Organisatie | Tilburg |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregels Parkeervergunningen Tilburg 2021 |
Citeertitel | Beleidsregels Parkeervergunningen 2021 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | ruimtelijke ordening, verkeer en vervoer |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de Beleidsregels Parkeervergunningen 2018.
Onbekend
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-09-2021 | nieuwe regeling | 13-07-2021 |
Mantelzorger: iemand die langdurig en onbetaald voor een chronisch zieke, gehandicapte of hulpbehoevende partner, ouder, kind of ander familielid, vriend of kennis zorgt. Mantelzorgers zijn geen beroepsmatige zorgverleners, maar geven zorg omdat zij een persoonlijke band hebben met degene voor wie ze zorgen;
Hoofdstuk 3 Soorten parkeervergunningen
De houder van de bewonersvergunning kan maximaal vijf keer per jaar een tijdelijke kentekenwijziging doorgeven. Indien het een wijziging betreft ten behoeve van een voertuig dat niet op naam staat van de vergunninghouder bedraagt de maximumduur van de wijziging telkens 3 weken. Een kentekenwijziging en de bijbehorende periode dienen door de vergunninghouder te worden opgegeven.
5. Maatschappelijke vergunning
Hoofdstuk 5 Afhandeling aanvragen voor vergunningen
1. Prioriteiten bij verlening van vergunningen
Het verlenen van de bewoners- en volledig zakelijke vergunningen geldt de volgende prioriteitsvolgorde:
Minstens éénmaal per twee jaar wordt voor ieder rayon bepaald hoeveel bewoners- en volledig zakelijke vergunningen kunnen worden verleend (het uitgiftequotum). Het uitgiftequotum bedraagt maximaal 110% van de beschikbare capaciteit, met dien verstande dat op basis van actueel parkeeronderzoek de piekbezetting per rayon (tijdens reguleringstijden) gemiddeld niet boven 85% uitkomt.
Vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Tilburg op 13 juli 2021.
Toelichting wijzigingen beleidsregel parkeervergunningen 2021
De vigerende beleidsregel parkeervergunningen 2018 (inwerkingtreding 1 september 2018) wordt op enkele onderdelen geüpdatet. Voortschrijdende inzichten, de uitbreiding van betaald parkeren in de woonwijken (advies review panels) en signalen uit de stad geven hier aanleiding voor.
Hoofdstuk 3 Soorten parkeervergunningen
In deze beleidsregel parkeervergunningen 2021 is een nieuw parkeerproduct ‘Maatschappelijke parkeervergunning’ toegevoegd.
Paragraaf 1. Bewonersvergunningen: Voorheen was er sprake van de 1e bewonersvergunning en een product 2e/3e bewonersvergunning. Door de tariefdifferentiatie in de tweede en derde bewonersvergunning (o.b.v. Verordening Parkeerbelastingen 2021) zijn er drie soorten bewonersvergunningen ontstaan (1e, 2e en 3e bewonersvergunning).
De tekst onder lid 1 is daarop aangepast, waarbij de prioriteitsstelling wordt: Eerst verlenen van 1e bewonersvergunningen, dan 2e en dan 3e.
Paragraaf 4. Mantelzorgvergunning: Voor de aanvraag van een mantelzorgvergunning kon, naast het indicatiebesluit van het CIZ of de WMO-beschikking, ook een verklaring van het Steunpunt Mantelzorg (Contourn De Twern) worden overlegd. De verklaring van het Steunpunt Mantelzorg komt te vervallen, want blijkt in de praktijk niet uitvoerbaar. Daarvoor in de plaats kan ook een verklaring van de huisarts worden overlegd.
Paragraaf 5. Maatschappelijke parkeervergunning: In de adviezen van de Review Panels over de gebiedsgerichte uitbreiding van betaal parkeren komt geregeld de maatschappelijke functie van in de wijken gevestigde maatschappelijke instellingen (zonder winstoogmerk) aan de orde.
In de beleidsregel parkeervergunningen 2018 worden aan maatschappelijke instellingen reguliere bedrijfsvergunningen verstrekt, waarbij tevens sprake is van een begrensd maximum aantal te verkrijgen vergunningen en het vastgestelde tarief. Voor zorginstellingen zijn wel een specifieke parkeerproducten beschikbaar (zgn. hulpverlenersvergunning).
Het review panel in de wijk Trouwlaan/Oerle heeft geadviseerd om voor maatschappelijke instellingen, buurt- en wijkcentra (zgn. MFA’s: Multi Functionele Accommodatie) en bassischolen een aparte parkeervergunning aan te bieden met een tarief dat vergelijkbaar is aan de 1e bewonersvergunningen en geen (gefixeerde) beperkingen op het aantal te verkrijgen vergunningen.
Deze instellingen functioneren voor een groot deel op overheidssubsidie, waardoor geld voor parkeervergunningen voor leraren in het voorbeeld van het review panel, niet meer beschikbaar is voor de basisschoolleerlingen.
We geven invulling aan het advies van het review panel met de introductie van een maatschappelijke parkeervergunning. Het betreft:
De maatschappelijke parkeervergunning wordt verleend tegen een tarief gelijk aan de 1e bewonersvergunning. De tariefstelling van deze parkeervergunning wordt in de belastingverordening 2022 verwerkt.
Met dit voorstel wordt opvolging gegeven aan het advies van het review panel. De praktijk moet uitwijzen of de voorwaarden/doelgroepen voor de maatschappelijk vergunning op een later moment bijstelling behoeven.
Paragraaf 6. Deelauto vergunning: We stimuleren (de beschikbaarheid van) deelauto’s ter ondersteuning in het terugdringen van het autobezit (besluitpunt Hoofdlijnennotitie Parkeren 2016). Vandaag de dag bieden deelauto-aanbieders steeds vaker ‘free-floating’ en ‘valet-service’ concepten, waarbij deelauto’s niet meer op een vaste gereserveerde parkeerplaats staan, maar (kortstondig) op ‘reguliere’ (betaalde) parkeerplaatsen.
Om deze vorm van autodelen te ondersteunen wordt de deelauto vergunning geldig op alle betaalde parkeerplaatsen in Tilburg en niet meer uitsluitend rayon- of zelfs parkeerplaats-gebonden. In de beleidsregel parkeervergunningen is daarvoor het volgende aangepast:
Paragraaf 8. Maandvergunning: We verstrekken een vergunning waarbij op alle betaalde parkeerplaatsen in Tilburg mag worden geparkeerd. Deze vergunning (voorheen: Meerdaagse parkeerkaart) werd verstrekt voor de duur van één aaneengesloten week of maand.
Uit de parkeerdata blijkt dat de weekkaart nauwelijks wordt afgenomen. Voor deze kortdurende parkeervergunning bestaat een alternatief door aan- en afmelden van de parkeeractie bij de parkeerautomaat of via een parkeerapp. In het kader van vereenvoudiging en uniformering van het parkeerbeleid komt de weekkaart te vervallen. De maandvergunning (maandkaart) blijft wel beschikbaar.
Paragraaf 1. Bezoekersregeling voor bezoek bewoners
We hebben in de afgelopen jaren enkele klachten ontvangen over de bezoekersregeling en het maximum urentegoed. Dit beeld wordt bevestigd op basis van gebruikersgegevens over de afgelopen jaren, waaruit blijkt dat voor 93% van de bewoners (jaar: 2019, précorona) het maximum tegoed van de bezoekersregeling toereikend is (lees: het maximum tegoed niet volledig gebruikt). De klachten die we hebben ontvangen gingen over:
Nieuw bezoekerstarief per 1 januari 2021
Met de inwerkingtreding van de Verordening Parkeerbelastingen 2021 is het tarief voor de bezoekersregeling per 1 januari 2021 verlaagd van € 0,27 naar € 0,20 per uur. Gelijktijdig is het maximum avondtarief komen te vervallen (max. 2 uur betalen om de rest van de avond te mogen parkeren). Deze wijziging is doorgevoerd omdat de ‘afwijking’ in de verrekensystematiek bij (nieuwe) gebruikers geregeld tot vragen en onduidelijkheden leidde. Ter compensatie voor het vervallen van het maximum avondtarief is de tariefsverlaging vastgesteld. Deze tariefsaanpassing is inkomstenneutraal doorgevoerd, hetgeen betekent dat we ervan uitgaan dat de bewoners gemiddeld niet meer gaan betalen voor hun bezoek. Bewoners in gebieden waar het betaald parkeren doorloopt tot 2 uur ’s nachts (Binnenstad/Piushaven e.o.), die vooral ’s avonds bezoek ontvangen en waarbij bezoekers gemiddeld genomen langer parkeren, betalen door het vervallen van het maximum avondtarief meer voor de bezoekersregeling. Zij zijn daarmee ook sneller door hun bezoekerstegoed heen.
We beschikken nog niet over parkeerdata van het huidige verbruik van de bezoekersregeling (na 1 januari 2021). Daarnaast beschikken we alleen over generieke data van het verbruik van de bezoekersregeling1 en geven de Corona-maatregelen (incl. avondklok) geen ‘maatgevend’ beeld. Daarom hanteren we een fictief voorbeeld om de impact van de tariefsaanpassing (incl. afschaffing maximum avondtarief) te schetsen.
In het fictieve voorbeeld ontvangt een bewoner met name ’s avonds bezoek: 80% van de bestede bezoekersuren is ’s avonds (rekenvoorbeeld: 35 uur, tegenover 9 uur overdag).
Uit bovenstaand fictief voorbeeld blijkt dat de bewoner in het rayon waar het betaald parkeren doorloopt tot 22.00 uur ’s avonds met de tariefsaanpassing voordeliger uit is, ook als de bewoner vooral ’s avonds bezoek ontvangt. Een bewoner woonachtig in een gebied met betaald parkeren tot 02.00 uur (Binnenstad (B), rayon O01, Z01 en Z03) betaalt in dit ‘worst case’-voorbeeld 30% meer voor de bezoekersregeling. Daarmee is de bewoner ook sneller door het urentegoed heen.
Om het maximale gebruik van de bezoekersregeling niet minder te laten worden door de tariefsaanpassing, stellen we voor om het maximum tegoed op te hogen van € 22,- (huidig) naar € 30,- per kwartaal (+ 36%). Het maximum urentegoed wordt vanaf heden (formeel) vastgelegd in de beleidsregel parkeervergunningen en bedraagt maximaal 600 uur per jaar.
Daarnaast wordt het ‘kwartaaltegoed’ een ‘jaartegoed’, zodat eventuele schommelingen in het gebruik van de bezoekersregeling tussen de kwartalen beter kunnen worden opgevangen.
Paragraaf 2. Bezoekersregeling voor mantelzorg: Ook voor deze bezoekersregeling mantelzorg geldt dat de verklaring van Steunpunt Mantelzorg wordt vervangen door een verklaring van de huisarts.
Bezoekersregeling bedrijven: In de afgelopen jaren hebben we enkele verzoeken van bedrijven ontvangen voor het introduceren van een bezoekersregeling voor bedrijven, vergelijkbaar met de bezoekersregeling bewoners. Met een dergelijke bezoekersregeling kan een bedrijf de parkeerkosten van zijn bezoekers/klant voor zijn rekening nemen.
Op basis van het doelgroepenbeleid zoals omschreven in de Hoofdlijnennotitie Parkeren 2016 betalen bezoekers (niet zijnde bezoek van bewoners) het regulier parkeertarief. Met behulp van tariefdifferentiatie sturen we bezoekers van de binnenstad naar de voorzieningen waar we hen willen faciliteren (zoals in parkeergarages en op parkeerterreinen). In de woonwijken zorgen we ervoor dat het parkeertarief is afgestemd op het zo goed mogelijk functioneren van de woonwijk. Het parkeertarief (in veel woonwijken € 1,- per uur) faciliteert bezoekers van de in de wijken gevestigde bedrijven.
We hebben onderzocht in hoeverre we aan het verzoek voor de bezoekersregeling voor bedrijven tegemoet willen komen. Op basis van bovenstaande afweging stellen we voor om geen aparte bezoekersregeling voor bedrijven in te stellen. Mocht een bedrijf de parkeerkosten van zijn bezoekers willen betalen dan kan een commerciële parkeerapp ’s worden gebruikt. Het bedrijf betaalt in dat geval het reguliere parkeertarief en de service fee aan de provider.