Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Laren

Regeling gegevensverstrekking basisregistratie personen en aangehaakte gegevens Laren 2021

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieLaren
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingRegeling gegevensverstrekking basisregistratie personen en aangehaakte gegevens Laren 2021
CiteertitelRegeling gegevensverstrekking basisregistratie personen en aangehaakte gegevens Laren
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp
Externe bijlageToelichting

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 3.8 van de Wet basisregistratie personen
  2. artikel 3.9 van de Wet basisregistratie personen
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

18-08-2021nieuwe regeling

15-06-2021

gmb-2021-278850

Tekst van de regeling

Intitulé

Regeling gegevensverstrekking basisregistratie personen en aangehaakte gegevens Laren 2021

 

Burgemeester en wethouders van de gemeente Laren,

 

Gelet op:

• artikel 3.8 en 3.9 van de Wet basisregistratie personen (Wet BRP);

• de Algemene verordening gegevensbescherming (Verordening (EU) 2016/679 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG);

• artikel 156 Gemeentewet;

• Verordening gegevensverstrekking basisregistratie personen Laren,

 

 

BESLUITEN:

 

Vast te stellen de volgende:

 

Regeling gegevensverstrekking basisregistratie personen en aangehaakte gegevens Laren 2021

 

Artikel 1 Verstrekkingen aan een orgaan van de gemeente Laren/BEL Combinatie

  • 1.

    Gelet op artikel 3.8 Wet BRP en gelet op artikel 6, lid 1, sub e Algemene verordening gegevensbescherming (AVG), kunnen gegevens uit de basisregistratie personen (BRP) van de gemeente Laren aan organen van de gemeente Laren/BEL Combinatie worden verstrekt, voor zover deze organen deze nodig hebben voor de uitvoering van de hen opgedragen taken;

  • 2.

    De verstrekkingen als bedoeld in lid 1, kunnen plaatsvinden door middel van rechtstreekse raadpleging van de basisregistratie personen, ad hoc verstrekkingen, spontane verstrekkingen en selectieverstrekkingen;

  • 3.

    De organen van de gemeente Laren/BEL Combinatie aan wie gegevens worden verstrekt, de gegevensset en de wijze van verstrekken zijn vermeld in bijlagen 1, 2 en 3.

 

Artikel 2 Verstrekkingen aan derden

  • 1.

    Met inachtneming van het bepaalde in artikel 3, kunnen over een ingeschrevene die ingezetene is van de gemeente Laren en over een overledene die op het moment van overlijden ingezetene van de gemeente Laren was, gegevens uit de basisregistratie worden verstrekt aan derden die werkzaamheden uitvoeren met een gewichtig maatschappelijk belang voor de gemeente.

  • 2.

    Over een ingezetene van de gemeente Laren kunnen gegevens uit de basisregistratie worden verstrekt aan een derde, die voorafgaande schriftelijke toestemming heeft van de ingezetene wiens gegevens worden verstrekt.

  • 3.

    De verstrekking als bedoeld in lid 1 van dit artikel vindt slechts plaats voor zover deze noodzakelijk is voor de behartiging van het gerechtvaardigde belang van de derde en het belang of de fundamentele rechten en vrijheden van de ingeschrevene niet aan de verstrekking in de weg staan.

  • 4.

    De verstrekking als bedoeld in dit artikel kan uitsluitend betrekking hebben op algemene gegevens over de naam, het geslacht, de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het gebruik door de ingeschrevene van de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het adres, de bijhoudingsgemeente, de geboortedatum en de datum van overlijden.

 

Artikel 3 Aanwijzing gewichtige maatschappelijke belangen voor de gemeente Laren en categorieën van derden

  • 1.

    Als werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijk belang voor de gemeente Laren worden aangewezen de werkzaamheden die zijn genoemd in bijlage 4 van dit reglement;

  • 2.

    Als categorieën van derden die de in lid 1 genoemde werkzaamheden uitvoeren, worden aangewezen de categorieën als genoemd in bijlage 4 van dit reglement.

 

Artikel 4 Terugmeldplicht

  • 1.

    Een medewerker/orgaan van de gemeente Laren/BEL Combinatie die gerede twijfel heeft over de juistheid van een authentiek gegeven dat hij verstrekt heeft gekregen uit de BRP, doet hiervan mededeling aan de gegevensbeheerder BRP.

  • 2.

    De gegevensbeheerder BRP regelt de wijze waarop terugmeldingen door medewerkers/organen van de gemeente/BEL Combinatie plaatsvinden en de wijze waarop deze meldingen worden afgehandeld. Hierbij wordt rekening gehouden met het bepaalde in artikel 2.34 Wet BRP en de daaruit voortvloeiende uitvoeringsregelingen.

 

Artikel 5 Protocolplicht

  • 1.

    De gegevensbeheerder BRP houdt gedurende twintig jaren volgend op de verstrekking aantekening van de verstrekking in overeenstemming met artikel 3.11 Wet BRP.

  • 2.

    De gegevensbeheerder BRP regelt de wijze waarop de taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden van de protocolplicht worden uitgevoerd.

 

Artikel 6 Onvoorziene gevallen

In gevallen, de uitvoering van de Verordening gegevensverstrekking basisregistratie personen Laren betreffende, waarin deze regeling niet voorziet beslist het college van burgemeester en wethouders.

 

Artikel 7 Inwerkingtreding, intrekken oude regeling en citeertitel

  • 1.

    Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de bekendmaking.

  • 2.

    Het ´Reglement Wet basisregistratie personen´, vastgesteld in de collegevergadering van 26 november 2013, wordt ingetrokken.

  • 3.

    Deze regeling kan worden aangehaald als: Regeling gegevensverstrekking basisregistratie personen en aangehaakte gegevens Laren.

 

 

 

Aldus vastgesteld in de vergadering van 15 juni 2021.

De burgemeester,

N. Mol

De secretaris,

S. van Waveren

Bijlage 1  

 

Lijst van organen van de BEL Combinatie (binnengemeentelijke teams/afdelingen van de gemeente Laren/BEL Combinatie) met een rechtstreekse raadpleegmogelijkheid in de Basisregistratie personen (BRP) van de gemeente Laren.

De medewerkers van het volgende team van de BEL Combinatie hebben rechtstreeks toegang tot de BRP voor de uitvoering van de aan hen opgedragen wettelijke taken.

 

Afdeling/team

Wettelijk kader/ en of taken

Gegevens set gemeentelijke basisregistratie personen

Team Publiek:

Burgerzaken

 

KCC

 

 

Belast met de uitvoering op het gebied van:

Wet BRP

Kieswet

Besluit burgerlijke stand 1994

Burgerlijk Wetboek, Boek 1 en boek 10

Nationaliteitswetgeving

Wet op de lijkbezorging

Wet justitiële en strafvorderlijke gegevens

Paspoortwet

Regelgeving rijbewijzen

CRIB

Regeling gevonden voorwerpen

 

 

Voor burgerzakenactiviteiten:

Alle gegevens op persoonslijst, adres- en bewoningsgegevens en verwijsgegevens.

 

Bijlage 2  

 

Lijst van organen van de BEL Combinatie (binnengemeentelijke teams/afdelingen van de gemeente Laren/BEL Combinatie) met een raadpleegmogelijkheid in de Basisregistratie personen (BRP) van de gemeente Laren.

De medewerkers van de volgende teams van de BEL Combinatie hebben toegang tot de BRP via de Makelaarsuite (MKS) en krijgen systematisch c.q. op verzoek gegevens voor de uitvoering van de aan hen opgedragen (wettelijke) taken. Men heeft slechts inzage in de persoonsgegevens die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van deze (wettelijke) taken.

 

Afdeling/team

Wettelijk kader/ en of taken

Gegevensset gemeentelijke basisregistratie personen

Vergunningen, Handhaving en Juridische zaken

 

 

Belast met de uitvoering op het gebied van:

APV

Drank- en Horecawet

Wet Bibob

Wet op de kansspelen

Omgevingsvergunning

Wabo

Bouw- en woningtoezicht

Wet Milieubeheer

Woningwet

Wet ruimtelijke ordening

Leegstandwet

Parkeerbeleid

Bevoegdheden en taken op het gebied van openbare orde en veiligheid

Bevoegdheden en taken op het gebied van vergunningen, handhaving en toezichtbeleid

Algemene wet bestuursrecht

Parkeer ontheffing

 

Persoons-,huwelijks-,overlijdens-, inschrijvings-, verblijfplaats-, kind- en verblijfstitelgegevens

Buitendienst

Belast met de uitvoering op het gebied van:

Onderhoud graven

Afvalbeleid

 

Persoons-, inschrijvings- en verblijfplaatsgegevens

Bestuurssecretariaat

Belast met de uitvoering op het gebied van:

Koninklijke onderscheidingen

Felicitaties bijzondere huwelijks- en leeftijdsjubilea

Uitnodigen nieuwe bewoners voor bijeenkomst

 

Persoons-,ouder-,huwelijks-,overlijdens-, inschrijvings-, verblijfplaats- en kindgegevens

Control en Financiën, Belastingen

Belast met de uitvoering op het gebied van:

Heffing en invordering gemeentelijke belastingen

WOZ

Afhandeling van facturen

Kwijtschelding belastingen

Debiteuren (nota’s maken en verzenden, inkomsten boeken)

 

Persoons-,ouder-, huwelijks-,overlijdens-, inschrijvings-, verblijfplaats-, kind-, gezag gegevens

Bedrijfsondersteuning

Belast met de uitvoering op het gebied van:

Archiefwet

Inkoop

Beheer zaaksysteem

Applicatiebeheer

BAG beheer

Registratie post- en archiefstukken

Facilitaire zaken

 

Persoons-, huwelijks-,overlijdens-, inschrijvings-en verblijfplaatsgegevens

Maatschappelijke Ontwikkeling

Belast met de uitvoering op het gebied van:

Wet maatschappelijke ondersteuning 2015

Jeugdwet

Leerplichtwet

Gezondheidsbeleid

Sport en cultuur

Wet op het primair onderwijs

Wet kinderopvang

Rampenbestrijding

Bevoegdheden en taken op het

gebied van openbare orde en veiligheid

Gemeentelijke crisis beheersing

Wet verplichte geestelijke gezondheidszorg

Wet op het voortgezet onderwijs

Wet gemeentelijke schuldhulpverlening

 

Persoons-,ouder-, huwelijks-, overlijdens-, inschrijvings-, verblijfplaats-, gezags- en kindgegevens

Ruimtelijke Ontwikkeling en openbare ruimte

Belast met de uitvoering op het gebied van:

Huisvestingswet 2014

Erfgoedwet

Monumentenbeleid

Bestemmingsplannen

Verkeersbesluiten

Omgevingsvergunningen

Woningwet

Wet milieubeheer

Wet ruimtelijke ordening/omgevingswet

 

Persoons-,ouder-, huwelijks-, inschrijvings-, verblijfplaats- en kindgegevens

HRM

 

Pensioenen wethouders

Wachtgelden gemeentepersoneel en wethouders

Raadsvergoeding raadsleden

Persoons-,ouder-, huwelijks-, overlijdens-, inschrijvings-, verblijfplaats-, en kindgegevens

 

Bijlage 3  

 

Lijst van applicaties, die via een koppeling worden gevuld met persoonsgegevens uit de gemeentelijke BRP of het gegevens magazijn.

 

Registratie

Waarvoor

Gegevensset

Gegevensmakelaars (4 stuks)

Het in verband brengen van gegevensverwerkingen:

Alle mutatiegegevens

Corsa

Het in verband brengen van de gegevensverwerking inzake registratie van aanvragen, verzoeken in een Mid-officesysteem

Het in verband brengen van de gegevensverwerking inzake postregistratie

NAW-gegevens en overlijden

I Burgerzaken (specifiek Burgerzaken)

Het in verband brengen van de gegevensverwerking inzake registratie van aanvragen, verzoeken in een Mid-officesysteem

Het in verband brengen van de gegevensverwerking inzake postregistratie

 

Alle gegevens

Open Wave (VTH)

Het in verband brengen van de gegevensverwerking inzake registratie van aanvragen, verzoeken via OLO/DSO specifiek Vergunningen gerelateerd

Het in verband brengen van de gegevensverwerking inzake postregistratie

 

NAW-gegevens en overlijden

Civision Innen Middelen

Het in verband brengen van de gegevensverwerking inzake registratie van aanvragen, verzoeken via Financiële zaken

NAW-gegevens en overlijden

Civision Belastingen en Kadaster

Het in verband brengen van de gegevensverwerking inzake registratie van aanvragen, verzoeken voor Belastingen

NAW-gegevens en overlijden

BYSPY, logt rechtstreeks in

Het in verband brengen van de gegevensverwerking inzake registratie van aanvragen, verzoeken voor toezicht en handhaving

Alle gegevens

I Objecten

Het in verband brengen van de gegevensverwerking inzake registratie van aanvragen, verzoeken voor BAG-BGT (GEO GIS)

NAW-gegevens

Cir -COO

Het in verband brengen van de gegevensverwerking inzake registratie van aanvragen, verzoeken voor jubilea, nieuw inwonenden

Alle gegevens

 

Bijlage 4  

 

Derden aan wie gegevens worden verstrekt die werkzaamheden verrichten met een gewichtig maatschappelijk belang voor de gemeente.

Behorend bij artikel 3: Regeling gegevensverstrekking basisregistratie personen en aangehaakte gegevens Laren 2021. (Verstrekking blijft achterwege indien de betrokkene op grond van en met inachtneming van artikel 3.21 Wet BRP verzocht heeft om geheimhouding).

Bij iedere verstrekking van gegevens dient een afweging te worden gemaakt of de verstrekking redelijkerwijs in overeenstemming is met het doel van de aanvraag, of de gevraagde gegevens ook echt noodzakelijk zijn voor het doel, of de gegevens door de aanvrager niet op een andere wijze kunnen worden verkregen.

 

Gewichtig maatschappelijk belang

Categorie derde BRP

Bevorderen van culturele en maatschappelijke vaardigheden inwoners. Tegengaan analfabetisme.

Bibliotheken.

Terugvinden van nabestaanden i.v.m. begraven en cremeren van inwoners van de gemeente.

Niet gemeentelijke crematoria en begraafplaatsen.

Bevorderen cultuur en behoud van cultureel erfgoed.

Cultuurorganisaties die een subsidie van de gemeente ontvangen.

Maatschappelijke dienstverlening.

Algemene en geestelijke gezondheidszorg .

Kinderopvangwerk .

Jeugdwelzijnswerk .

Ouderenzorg.

Gehandicaptenzorg.

Sociale werkvoorziening .

Sociaal - Juridische zorgverlening.

Instellingen of organisaties die werkzaamheden op genoemde terreinen verrichten.

Veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek .

Werving van brandweervrijwilligers.

Geestelijke en maatschappelijke zorg.

Kerken in de gemeente die geen gegevens ontvangen via de SILA.

Schuldhulpverlening.

Schuldhulpverleningsinstanties.

Bevorderen inburgering.

Niet-gemeentelijke inburgeringbureaus.

Migrantenhulp.

Migrantenorganisaties in de gemeente.

Ouderenondersteuning.

Ouderenorganisaties.

Onderlinge hulp patiënten.

Patiëntenverenigingen.

Bevorderen van gezondheid.

Sportverenigingen en organisaties.

Bevorderen van de zelfredzaamheid.

Thuiszorgorganisaties.

Maatschappelijke of filantropische doelen.

Instellingen, verenigingen en stichtingen op het gebied van maatschappelijke of filantropische doelen.

Bevordering vrouwenwelzijn.

Vrouwenorganisaties.

Eerlijke verdeling van sociale woonruimte en tegengaan woonfraude.

Woningcorporaties gevestigd in de gemeente Laren.

Regionaal Urgentiebureau.

Patiëntenzorg, het verlenen van medische zorg en innen van rekeningen i.v.m. de verleende zorg.

Ziekenhuizen.

Stichting 1940-1945 .

Adviseren van de Pensioenraad

over toekenning van

pensioenuitkering aan burgers.

Oorlogsgravenstichting .

Contact leggen met nabestaanden

over de bijhouding van en

administratie over graven.

 

Bijlage 5  

 

Overzicht aangehaakte gegevens

• Interne aantekeningen/signaleringen

• Burgerlijke staat

• Gezinsverhouding

• Gezinssterkte

• Dossiergegevens

• Pandgegevens

• Wijk en buurt codes

• Stemdistricten

• Stemlokalen

• Telefoonnummer

• Email

• Voorletters van de persoon

• Historische persoonslijsten, inclusief de verwijsgegevens, van vertrokken personen vóór 1 oktober 1994

• Adreshistorie van voor 1 oktober 1994

 

In deze bijlage zijn de gegevens opgenomen die aangemerkt worden als zogenaamde ‘aangehaakte gegevens’. Deze gegevens maken geen deel uit van de gegevensset BRP.