaal Domein
De algemene taak van de afdeling Sociaal Domein is de zorg voor de beleidsontwikkeling, de werkvoorbereiding, de werkuitvoering, risicobeheersing en de evaluatie gericht op het gebied van:
alsmede het daarover verantwoording afleggen.
De taken zijn verder vervat in programma Sociaal Domein van de begroting.
Artikel 4 Structuur afdelingen
Het afdelingshoofd is verantwoordelijk voor het integraal management van de afdeling, voor alle afdelingsbudgetten en voor alle ambtelijke adviezen en processen.
Het afdelingshoofd heeft op grond van de mandaatregeling een verregaand mandaat m.b.t. het nemen van besluiten op ambtelijke adviezen. Het afdelingshoofd is voor de beleidsterreinen van de afdeling door middel van o.a. het portefeuillehoudersoverleg eindverantwoordelijk voor de relatie tussen de ambtelijke en bestuurlijke processen.
Als lid van het MT is functiehouder medeverantwoordelijk voor de ontwikkeling van de lange termijnvisie, strategische organisatievraagstukken, de P&C cyclus en het realiseren van de gestelde bestuurlijke en ambtelijke doelen. Het MT is gezamenlijk verantwoordelijk voor de invulling van de werkgeversrol, hetgeen o.m. blijkt uit het gezamenlijk dragen van verantwoordelijkheid voor de meerjaren personeelsbegroting/schommelfonds, de personeelsbeoordelingen, strategische personeelsplanning, matchen van werk en mensen, openstelling vacatures.
Artikel 5 Leiding dagelijks beheer
Onder de verantwoordelijkheid van het college berust de zorg voor het dagelijks beheer van de ambtelijke organisatie met uitzondering van de griffie bij de secretaris. Zij treedt op als algemeen directeur. Zij kan uit eigen beweging aanwijzingen geven aan de afdelingshoofden en na overleg met het college aanwijzingen geven aan de controller om de kwaliteit van het gemeentelijk beleid en de samenhang van het gemeentelijk beleid te verzekeren.
Voor de uitoefening van één of meer van zijn bevoegdheden verleent het college mandaten en volmachten aan de gemeentesecretaris/algemeen directeur, de controller en de afdelingshoofden. Bij de verlening van mandaten wordt onderscheid gemaakt tussen beslissings- en ondertekeningmandaten. Indien in een verleend mandaat het verlenen van ondermandaten niet is uitgesloten is de functionaris aan wie het desbetreffende mandaat is verleend, bevoegd tot het verlenen van ondermandaten. In de Mandaatregeling gemeente Aalten 2016 zijn de mandaten en volmachten nader uitgewerkt.
Artikel 7 Benoeming, schorsing, ontslag en vervanging functionarissen
Bij afwezigheid van het afdelingshoofd Ruimte wordt zijn functie uitgeoefend door het afdelingshoofd Bedrijfsvoering. Bij afwezigheid van het afdelingshoofd Sociaal Domein wordt zijn functie uitgeoefend door het afdelingshoofd Bedrijfsvoering. Bij afwezigheid van het afdelingshoofd Bedrijfsvoering wordt zijn functie uitgeoefend door het afdelingshoofd Sociaal Domein.
Artikel 8 Ondersteunende werkzaamheden deelneming in rechtspersonen
De in het tweede lid genoemde vertegenwoordigers van het gemeentebestuur in door het college opgerichte rechtspersonen en de in het eerste lid aangewezen afdelingen bevorderen voor zover mogelijk, dat het beheer van deze rechtspersonen voldoet aan de regels, die gelden voor de gemeentelijke afdelingen.
Onder de bestuurlijke verantwoordelijkheid van het college berust het dagelijks beheer van de ambtelijke organisatie met uitzondering van de griffie bij de gemeentesecretaris/algemeen directeur. De gemeentesecretaris/algemeen directeur draagt bij het dagelijks beheer van de ambtelijke organisatie in het bijzonder de zorg voor:
Onder de bestuurlijke verantwoordelijkheid van de gemeentesecretaris/algemeen directeur en het afdelingshoofd Bedrijfsvoering draagt de controller de zorg voor:
het opzetten en in stand houden van de administratieve organisatie en het planning en control systeem van de gemeente. Hij legt de administratieve organisatie en het planning en control systeem vast in beschrijvingen van taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden, alsmede in procedures, werkafspraken en tijdsplanningen.
Artikel 13 Afdelingshoofd Bedrijfsvoering
Het hoofd Bedrijfsvoering is verantwoordelijk en draagt de zorg voor:
de voorbereiding en de begeleiding van de aanbesteding van de accountantscontrole van de gemeenterekening. Hij treedt hierbij op in nauw overleg met de griffier. Hij draagt eveneens de zorg voor de facilitering van de accountant bij de voorbereiding en uitvoering van de accountantscontrole en neemt hierbij het gestelde in de Controleverordening gemeente Aalten in acht en ziet er op toe, dat ook de andere ambtenaren van de gemeente deze regels in acht nemen;
het chartale kasbeheer inzake debiteurenbetalingen bij de kassiers van de afdeling Bedrijfsvoering, team dienstverlening. De kassiers zijn belast met alleen de inning van contant geld en dienen zorg te dragen voor minimaal wekelijkse afstorting van overtollige gelden en een deugdelijke afrekening van de verkregen ontvangsten aan de controller.
§ 4 Gemeentelijk managementteam
Artikel 15 Gemeentelijk managementteam
4. De voorzitter van het gemeentelijk managementteam stelt de vergaderdata en de agenda voor de vergaderingen van het gemeentelijk managementteam vast. Ieder lid van het gemeentelijk managementteam kan zaken voor plaatsing op de agenda bij de voorzitter indienen en de voorzitter verzoeken in bijzondere omstandigheden een extra vergadering bijeen te roepen. De voorzitter zorgt er voor, dat de agenda en bijbehorende stukken gereed worden gemaakt en zo mogelijk ten minste twee dagen voor de vergadering in het bezit zijn van de leden van het gemeentelijk managementteam.
§ 5 Beleidsvoorbereiding, begroting, beleidsuitvoering en rekening
De gemeentelijke begrotingscyclus omvat de volgende stukken:
De begroting en alle daaruit volgende stukken zijn verdeeld in drie vaste programma’s. Per afdeling is er een programma toebedeeld. De betreffende afdelingshoofden, programmamanagers en P-houders zijn primair verantwoordelijk voor hun eigen programma’s. Financieel-technisch blijft dit echter altijd het hoofd van de afdeling Bedrijfsvoering.
De programmamanager overziet een keten van doelstellingen, activiteiten en budgettaire kaders binnen een van de door de gemeenteraad vastgestelde programma’s. Deze doelstellingen, activiteiten en budgettaire kaders op verschillende deelterreinen dienen allemaal een gezamenlijk doel: de gemeentelijke visie voor het betreffende programma realiseren. Het is de taak van de programmamanager om ervoor te zorgen dat alle doelstellingen, activiteiten en budgettaire kaders op dezelfde lijn zitten en het uiteindelijke doel helpen bereiken.
In deze verordening wordt verstaan onder:
budgethouder: ambtenaar van de gemeente aan wie middelen zijn toegekend in de vorm van budgetten of investeringskredieten en aan wie het mandaat is toegekend bestedingen te verrichten ten laste van de aan hem toegekende budgetten en investeringskredieten. In de Regeling Budgetbeheer Gemeente Aalten 2017 zijn de taken en bevoegdheden van de budgethouder nader uitgewerkt.
budgetbeheerder:ambtenaar van de gemeente aan wie onder de verantwoordelijkheid van een budgethouder middelen zijn toegekend in de vorm van budgetten of investeringskredieten en aan wie het (onder-)mandaat is toegekend bestedingen te verrichten ten laste van de aan hem toegekende budgetten en investeringskredieten. In de Regeling Budgetbeheer Gemeente Aalten 2017 zijn de taken en bevoegdheden van de budgetbeheerder nader uitgewerkt.
financiële rechtmatigheid: het voldoen van beheershandelingen en de vastlegging daarvan aan gemeentelijke, provinciale, nationale en Europese wet- en regelgeving op het gebied van de uitgangspunten voor het financieel beleid, de regels voor het financieel beheer en de inrichting van de financiële organisatie.