Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Velsen

Verordening op de vertrouwenscommissie Velsen 2021

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieVelsen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening op de vertrouwenscommissie Velsen 2021
CiteertitelVerordening op de vertrouwenscommissie Velsen 2021
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

11-08-2021nieuwe regeling

23-06-2021

gmb-2021-269325

67248-2021

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening op de vertrouwenscommissie Velsen 2021

Hoofdstuk I Algemene bepalingen

Artikel 1.1 Taak

De vertrouwenscommissie (hierna: de commissie) heeft tot taak de aanbeveling tot benoeming of herbenoeming van de burgemeester voor te bereiden.

Artikel 1.2 Samenstelling commissie

  • 1.

    De commissie bestaat uit maximaal tien leden, één lid per fractie, te benoemen door en uit de gemeenteraad.

  • 2.

    Indien de gemeenteraad niet heeft bepaald wie voorzitter en plaatsvervangend voorzitter van de commissie is, kiest de commissie deze uit haar midden.

  • 3.

    De commissie kent geen plaatsvervangende leden.

Artikel 1.3 Ambtelijke ondersteuning

  • 1.

    De raadsgriffier is secretaris van de commissie.

  • 2.

    De plaatsvervangend griffier kan bij vervulling van de in artikel 1 genoemde taak als plaatsvervangend secretaris aan de commissie worden toegevoegd.

  • 3.

    De (plaatsvervangend) secretaris geeft ambtelijke ondersteuning aan de commissie.

  • 4.

    De (plaatsvervangend) secretaris is geen lid van, en heeft geen stemrecht in, de commissie.

Artikel 1.4 Adviseur

  • 1.

    De gemeenteraad kan een of meer wethouders aan de commissie toevoegen als adviseur.

  • 2.

    De adviseur wordt uitgenodigd voor de vergaderingen van de commissie.

  • 3.

    De adviseur is geen lid van en heeft geen stemrecht in de commissie.

Artikel 1.5 Geheimhouding

  • 1.

    Op alle informatie van de commissie rust ingevolge de wet geheimhouding, welke zich uitstrekt tot eenieder die van de informatie kennis draagt.

  • 2.

    De vergaderingen van de commissie zijn ingevolge artikel 61c van de Gemeentewet besloten. De voorzitter van de commissie wijst in elke vergadering op de geheimhoudingsplicht.

  • 3.

    Stukken die van de commissie uitgaan worden onder vermelding van “geheim” door de voorzitter en de secretaris ondertekend en verstuurd. Stukken bestemd voor de commissie worden onder vermelding van “geheim” verzonden aan de secretaris en aldaar bewaard tot het moment van archivering. De secretaris ziet er op toe dat de vertrouwelijkheid in deze procesgang wordt gegarandeerd.

  • 4.

    De geheimhoudingsplicht blijft ingevolge de wet ook in het geval de commissie wordt ontbonden van kracht.

Hoofdstuk II bepaling inzake werkwijze commissie

Artikel 2.1 Vergaderingen

  • 1.

    De commissie vergadert zo dikwijls als de voorzitter of een absolute meerderheid van het aantal leden dit noodzakelijk achten.

  • 2.

    De voorzitter bepaalt de dag, het tijdstip en plaats van de vergadering.

  • 3.

    De voorzitter doet van elke vergadering tenminste vierentwintig uur tevoren aankondiging aan:

    • a.

      de leden van de commissie;

    • b.

      indien van toepassing, de adviseur(s);

    • c.

      indien het gesprek met hem plaatsvindt, de burgemeester.

  • 4.

    De commissie vergadert niet als niet een absolute meerderheid van het aantal leden aanwezig is.

Artikel 2.2 Stemming

  • 1.

    De commissie besluit bij de voorbereiding van een aanbeveling bij meerderheid van stemmen, waarbij elk lid één stem heeft.

  • 2.

    De commissie streeft naar unanimiteit. De opvattingen van de minderheid worden desgewenst in het verslag tot uitdrukking gebracht.

  • 3.

    Bij het staken van de stemmen, wordt het nemen van een beslissing uitgesteld tot de volgende vergadering. Is uitstel van de beslissing niet mogelijk of staken de stemmen ook in die volgende vergadering, dan worden geen bevindingen van de commissie, maar de verschillende meningen van de leden in het verslag opgenomen.

Artikel 2.3 Archivering

  • 1.

    De secretaris draagt er zorg voor dat na afronding van de herbenoeming en de klankbordgesprekken alle archiefbescheiden worden onverwijld in een verzegelde envelop en gerubriceerd als “geheim” worden geplaatst in de daartoe aangewezen archiefruimte.

  • 2.

    De secretaris draagt er zorg voor dat in het belang van een zorgvuldige overbrenging naar de gemeentelijke archiefbewaarplaats, als bedoeld in artikel 12 van de Archiefwet 1995, een verklaring van overbrenging, als bedoeld in artikel 9 van het Archiefbesluit 1995, wordt opgesteld voor archiefbescheiden waarvoor de wettelijke termijn verstreken is. In deze verklaring wordt melding gemaakt van het besluit tot toepassing van artikel 15, eerste lid sub a, van de Archiefwet 1995 en de daarin gestelde beperkingen aan de openbaarheid, tot de archiefbescheiden 75 jaar oud zijn.

Artikel 2.4 Contactpersoon bij de benoemings- en herbenoemingsprocedure

  • 1.

    De voorzitter van de commissie treedt op als contactpersoon.

  • 2.

    Alle stukken bestemd voor de commissie worden onder vermelding van ”persoonlijk en vertrouwelijk” op de envelop en boven de ingesloten stukken gericht aan de voorzitter, gezonden aan de secretaris en door de secretaris bewaard tot het moment van archivering.

  • 3.

    Alle stukken die van de commissie uitgaan worden onder vermelding van “geheim” op de envelop en boven de ingesloten stukken door de voorzitter en de secretaris ondertekend en door de secretaris verzonden.

Artikel 2.5 Bijzondere bepalingen over de benoemingsprocedure

  • 1.

    De commissie verschaft zich slechts door tussenkomst van de commissaris van de Koning de door haar nodig geachte informatie over de kandidaten. Elk overleg met derden, schriftelijk of mondeling, is uitgesloten.

  • 2.

    De secretaris nodigt, op verzoek van de commissie, de kandidaten uit voor een gesprek met de commissie. De commissie treft voorzieningen met betrekking tot de wijze waarop de privacy van de sollicitanten wordt beschermd, bijvoorbeeld door de plaats en het tijdstip van de gesprekken zodanig te kiezen dat de vertrouwelijkheid van de gesprekken is gewaarborgd.

Artikel 2.6 Bijzondere bepalingen over de herbenoemingsprocedure

  • 1.

    De commissie formuleert de informatiebronnen op basis waarvan zij zich een oordeel vormt over het functioneren van de burgemeester. Deze informatiebronnen maakt zij vooraf kenbaar aan de burgemeester, de gemeenteraad en de commissaris van de Koning.

  • 2.

    Alvorens haar verslag van bevindingen aan de gemeenteraad en commissaris van de Koning te zenden, bespreekt de commissie dit met de burgemeester. Van het gesprek wordt een verslag opgemaakt dat niet openbaar wordt gemaakt.

  • 3.

    Indien terzake van het functioneren van de burgemeester in het in de vorige zin bedoelde overleg afspraken worden gemaakt tussen de commissie en de burgemeester, worden deze in het verslag aan de gemeenteraad vermeld. De commissie zendt het verslag ook aan de burgemeester.

Artikel 2.7 Verslag (her)benoemingsprocedure

  • 1.

    De commissie brengt over haar werkzaamheden ter zake van de voorbereiding van de aanbeveling tot benoeming of herbenoeming verslag uit aan de gemeenteraad en de commissaris van de Koning door middel van een verslag van bevindingen. Dit schriftelijke en vertrouwelijke verslag bevat tenminste:

    • a.

      een weergave van de wijze waarop de commissie haar werkzaamheden heeft verricht;

    • b.

      een concept aanbeveling met gemotiveerde weergave van de bevindingen van de commissie; bij benoeming wordt in het verslag van bevindingen ook de volgorde van plaatsing van de kandidaten op de aanbeveling gemotiveerd;

    • c.

      aangegeven wordt of er sprake is van unanimiteit binnen de commissie. Bij het uitblijven van unanimiteit worden de opvattingen van de minderheid vermeld.

  • 2.

    Het verslag heeft in ieder geval de volgende bijlagen:

    • a.

      bij benoeming: de conceptaanbeveling van twee personen;

    • b.

      bij herbenoeming: het verslag van het gesprek met de burgemeester over het conceptverslag van bevindingen en de conceptaanbeveling.

Hoofdstuk III Ontbinding van de commissie

Artikel 3.1 Ontbinding van de commissie

  • 1.

    De commissie blijft in stand zolang zij niet wordt ontbonden.

  • 2.

    De samenstelling van de commissie kan tussentijds worden aangepast.

  • 3.

    Lopende een procedure tot benoeming is ontbinding van de commissie uitsluitend mogelijk met ingang van de dag volgende op die waarop door de minister van BZK aan de gemeenteraad bekend is gemaakt dat de burgemeester bij Koninklijk besluit is benoemd.

  • 4.

    Lopende een procedure tot herbenoeming is ontbinding van de commissie uitsluitend mogelijk met ingang van de dag volgende op die waarop door de minister van BZK aan de gemeenteraad bekend is gemaakt dat de burgemeester bij Koninklijk besluit is herbenoemd.

Hoofdstuk IV Klanbordgesprekken functioneren burgemeester

Artikel 4.1 Taak bij klankbordgesprekken

  • 1.

    De commissie heeft als taak om gedurende de benoemingstermijn van de burgemeester namens de raad klankborden over het functioneren van de burgemeester in zijn diverse rollen binnen de kaders van de profielschets en eventuele aanvullende aandachtspunten bij de aanbeveling voor herbenoeming.

  • 2.

    Bij de uitvoering van deze taak brengt de commissie relevante signalen vanuit de raad, derden en/of de samenleving ter attentie van de burgemeester.

Artikel 4.2 Samenstelling gedurende de benoemingstermijn

  • 1.

    Voor de uitvoering van de taak als bedoeld in artikel 4.1 bestaat de commissie uit twee leden, te benoemen door de raad. Deze leden hebben bij voorkeur zitting gehad in de commissie gedurende de benoeming en/of herbenoeming van de burgemeester.

  • 2.

    Ten aanzien van informatie en het behandelde in de commissie gedurende de benoemingstermijn is artikel 5 van deze verordening van overeenkomstige toepassing.

Artikel 4.3 Aantal gesprekken

  • 1.

    De commissie houdt jaarlijks met de burgemeester een klankbordgesprek over het functioneren van de burgemeester.

  • 2.

    Indien de commissie dan wel de burgemeester de wens daartoe kenbaar maakt, houdt de commissie tussentijds een klankbordgesprek.

Artikel 4.4 Voorbereiding en inhoud

  • 1.

    De commissie maakt voorafgaand aan de klankbordgesprekken aan de burgemeester kenbaar bij wie zij informatie zal inwinnen over het functioneren van de burgemeester.

  • 2.

    De commissie beschouwt het functioneren van de burgemeester in elk geval aan de hand van de profielschets en aan de wettelijke taken van de burgemeester. Tevens betrekt de commissie hierbij het verslag van en de afspraken uit het vorige klankbordgesprek.

  • 3.

    De commissie informeert de raad op hoofdlijnen over de voorbereiding en het te lopen proces.

  • 4.

    De secretaris treedt op als contactpersoon voor de commissie gedurende de benoemingstermijn van de burgemeester.

  • 5.

    Alle stukken bestemd voor de commissie worden onder vermelding van ”persoonlijk en vertrouwelijk” op de envelop en boven de ingesloten stukken gericht aan de commissie, gezonden naar de secretaris en door de secretaris bewaard tot het moment van archivering.

Artikel 4.5 Verslaglegging klankbordgesprekken

  • 1.

    Van de gesprekken als bedoeld in artikel 4.3 wordt per gesprek een verslag opgesteld. Het opstellen van het verslag gebeurt onder verantwoordelijkheid van de secretaris.

  • 2.

    Alvorens het verslag vast te stellen, krijgt de burgemeester de gelegenheid te reageren op het concept. Indien de burgemeester niet akkoord is, maakt de reactie deel uit van het verslag.

  • 3.

    Het verslag wordt getekend door alle deelnemers van het gesprek.

  • 4.

    Het verslag wordt niet openbaar gemaakt en ligt alleen ter inzage bij de secretaris voor de leden van de commissie, de burgemeester en leden van de raad. Een afschrift van het verslag wordt gezonden aan de commissaris van de Koning.

Hoofdstuk V Overige bepalingen

 

 

Artikel 5.1 Onvoorziene gevallen

In alle gevallen waarin deze verordening niet voorziet, beslist de commissie.

Artikel 5.2 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking met ingang van de dag na bekendmaking.