Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Eijsden-Margraten

Reglement commissie bezwaarschriften Participatiewet Eijsden-Margraten 2021

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieEijsden-Margraten
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingReglement commissie bezwaarschriften Participatiewet Eijsden-Margraten 2021
CiteertitelReglement commissie bezwaarschriften Participatiewet Eijsden-Margraten 2021
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling bevat de vroegst mogelijke datum van inwerkingtreding.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

06-08-2021nieuwe regeling

15-06-2021

gmb-2021-265028

Z/21/141494/513862

Tekst van de regeling

Intitulé

Reglement commissie bezwaarschriften Participatiewet Eijsden-Margraten 2021

Het college van de gemeente Eijsden-Margraten gelezen het voorstel d.d. 3 juni 2021

 

Besluit:

 

vast te stellen:

 

Reglement commissie bezwaarschriften Participatiewet Eijsden-Margraten 2021

Artikel 1 Begrippen

In dit reglement wordt verstaan onder:

  • a.

    Verwerend orgaan: het college van burgemeester en wethouders van Eijsden-Margraten;

  • b.

    Commissie: vaste commissie van advies voor de bezwaarschriften Participatiewet;

  • c.

    Wet: wet van 4 juni 1992, houdende algemene regels van bestuursrecht (Algemene wet bestuursrecht).

  • d.

    Participatiewet: wet van 9 oktober 2003, houdende vaststelling van een wet inzake ondersteuning bij arbeidsinschakeling en verlening van bijstand door gemeenten.

  • e.

    Secretaris: iemand die in opdracht van het college van burgemeester en wethouders van Eijsden-Margraten secretariële werkzaamheden voor de commissie verricht. Er kunnen meerdere secretarissen zijn.

Artikel 2. Aanwijzing en bevoegdheden van de commissie

  • 1.

    Er is een commissie ter voorbereiding van de beslissing op gemaakte bezwaren als bedoeld in artikel 1:5 van de wet.

  • 2.

    De commissie is uitsluitend bevoegd ten aanzien van bezwaarschriften die zijn ingediend op grond van de Participatiewet.

Artikel 3. Samenstelling van de commissie

  • 1.

    De commissie bestaat uit een voorzitter en twee leden, die worden aangesteld, geschorst en ontslagen door het college van burgemeester en wethouders.

  • 2.

    Het college van burgemeester en wethouders benoemt overeenkomstig het eerste lid twee plaatsvervangende leden.

  • 3.

    De voorzitter en de leden van de commissie kunnen geen deel uitmaken van of werkzaam zijn onder verantwoordelijkheid van een gemeentelijk bestuursorgaan van Eijsden-Margraten.

  • 4.

    De voorzitters en de leden zijn bij benoeming volop actief in een voor lidmaatschap van de commissie relevant beroep. Daarnaast beschikken ze over een brede bestuursrechtelijke kennis.

  • 5.

    Bij ontstentenis of afwezigheid van de voorzitter van de commissie wordt diens taak waargenomen door een lid van de commissie en wordt dit lid, voor zover nodig, vervangen door een ander lid. De volgorde van vervanging van de voorzitter wordt door de commissie in onderling overleg bepaald.

Artikel 4. Zittingsduur

  • 1.

    De voorzitter en de leden van de commissie worden benoemd voor vier jaar.

    • a.

      Deze termijn wordt stilzwijgend met maximaal vier jaar verlengd.

    • b.

      Het college kan de stilzwijgende verlenging uiterlijk twee maanden voor aanvang van de termijn stuiten.

  • 2.

    De voorzitter en de leden van de commissie kunnen op ieder moment ontslag nemen.

  • 3.

    De voorzitters en de leden van de commissie kunnen op ieder moment bij een met redenen omkleed besluit en tegen een daarin te bepalen datum door het college van hun functie worden ontheven, als zij zodanige daden of gedragingen hebben verricht dat redelijkerwijs niet verlangd kan worden dat hun aanstelling voortduurt, of als de vereiste bekwaamheid of geschiktheid wordt gemist om de taak als voorzitter, of lid van de commissie naar behoren uit te voeren.

  • 4.

    De aftredende voorzitter, of leden van de commissie blijven hun functie vervullen totdat in de opvolging is voorzien. Dit geldt niet voor de voorzitter en leden die op grond van het bepaalde in het derde lid aftreden, of uit hun functie zijn ontheven.

Artikel 5. Ingediend bezwaarschrift

  • 1.

    Op het ingediende bezwaarschrift wordt de datum van ontvangst aangetekend.

  • 2.

    Het bezwaarschrift met de daarbij overgelegde stukken wordt zo spoedig mogelijk in handen van de secretaris van de commissie gesteld.

  • 3.

    Bij het bericht van ontvangst als bedoeld in artikel 6:14 van de wet wordt vermeld dat een commissie over het bezwaarschrift zal adviseren.

Artikel 6. Uitoefening bevoegdheden

  • 1.

    De bevoegdheden op grond van de hierna genoemde artikelen van de wet worden voor de toepassing van dit reglement in mandaat uitgeoefend door of namens de voorzitter van de commissie:

    • 2:1, tweede lid (verzoek om machtiging);

    • 6:6, voor wat betreft het bieden van de gelegenheid tot herstel van verzuim;

    • 6:17, voor zover het betreft de verzending van stukken tijdens de behandeling door de commissie;

    • 7:3 volledig;

    • 7:4, tweede lid en 7:18, tweede en zesde lid (ter inzage leggen stukken en niet ter inzage leggen van stukken wegens gewichtige redenen);

    • 7:6, vierde lid en 7:20, vierde lid (uitzondering op de regel dat, wanneer belanghebbenden afzonderlijk zijn gehoord, ieder van hen op de hoogte wordt gesteld van het verhandelde ter zitting).

Artikel 7. Vooronderzoek

  • 1.

    De voorzitter van de commissie is in verband met de voorbereiding van de behandeling van het bezwaarschrift bevoegd rechtstreeks alle gewenste inlichtingen in te winnen of te doen inwinnen.

  • 2.

    De voorzitter kan uit eigen beweging of op verlangen van de commissie bij deskundigen advies of inlichtingen inwinnen en hen zo nodig uitnodigen daartoe ter zitting als bedoeld in artikel 9 te verschijnen. Indien daaraan kosten zijn verbonden, is vooraf machtiging van het college van burgemeester en wethouders vereist.

Artikel 8. Hoorzitting

  • 1.

    De secretaris van de commissie bepaalt, in overleg met de voorzitter, plaats en tijdstip van de zitting waarin de belanghebbenden en het verwerend orgaan in de gelegenheid worden gesteld zich door de commissie te doen horen;

  • 2.

    De voorzitter beslist over de toepassing van artikelen 7:3 van de wet (wanneer horen niet verplicht is);

  • 3.

    Indien de voorzitter op grond van de in het tweede lid genoemd artikel besluit van het horen af te zien doet hij daarvan mededeling aan de belanghebbenden en het verwerend orgaan.

Artikel 9. Uitnodiging zitting

  • 1.

    De secretaris deelt de belanghebbenden en het verwerend orgaan ten minste drie weken voor de zitting schriftelijk mee, dat zij in de gelegenheid worden gesteld zich te doen horen tijdens de zitting;

  • 2.

    Binnen drie dagen, ingaande op de dag na verzending van de in het eerste lid bedoelde mededeling, kunnen de belanghebbenden of het verwerend orgaan, onder opgaaf van redenen de secretaris verzoeken het tijdstip van de zitting te wijzigen.

  • 3.

    De beslissing van de secretaris op een verzoek als bedoeld in het tweede lid wordt zo spoedig mogelijk aan de belanghebbenden en het verwerend orgaan meegedeeld;

  • 4.

    De voorzitter is bevoegd in bijzondere omstandigheden af te wijken of afwijking toe te staan van de termijnen als genoemd in het eerste en tweede lid.

Artikel 10. Quorum

  • 1.

    Voor het houden van een zitting is vereist dat ten minste 1 lid en de voorzitter of zijn plaatsvervanger, aanwezig is.

  • 2.

    Bij de beraadslaging zijn minimaal 2 leden en de voorzitter of zijn plaatsvervanger betrokken.

Artikel 11. Niet-deelneming aan de behandeling

De voorzitter en de leden van de commissie nemen niet deel aan de behandeling van een bezwaarschrift indien daarbij hun onpartijdigheid in het geding kan zijn.

Artikel 12. Openbaarheid zitting

De zitting van de commissie vindt plaats achter gesloten deuren.

Artikel 13. Handhaving orde

De voorzitter handhaaft de orde ter zitting en is bevoegd, wanneer de orde op enigerlei wijze wordt verstoord, maatregelen te nemen.

Artikel 14. Verslaglegging

  • 1.

    Het verslag als bedoeld in artikel 7:7 van de wet vermeldt de namen van de aanwezigen, met daarbij een vermelding van hun hoedanigheid.

  • 2.

    Het verslag houdt een korte vermelding in van hetgeen over en weer is gezegd en overigens ter zitting is voorgevallen.

  • 3.

    Indien belanghebbenden respectievelijk hun gemachtigden niet in elkaars tegenwoordigheid zijn gehoord, maakt het verslag hiervan melding.

  • 4.

    Het verslag verwijst naar de op de zitting overgelegde bescheiden, die aan het verslag worden gehecht.

  • 5.

    Het verslag wordt ondertekend door de voorzitter en de secretaris van de commissie.

Artikel 15. Nader onderzoek

  • 1.

    Indien na afloop van de zitting maar voordat het advies wordt opgesteld, nader onderzoek wenselijk blijkt te zijn, kan de voorzitter uit eigen beweging of op verlangen van de commissie dit onderzoek houden.

  • 2.

    De uit het nader onderzoek verkregen informatie wordt in afschrift aan de leden van de commissie, het verwerend orgaan en de belanghebbenden toegezonden.

  • 3.

    De leden van de commissie, het verwerend orgaan en de belanghebbenden kunnen binnen een week na verzending van de in het eerste lid bedoelde nadere informatie, aan de voorzitter van de commissie een verzoek richten tot het beleggen van een nieuwe hoorzitting. De voorzitter beslist omtrent een dergelijk verzoek.

  • 4.

    Op een nieuwe hoorzitting, als bedoeld in het derde lid, zijn de bepalingen in dit reglement, die betrekking hebben op de hoorzitting zoveel mogelijk van overeenkomstige toepassing.

Artikel 16. Raadkamer en advies

  • 1.

    De commissie beraadslaagt en beslist, onder geheimhouding, achter gesloten deuren over het door haar aan het bestuursorgaan uit te brengen advies.

  • 2.

    De commissie beslist bij meerderheid van stemmen over het uit te brengen advies.

  • 3.

    Indien bij een stemming de stemmen staken beslist de stem van de (plaatsvervangend) voorzitter.

  • 4.

    De secretaris neemt deel aan de beraadslagingen.

  • 5.

    Het advies is gemotiveerd en omvat een voorstel voor de te nemen beslissing op het bezwaarschrift.

  • 6.

    Het advies wordt door de voorzitter en de secretaris van de commissie ondertekend.

Artikel 17. Uitbrengen advies

  • 1.

    Het advies wordt, onder medezending van het verslag als bedoeld in artikel 14 indien dit is opgesteld en eventueel door de commissie ontvangen nadere informatie, tijdig uitgebracht aan het college van burgemeester en wethouders.

  • 2.

    Indien naar het oordeel van de secretaris van de commissie de termijn van twaalf weken, als bedoeld in artikel 7:10, eerste lid van de wet ontoereikend is voor achtereenvolgens het uitbrengen van een advies door de commissie en het nemen van een beslissing verzoekt hij het college van burgemeester en wethouders tijdig de beslissing te verdagen.

  • 3.

    Van een besluit tot verdaging ontvangen de commissie en de belanghebbenden een afschrift.

Artikel 18. Jaarverslag

De commissie brengt jaarlijks verslag uit van de werkzaamheden aan het college van burgemeester en wethouders en doet zo nodig aanbevelingen die zij met het oog op een deugdelijke uitvoering van de gemeentelijke bestuurstaak nodig acht.

Artikel 19. Inwerkingtreding

Dit reglement treedt in werking op 1 juli 2021 en is van toepassing op bezwaarschiften tegen beschikkingen die na 31 juni 2021 zijn afgegeven.

Artikel 20. Overgangsrecht

Een bezwaarschrift ingediend voor inwerkingtreding van dit reglement waarbij geen toepassing is gegeven aan artikel 6:6 Awb en waarbij in augustus 2021 nog niet is gehoord, omdat de beslistermijn met instemming van bezwaarmaker is verdaagd, kan, bij wijze van uitzondering, worden behandeld conform de bepalingen van dit reglement.

Artikel 21. Citeertitel

Dit reglement kan worden aangehaald als: Reglement commissie bezwaarschriften Participatiewet Eijsden-Margraten 2021.

Aldus besloten tijdens de vergadering van 15 juni 2021,

Het college van Eijsden-Margraten,

De burgemeester,

Drs. G.J.M. Cox

De gemeentesecretaris

Drs. M.A.G. Gerits