Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gorinchem

Nadere regels maatschappelijke ondersteuning gemeente Gorinchem 2021 (1e wijziging)

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieGorinchem
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingNadere regels maatschappelijke ondersteuning gemeente Gorinchem 2021 (1e wijziging)
Citeertitel
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpalgemeen
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

N.v.t.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-07-2021Nadere regels maatschappelijke ondersteuning gemeente Gorinchem 2021 (1e wijziging)

29-06-2021

gmb-2021-268613

Tekst van de regeling

Intitulé

Nadere regels maatschappelijke ondersteuning gemeente Gorinchem 2021 (1e wijziging)

Burgemeester en wethouders van gemeente Gorinchem:

Overwegende dat in de Verordening maatschappelijke ondersteuning Gemeente Gorinchem 2020 het college bevoegd is nadere regels te stellen ten aanzien van in de Verordening genoemde onderwerpen;

 

Besluit:

In te trekken Nadere regels maatschappelijke ondersteuning Gemeente Gorinchem 2021; vast te stellen de Nadere regels maatschappelijke ondersteuning gemeente Gorinchem 2021 (1e wijziging).

 

 

 

Artikel 1 Begripsbepalingen

  • a.

    Arrangement: op de behoeften, persoonskenmerken en mogelijkheden van een cliënt afgestemd geheel van activiteiten gericht op het bevorderen van zelfredzaamheid en participatie van de cliënt opdat hij zolang mogelijk in zijn eigen leefomgeving kan blijven;

  • b.

    Budgethouder: Degene die het persoonsgebonden budget toegewezen krijgt. Dat betekent dat diegene zelf zijn zorgverlener kiest. Met de zorgverlener worden afspraken gemaakt over het werk, de tijden waarop zorg verleend wordt en het bedrag dat daarvoor betaald wordt. Krijgt een kind een PGB? Dan is het kind budgethouder. Ook als de ouder het budget beheert.

  • c.

    Hotelfunctie: omvat maaltijdvoorzieningen, het aanbieden van welzijns- en ontspanningsactiviteiten, schoonmaken van de gezamenlijke ruimte en de aanwezigheid van een receptie. Heeft geen betrekking op ondersteuning ten behoeve van zelfredzaamheid en/of participatie;

  • d.

    Ondersteuningsplan: de concrete weergave van de adviezen, verwijzingen en afspraken die door de gemeente in samenspraak met de cliënt zijn gemaakt naar aanleiding van zijn melding, als mede de beoogde resultaten, globale frequentie van de ondersteuning en de evaluatie daarvan;

  • e.

    Participatie: deelnemen aan het maatschappelijk verkeer;

  • f.

    Persoonsgebonden budget (Pgb): bedrag waaruit namens het college betalingen worden gedaan voor diensten, hulpmiddelen, woningaanpassingen en andere maatregelen die tot een maatwerkvoorziening behoren, en die een cliënt van derden heeft betrokken;

  • g.

    Persoonsgebonden budgetplan (Pgb-plan): plan dat op verzoek van gemeente door budgethouder ingevuld moet worden bij de aanvraag van een Pgb voor een arrangement Huishoudelijke Ondersteuning, Individuele begeleiding en-of Dagbesteding;

  • h.

    SMART (Pgb-plan):

  • Specifiek: is de doelstelling eenduidig?

  • Meetbaar: onder welke voorwaarden of vorm is het doel bereikt?

  • Acceptabel: is het doel acceptabel voor de cliënt?

  • Realistisch: is het doel haalbaar?

  • Tijdsgebonden: wanneer (in de tijd) moet het doel bereikt zijn?

  • i.

    Verordening: Verordening Maatschappelijke Ondersteuning Gemeente Gorinchem 2021;

  • j.

    Woningaanpassingen voor belanghebbenden van 18-: nagelvaste/niet-roerende aanpassingen aan de woning van de ouders/verzorgers van minderjarigen die de leeftijd van 18 jaar nog niet hebben bereikt;

  • k.

    Zelfredzaamheid: is de eigen vaardigheid en kennis om taken ten aanzien van zelfverzorging, zelfsturing en het onderhouden van sociale contacten te verrichten;

  • l.

    Zorg in natura (zin): hieronder wordt verstaan een maatwerkvoorziening in natura, geleverd door een gecontracteerde zorgaanbieder;

  • m.

    Zzp’er: een zelfstandige zonder personeel die staat ingeschreven bij de Kamer van Koophandel als zijnde een beroepskracht die valt onder de categorie gezondheids- en welzijnszorg van de Standaard Bedrijfsindeling (SBI 2008 versie 2017) en aan de daaraan verbonden bevoegde vaardigheden voldoet;

 

Artikel 2 Persoonsgebonden budget (Pgb)

 

2.1 Kwaliteit Pgb

 

2.1.1. Pgb-vaardigheidstoets

Begeleiding

HO

Woonvoorziening

Vervoer

Rolstoelen

Sportvoorziening

Pgb-vaardigheidstoets (artikel 4.3 lid 1 letter a)

Het college maakt gebruik van een pgb-vaardigheidstoets om te beoordelen of een cliënt (budgethouder of zijn vertegenwoordiger) in staat is op verantwoorde wijze de taken uit te voeren die verbonden zijn aan het gebruik van het persoonsgebonden budget (pgb).

De uitkomst wordt schriftelijk vastgelegd.

X

X

X

10 punten pgb-vaardigheid

De pgb-vaardigheidstoets bestaat uit een 10-tal punten op basis waarvan de pgb-vaardigheid wordt beoordeeld. De budgethouder of zijn vertegenwoordiger:

  • 1. is in staat zijn eigen situatie dan wel die van de zorgvrager te overzien en heeft en duidelijk beeld van de zorgvraag;

X

X

X

  • 2. is op de hoogte van de regels en verplichtingen die horen bij het pgb of weet deze zelf bij de desbetreffende instanties te vinden.

X

X

X

  • 3. is in staat om een overzichtelijke pgb-administratie bij te houden.

X

X

X

  • 4. is voldoende vaardig om te communiceren met gemeente, SVB en/of zorgverleners/leveranciers.

X

X

X

  • 5. is in staat zelfstandig te handelen en onafhankelijk voor een zorgverlener/leverancier te kiezen.

X

X

X

  • 6. is in staat om afspraken te maken en vast te leggen en om dit te verantwoorden aan de gemeente.

X

X

X

  • 7. kan beoordelen en beargumenteren of de geleverde zorg/voorziening passend en kwalitatief goed is.

X

X

X

  • 8. kan de inzet van zorgverleners coördineren waardoor de zorg door kan gaan, ook bij verlof en ziekte.

X

X

n.v.t.

  • 9. is in staat om als werk- of opdrachtgever de zorgverleners aan te sturen en aan te spreken op hun functioneren.

X

X

n.v.t.

  • 10.heeft voldoende juridische kennis over het werk- of opdrachtgeverschap of weet deze kennis te vinden.

X

X

n.v.t.

2.1.2. Persoonsgebonden budgetplan (Pgb-plan)

Het Pgb-plan geeft aan op welke wijze de veiligheid, doeltreffendheid, doelmatigheid en cliëntgerichtheid van de ondersteuning is gewaarborgd en afgestemd is op de behoeften van de cliënt. Cliënt dient het Pgb-plan, uiterlijk 2 weken nadat het keukentafelgesprek heeft plaatsgevonden, in bij de gemeente.

Uit het Pgb-plan blijkt dat:

Begeleiding

HO

Woonvoorziening

Vervoer

Rolstoelen

Sportvoorziening

  • a.

    de zorgverlener werkt voor het verlenen van ondersteuning met een planmatige aanpak waarover is overlegd met de cliënt en waaruit in elk geval blijkt dat zo SMART mogelijk wordt gewerkt aan de geformuleerde doelen.

X

X

n.v.t.

  • b.

    de voortgang van de gestelde doelen tenminste 1x per jaar geëvalueerd wordt en indien nodig bijgesteld door de client en de zorgverlener

X

X

n.v.t.

  • c.

    de zorgverlener beschikt over een werkend systeem voor het beheersen, bewaken, borgen en verbeteren van de kwaliteit van de ondersteuning. Aandachtspunten: is er een evaluatie cyclus? Op welke manier worden klachten en incidenten afgehandeld en verbeterpunten gemonitord?

X

n.v.t.

n.v.t.

  • d.

    de zorgverlener werkt bij het verlenen van de ondersteuning – indien nodig - actief en integraal samen met andere zorgverleners en legt dit vast.

X

X

n.v.t.

  • e.

    de zorgverlener zorgt ervoor dat de hulp aansluit bij hulp die wordt geboden vanuit het sociale netwerk van de cliënt.

X

X

n.v.t.

  • f.

    de zorgverlener in staat is de grenzen van het eigen kunnen en bevoegdheden in te schatten en kan aangeven wanneer andere ondersteuning is gewenst of wanneer op- of afgeschaald kan worden. Dit wordt tenminste 1x per jaar geëvalueerd door client of zijn vertegenwoordiger.

X

X

n.v.t.

  • g.

    de zorgverlener aantoonbaar beschikt over competenties die passend zijn bij de te verrichte ondersteuning. Dit kan blijken uit opleiding en/of (werk)ervaring.

X

n.v.t.

n.v.t.

  • h.

    (Indien van toepassing:) de locatie passend (geschikt, veilig) is bij de doelgroep.

X

n.v.t.

n.v.t.

  • i.

    de zorgverlener, of personen die namens zorgverlener direct en indirect cliëntencontact hebben, beschikken over een geldige en toepasselijke Verklaring Omtrent Gedrag (VOG), niet ouder dan 6 maanden vanaf het moment van indiensttreding

X

X

n.v.t.

  • j

    de zorgverlener is niet degene die de administratieve en financiële taken rondom het persoonsgebonden budget verricht.

x

x

n.v.t.

Aanvullende voorwaarden indien de zorgverlener een gecertificeerde zorgaanbieder of een zzp ‘er is:

Begeleiding

HO

Woonvoorziening

Vervoer

Rolstoelen

Sportvoorziening

  • k.

    de zorgverlener is ingeschreven in het handelsregister en uit de omschrijving van deze inschrijving blijkt dat zijn activiteiten gedeeltelijk of volledig bestaan uit het verlenen van ondersteuning zoals bedoeld in de Wmo 2015.

X

X

n.v.t.

  • l.

    de zorgverlener voldoet bij het verrichten van de ondersteuning aantoonbaar aan de relevante professionele en branchegerichte standaarden.

X

X

n.v.t.

  • m.

    de eigenaar, medewerkers of hulpverleners zijn geen eerstegraads, tweedegraads familie of inwonende van degene aan wie ze ondersteuning bieden, tenzij er zwaarwegende redenen zijn om van deze bepaling af te wijken.

X

n.v.t.

n.v.t.

 

2.1.3. Overige eisen aan de zorgverlener:

 

  • a

    de zorgverlener is bij de gemeente niet bekend vanwege ondeskundige zorg, het handelen in strijd met relevante wetgeving of beleidsregels, misleiding, fraude en/of uitbuiting van personeel.

X

X

X

  • b

    de zorgverlener is verplicht om de Meldcode Huiselijk Geweld en Kindermishandeling na te leven. Huiselijk geweld en kindermishandeling worden altijd gemeld bij Veilig Thuis ZHZ.

X

X

n.v.t.

  • c

    de zorgverlener heeft bij een calamiteit of een geweldsincident een meldplicht aan de Toezichthouder Wmo.

X

X

n.v.t.

2.2 Arrangementen individuele begeleiding, dagbesteding en kortdurend verblijf

 

2.2.1. Tarieven

De hoogte van het Persoonsgebonden budget voor een arrangement individuele begeleiding, dagbesteding en/of kortdurend verblijf wordt bepaald op basis van een kostprijs per uur wanneer deze voorziening in natura zou zijn verstrekt. Hiervoor gelden de volgende percentages:

  • Gecertificeerde zorgaanbieders: 100% van het natura tarief;

  • zzp’er (zelfstandige zonder personeel): 85% van het natura tarief;

  • Ondersteuning vanuit sociaal netwerk: 50% van het natura tarief.

 

Tabel van de verschillende arrangementen met de bijbehorende tarieven.

 

Arrangement

Cliëntprofiel

Zorg-

aanbieder

ZZP’er

Sociaal netwerk

Individuele Begeleiding

Licht (uurtarief)

Er zijn lichte problemen bij de dagelijkse routine en het uitvoeren van vooral complexere activiteiten. Er is enige stimulans, aansturing of toezicht nodig bij het vormgeven van het sociale leven, doen van aankopen en beheer van geld. De cliënt kan zelf om hulp vragen en er is geen/minimale noodzaak tot het daadwerkelijk overnemen van taken. Soms is er sprake van lichte gedragsproblemen die bijsturing vereisen, maar geen directe of acute belemmering vormen voor de zelfredzaamheid. Bij het psychisch functioneren kunnen er lichte problemen zijn met concentratie, geheugen en denken. De ondersteuning is planbaar en/of uitstelbaar. Ook bij zwaardere, complexe problematiek waarbij wel een behoorlijke mate van stabiliteit is bereikt, kan veelal volstaan worden met Individuele Begeleiding licht.

€ 51,00

€ 43,35

€ 25,50

Individuele Begeleiding

Midden

(uurtarief)

Het oplossen van problemen, zelfstandig nemen van besluiten en gevolgen daarvan overzien, het regelen van de dagelijkse bezigheden en de dagelijkse routine zijn voor de cliënt niet vanzelfsprekend. Dit levert af en toe zodanige problemen op dat de cliënt afhankelijk is van ondersteuning en hulp en (gedeeltelijke) overname van taken/regelzaken De cliënt begrijpt niet altijd goed wat anderen zeggen en/of kan zichzelf niet altijd voldoende begrijpelijk maken. Het niet bieden van ondersteuning kan leiden tot forse achteruitgang, met eventueel verwaarlozing of opname tot gevolg. Er kan sprake zijn van gedragsproblemen welke bijsturing door een deskundige professional vereisen. Als er geen bijsturing wordt geboden, verslechtert de situatie. Bij het psychisch functioneren kunnen er zodanige problemen zijn met concentratie en informatieverwerking dat hiervoor ondersteuning noodzakelijk is. De ondersteuning is overwegend planbaar en/of uitstelbaar. Begeleiding met het doel af te bouwen of om minimale ondersteuning (waakvlam) te blijven bieden, valt ook onder dit arrangement.

€ 56,00

€ 47,60

€ 28,00

Individuele Begeleiding

Intensief

(uurtarief)

De cliënt kan vaak geen complexe taken zelfstandig uitvoeren. Een deel hiervan moet worden overgenomen (bijvoorbeeld door een bewindvoerder). Er zijn problemen met het initiëren en uitvoeren van eenvoudige taken en er kunnen problemen in de communicatie bestaan. De cliënt kan niet zelfstandig problemen oplossen en/of besluiten nemen en de gevolgen daarvan overzien. Voor de dagstructuur en het voeren van de regie is de cliënt afhankelijk van hulp. Er kan ernstig probleemgedrag zijn waardoor zelfredzaamheidsproblemen ontstaan. Mogelijk zijn er ook risico’s voor veiligheid van de cliënt of zijn omgeving. Er is deskundige, professionele sturing nodig om dit gedrag in goede banen te leiden. Bij het psychisch functioneren kunnen er ernstige problemen zijn met concentratie, geheugen en denken en ook de waarneming van de omgeving, zodat volledige overname van taken door een professional noodzakelijk is. Dit kunnen zowel planbare als niet vooraf geplande momenten zijn. De situatie van de cliënt is vaak niet stabiel, indicaties kunnen daarom kortdurend van aard zijn en een verblijfsindicatie is soms noodzakelijk. 

€ 66,00

€ 56,10

€ 33,00

Arrangement

Omschrijving

Zorg-

aanbieder

ZZP’er

Sociaal netwerk

Dagbesteding Basis

(tarief per dagdeel)

  • 1.

    Begeleiding in groepsverband;

  • 2.

    Aanbrengen van een dag/weekstructuur;

  • 3.

    Zinvolle dagbesteding;

  • 4.

    Gericht op behoud of ontwikkeling van vaardigheden.

€ 35,26

€ 29,97

€ 17,63

Dagbesteding Speciaal (tarief per dagdeel)

  • 1.

    Begeleiding in groepsverband;

  • 2.

    Aanbrengen van een dag-/weekstructuur;

  • 3.

    Zorg is vaker onplanbaar;

  • 4.

    Cliënt heeft beperkt tot geen inzicht in de eigen vermogens.

€ 59,96

€ 50,97

€ 29,98

Vervoer

Omschrijving

Zorg-

aanbieder

ZZP’er

Sociaal netwerk

Taxivervoer Tarief per etmaal

(max. 5 etmalen)

Naar en van de locatie waar dagbesteding wordt geboden

€ 15,21

€ 12,93

€ 7,61

Rolstoeltaxivervoer Tarief per etmaal (max. 5 etmalen)

Naar en van de locatie waar dagbesteding wordt geboden

€ 23,02

€ 19,57

€ 11,51

Arrangement

Omschrijving

Zorg-

aanbieder

ZZP’er

Sociaal netwerk

Kortdurend Verblijf

(per etmaal)

Hotelfunctie inclusief benodigde ondersteuning in de vorm van individuele begeleiding en/of dagbesteding.

€ 107,88

€ 91,70

€ 53,94

2.2.2. Arrangementen individuele begeleiding en dagbesteding en kortdurend verblijf

  • a.

    Arrangement individuele begeleiding:

  • Er zijn drie arrangementen: licht, midden en intensief.

  • De omvang is afhankelijk van de gestelde doelen, de uit te voeren taken en de benodigde frequentie van ondersteuning in de individuele situatie van de cliënt.

  • Er wordt rekening gehouden met de stabiliteit van de situatie, het lerend vermogen van de cliënt, de prognose van de -beperkingen, de mogelijkheden van voorliggende voorzieningen en dagbesteding.

  • b.

    Arrangement dagbesteding:

  • Er zijn twee arrangementen: basis en speciaal.

  • De omvang is afhankelijk van de gestelde doelen van cliënt en/of zijn netwerk. Er wordt geïnventariseerd waar de cliënt en/of zijn netwerk behoefte aan heeft in relatie tot participeren in de samenleving, een zinvolle dagbesteding, de ontlasting van de mantelzorger en de aanwezigheid en mogelijkheden van voorliggende voorzieningen. Maximaal kunnen negen dagdelen per week worden geïndiceerd.

  • c.

    Omvang vervoer ten behoeve van het arrangement dagbesteding: Vervoer wordt bepaald aan de hand van het aantal dagdelen dagbesteding, met een maximum van vijf dagen waarop vervoer plaats kan vinden.

  • d.

    Omvang arrangement kortdurend verblijf:

  • De omvang is gemaximeerd op 50 etmalen per jaar. Er wordt rekening mee gehouden of cliënt de benodigde persoonlijke verzorging en begeleiding meeneemt vanuit het arrangement individuele begeleiding en/of dagbesteding dat eventueel aanwezig is.

  • e.

    Voor ondersteuning ten behoeve van de persoonlijke verzorging binnen het arrangement individuele begeleiding geldt de volgende indicatieve omvang en frequentie:

 

Activiteit

Omvang per keer*

Frequentie

Zich wassen (gedeeltelijk)

10 minuten

1 keer per dag

Zich wassen (volledig)

20 minuten

1 keer per dag

Uit bed komen

10 minuten

1 keer per dag

In bed gaan

10 minuten

1 keer per dag

Aankleden (gedeeltelijk)

10 minuten

1 keer per dag

Uitkleden (gedeeltelijk)

10 minuten

1 keer per dag

Aankleden (volledig)

15 minuten

1 keer per dag

Uitkleden (volledig)

15 minuten

1 keer per dag

Tanden poetsen

5 minuten

2 keer per dag

Haren kammen/borstelen

5 minuten

1 keer per dag

Nagels knippen

5 minuten

1 keer per week

Scheren

10 minuten

1 keer per dag

Medicatie aanreiken

5 minuten

Per keer

Toiletbezoek en reinigen/

incontinentiemateriaal verwisselen

15 minuten

Per keer

*Als meerdere handelingen/activiteiten tijdens hetzelfde zorgmoment worden uitgevoerd, dan is er sprake van ‘samenvallende activiteiten’. Daarvoor wordt in totaal minder tijd geïndiceerd, omdat de zorg efficiënter wordt geboden. Bij een enkelvoudige activiteit wordt de totale tijd gemiddelde tijd als basis genomen. Bij meerdere activiteiten wordt van elke activiteit 3,5 minuut indirecte tijd in mindering gebracht en per zorgmoment wordt vervolgens 3,5 minuut indirecte tijd weer opgeteld.

 

Bron: CIZ Indicatiewijzer Versie 7.1 juli 2014.Protocol Indicatiestelling voor Huishoudelijke Verzorging, Centrum Indicatiestelling Zorg, 2005

 

2.3 Persoonsgebonden budget huishoudelijke ondersteuning

 

2.3.1. Tarief huishoudelijke ondersteuning.

De hoogte van het Persoonsgebonden budget voor huishoudelijke ondersteuning bedraagt € 15,00 per uur. Indien er ook sprake is van ondersteuning bij de regievoering bedraagt het tarief € 16,73 per uur.

 

2.3.2. Resultaatgebieden huishoudelijke ondersteuning

De huishoudelijke ondersteuning is onderverdeeld in zeven verschillende resultaatgebieden:

  • 1.

    Het behalen van een basisniveau van een schoon en leefbaar huis, waaronder het aanleren van huishoudelijke taken;

  • 2.

    Het realiseren van een hoger niveau van hygiëne of schoonmaak;

  • 3.

    Het beschikken over schone kleren, bedden- en linnengoed;

  • 4.

    Het beschikken over primaire levensbehoeften;

  • 5.

    Het bereiden van maaltijden;

  • 6.

    Het voeren van regie over het uitvoeren van de huishoudelijke taken;

  • 7.

    Het geven van de benodigde zorg voor de inwonende kinderen;

 

Ondersteuning wordt geleverd in een basisarrangement aangevuld met bouwstenen wanneer de situatie daarom vraagt. De frequentie en omvang per taak in de verschillende resultaatsgebieden is weergegeven in onderstaande tabellen. De uiteindelijk te verstrekken indicatie huishoudelijke ondersteuning wordt afgerond op een veelvoud van 15 minuten, naar boven afgerond.

Afhankelijk van de situatie van de cliënt kan gemotiveerd worden afgeweken.

 

Resultaatgebieden

Resultaat 1. Het behalen van een basisniveau van een schoon en leefbaar huis waaronder het aanleren van huishoudelijke werkzaamheden (Arrangement Huishoudelijke Ondersteuning (HO):

Activiteit Frequentie

Lichte huishoudelijke taken

Stoffen, opruimen

1 keer per week

Zware huishoudelijke taken

stofzuigen (dweilen) van gang, evt. trap, overloop, woonkamer, in gebruik zijnde slaapkamers

1 keer per week

Schoonmaken van badkamer en toilet(ten)

1 keer per week

Schoonmaken van de keuken (aanrecht, gootsteen, kookplaat, vloer)

1 keer per week

Afval opruimen

1 keer per week

Opmerkzaam zijn op verminderde zelfredzaamheid

1 keer per week

Aanleren van taken

1 keer per week (max. 6-12weken)

Verschonen van bed(den)

1 keer per 2 weken

Afnemen tegelwanden in badkamer en toilet(ten)

1 keer per maand

Schoonmaken, stoffen, opruimen of stofzuigen van extra ruimtes die regelmatig gebruikt worden (hobbykamer,

logeerkamer, bijkeuken)

1 keer per maand

Zemen van ramen aan binnenzijde

1 keer per kwartaal

Resultaat 2. Het realiseren van een hoger niveau van hygiëne of schoonmaak

(bouwsteen 1):

Activiteiten Frequentie

Zie activiteiten resultaat 1. en 3.

Zie 1. en 3.

Resultaat 3. Het beschikken over schone kleding, bedden- en linnengoed

(bouwsteen 2):

Activiteiten Frequentie

Sorteren/in machine plaatsen

1 keer per week

In/uit droger halen; ophangen/afhalen

1 keer per week

Strijken (bovenkleding)

1 keer per week

Opvouwen

1 keer per week

Opbergen

1 keer per week

Resultaat 4. Het beschikken over primaire levensbehoeften (bouwsteen 3) 

Activiteiten Frequentie

Boodschappenlijst opstellen

1 keer per week

Boodschappen bestellen/boodschappen doen

1 keer per week

Boodschappen opbergen

1 keer per week

Resultaat 5. Het beschikken over maaltijden (Bouwsteen 4)

Activiteiten Frequentie

Verzorgen van een broodmaaltijd (klaarzetten, tafel dekken, koffie/thee zetten, afruimen, opruimen)

2 keer per dag

Opwarmen van een kant-en-klaar maaltijd

Dagelijks

Bereiden van een warme maaltijd (voorbereiden, koken)

maximaal 4 keer per week

Afwassen (machine/handmatig)

Dagelijks

Resultaat 6. Het voeren van regie over het doen van het huishouden

(bouwsteen 5: Het ondersteunen bij extra huishoudelijke taken als disfunctioneren dreigt, bij een multi-problem situatie, bijzondere situatie of crisis);

(bouwsteen 6: Het voeren van regie over het doen van het huishouden)

Activiteiten Frequentie

Toezien op/stimuleren van de uitvoering

1 keer per week

Ondersteuning bij organisatie van het huishouden

1 keer per week

Structureel overnemen van organisatie/regie

1 keer per week

Resultaat 7. Het geven van benodigde zorg voor kinderen (bouwsteen 7) 

Activiteiten Frequentie**

Naar bed brengen/uit bed halen

Wassen en kleden

Eten en/of drinken geven

Babyvoeding/flesje

Luier verschonen

Naar school/crèche brengen

Begeleiden naar activiteiten in het kader van vrijetijdsbesteding

Toezicht en hulp bieden

2.3.3. Omvang huishoudelijke ondersteuning

 

Omvang

Eenpersoonshuishouden (seniorenwoning/flat) Minuten/week

Resultaat 1 Arrangement Huishoudelijke Ondersteuning (HO)

Lichte taken

Zware taken

Aanleren van taken*

Totaal per week

max. 60 minuten

max. 90 minuten

max. 90 minuten

max. 240 minuten

Resultaat 2 Het realiseren van een hoger niveau van hygiëne of schoonmaak (bouwsteen 1)

Afhankelijk van individuele situatie van cliënt en het huishouden

Resultaat 3 Het beschikken over schone kleding, bedden- en linnengoed (bouwsteen 2)

max. 60 minuten

Eenpersoonshuishouden (eengezinswoning) Minuten/week

Resultaat 1 Arrangement Huishoudelijke Ondersteuning (HO)

Lichte taken

Zware taken

Aanleren van taken*

Totaal per week

max. 60 minuten

max. 180 minuten

max. 90 minuten

max. 330 minuten

Resultaat 2 Het realiseren van een hoger niveau van hygiëne of schoonmaak (bouwsteen 1)

Afhankelijk van individuele situatie van cliënt en het huishouden

Resultaat 3 Het beschikken over schone kleding, bedden- en linnengoed (bouwsteen 2)

max. 60 minuten

Twee-/meerpersoonshuishouden (woonsituatie niet van Minuten/ week

belang)

Resultaat 1 Arrangement Huishoudelijke Ondersteuning (HO)

Lichte taken

Zware taken

Aanleren van taken*

Totaal per week

max. 90 minuten

max. 180 minuten

max. 90 minuten

max. 360 minuten

Resultaat 2 Het realiseren van een hoger niveau van hygiëne of schoonmaak (bouwsteen 1)

Afhankelijk van individuele situatie van cliënt en het huishouden

Resultaat 3 Het beschikken over schone kleding, bedden- en linnengoed (bouwsteen 2)

max. 90 minuten

Overige resultaten een-, twee-, meerpersoonshuishouden Minuten/week

Resultaat 4 Het beschikken over primaire levensbehoeften (bouwsteen 3)

max. 60 minuten

Resultaat 5 Het beschikken over maaltijden (Bouwsteen 4)

Broodmaaltijd 7 x 15 minuten

Warme maaltijd bereiden 4 x 30 minuten

Warme maaltijd opwarmen 3 x 15 minuten

max. 105 minuten

max. 120 minuten

max. 45 minuten

Resultaat 6 Het voeren van regie over het doen van het huis- houden

(bouwsteen 5: Het ondersteunen bij extra huishoudelijke taken als disfunctioneren dreigt, bij een multi-problem situatie, bijzondere situatie of crisis);

(bouwsteen 6: Het voeren van regie over het doen van het huishouden)

max 60 minuten

Resultaat 7 Het geven van benodigde zorg voor kinderen (bouwsteen 7)

max. 40 uur/week

Bron: Protocol Indicatiestelling voor Huishoudelijke Verzorging, Centrum Indicatiestelling Zorg, 2005

 

* Gebaseerd op, 30 minuten per keer maximaal 3 keer/week. Het aanleren van taken is kortdurend van aard (6 weken tot 3 maanden) met als eindresultaat dat de cliënt dit (deels) zelf – weer – kan;

** Afhankelijk van de levensfase van het kind.

 

2.4 Persoonsgebonden budget hulpmiddelen en woningaanpassingen

 

2.4.1 Vaststellen budget

  • a.

    De hoogte van een Pgb voor een maatwerkvoorziening in de vorm van een hulpmiddel of woningaanpassing wordt bepaald op ten hoogste de kostprijs van de voorziening die de cliënt op dat moment zou hebben ontvangen als de voorziening in natura zou zijn verstrekt. Het bedrag is inclusief aanpassing, onderhoud en verzekering van de voorziening.

  • b.

    Indien de maatwerkvoorziening die met het Pgb wordt aangeschaft, een tweedehands voorziening betreft wordt de hoogte van het Pgb daarop gebaseerd, met een looptijd gelijk aan de verkorte termijn waarop de voorziening technisch is afgeschreven, rekening houdend met aanpassing, onderhoud en verzekering.

  • c.

    Indien de maatwerkvoorziening die met het Pgb wordt aangeschaft, een nieuwe voorziening betreft, wordt de hoogte van het Pgb daarop gebaseerd, rekening houdend met een eventueel door de gemeente te ontvangen korting en rekening houdend met aanpassing, onderhoud en verzekering.

  • d.

    In een programma van eisen, toegevoegd aan de beschikking, worden de vereisten en kwaliteit van de aan te schaffen maatwerkvoorziening in de vorm van een hulpmiddel of woningaanpassing zo nauwkeurig mogelijk omschreven.

 

2.4.2 Duur

  • a.

    Een met een Pgb aangeschafte woonvoorziening, vervoersvoorziening of rolstoelvoorziening wordt geacht, bij ongewijzigde omstandigheden, minimaal 7 jaar te voorzien in de opheffing van de beperking, tenzij de leverancier van de voorziening in natura een andere afschrijvingstermijn aangeeft.

  • b.

    Een met een Pgb aangeschafte sportvoorziening wordt geacht minimaal 3 jaar te voorzien in de mogelijkheid tot participeren via sport.

  • c.

    Wanneer opnieuw een Pgb wordt aangevraagd voor de vervanging van een maatwerkvoorziening kan een afkeuringsrapport van de voorziening worden gevraagd wanneer de vastgestelde afschrijvingstermijn van de voorziening is verstreken.

  • d.

    Er kan alleen tussentijds opnieuw een Pgb worden verstrekt indien er sprake is van gewijzigde omstandigheden of indien er sprake is van niet aan cliënt verwijtbare calamiteiten.

 

2.5 Persoonsgebonden budget verhuiskosten

Het Pgb voor een maatwerkvoorziening als tegemoetkoming in de verhuiskosten bedraagt:

  • € 2.963,98 bij verhuizing naar een adequate en/of beter aanpasbare woning;

  • € 6.130,91 indien op verzoek van de gemeente een voor meer dan € 5000, - aangepaste woning wordt vrijgemaakt door achterblijvende gezinsleden na overlijden, verhuizing of definitieve opname elders van de cliënt. De vergoeding wordt in principe uitbetaald aan de (mede-)huurder.

 

Uitbetaling van de tegemoetkoming vindt plaats na overlegging van het getekende huurcontract of het getekend koopcontract van de nieuwe woning. Indien de verhuizing niet plaatsvindt, dient het uitbetaalde bedrag per omgaande te worden terugbetaald.

 

2.6 Persoonsgebonden budget individueel vervoer (artikel 4.9 van de Verordening)

 

2.6.1. Hoogte budget

Aan hen die op grond van een onafhankelijk medisch advies niet in staat zijn van Collectief Vraagafhankelijk Vervoer (CVV) gebruik te maken, kan een individuele tegemoetkoming in de kosten van gebruik van bepaald vervoer worden toegekend. Deze vergoedingen zijn gemaximaliseerd en worden op basis van declaratie per kwartaal uitbetaald:

  • a.

    een vergoeding voor gebruik van een individuele taxi tot een maximum van € 1.213,63 per kwartaal.

  • b.

    een vergoeding voor gebruik van een individuele rolstoeltaxi tot een maximum van € 1.623,57 per kwartaal.

  • c.

    een vergoeding voor gebruik van een bij de cliënt of partner in het bezit zijnde eigen auto ad € 0,28 per kilometer tot een maximum van € 148,47 per kwartaal;

  • d.

    een vergoeding voor gebruik van een aan de cliënt in bruikleen gegeven bruikleenauto ad € 0,22 per kilometer tot een maximum van € 116,42 per kwartaal;

  • e.

    een vergoeding voor gebruik van een auto van derden ad € 0,22 per kilometer tot een maximum van € 116,42 per kwartaal;

  • f.

    een vergoeding voor gebruik van een aan de cliënt in bruikleen gegeven gesloten buitenwagen ad € 0,11 per kilometer tot een maximum van € 60,88 per kwartaal.

 

2.6.2 Vrijwilligerswerk

Inwoners met een beperking die structureel vrijwilligerswerk doen, kunnen de voor hun rekening zijnde extra reiskosten, die niet verhaalbaar zijn op de instantie voor wie zij dat vrijwilligerswerk verrichten, declareren tot maximaal 2500 kilometer per jaar. Voor het overige zijn alle voorwaarden van toepassing die ook op de andere vervoersvergoedingen gelden.

 

2.7 Vrij besteedbaar bedrag Persoonsgebonden budget

Per kalenderjaar mag de budgethouder vanuit het toegekende Pgb voor een arrangement huishoudelijke ondersteuning, Individuele begeleiding, participatie en/of kortdurend verblijf maximaal € 272,00 vrij besteden. Dat betekent dat de budgethouder uitgaven tot dit bedrag niet hoeft te verantwoorden aan de gemeente. Indien de budgethouder beschikt over zowel een Pgb voor huishoudelijke ondersteuning als een Pgb voor een arrangement Individuele begeleiding, participatie of kortdurend verblijf, geldt voor beide Pgb’s het vrij besteedbare bedrag van maximaal € 272,00.

Dit bedrag is bestemd voor kosten die het Pgb eventueel met zich kan meebrengen, waaronder administratieve kosten, werving van een hulpverlener, feestdagenuitkering en dergelijke.

Het is de budgethouder toegestaan uit het toegekende Pgb reiskosten te vergoeden.

 

2.8 Terugvordering

Bij terugvordering ingevolge artikel 6.4 van de Verordening dient het ten onrechte toegekende Pgb te worden terugbetaald met inachtneming van de reeds betaalde eigen bijdrage. Voor zover van toepassing wordt het terug te vorderen Pgb naar rato berekend.

 

Artikel 3 Woonvoorzieningen

 

3.1 Waardestijging woning door bouwkundige woningaanpassing

  • Een eigenaar-bewoner aan wie een bouwkundige woningaanpassing wordt verstrekt, die leidt tot objectieve waardestijging van de woning, moet de verkoop van deze woning binnen tien jaar na gereedmelding van de aanpassing, per direct aan het college melden.

  • Voor aanvang van de werkzaamheden dient de woning getaxeerd te worden.

  • Nadat de woningaanpassing gereed is gemeld vindt er opnieuw een taxatie plaats.

  • Beide taxaties zijn op kosten van de gemeente en worden uitgevoerd door een beëdigd taxateur.

  • Aan de hand van beide taxaties wordt de meerwaarde van de woning bepaald. Dit bedrag is bepalend voor de toepassing van onderstaand afschrijvingspercentage en wordt aan de cliënt bij beschikking meegedeeld.

  • De waardestijging van de woning moet worden terugbetaald met inachtneming van de reeds betaalde eigen bijdrage. De afschrijvingstermijn bedraagt tien jaar met 10% afschrijving per verstreken jaar, gerekend na datum gereedmelding van de bouwkundige aanpassing tot datum van verkoop van de woning.

 

3.2 Woningsanering(artikel 4.7 van de Verordening)

Wanneer sprake is van plotselinge beperkingen ten gevolge van COPD of continu rolstoelgebruik waardoor vervanging van vloerbedekking noodzakelijk is kan hiervoor (onder voorwaarden) een maatwerkvoorziening worden verstrekt.

Woonvoorziening/-sanering:

De leeftijd van de huidige vloerbedekking is van belang bij het vaststellen van de hoogte van de vergoedingen:

Maximum normbedrag vloerbedekking: € 13,70 per m2.

De vloerbedekking mag niet ouder zijn dan 8 jaar.

Vaststelling afschrijvingspercentage:

Leeftijd vloerbedekkingVergoeding op basis van normbedrag

0 - 2 jaar oud 100%

2 - 4 jaar oud 75%

4 - 6 jaar oud 50%

6 - 8 jaar oud 25%

 

De vergoeding wordt pas uitbetaald als bewijsstukken van de gemaakte kosten worden ingediend.

 

Artikel 4 Collectief Vraagafhankelijk Vervoer (CVV) (artikel 4 en 5.3 lid 2 van de Verordening)

  • Met de vervoerspas kan per enkele reis maximaal 5 openbaar vervoerszones worden gereisd tegen een gereduceerde tarief;

  • Met de vervoerspas kan per kalenderjaar circa 500 reiszones (circa 2.000 km) worden gereisd tegen dit gereduceerde tarief (€ 0,70 per zone);

  • Indien er op grond van de Wmo sprake is van een grotere vervoersbehoefte dan 500 reiszones, kan er een aanvraag worden ingediend voor uitbreiding van het aantal reiszones;

  • De vervoerskosten voor een begeleider, die meereist met de cliënt op grond van een medische indicatie voor begeleiding tijdens het vervoer, komen voor rekening van de gemeente;

  • De ritbijdrage van het CVV bedraagt € 0,70 per zone.

 

Artikel 5 Grondslag eigen bijdrage maatwerkvoorziening (artikel 5.4. van de Verordening)

Het Centraal Administratie Kantoor (CAK) hanteert voor de eigen bijdrage een vast bedrag van € 19,00 per maand voor maatwerkvoorzieningen en persoonsgebonden budgetten (pgb). In artikel 5.4. van de Verordening zijn de categorieën benoemd die zijn vrijgesteld van het betalen van een eigen bijdrage.

 

Artikel 6 Kwaliteit en deskundigheid beroepskrachten (artikel 7.1 lid 2 van de Verordening)

Zorgaanbieder:

De zorgaanbieder is verplicht bij het verstrekken van de maatwerkvoorziening de CAO Verpleeg- en verzorgingshuizen en Thuiszorg (CAO VVT of soortgelijke), de Collectieve Arbeidsovereenkomst Geestelijke Gezondheidszorg (CAO GGZ), de CAO Gehandicaptenzorg of de CAO Welzijn, afhankelijk van welke CAO van toepassing is, in acht te nemen. De zorgaanbieder zet personeel in dat beschikt over de gangbare, aantoonbare competenties en vaardigheden die nodig zijn om de benodigde activiteiten uit te voeren. De competentie en vaardigheden moeten in overeenstemming zijn met de functieprofielen in de genoemde CAO’s en/of de wettelijke eisen en/of door de branche vastgestelde basisprofielen. Deze eisen gelden zowel voor medewerkers als voor ingehuurd personeel zoals zzp’ers. De zorgaanbieder dient zijn dienstverlening van voldoende kwaliteit te laten zijn, blijkend uit het insturen van een geldig, binnen zijn branche gangbaar, kwaliteitscertificaat (HKZ), in ieder geval betrekking hebbend op de zorg, maatschappelijke en/of aanpalende dienstverlening of een gelijkwaardig bewijs of certificaat.

Zelfstandige zonder personeel (zzp’er):

De competenties en vaardigheden van een zzp’er moeten in overeenstemming zijn met een functieprofiel en/of door de branche vastgesteld basisprofiel voor de betreffende beroepsgroep. De zzp’er kan gevraagd worden een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) te overleggen.

 

Artikel 7 Indexering (artikel 9.4 lid 2 van de Verordening)

De in dit besluit geldende bedragen kunnen jaarlijks door burgemeester en wethouders worden aangepast conform het CBS-indexcijfer ‘Cao-lonen per uur, inclusief bijzondere beloningen, totaal Cao-sectoren; indexcijfer (2010 = 100; Q gezondheidszorg en welzijnszorg, 87- 88 Verzorging en welzijn” en conform navolgende formule:

 

index T-1

(------------ x 100) = mutatiepercentage

index T-2

 

Hierbij geldt: T = maand Juli van het kalenderjaar waar dit besluit betrekking op heeft; T-1 = maand juli van het voorgaande kalenderjaar.

 

Artikel 8 Inwerkingtreding

De Nadere regels maatschappelijke ondersteuning gemeente Gorinchem 2021 (1e wijziging) treden in werking op 1 juli 2021.

De Nadere regels maatschappelijke ondersteuning Gemeente Gorinchem 2021 worden per 1 juli 2021 ingetrokken.

 

Artikel 9 Citeerartikel

Dit besluit kan worden aangehaald als: Nadere regels maatschappelijke ondersteuning gemeente Gorinchem 2021 (1e wijziging).

 

Aldus vastgesteld in de vergadering van burgemeester en wethouders van gemeente Gorinchem gehouden op 29 juni 2021

 

De secretaris, De burgemeester.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bijlage 1 Lijst van gebruikte afkortingen

 

Pgb Persoonsgebonden budget

Pgb-plan Persoonsgebonden budgetplan

Zin Zorg in natura

Zzp’er Zelfstandige zonder personeel

HO Huishoudelijke Ondersteuning

HO+ Huishoudelijke Ondersteuning inclusief ondersteuning bij regievoering

CVV Collectief Vraagafhankelijk Vervoer (ook wel MolenHopper genoemd)

CAK Centraal Administratie Kantoor

Wmo Wet maatschappelijke ondersteuning

CAO Collectieve arbeidsovereenkomst

VVT Verpleeg- en verzorgingshuizen en Thuiszorg

GGZ Geestelijke Gezondheidszorg

HKZ Harmonisatie Kwaliteitsbeoordeling in de Zorgsector (HKZ stelt kwaliteits en

veiligheidsnormen op voor ruim 30 branches in Zorg en Welzijn).

VOG Verklaring Omtrent Gedrag

CBS Centraal Bureau voor de Statistiek

Wlz Wet langdurige zorg

ADL Algemene Dagelijkse Levensverrichtingen (eten, zich wassen, naar het toilet

gaan en het voeren van een huishouden)

CIZ Centrum Indicatiestelling Zorg (organisatie die o.a. aanvragen beoordeelt

voor voorzieningen uit de Wet langdurige zorg (Wlz))

UWV Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen belast is met de uitvoering

van alle werknemersverzekeringen(o.a. WW, WAO, WIA en de Ziektewet.)

Zvw Zorgverzekeringswet

IVA Inkomensvoorziening Volledig Arbeidsongeschikten

VPT Volledig Pakket Thuis. Het VPT omvat welzijn, zorg, maaltijden, huishoudelijke ondersteuning, wasverzorging (bed en linnengoed) en 24-uurs zorgopvolging

CRvB Centrale Raad van Beroep. De Centrale Raad van Beroep is een van de drie

hoogste bestuursrechters die Nederland kent. De Centrale Raad van Beroep

oordeelt in hoger beroep over geschillen op het terrein van de sociale

verzekeringen, de sociale voorzieningen en ambtenarenzaken.